Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tradiční velkorozpočtové hry zažívají temné časy, říká zkušený tvůrce

  13:30aktualizováno  13:30
Krabicové hry s ohromnými rozpočty prý využívají zkostnatělý model, se kterým je dnes obtížné uspět. O stavu herního průmyslu se v souvislosti s tím rozhovořil Steve Goldstein, ředitel studia Turtle Rock, tedy autorů prvního Left 4 Dead a projektu Evolve.

Ilustrační obrázek ke hře Left 4 Dead, kterou Turtle Rock vytvořilo společně s Valve.

Situace je navíc ještě složitější v případě studií, která si zachovávají nezávislost. Tedy firem, které nepatří velikému vydavatelství, a jejich život závisí na dohodách sjednaných pro jednotlivé tituly.

„Pokud bych naše hlavní ponaučení měl shrnout do jediné věty, bylo by to, že velkorozpočtové krabicové hry pro nezávislé tvůrce nejsou dobrou variantou. Momentálně je to v podstatě nesmyslná možnost,“ řekl Goldstein pro server Games Industry. „Velká vydavatelství utrácejí přes 100 milionů dolarů za další díl zavedené série a zároveň chtějí utrácet čím dál tím méně za nové značky,“ dodává.

Pokud se vám tedy dohodu vůbec podaří uzavřít, nemáte k dispozici rozpočet srovnatelný s ostatními hrami. Konkurovat tedy budete titulům s uznávaným jménem a lepší finanční situací. „Zároveň ale rozpočet bude tak vysoký, že v podstatě nebude možné získat procenta ze zisku.“

Evolve
Evolve
Evolve
Evolve

Evolve od Turtle Rock byla nesmírně inovativní akce. Její prodeje však neohromily.

V takovém případě studio musí věřit, že hra uspěje a tým získá možnost vytvořit další díl. „Ale ten bude mít ještě větší rozpočet než ta první hra. Cyklus pokračuje a vy stále nevyděláváte. Myslím, že se dostáváme do situace, kdy krabicové hry za plnou cenu budou vycházet jen v rámci zavedených sérií,“ tvrdí Goldstein.

Navíc věří, že vydávání krabicových her autorům neposkytuje dostatečnou pružnost. „Jestli jste se vydali dobrým, či špatným směrem, zjistíte jen z testovacích skupin a pak z alfa a betatestu. Není tu příliš prostoru měnit směr, tedy pokud chcete některé prvky upravovat v reakci na to, jak lidé váš titul hrají.“

Left 4 Dead 2

Left 4 Dead 2

„V nejlepším případě můžete věřit, že tyto změny provedete někdy po vydání. Ale to už jste po kolena ve vývoji stahovatelného obsahu, protože to dnes krabicové hry potřebují, aby mohly být výdělečné. Tedy s ohledem na šílené náklady na vývoj, marketing a vydání hry. Není to příliš pružný postup,“ objasňuje Goldstein.

Turtle Rock proto směřuje k vývoji her s obchodním modelem free to play, u kterého mohou lépe reagovat na chování hráčů. „Když vidíme něco, co se lidem nelíbí, můžeme to upravit v příští aktualizaci.“

Přesně tento postup studio využilo s hrou Evolve: Stage 2, která právě z krabicového modelu přešla na free to play. Přesto její vývoj vydavatelství Take Two po třech měsících ukončilo.

Goldstein věří, že je dnes i pro velké nezávislé společnosti lepší pracovat na hrách, které mohou na trh dodat rychle a rozvíjet je v reakci na zpětnou vazbu hráčů. Náklady pak tvůrci mají více pod kontrolou a nestráví několik let vývojem hry, o kterou nakonec lidé neměli zájem.

„Hry jako služby navíc lidem nabízejí větší hodnotu a hráči u nich tráví více času,“ dodává Goldstein.

Autor:


Nejčtenější

Na Steamu vyšla první necenzurovaná erotická hra. Tak jsme ji vyzkoušeli

Negligee: Love Stories

Hra Negligee: Love Stories se zásadně zapsala do historie. Ne však díky svým výjimečným kvalitám, ale proto, že jako...

RECENZE: Lara Croft nabrala životní formu, nový Tomb Raider vás pohltí

Shadow of the Tomb Raider

Završení trilogie restartovaného Tomb Raidera se nadmíru povedlo. Na první pohled je hra od svých předchůdců k...



Která herečka by se podle vás hodila na roli Ciri v chystaném Zaklínači?

Ciri v třetímu dílu hry Zaklínač

Zpráva, že postavu Ciri v chystaném seriálu podle Zaklínače nebude hrát běloška, vyvolala u mnoha fandů nesouhlasné...

Legendární PlayStation vyjde v mini verzi s dvacítkou her

PlayStation Classic

Připravovaná retro konzole od Sony se jmenuje PlayStation Classic. Vyjde letos v prosinci a obsáhne dvacet...

Špatná hra dostala horší pokračování. Super Seducer 2 vyniká trapností

Super Seducer 2

Jedna z nejhorších her letošního roku se překvapivě dočkala pokračování. Jak někoho skutečně sbalit vás Super Seducer 2...

Další z rubriky

Špatná hra dostala horší pokračování. Super Seducer 2 vyniká trapností

Super Seducer 2

Jedna z nejhorších her letošního roku se překvapivě dočkala pokračování. Jak někoho skutečně sbalit vás Super Seducer 2...

Byla založena Asociace českých herních vývojářů GDACZ

Asociace českých herních vývojářů

Zástupci čtrnácti českých studií specializovaných na vývoj her založili společnou asociaci s cílem chránit a prosazovat...

Streamer Ninja se objeví na obálce prestižního sportovního časopisu ESPN

Ninja na obálce časopisu ESPN

Tyler „Ninja“ Blevins bude prvním zástupcem e-sportů, který se objeví na obálce časopisu ESPN. Postaví se tak po bok...



Najdete na iDNES.cz