V-Rally 3

  12:00
Závodní série V-Rally je stěžejním kouskem francouzské vývojářské společnosti Eden Studios. Již první díl V-Rally sklidil na konzolích slušný úspěch, majitelé domácích počítačů však v té době byli náročnější... ale jak dopadla trojka?

V-Rally 3 Závodní série V-Rally je stěžejním kouskem francouzské vývojářské společnosti Eden Studios. Již první díl V-Rally sklidil na konzolích slušný úspěch, majitelé domácích počítačů však v té době byli více nároční a tak jim arkádové ježdění v úzkém koridoru s nereálným řízením mnoho neříkalo a ve většině případů hra dostala po zásluze velmi nízké hodnocení. To s druhým dílem se tvůrci pochlapili. Přestože hra zůstala arkádovou, díky velmi slušné grafika, povedenému ovládání a hlavně dobré hratelnosti si své příznivce na všech možných platformách našla. Na řadu teď přichází díl třetí. Ten není na rozdíl od svých předchůdců distribuován společností Infogrames, ale je využito „novějšího“ jména Atari.

Bohužel, osudem většiny novějších závodních her z prostředí rally co se týče data vydání je buď výrazné opoždění oproti konzolovým verzím (příkladem je třeba Colin McRae Rally 3), některé tituly se na PC neobjevují vůbec (třeba série WRC). V-Rally 3 patří do kategorie první, úvodní PS2 verze již vyšla více než před rokem a PCčka předběhla také Xbox, GameCube a dokonce i Game Boy. Tvůrci se snažili vzít si příklad z konkurence a jejich prvotním cílem bylo udělat realističtější hru. Jak se jim to podařilo, v tom se mnozí recenzenti různí, ale hru spíše považují za zdařilou (nejvíce bylo vytýkáno asi obtížné ovládání a náročnost).

V-Rally 3 Konečně máme úvod zdárně za sebou a můžeme se věnovat titulu samotnému. Hra je distribuována na dvou plackách a na harddisku zabere úctyhodných 1,7 GB místa. Po zkušenostech s třetím Colinem ale už tak překvapeni nejsme a tento fakt s úsměvem přecházíme. Po průměrně zpracovaném intru přichází úvodní menu. Zde se nachází tradiční položka options, ve kterých jde nastavit různé více či méně důležité věci počínaje úrovní grafického zobrazování přes nastavení jednotek rychlosti až po jazyk, kterým vám bude spolujezdec dopředu hlásit záludnosti následující tratě.

Další z voleb je na první pohled tradiční quick race. Zde jsou k dispozici dvě varianty. Tou první je klasický time trial, který si může zahrát až čtveřice hráčů na jednom počítači (hráči se střídají postupně, podobně jako alternate mód v Colinovi). V něm je možné projet si kteroukoliv rychlostní zkoušku s jakýmkoliv už přístupným závodním strojem a postupně tak porovnávat své časy a překonávat rekordy. Druhou částí je tzv. challenge. I té se může zúčastnit až čtveřice živých hráčů? Co je jejím smyslem. Jako první je k dispozici Saxo Challenge. Na třech rychlostních zkouškách z různých zemí se setkávají pouze jezdci na identických vozech, v tomto případě Citroën Saxo S1600. Po všech zkouškách se sečte čas a v případě, že je vítězem počítačový hráč, otevírá se V-Rally 3 další pohár (v tomto případě Polo Cup). Takovýchto pohárů je v nabídce celkem pět, samozřejmě se stupňující se obtížností i rozsahem rychlostních zkoušek.

Na závěr popisu menu jsem si nechal to nejlepší, co tahle hra nabízí. Podobně jako další hra z portfolia Infogrames, 24 hodin Le Mans, je zde k dispozici mód kariéry! Po nutném vytvoření kompletního profilu jezdce se hráč dostává do kanceláře. V té se nachází spousta více či méně užitečných věcí. Tou pro začátek nejdůležitější je počítač připojený k internetu. Pomocí emailu pak chodí nabídky jednotlivých závodních týmů pro následující sezónu. Protože je tato hráčova sezóna premiérová, samozřejmě nepřichází nabídky od nejlepších továrních týmů v nejvyšší kategorii, ale nejdříve pouze ze slabší třídy s vozy s jedinou poháněnou nápravou a objemem motoru do 1600 ccm. Právě výběr prvního stroje je velice důležitý. Je totiž obrovský rozdíl, zda začnete v týmu Volkswagen Motorsport nebo třeba u MG Rover. U každé mailové nabídky je krásně graficky znázorněná úroveň závodní stáje (jak moc vysoký je finanční rozpočet na sezónu, jaká je morálka v týmu atd.). Samozřejmě, čím kvalitnější závodní stroj a tým, tím jsou také nároky na pilota náročnější. U těch horších týmů většinou stačí soutěže dokončit či nebýt poslední, ty špičkové však chtějí výsledky v odpovídající kvalitě. Týmům ale nestačí, že o něj má hráč zájem. V-Rally 3 Na speciálním testování musí předvést své schopnosti a pokud splní předem stanovená kritéria, hlavní manažer stáje dá podpisu smlouvy zelenou. Že je náročnost těchto kritérií závislá na věhlasnosti týmu ani nemá smysl zmiňovat.

Další z výdobytků této kanceláře jsou již většinou statistického rázu. A tak je možné si zde prohlédnout průběžné pořadí jezdců i značek v šampionátu, cíle hráčova týmu i vývoj vlastností. Ano, každý, i počítačem řízený jezdec má své silné i slabé stránky. A tak třeba Američan Mark Wallace dominuje asfaltovému povrchu, ale jakmile přijde jen trochu víc uklouzaná cesta, tak se vůbec nechytá. I toto jednoduché třístupňové hodnocení (A nejlepší, C nejhorší) může dopomoci při taktickém plánování před závodem. I samotné věci kolem soutěže jsou udělané pěkně. Obzvláště povedený je servis před každou rychlostní zkouškou. V případě, že se jedná o servis v průběhu závodu, nejprve je potřeba opravit poškozené díly. V povedené animaci auto přijíždí pod stan k servisnímu trucku, mechanici dávají za pomoci zvedáku auto na špalky a objevuje se menu s možností oprav. Čas na opravy je ale omezený, takže v případě většího poškození se vše opravit nestihne. A tak zatímco V-Rally 3 si mechanici hrají s autem a okolo stojící diváci s napětím sledují jejich práci, jezdec má možnost v klidu u stolku s energetickým nápojem nahlédnout do laptopu, kde lze prozkoumat průběžné pořadí či informace o následující zkoušce. Tyto jsou velice důležité, podle nich se totiž nastavuje auto a hlavně vybírá vhodný typ pneumatik na další zkoušku. Pak už jen stačí zadat poslední pokyny mechanikům, ti nasadí kola a hurá na další zkoušku. A tak to jde soutěž za soutěží, sezónu za sezónou a postupem času (a za pomocí kvalitních výsledků) je možné vyhrát nejen třídu nad dva litry, ale i vybojovat řadu bonusových aut.

Když už jsme u těch bonusových aut, bylo by záhodno nastínit vozový park, který se v této hře nachází. V základní nabídce je osmička vozů kategorie do 1600 ccm (Citroën Saxo, MG ZR, Volkswagen Polo, Fiat Punto, Ford Puma, Peugeot 206, Renault Clio, Opel Corsa). Tedy, přestože hra není oblažena žádnou oficiální licencí (kteroužto si na MS v rally draze zaplatila společnost Sony pro svou sérii WRC), nabízí se zde kompletní sada vozů, které v letošním roce soupeří o titul v Junior WRC šampionátu. To s čtyřkolovými dvoulitry a turbodmychadlem už je to trochu jiné. K tradiční současné sestavě Peugeot 206, Citroën Xsara, Subaru Impreza a Ford Focus jsou přiřazeny i ještě letos používané Mitsubishi Lancer Evo VII a Hyundai Accent. Pro nutné doplnění jsou pak použity už téměř muzeální V-Rally 3 (i když stále rychlé) Seat Cordoba a Toyota Corolla. Pokud vám zde něco chybí, máte pravdu. JEDINOU značkou v současnosti jezdící ve světě automobilových soutěží, která v této hře chybí, je naše (či chcete-li německá) škodovka. Ani letitá Octavie, ani zbrusu nová Fabie (což je logické, ta je totiž mnohem mladší, než původ V-Rally 3) se tu nevyskytuje. Přesný důvod se mi nikde nepodařilo zjistit, vzhledem ke zkušenostem jiných vývojářských týmů při získávání dat od Motorsportu asi tuším, proč zde okřídlený šíp chybí. Co se týče bonusových aut, zase taková sláva to není. S výjimkou Mitsubishi (kde je nabízen starší model Evo VI) se totiž jedná jen o jinak pomalované variace současných vozů.

Kromě aut jsou další důležité součásti hry tratě. K dispozici je celkem šestice soutěží. Mezi zeměmi není nic překvapivého, patří sem sněhové Švédsko, šotolinová Velká Británie, Finsko a Afrika (možná předzvěst zařazení Jihoafrické republiky do seriálu MS :o) a konečně i asfaltová Francie s Německem. Každá z nich má v základní nabídce čtyři průměrně dlouhé a architektonicky ne nijak oslnivé rychlostní zkoušky. Když si vynásobíme počet zemí a zkoušek, dojdeme k číslu 24, což je dost nízká hodnota. Přestože je k dispozici jet možnost tyto rychlostní testy v obráceném směru nebo za různého počasí (v průběhu jízdy neproměnlivého), autoři se v této fázi zrovna moc nevytáhli.

V-Rally 3 Vypadá to jako velice dobrá hra, že? Už vidím ty natěšené příznivce rally, jak jsou nadšeni, že se po nevydařeném Colinovi 3 podařilo udělat kvalitní hru. Na konec jsem si nechal ovšem to nejdůležitější, co patří ke každé závodní hře – fyzikální model a hratelnost. A právě zde je největší kámen úrazu. Autory slibovaný přesun k realismu se nekoná, spíše naopak. Závodní stroj se totiž na trati chová jako klaun v cirkusovém šapitó. Dokud se jede po rovince, celkem to ujde. Jakmile se ale přiblíží první zatáčka a hráč se pokusí zmáčknout levou šipku na klávesnici (levé tlačítko na gamepadu případně zatočit doleva na volantu), zjistí, že auto si dělá co chce a na nějakého hráče vůbec nebere ohled. Prostě a jednoduše řečeno, tohle auto se nedá ovládat! Ani při úpravě ovládání, ani při nastavování citlivosti řízení, prostě tomu nic nepomáhá. Nejvíc markantní je to u dvoukolek, nejlépe na asfaltu. To jsou auta téměř neřiditelná. Vcelku mile mě v tomto ohledu překvapilo svezení s Xsarou WRC na sněhu, ale i zde je to hodně podprůměrné. Nutno říct, že předchozí díl byl sice víceméně arkádový, auta se ale ovládala mnohem, mnohem líp. Spíše by se tohle ovládání dalo srovnávat s prehistorickým prvním dílem. V této fázi jediným kladem je zpracovaný deformační model na autě, kdy za jízdy po nárazech upadávají různé součásti na autě (o značku se auto tentokrát nezastaví, ale porazí ji). Tyto havárie se následně projevují i na chování auta, které je však tak bídné, že se to v tom ztratí. Nutno ještě V-Rally 3 poznamenat, že je možné při hodně velkém poškození dokonce zkoušku nedojet a ze soutěže odstoupit (což platí i pro počítačem řízené oponenty).

Ještě jsem se nezmínil o technickém vybavení hry. Co se týče grafiky, vyložený propadák to není. Možná tak před třemi lety by byla na vrcholu, v současné době je ale už několikrát překonána. Auta sice mají několik tisíc polygonů, okolo stojící krajina však většinou celkový dojem kazí. Navíc jako již tradičně u této série je možné jet pouze v koridoru uzavřeném svodidly, skálou či břehem. Pouze občas se objeví volné prostranství/sráz/příkop, kde je možné trať opustit. Kapitolou sama pro sebe jsou diváci, kteří udělali oproti předchozímu dílu krok zpět, protože se opět změnili v nevzhledně naplácnutou 2D texturu. Asi už by to jejich engine nezvládal, už takhle má nesmyslně obrovské hardwarové nároky. Ještě jedna věci mi leží na srdci. Nevím, zda je to záměr autorů či jen nějaká chyba, ale když se (na některých grafických kartách) s autem s jedinou poháněnou nápravou na asfaltu hráč dostane do maximálních otáček, auto začne po cestě naprosto nesmyslně nadskakovat (jako by jelo po obrovských kamenech).

V-Rally 3 A zvuková stránka? V počítačových hrách jsem zažil ledacos, ale tohle? Nazvat zvuk motorů vysavačem by byla pro tento domácí přístroj urážka. Samotného by mě zajímalo, z čeho při jejich výrobě autoři čerpali. Zvuky při kolizích s okolím jsou ucházející, hudební doprovod celé hry víceméně nezajímavý. Naopak dobře dopadl spolujezdec. Je mu dobře rozumět, navíc zatáčky hlásí celkem přesně a občas si neodpustí ani nějakou tu jízlivou poznámku na způsob pilotáže.

Takže, jak to celé zhodnotit? V-Rally 3 je hra s výtečným (byť již v jiných „odrůdách“ závodních her použitým) herním systémem, kvalitní nabídkou vozového parku, slabou nabídkou tratí, lehce nadprůměrnou grafikou, příšerným zvukem, velkými hardwarovými nároky a hlavně, po stránce ovládání a fyzického modelu je to příšerné. Sám se přiznávám, že kdybych na tuto hru nemusel psát recenzi, ze svého počítače bych ji odinstaloval zhruba po 15 vteřinách od spuštění první rychlostní zkoušky. Jak ukazuje neúprosné počítadlo kilometrů v mém profilu jezdce, více než pětistovka najetých kilometrů patří mezi nejhorší simulátory, co jsem kdy na PC zažil.

V-Rally 3
Minimum: P-800, 128 MB RAM, 32 MB grafická karta, 1,7 GB HDD
Optimum: P-1000, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Multiplayer: na 1 počítači
Další informace: PS2 recenze / GBA recenze
Výrobce/distributor: Eden Studios/Atari
Distributor v ČR: SevenM
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Nepovedený, výrazně arkádový pokus o rozvíření vod v oblasti rally na počítačích.
Hodnocení: 55%
Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

VIDEO: Remake očekávaného Paper Maria zaujal s citem předělaným intrem

Remake dvacet let starého akčního RPG Paper Mario: The Thousand-Year Door z éry konzole GameCube...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...