Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vánoční idylka? Nikoliv - tvrdý boj...

  12:00aktualizováno  10:10
Vánoce by měly být časem klidu, míru a pohody. Vánoce jsou ale zároveň skvělou příležitostí pro obchodníky, kteří profitují z lidí houfně nakupujících dárky. Proto není divu, že se vedle idylických rodinných momentů s blízkými tvrdě bojuje na poli obchodním – kdy jindy než právě na Vánoce se dá ukrojit největší koláč zisků.

Vánoce by měly být časem klidu, míru a pohody. Vánoce jsou ale zároveň skvělou příležitostí pro obchodníky, kteří profitují z lidí houfně nakupujících dárky. Proto není divu, že se vedle idylických rodinných momentů s blízkými tvrdě bojuje na poli obchodním – kdy jindy než právě na Vánoce se dá ukrojit největší koláč zisků. Pomiňme ale teď na chvíli prodejní závody Game Cube s Xboxem doprovázené pádem cen PS2 a vraťme se na trhy přeci jen zavedenější. I o Vánocích se tam děje spousta zajímavých (místy vyloženě nechutných) věcí, ve kterých se točí celkem zajímavé peníze...

Střetnutí první – přetahovaná o Echelon
Velmi chudou nadílku pod stromečkem budou podle všeho mít autoři Echelonu, ruský vývojářský tým MADia. Z nedávno zveřejněného otevřeného dopisu totiž vyplynulo, že americký vydavatel hry, Bethesda Softworks, původně slíbil zaplatit za Echelon 250 000 USD (lehce pod deset milionů korun) v pěti splátkách po padesáti tisících (plus royalties, které činily relativně malých 7 procent). Hlavním problémem však bylo, že celý obchod realizoval ruský vydavatel, Buka Entertainment – vývojáři tak neměli smlouvu přímo s Bethesdou. Vzhledem ke zpoždění, které hra během vývoje nabrala, však Američané odmítli zaplatit plnou částku a začalo dohadování mezi jednotlivými vydavateli. Vývojáři ze studia MADia se tak ocitli v nezáviděníhodné situaci – chybělo jim 150 tisíc dolarů, což je s přihlédnutím k podmínkám, ve kterých na hře pracovali (podle jejich vlastních slov šlo o špinavý kamrlík, ve kterém se proháněli švábi, a navíc měli všichni dohromady pouze jeden 19200 bps modem), značná částka. Horší však je, že se Echelon po programové stránce příliš nepovedl, a tak se hráči vehementně dožadují opravného patche. A právě na jeho výrobu měla být vynaložená část z oněch 150 tisíc.

Zdálo by se, že existuje jednoduché řešení – žádné peníze, žádný patch. Je tu však další problém, tentokrát marketingový. Podle slov vývojářů se americký vydavatel zavázal k masivní reklamní kampani, která měla vykompenzovat ony nízké royalties. Kampaň však nebyla, slibované čtvrtletní reporty o prodejích také ne (alespoň ne věrohodné), což jen přililo olej do ohně. Nejde tady ani tak o nějakých sto tisíc dolarů z odhadovaných 50 000 prodaných kopií hry (pro srovnání – očekávané prodeje Flashpointu či chystaných her od IS hovoří o čísle blížícímu se milionu kusů), ale zejména o práva na další (a snad i úspěšnější) díly Echelonu. Manažeři Buka Entertainment se nechali slyšet, že ačkoliv nemohou veřejně mluvit o svých sporech s Bethesdou ohledně Echelonu, již teď hledají pro druhý díl jiného vydavatele. Pikantní je na celé záležitosti fakt, že se odbývá prostřednictvím veřejných prohlášení, kde na sebe jednotlivé strany házejí doslova kbelíky špíny. Ať již to dopadne tak či onak, jedno je jisté – žádná z firem si Vánoc neužije tak, jak by si představovala.

Střetnutí druhé – Bioware a Interplay
Soudní tahanice však nejsou omezeny jen na propadáky. Poslední týden přinesl (pro někoho) překvapivou zprávu, že se vývojáři z Bioware rozhodli změnit vydavatele Neverwinter Nights a rozvázat tak spolupráci s Interplay. Ony závorky jsou na místě – koncem léta totiž došlo mezi oběma firmami k právnické přestřelce, která skončila žalobou. Tu podali lidé z Bioware – podle jejich názoru totiž manažeři Interplay prodali v rozporu se smlouvami práva na několik titulů cizím společnostem. Další žaloba Bioware, která nepřímo souvisela s kauzou Interplay, mířila na společnosti Virgin Interactive a Titus Interactive (právě Titus, coby spolulvastník Interplay odpovědný za zisk firmy, hraje v celém zapleteném případu hlavní roli).

Na tomto místě je krásně vidět rozdíl mezi začínajícím chudým týmem MADia a ostřílenými Bioware, kteří mají na svém kontě již několik skvělých her a navíc chystají další potenciální trháky, které přitahují pozornost médií i investorů. Zde tedy nebylo potřeba žádných otevřených dopisů plných povídání o švábech na podlaze – stačilo vypovědět smlouvu a společnost Interplay byla ze hry. Je zřejmé, že vypovězení smlouvy bude muset doprovázet určitá finanční kompenzace ze strany Bioware, ale vzhledem k tomu, že jsou Neverwinter Nights již téměř hotové (a navíc vypadají opravdu dobře – jejich prezentace na E3 se těšila velkému zájmu laické i odborné veřejnosti), nepředstavuje získání oněch financí zas tak komplikovaný problém (zaplatí je nový vydavatel, nebo pomocí úvěru samotní vývojáři – o to více peněz by pak dostali v royalties a pevných poplatcích). Zatím není jisté, nakolik se změna vydavatele promítne do plánovaného termínu vydání – podle slov vývojářů by se ale měl onen notoricky známý „začátek roku 2002“ stihnout.

Střetnutí třetí, kolosální – vánoční trh
Pryč však od žabomyších válek jednotlivých firem a pojďme raději ještě výše. Počátkem tohoto týdne rozeslala společnost CENEGA žebříčky prodeje her v ČR za měsíc říjen, které v zápětí následovaly oficiální statistiky jednotlivých evropských zemí a také USA za třetí listopadový týden. Zatímco ty české pouze potvrdily „sportovní“ hegemonii NHL 2002 na prvním a FIFA 2002 na třetím místě (mezi ně se stačil vklínit zejména drobotinou očekávaný Harry Potter, na čtvrtém místě se drží Flashpoint a pátý je skvělý Stronghold) a příliš nám toho o kandidátech na titul vánočního bestselleru neřeknou (přeci jenom bomby jako RTCW, AvP2 a CivIII ještě neměly šanci do bojů zasáhnout), z těch amerických a britských se již dá udělat hrubý obrázek rozložení poměrů na předvánočním kolbišti. V obou regionech okupuje čelní pozice Harry Potter (pravda, v USA jej ještě na poslední chvíli předběhl evergreen v podobě The Sims: Hot Date), který potvrdil svou roli absolutního favorita (byť jeho cílová skupina necharakterizuje klasického hardcore hráče), dobře si vede i Civilization III (obě třetí místa), evropský AvP2 a v USA dokonce boduje i Ghost Recon (opět je ale nutné připomenout nástup RTCW). Stále však pokračuje dlouhodobý trend, který svědčí o silném „hypermarketovém syndromu“ spotřebitelů v USA – z desítky nejprodávanějších titulů jich šest patří do kategorie, které se daří právě ve velkých obchodních centrech (například pro páté v pořadí, The Sims, tolik lidí do specializovaných prodejen nechodí).

S obrovským vánočním boomem nových titulů, které se perou o místo na výsluní, souvisí i další poměrně zajímavý jev, a sice plánované odkládání dobrých her na začátek dalšího roku. Důvod je celkem logický – i přes zvýšený zájem kupujících totiž vynikající hra nemusí obstát v tlačenici kvalitních konkurenčních titulů. Zkrátka a dobře, více zaujme zákazníky až tehdy, kdy okolo nebude pět dalších stejně kvalitních her. Koneckonců něco podobného naznačovali před několika týdny i vývojáři Ecca pro PS2 z Appaloosa Interactive, když přiznali, že mají hru hotovou, ale Sega (vydavatel) ji chce vypustit z obchodních důvodů až po Vánocích. Pro hráče to znamená jediné – pramen kvalitních her rozhodně nevyschne...

Autor:




Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Další z rubriky

Logitech G Powerplay
Herní myši Logitech G703 a G903 nabíjí přímo podložka. Jaké jsou?

Myš představuje pro hráče zcela zásadní doplněk, jehož pečlivý výběr ovlivňuje ve značné míře nejen herní prožitek, ale na profesionální či poloprofesionální...  celý článek

SNES Classic Mini
Skvělý dárek pro každého (chlapa)? Retro konzole SNES Mini

S retro konzolí SNES Classic Mini se vracíme do devadesátých let a éry 16bitů. Většina z 21 předinstalovaných her však není jen pro nostalgiky, jsou skvěle...  celý článek

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.