Ilustrační obrázek ke hře Left 4 Dead, kterou Turtle Rock vytvořilo společně s Valve.

Ilustrační obrázek ke hře Left 4 Dead, kterou Turtle Rock vytvořilo společně s Valve.

Tradiční velkorozpočtové hry zažívají temné časy, říká zkušený tvůrce

  • 8
Krabicové hry s ohromnými rozpočty prý využívají zkostnatělý model, se kterým je dnes obtížné uspět. O stavu herního průmyslu se v souvislosti s tím rozhovořil Steve Goldstein, ředitel studia Turtle Rock, tedy autorů prvního Left 4 Dead a projektu Evolve.

Situace je navíc ještě složitější v případě studií, která si zachovávají nezávislost. Tedy firem, které nepatří velikému vydavatelství, a jejich život závisí na dohodách sjednaných pro jednotlivé tituly.

„Pokud bych naše hlavní ponaučení měl shrnout do jediné věty, bylo by to, že velkorozpočtové krabicové hry pro nezávislé tvůrce nejsou dobrou variantou. Momentálně je to v podstatě nesmyslná možnost,“ řekl Goldstein pro server Games Industry. „Velká vydavatelství utrácejí přes 100 milionů dolarů za další díl zavedené série a zároveň chtějí utrácet čím dál tím méně za nové značky,“ dodává.

Pokud se vám tedy dohodu vůbec podaří uzavřít, nemáte k dispozici rozpočet srovnatelný s ostatními hrami. Konkurovat tedy budete titulům s uznávaným jménem a lepší finanční situací. „Zároveň ale rozpočet bude tak vysoký, že v podstatě nebude možné získat procenta ze zisku.“

Evolve
Evolve
Evolve
Evolve

Evolve od Turtle Rock byla nesmírně inovativní akce. Její prodeje však neohromily.

V takovém případě studio musí věřit, že hra uspěje a tým získá možnost vytvořit další díl. „Ale ten bude mít ještě větší rozpočet než ta první hra. Cyklus pokračuje a vy stále nevyděláváte. Myslím, že se dostáváme do situace, kdy krabicové hry za plnou cenu budou vycházet jen v rámci zavedených sérií,“ tvrdí Goldstein.

Navíc věří, že vydávání krabicových her autorům neposkytuje dostatečnou pružnost. „Jestli jste se vydali dobrým, či špatným směrem, zjistíte jen z testovacích skupin a pak z alfa a betatestu. Není tu příliš prostoru měnit směr, tedy pokud chcete některé prvky upravovat v reakci na to, jak lidé váš titul hrají.“

Left 4 Dead 2

„V nejlepším případě můžete věřit, že tyto změny provedete někdy po vydání. Ale to už jste po kolena ve vývoji stahovatelného obsahu, protože to dnes krabicové hry potřebují, aby mohly být výdělečné. Tedy s ohledem na šílené náklady na vývoj, marketing a vydání hry. Není to příliš pružný postup,“ objasňuje Goldstein.

Turtle Rock proto směřuje k vývoji her s obchodním modelem free to play, u kterého mohou lépe reagovat na chování hráčů. „Když vidíme něco, co se lidem nelíbí, můžeme to upravit v příští aktualizaci.“

Přesně tento postup studio využilo s hrou Evolve: Stage 2, která právě z krabicového modelu přešla na free to play. Přesto její vývoj vydavatelství Take Two po třech měsících ukončilo.

Goldstein věří, že je dnes i pro velké nezávislé společnosti lepší pracovat na hrách, které mohou na trh dodat rychle a rozvíjet je v reakci na zpětnou vazbu hráčů. Náklady pak tvůrci mají více pod kontrolou a nestráví několik let vývojem hry, o kterou nakonec lidé neměli zájem.

„Hry jako služby navíc lidem nabízejí větší hodnotu a hráči u nich tráví více času,“ dodává Goldstein.