Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tradiční velkorozpočtové hry zažívají temné časy, říká zkušený tvůrce

  13:30aktualizováno  13:30
Krabicové hry s ohromnými rozpočty prý využívají zkostnatělý model, se kterým je dnes obtížné uspět. O stavu herního průmyslu se v souvislosti s tím rozhovořil Steve Goldstein, ředitel studia Turtle Rock, tedy autorů prvního Left 4 Dead a projektu Evolve.

Ilustrační obrázek ke hře Left 4 Dead, kterou Turtle Rock vytvořilo společně s Valve.

Situace je navíc ještě složitější v případě studií, která si zachovávají nezávislost. Tedy firem, které nepatří velikému vydavatelství, a jejich život závisí na dohodách sjednaných pro jednotlivé tituly.

„Pokud bych naše hlavní ponaučení měl shrnout do jediné věty, bylo by to, že velkorozpočtové krabicové hry pro nezávislé tvůrce nejsou dobrou variantou. Momentálně je to v podstatě nesmyslná možnost,“ řekl Goldstein pro server Games Industry. „Velká vydavatelství utrácejí přes 100 milionů dolarů za další díl zavedené série a zároveň chtějí utrácet čím dál tím méně za nové značky,“ dodává.

Pokud se vám tedy dohodu vůbec podaří uzavřít, nemáte k dispozici rozpočet srovnatelný s ostatními hrami. Konkurovat tedy budete titulům s uznávaným jménem a lepší finanční situací. „Zároveň ale rozpočet bude tak vysoký, že v podstatě nebude možné získat procenta ze zisku.“

Evolve
Evolve
Evolve
Evolve

Evolve od Turtle Rock byla nesmírně inovativní akce. Její prodeje však neohromily.

V takovém případě studio musí věřit, že hra uspěje a tým získá možnost vytvořit další díl. „Ale ten bude mít ještě větší rozpočet než ta první hra. Cyklus pokračuje a vy stále nevyděláváte. Myslím, že se dostáváme do situace, kdy krabicové hry za plnou cenu budou vycházet jen v rámci zavedených sérií,“ tvrdí Goldstein.

Navíc věří, že vydávání krabicových her autorům neposkytuje dostatečnou pružnost. „Jestli jste se vydali dobrým, či špatným směrem, zjistíte jen z testovacích skupin a pak z alfa a betatestu. Není tu příliš prostoru měnit směr, tedy pokud chcete některé prvky upravovat v reakci na to, jak lidé váš titul hrají.“

Left 4 Dead 2

Left 4 Dead 2

„V nejlepším případě můžete věřit, že tyto změny provedete někdy po vydání. Ale to už jste po kolena ve vývoji stahovatelného obsahu, protože to dnes krabicové hry potřebují, aby mohly být výdělečné. Tedy s ohledem na šílené náklady na vývoj, marketing a vydání hry. Není to příliš pružný postup,“ objasňuje Goldstein.

Turtle Rock proto směřuje k vývoji her s obchodním modelem free to play, u kterého mohou lépe reagovat na chování hráčů. „Když vidíme něco, co se lidem nelíbí, můžeme to upravit v příští aktualizaci.“

Přesně tento postup studio využilo s hrou Evolve: Stage 2, která právě z krabicového modelu přešla na free to play. Přesto její vývoj vydavatelství Take Two po třech měsících ukončilo.

Goldstein věří, že je dnes i pro velké nezávislé společnosti lepší pracovat na hrách, které mohou na trh dodat rychle a rozvíjet je v reakci na zpětnou vazbu hráčů. Náklady pak tvůrci mají více pod kontrolou a nestráví několik let vývojem hry, o kterou nakonec lidé neměli zájem.

„Hry jako služby navíc lidem nabízejí větší hodnotu a hráči u nich tráví více času,“ dodává Goldstein.

Autor:


Témata: závislost, Valve, Zisk


Nejčtenější

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Další z rubriky

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.