Virtua Tennis – tenis pro všechny

• 39
Se simulacemi tenisů se za poslední rok roztrhnul pytel a nedávno se objevil další přírůstek do této rodiny. Společnost Sega se rozhodla udělat konverzi svého konzolového hitu jménem Virtua Tennis a vydat tuto hru na počítačích, takže si vezměte rakety a pojďte se na hru nyní společně s námi podívat.

Virtua TennisSe simulacemi tenisů se v poslední době roztrhnul pytel. Ne, že by se jednalo o něco masového, ale v období deseti měsíců vyšly tři tenisy, což je na poměry opomíjených tenisových simulací docela dost. Navíc se nedávno objevila další tenisová hra – společnost Sega, která působí převážně na poli konzolí, se rozhodla udělat konverzi svého titulu Virtua Tennis a vydat ho na počítačích. Na Virtua Tennisu je v každém ohledu patrné, že se jedná o konzolovou hru. Ovládání je jednoduché, obecně má Virtua Tennis takový akčnější nádech a je cítit, že jde o hru, která je určena pro všechny, nikoliv jen pro příznivce tenisu.

Asi největším lákadlem Virtua Tennisu je několik reálných hráčů. Zbytek je smyšlený, ovšem třeba Henman nebo Kafelnikov, které ve Virtua Tennisu najdete, budou někomu stačit. Licenci na turnaje Virtua Tennis nemá, ale jak bývá zvykem, reálné turnaje jsou zamaskované za jiná jména. Většinu tenistů a všechny turnaje si nejdříve musíte vybojovat v módu World Circuit, ve kterém začínáte jakožto úplná nula na třísté pozici žebříčku ATP a snažíte se dostat na vyšší pozice. Virtua TennisJezdíte po zhruba dvacítce turnajů a zlepšujete se v mnoha tréninkových minihrách (lobování do sudů, trefování terče, smečování do krabic atd.). Za výhry v turnajích dostáváte peníze, za něž si můžete koupit partnery do čtyřhry nebo zpřístupnit nové turnaje a hráče v Exhibition módu. Jednotliví tenisté se od sebe kapánek liší a každý má svoje přednosti. Nejvíce je to patrné při hře na odlišných površích. Míček se chová jinak na antuce a jinak na tvrdém povrchu, a tak je možné, že vám některý z povrchů nesedne a mnohem úspěšnější se svým tenistou budete například na trávě.

Mód World Circuit dává hře potřebný motivační prvek, leč mohl být zpracován mnohem lépe. Váš hráč se během sezóny nijak nevyvíjí, což je velká škoda, a za peníze kromě několika šortek a triček nic lepšího nekoupíte. Člověk by čekal, že svého tenistu může vybavit lepšími raketami nebo si dokupovat zkušenější partnery do hry, nicméně Virtua Tennis nic takového nenabízí. Ale i tak to je jednoznačný posun dopředu, vždyť za poslední roky něco podobného nabízí jenom hra Tennis Masters Series.

Virtua Tennis

Virtua Tennis vyniká hlavně v grafice, která je o třídu lepší než ve všech doposud vydaných tenisech. Obličeje a pohyby hráčů vypadají reálně a ostatní věci jsou zpracovány se smyslem pro detail. Rozhodčí, letí-li na ně míček, uhnou, při čtyřhře se hráči mezi sebou domlouvají a celá hra má díky několika podobným drobnostem reálný nádech.

Ovšem jenom do té doby, než si zahrajete několik zápasů a zjistíte, že Virtua Tennis je simulace ryze akční a ryze jednoduchá. Ovládání je doslova primitivní – jedno tlačítko pro normální úder, o jehož druhu rozhoduje z větší části počítač, a jedno tlačítko pro lob. Celá hra se tak zvrhává v přebíhání z jedné strany kurtu na druhou a mlácení do jednoho tlačítka. Údery částečně můžete ovlivnit, ale hlavní slovo má počítač. Někdy je míček potřeba seknout těsně za síť nebo ho napálit smečí na druhou stranu kurtu, ale počítač má obvykle jiný názor a úder provede úplně jinak, než byste chtěli. Proto je jediná šance, jak vyhrát, běžet ihned po podání k síti a pálit míčky do protipohybu. Hra od základní čáry nemá smysl, protože nemůžete zvolit typ úderu, a navíc se dá většina míčků v pohodě doběhnout, takže Virtua Tennispočítačový soupeř vždycky všechno chytne.

Naštěstí nebo spíše naneštěstí je inteligence soupeře nevalná, a tudíž se nemusíte strachovat, že byste po nějakých dvaceti odehraných zápasech prohráli. Styl hry počítače je pořád stejný, nikdy vás ničím nepřekvapí a díky tomu se dají jeho údery snadno předvídat. Pokud nebudete dělat zbytečné chyby, dříve nebo později (ale spíše dříve) budete vyhrávat obrovským rozdílem. Chyby za vás ovšem bude dělat váš počítačový partner ve čtyřhře v módu World Circuit. Jinak zábavné čtyřhry jsou v podání Virtua Tennisu otravné, neboť váš partner je natvrdlé nemehlo, které vám leda tak pomáhá tím, že vykrývá jednu čtvrtinu dvorce. Ale aby dal pěkný míček, který by soupeř nechytil, po něm chtít nemůžete, protože to je na něj moc složité.

Nic nezachraňuje ani možnost zahrát si s kamarády na jednom počítači. Virtua Tennis je totiž hra akční, nikoliv tenisová. Virtua TennisMíčky létají až nereálně rychle a tenisté jsou k tomu supermani. Jestli chytáte tenisák, který k vám letí, a jestli je od vás místo dopadu dál, váš hráč provede s prominutím přiblblý skok do strany a kotoul zároveň, ve vzduchu míček odehraje a v pohodě se za chvilku zvedne ze země. Pomineme-li to, že by tenista po tomhle zákroku musel do nemocnice, ne-li by se na nějakém tvrdém povrchu zabil, takovéto parádičky navíc nesmírně štvou. Když vidíte tuhle figuru a jiné zázračné údery (třeba smeč naslepo) desetkrát za jeden set, máte chuť vzít pálku do ruky a raději si jít pinkat o stěnu sami se sebou než hrát Virtua Tennis.

Virtua Tennis je krásným příkladem, že licence na jména a skvělá grafika k dobré sportovní hře nestačí. Nebýt akčnosti celé hry a špatné AI, mohl být Virtua Tennis jakous takous konkurencí pro hru Tennis Masters Series, která, ačkoliv má plno chyb, je to nejlepší, co vyšlo od dob skvělého tenisu Game, Net & Match!.

Virtua Tennis
Výrobce: Empire Interactive
Vydavatel: Sega