Vanguard: Saga of Heroes

  12:00aktualizováno  5. října 11:44
MMORPG od tvůrců Everquestu, to zní minimálně zajímavě, zvláště když bude vybaveno vlastním do detailu propracovaným fantasy světem. Co nám může Vanguard nabídnout?

Vanguard: Saga of Heroes
Výrobce: Sigil Games
Vydavatel: Microsoft
Datum vydání: podzim 2004
homepage
Vanguard: Saga of Heroes Brad McQuaid, jakkoliv to může být pro mnohé naprosto neznámé jméno, pomohl na svět jednomu z největších úspěchů v oblasti MMO her, a tomu vůbec největšímu v mezích západní kultury. Ano, mluvíme tu o špičkovém EverQuestu, který si drží neuvěřitelnou oblíbenost již po více než pět let. Sice je notně vyživován macatými datadisky, ovšem kdyby základ nebyl kvalitní, těžko by se na něm dalo tak úspěšně stavět. Sony Online Entertainment však trpí neschopností udržet si klíčové zaměstnance a nejinak je tomu v případě Brada, který se svými pomocníky v roce 2001 rozhodně neodešel na zasloužený odpočinek, ale ze získaných prostředků vystavěl vlastní živnost, jež získala vedle jména Sigil Games i kontrakt s poslední dobou na hry hojně se specializujícím Microsoftem. Ten, jak víme, před několika týdny zrušil svůj ambiciózní masivně multiplayerový projekt Mythica a všichni hojně spekulovali, čeho je tento tah důsledkem. Odpověď přišla poměrně záhy s ohlášením nového titulu podobného ražení Vanguard: Saga of Heroes od Sigil Games, který chce Microsoft bezvýhradně podporovat. Trochu sice zůstává rozum stát nad tím, proč se parťáci Billa Gatese rozhodli poslat ke dnu víceméněVanguard: Saga of Heroes hotový projekt a od píky rozjet nový, ale předpokládejme, že vědí, co činí a Vanguard bude opravdu něčím výjimečným, co si ani Microsoft nemohl nechat ujít. A jméno McQuaid tomu jedině nasvědčuje. Bude Vanguard novým bestsellerem a trhačem mnoha rekordů? To vám v našem preview sestaveném z docela brzy vypuštěných informací s určitostí nepovíme, ale minimálně nastíníme, jakými prostředky se Saga of Heroes na vytoužený Olymp MMOG chce dostat. A jako obvykle si na závěr nenecháme ujít nahlédnutí do křišťálové koule, která by o případném úspěchu mohla hodně napovědět.

Tvůrci se rozhodli přidržet žánru, který je jako jednotlivce proslavil, ve všech možných směrech. Vanguard tak nebude jen masivně multiplayerovým titulem, ale půjde rovnou o jeho odvětví RPG v propracovaném fantasy světě. Přesto se oproti EverQuestu setkáme s mnoha otočkami o sto osmdesát stupňů. Brad se nechal slyšet, že když jde o první projekt Sigil Games, měli by se držet toho, co znají a umí nejlépeVanguard: Saga of Heroes, čímž je právě výše zmíněná kombinace. Poslední dobou se v minulosti výhradně hardcore MMORPG neustále přibližují k masovému publiku a na hráče s většími počty zkušeností je trochu zapomínáno. Tento trend nevidí McQuaid rád a svůj titul koncipuje tak, aby uspokojil obě skupiny, z nichž ta skutečně hardcore sice ke komerčnímu úspěchu není potřeba, přesto je její přítomnost ve hře víceméně podstatnou. Přestože je tato výzva větší než se na první pohled může zdát a tvůrci jsou si vědomi, že si na ní již mnoho jiných studií vylámalo zuby, pokusí se o to. Velkým motivátorem pro všechny budou rozličné výzvy založené na bázi risku a odměny, což je přesně základ, na němž funguje EverQuest a dalo by se říci, že i většina dalších onlinovek, ovšem jen u minima z nich se dá prohlásit, že tento systém bezezbytku funguje a nezačne po čase nudit. Adekvátní výzvy budou přítomny jak pro ostřílené borce, kteří se při těch největších zapotí dokonce ve větších skupinkách, tak i pro nováčky, jimž nebudou pod nohy házeny klacky v podobě nepřehledného uživatelského rozhraní či přehnané obtížnosti hned od počátku. Tvůrci si dávají pozor na tradičně problematická místa MMORPG, z nichž za největšíVanguard: Saga of Heroes zmínku stojí především zdlouhavost, tradiční to nemoc jinak skvělých titulů. I té by se Sigil rádi vyvarovali a čas věnovaný hře, co nejvíce zefektivnili, za což jim v případě úspěchu bude patřit náš vřelý dík.

Co se týče světa, v němž se hra bude odehrávat, musíme říci, že se jedná o zcela původní a odnikud nepřevzatou planetu Telon, která bude pro hru sloužit jako celek, tudíž se můžeme těšit na opravdu velkou herní plochu, jež však nutně nemusí vyústit v dlouhé cesty mezi jednotlivými místy, na což si tvůrci dávají velký pozor. Přes značnou originalitu světa to bude pořád to dobře známé fantasy s rytíři a proradnými kreaturami, z nichž vás jistě nejvíce budou zajímat draci. Ras by mělo být opravdu mnoho a lišit se budou i v těch nejmenších detailech. Aby toho nebylo málo, hráči budou moci vlastnit budovy i vozidla. Sice nevím, co si o vozidlech ve fantasy světě mám myslet, ale věřím, že to bude v příběhu hluboko zakotveno. Ano, hrou se bude prolínat v rámci možností propracovaný děj, který by měl být hráči trochu nezvykle ovlivnitelný. Telon bude rozdělen na více menších kontinentů a Vanguard: Saga of Heroes hráči si budou moci vybrat ve kterém chtějí působit. Tyto se liší dokonce i odlišnou vegetací, takže se podíváme do pustých pouští, zasněžených plání či vysokých hor. Nenapodobitelná by měla být hutná atmosféra.

Hodně podobných her je kritizováno za použitý styl boje. Třeba u EverQuestu boj ve stylu „já praštím tebe a ty pak mě“ zpočátku pobouřil spoustu hráčů, ale ani typický „hack and slash“, tedy zjednodušeně řečeno mlácení hlava nehlava není mnohými hráči s povděkem akceptováno. Otázkou, na níž již známe odpověď je jak se s tím vypořádá Vanguard? Reference lidí v týmu by sváděly k první variantě, možná vzhledem k postupující době jejímu mírném vylepšení, ale není tomu tak. Vanguard bude podle autorů více akční, ale všichni jednohlasně dodávají, že rozhodně ne bezduchý. Půjde o skvělý, dynamický a takřka vysilující požitek. Samozřejmě, že souboje budou ve hře jedním z klíčových elementů, bez něhož se sice půjde obejít, ale přijdeme tak o jistou část zábavy. Na řemesla ale bude kladen rovněž velký důraz a dočkat bychom se měli značně nezávisle, Vanguard: Saga of Heroes fungující a v rámci možností uvěřitelné ekonomiky, podle níž se bude řídit hodně záležitostí herního světa. Pro omezení repetivnosti jsou řemesla koncipována více jako skutečné dobrodružství a i zde se projeví symbol risku a odměny. Rozhodně zajímavá myšlenka, která ze hry udělá napínavou záležitost ve všech aspektech.

Žádné výrazné změny nejsou plánovány v levelování postavy, které bude klasicky probíhat skrze zisk zkušenostních bodů, jež se pak dají proměnit ve vylepšení určitých vlastností a schopností. Také se budeme honit za těmi nejúžasnějšími kořistmi, jimiž se pak budeme moci nejenom pyšnit, ale i zabíjet další a mocnější monstra. Získávání předmětů bude vůbec hodně důležitou součástí hry, a to i jak v dobrodužné, tak řemeslné části hry, na bližší podrobnosti však budeme muset ještě nějakou tu chvíli vyčkat. Samotné získávání zkušeností by mělo být především zábavou, Brad se hrozí takových her, kde jde o tu nejnudnější část a jakousi povinnost, jen aby se hráč dostal na další úroveň. Vanguard nabídne naopak skvělý Vanguard: Saga of Heroes zážitek při dosažení nové úrovně. Sice není úplně jasné, jak toho autoři především pak v pokročilejších částech hry chtějí dosáhnout, ale vzhledem k tomu, že EverQuest běží již pěkných pět let a pořád je v něm dostatek hráčů již od samého začátku, je jasně vidno, že něco podobného vytvořit lze, a to především častou aktualizací a přidáváním nových, neokoukaných prvků či rozboj příběhu, na němž se hráči budou podílet. Velkou roli si vedle bojů zahrají i úkoly, jejichž prostřednictvím bude nezřídka možné získat více zkušeností, než za pokoření obtížného monstra. Velice nápomocný by při plnění questů měl být vlajkový systém, který nejenže vyznačí cestu, ale nabídne ještě spoustu dalších příležitostí k vyřádění se. Pozornost je věnována i veškerým NPC charakterům, jejichž počet by měl být vskutku značný. Tyto budou reagovat na to, co řeknete, co jste ve hře zatím vykonali nebo, jak chodíte oblečení. V závislosti na tom se k vám poté zachovají. Tvůrci se hrozí aktivit, které sice přináší značné zkušenosti, ale ve své podstatě je vůbec nehrajete, prostě jen čekáte. Jedná se například o kempování, v určitých hrách rybaření nebo třeba, a to je s rukou na srdci prakticky všude – čekáníVanguard: Saga of Heroes na regeneraci životů. S ničím z toho se ve Vanguardu nesetkáme, ani štreky mezi potřebnými místy by neměly být přehnaně dlouhé. Pro maximální zábavu je tak vykonáno vlastně všechno, záležet bude akorát na tom, jak se s novinkami vyrovnají hráči, kteří jak známo novinky příliš neakceptují, jenže vytváření nových a lepších standardů se jinak prokopávat nedá.

Vanguard: Saga of Heroes nevypadá vůbec špatně a do žánru MMORPG zřejmě přinese v lecčems svěží vítr. Nepůjde o kompletní překopání všech konceptů a dobře zavedených věcí, ale těšit se můžeme spíše na jejich dokonalé vyladění, aby hra nabízela, co možná nejvíce zábavy. O něco podobného se nyní pokouší Blizzard s World of Warcraft, který má ale náskok ve vývoji, takže přímého souboje těchto dvou velikánů se asi nedočkáme, přesto bude zajímavé sledovat, který z nich si s danou problematikou poradí lépe. V neposlední řadě je rozhodně příjemné, že Vanguard uspokojí i začínající hráče, bez toho, aniž by rozezlilo hardcore příznivce. O grafice se zmiňme jen v krátkosti, jelikož autoři jsou nám stejně schopní nakukat cokoliv. Detailní modely postav i živý a propracovaný svět bude samozřejmostí, ale dočkat bychom se měli i plynulého přechodu dne a noci a dalších podobných detailů, na něž si ale budeme muset počkat minimálně do podzimu tohoto roku, ne-li déle.


Index očekávání: 8/10
Autor:

Nejčtenější

Závislost na videohrách? Jen chyba rodičů, říká populární streamer Ninja

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Tyler Blevins, jeden z nejslavnějších hráčů na světě, vystupující pod přezdívkou Ninja, se svým vyjádřením na Twitteru...

Fallout 76 pokazil, co mohl. A kazit nepřestává

Fallout 76

Neúspěch Falloutu 76 není bohužel příliš velikým překvapením. Pojďte si s námi připomenout, co vše Bethesda udělala...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

EA odstraňují ze svých her sportovce obviněné z násilí proti ženám

FIFA 19

Hvězda amerického fotbalu Kareem Hunt byl propuštěn z týmu Kansas City Chiefs kvůli fyzickému napadení mladé dívky....

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

Další z rubriky

První dojmy: Spider-Man má našlápnuto stát se nejlepší komiksovou hrou

Spider-Man (PS4)

Po filmovém světě bere komiksové vydavatelství Marvel útokem i ten herní. Vyzkoušeli jsme si první dvě hodiny...

World of Warcraft Classic je trip pro nostalgiky. První dojmy

World of Warcraft Classic

Návštěvníci akce Blizzcon, ale i majitelé virtuální vstupenky, si vyzkoušeli, jak se hrál World of Warcraft v době...

Zahráli jsme si Assassin's Creed Odyssey, letošní díl je celkem ukecaný

Assassin’s Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey se hraje podobně jako loňský Origins ze starověkého Egypta, téma starověkého Řecka a prostředí...

Najdete na iDNES.cz