Veřejnost - ilustrační snímek

Veřejnost - ilustrační snímek

KOMENTÁŘ: Velké herní firmy se zoufale snaží získat širokou veřejnost

  • 15
Ačkoliv jsou dnes videohry běžnou součástí zábavy, stále se najde dost těch, kteří se na ně dívají skrz prsty. Nebo se o ně vůbec nezajímají. Herní giganti se tak již několik let snaží přitáhnout co nejvíce lidí.

Široká veřejnost se rekrutuje tak, že jim představíme něco úžasného, ale zároveň co možná nejjednoduššího. Tím pádem jsou ze hry všechny trháky, na které čekají tradiční, tzv. "core" hráči. Naproti tomu nastupují do boje tituly, které se snad ani nedají nazvat hrami. Soubory minihříček, fitness nebo taneční hry. Hlavně aby se to dalo ovládat pohybem nebo hlasem. Pohybové ovládání je totiž jedním z hlavních současných témat herního průmyslu. A to i přesto, že klasické hráče prakticky vůbec nezajímá.

Lapání ptáčků na pohyb

Letošní ročník herní výstavy E3 v Los Angeles tento trend bohužel potvrdil. Na tiskových konferencích velkých herních firem jsme sice viděli řadu zajímavých "opravdových" titulů, ale zároveň byla ve většině případů cítit značná snaha "zalíbit se všem". A tak se dělaly psí kusy s ovladačem pro chystanou konzoli Wii U od Nintenda, mávalo rukama s ovladači Move od Sony a poskakovalo před Kinectem od Microsoftu.

Na tom by v zásadě nebylo nic špatného, kdybychom takto koncipované prezentace letos neviděli již třetím rokem. Hardcore hráči se tak mohou cítit svým způsobem podvedeni či odstrčeni. Situace totiž působí klasickým dojmem: novým zákazníkům nabídneme hory doly, ale ti stávající nás už tolik nezajímají.

E3 2012: tisková konference Nintenda

Přístup Nintenda je v tomto směru naprosto pochopitelný, protože již druhá generace jeho konzolí je na pohybovém ovládání přímo v základu založena. Přesto ale jeho prezentace probíhala spíše ve stylu ukázek možností nového ovladače než ukrutného předvádění diskutabilních výhod pohybového ovládání.

Microsoft dlouhodobě na zteči

Naproti tomu Microsoft působil dojmem, že potřebuje akutně uvolnit sklady natřískané Kinecty. Předvedl sice nová videa z chystaných akcí Halo 4 nebo Call of Duty: Black Ops 2 a ukázal nový Splinter Cell či Forzu, člověk ale mohl lehce nabýt dojmu, že pokud hra nespolupracuje s Kinectem, tak pro Microsoft snad ani neexistuje.Vždyť i exoticky vypadající titul Matter s úžasným minimalistickým zpracováním je nakonec pro Kinect.

Začalo to již před lety

Pomineme-li různé pokusy s virtuální realitou v 90. letech minulého století a podobné "dřevní" záležitosti, začala s prvními četnějšími náznaky pohybového ovládání firma Sony s kamerkou EyeToy pro konzoli PlayStation 2. Pořádně se do toho ale opřelo až Nintendo s konzolí Wii, která na pohybovém ovládání postavila celou svou filozofii. Komerční úspěch byl překvapivý a masivní, přestože dodnes na Wii nevyšlo příliš her, které by přitáhly tradiční hráče. Příležitost vycítil Microsoft i Sony, a tak se na nás pohybové ovládání dnes valí ze všech stran v množství větším než příjemném.

Aktuálně sice Microsoft při oznámení nového tabletu Surface prohlásil, že Xbox je jeho nejúspěšnější produkt, ale podle toho, jak se snaží tlačit hry "opravdu pro každého", to tak úplně vypadat nemusí. Tedy z pohledu hráče.

Vedle nové taneční a fitness hry pro Kinect pak Microsoft v kooperaci s vydavatelským domem Electronic Arts předvedl pohybové a hlasové ovládání ve fotbalech FIFA 13 a Madden 13. Typicky tak budeme moci hlasovými povely komandovat spoluhráče na hřišti, což přímo na místě dokonce předvedl slavný quarterback minulosti Joe Montana.

E3 2012: tisková konference Microsoftu

Ano, vypadá to dobře, ale to bychom už dobré dva roky nesměli vědět, že klasický hráč si to vyzkouší jednou, podruhé to ukáže kámošům a potřetí už jdou stejně hrát "po staru" s klasickými ovladači v rukou. Tvrzení, že "FIFA je s Kinectem rozhodně lepší", tak dnes vyvolá spíše shovívavý úsměv. Prezentace té samé hry v podání samotných EA se pak naštěstí týkala opravdu především fotbalu.

Samozřejmě, nikdo není nucen to využívat, ale postavit prezentaci hry na tom, že na ni můžeme hulákat, nám jako herním novinářům i hráčům přišlo skvělé, když jsme to viděli kdysi poprvé. Po vyzkoušení nás to ale přešlo.

Sony hledí na peníze

Zcela pragmaticky se k tomu pak staví třetí do party, Sony. Již dříve tato firma zaznamenala velmi slušné zisky se "společenskými" tituly Singstar (karaoke) a Buzz (vědomostní kvízy), a tak v podobném duchu hodlá využít i pohybové ovládání Move.

Vedle nové ukázky ze skvěle vypadajícího Last of Us a oznámení atmosférického titulu (asi spíše pro fajnšmekry) Beyond, tak jedním z hlavních bodů prezentace byla hra Book of Spells z nové řady Wonderbook. Ta kombinuje pohybové ovládání s rozšířenou realitou (více zde).

Zaujalo především oznámení, že na hře se podílí autorka Harryho Pottera, spisovatelka J. K. Rowlingová. Pro Sony je to z hlediska zisků ale přinejmenším stejně důležitý titul jako předchozí dva zmíněné. Manažeři firmy jsou si prakticky jistí, že právě Wonderbook se bude v nadcházející sezóně prodávat jako ony pověstné housky na krámě.

Ubisoft: zachránce hráčů

Klasického hráče tak letos asi nejvíce zaujal Ubisoft. Oznámil zatím úžasně se jevící Watch Dogs, předvedl nové ukázky z Assassin's Creed 3 a Splinter Cell: Blacklist, ukázal titul Shootmania, cílený především na soutěžní zápolení, a nakonec i ta předváděčka dalšího 2D Raymana byla zábavná.

E3 2012: tisková konference Sony

V předchozích letech to byl právě Ubisoft, kdo předváděl kvanta různých titulů pro příležitostné hráče pro Wii. Letos nesl prapor klasických hráčů nejvýše, přestože hry po pohybové ovládání zde své místo měly taky. Nemluvě tedy o tom, že Ubisoft byl prakticky jediný, pochopitelně vedle Nintenda, kdo ukázal i zajímavé tituly pro chystanou konzoli Wii U.

Co nás čeká a co snad mine?

Dá se předpokládat, že tak jako pominula relativně nedávná masivní mánie kolem hudebních her, pomine i boom pohybových her. Respektive stanou se běžnou součástí herní nabídky, respektive přímo her.

Nejenže trh se po čase pohybovými hrami přesytí, stejně jako se to stalo hrám hudebním, ale nové technologie mohou z pohybových systémů udělat něco jako "dárek zdarma". A pravděpodobně to udělají. Již nyní se spekuluje, že nová konzole od Microsoftu bude obsahovat i nějakým způsobem integrovaný systém pohybového ovládání.

A je jedno, jestli to bude přímo v přístroji nebo zvlášť. Důležité bude, že si to přinesete v jedné krabici s novou konzolí. Ostatně, různá zvýhodněná balení stávajících konzolí a pohybových ovladačů si lze koupit již dnes.

Navíc se dá čekat, že po pár letech práce s pohybovým ovládáním i vývojáři her konečně odladí vhodnou míru jeho využití. Tedy, že ho přestanou využívat na všechny ty "skvělé nápady", které si vyzkoušíte jednou ze zvědavosti, a začnou prvky pohybového a hlasového ovládání používat i v klasických hrách: smysluplně, logicky a ergonomicky.

Z pozice hardcore hráčů doufáme, že se tak stane brzy. A že snad již na příštím ročníku výstavy E3 budou hlavním tématem třeba nové konzole a ne poskakování před televizí.