Vánoční shon v prodejnách her

  • 23
Vánoční svátky jsou svátky klidu a míru. To ví přece každý. Netýká se to však - mimo jiné - prodejců počítačových her. Ti mají napilno. Zájem o hry totiž rok od doku roste, a poptávce je třeba vyhovět. Snažili jsme se tedy zjistit, o jaké hry je největší zájem, a jestli pro nás mají obchodníci také nějaké výhody.

Vánoční shon v prodejnách herO tom, že o Vánocích (nebo přesněji řečeno těsně před nimi) rapidně stoupá počet prodaných her, jsme již několikrát psali. Tentokráte jsme však vyrazili do terénu, abychom se přesvědčili přímo u zdroje, jak to s jejich prodejem vypadá. Dnešek se tedy nesl ve znamení obcházení jedné prodejny s počítačovými hrami za druhou, kde jsme se samotných prodejců ptali na to, zda jsou pro ně Vánoce svátky klidu a míru, nebo spíše noční můrou, kdy nevědí, kam dříve skočit.

Bohužel (pro herní trh však naštěstí) jsme zjistili, že pravdě se blíží spíše druhá alternativa, takže bylo mnohdy velice obtížné získat vyjádření někoho odpovědného. Není divu, vždyť například z ankety, která na stránkách BonusWebu probíhá, jasně vyplynulo, že i mnozí naši čtenáři nějakou hru pod stromečkem očekávají, nebo ji dokonce sami darují. Nakonec se nám však podařilo získat poměrně obsáhlá vyjádření od pana Jana Maisnara, vedoucího prodejny JRC na pražském náměstí I.P.Pavlova, a pana Jana Kratochvíla, který je zodpovědný za nákup a prodej her a herních produktů ve společnosti Apro, jejíž obchod najdete v Praze v Jindřišské ulici.

Na základní otázku, tedy jaké hry se nejvíce před Vánoci prodávají, odpověděli víceméně shodně. Nechme jako prvního mluvit Jana Maisnara z JRC: "Pokud by byly, nejvíc by se asi prodávaly hry na konzoli PlayStation 2. Těch je bohužel velký nedostatek, takže vedou klasické hry pro PC. Z těch nejnovějších to jsou Red Alert 2, Polda 3, NHL 2001, FIFA 2001 a další novinky. Nejvíce jdou v poslední době na odbyt také sportovní hry nebo simulátory - jak automobilové, tak i letecké." Jan Kratochvíl s ním souhlasí, strategické hry spolu se simulátory vedou na celé čáře. K tomu také dodává, že "před Vánoci se prodává i více her určených speciálně pro děti".

Hry většinou kupují rodiče svým dětem, které budou mít z tohoto dárku bezpochyby velkou radost. Vzniká zde však jistý problém, o kterém se nám zmínil pan Kratochvíl. "Máme zde asi pětkrát více zákazníků, než normálně. Tím pádem se nám občas stane, že podceníme zájem o nějaký titul, a ten je prakticky během chvíle vyprodán. A protože většina zákazníků nechce hru pro sebe, dochází k situacím, kdy nevědí, co by měli koupit jiného. Pak se jim většinou snažíme nabídnout nějaký obdobný titul, ale zákazníci jdou často raději shánět hru někam jinam, jen aby získali tu, jejíž jméno mají napsané na papírku."

Vánoční shon v prodejnách herCitelný nárůst počtu zákazníků zaregistrovali i v prodejně JRC. "Denně sem k nám chodí zhruba třikrát nebo čtyřikrát více zákazníků než třeba v září," říká Masinar. "Zatím spíše jen obhlížejí situaci, i když znatelný nárůst tržeb jsme již zaznamenali. Největší nápor ale čekáme jako každý rok těsně před samotnými svátky - asi tak od 18. do 23. prosince, kdy spousta lidí shání dárky na poslední chvíli."

Je zřejmé, že ačkoliv poptávka po počítačových hrách je obrovská, obchody se snaží přilákat tolik zákazníků, kolik to jen jde. Platí přitom pravidlo, že kolik prodejců je, tolik existuje použitých strategií. Vedoucí prodejny JRC vsází především na možnost přidat k hrám něco navíc."Většina našich akcí se týká hodně očekávaných novinek, v současné době například Red Alertu 2. Kdo si jej u nás zakoupí, dostane jako bonus nožík. Podobnou akci máme i u sportů od EA Sports - kdo si u nás koupí hru FIFA 2001 nebo NHL 2001, ten si od nás odnese i tričko s motivem příslušné hry. Pak také dáváme každému zákazníkovi, který si u nás koupí libovolnou hru, časopis PC Gamer, a zhruba od 10. prosince bychom měli ke každému nákupu přidávat ještě další speciální dárek, který každého potěší."

Oproti tomu společnost Apro dává přednost jednoduššímu způsobu - nízkou cenou. "Vlastně celý tento rok se snažíme konkurovat nabídkám ostatních prodejců, takže se snažíme mít nejlevnější ceny v okolí. Naším cílem je držet je zhruba o 5-10% níže než jsou u ostatních prodejců. Dále máme speciální nabídku pro hry od společnosti Microsoft, neboť jsme využili možnosti nakoupit jejich produkty se slevou. Očekáváme tedy, že o jejich hry, například o Age of Empires II či datadisk The Conquerors, bude výrazně zvýšený zájem. Dále snižujeme ceny těch titulů, které jsou již za svým zenitem, a ukazuje se, že je velké množství hráčů, kteří právě na tento okamžik čekají," dodává Kratochvíl.

A jak to vypadá v prodejnách, které se specializují na prodej několik let starých titulů (ano, i takové se najdou), a v bazarech? Tam je podle našeho průzkumu situace naprosto rozdílná. Počet zákazníků se spíše snížil, i když ne nějak razantně. Důvod je nasnadě. Vánoce jsou časem dárků, a pro ten se zbrusu nové, úhledně zabalené cédéčko hodí mnohem více, než hra, kterou bychom zde na BonusWebu zařadili do rubriky Klasika. Navíc mnohé nové hry před Vánoci výrazně zlevnily, takže některé je možné sehnat i za méně než 800,- Kč.

Zdá se, že koupě počítačové hry těsně před Vánoci může být výhodná i v situaci, kdy ji nehodláte někomu darovat. Neočekává se totiž, že by nízké ceny přežily přelom roku. Jak totiž mnozí prodejci potvrdili, závěr roku uvítají spíše s prázdnými sklady, než aby byly po strop zaplněny neprodanými kusy. Pokud tedy chcete nějakou herní novinku, máte nejvyšší čas vyrazit do terénu. Lepší podmínky již asi nebudou.