Virtual Pool 3 - cesta za slávou

12:00aktualizováno  10. července 2001 1:27
Málokteré simulátory - a to jak sportovní, tak i ty ostatní - jsou propracovanější než kulečníkové. A málokterý se může rovnat s tím, který nám nabízí společnost Interplay. Nevěříte? Také jsme byli zprvu skeptičtí, ale skutečnost nás přesvědčila.

Virtual Pool 3Co je to kulečník, to asi všichni moc dobře víme. Jedná se o sport, ve kterém hlavní roli hraje tágo, křída, zelené plátno, vodorovný hrací stůl, tři až šestnáct koulí a jeden, dva, při méně oficiálních příležitostech i více hráčů. Většinou ale dva. Alespoň převážně. Dobrá, na tom bychom se shodli. Již málokdo si však uvědomuje, kolik různých druhů kulečníku existuje, co všechno musí špičkový hráč ovládat a jak náročný dovede být takový obyčejný turnaj. A přesně to se vám snaží přiblížit hra Virtual Pool 3, kterou pro vás ve spolupráci se světovou šampiónkou Jeanette Lee připravila společnost Interplay.

Můžete namítnout, že kulečníkových simulátorů již vyšlo za poslední léta tolik, že na nich přece nemůže být již nic, co by šlo ještě vylepšit, nebo co by nezvládl doupravit nějaký malý patch pro již existující hru. To je však mylná představa, protože jen málokterý simulátor vyžaduje ve své počítačové podobě tak precizní zpracování jako kulečník. Nemluvíme zde jen o fyzikálním modelu, i když ten je pochopitelně vždy na prvním místě. Dále tu máme prostředí, ve kterém hrajeme (tedy grafika), herní systém, nové přístupy k turnajům, doplňkové funkce... Je toho zkrátka poměrně hodně. A na to všechno tvůrci Virtual Poolu 3 mysleli. Aby to však nevypadalo, že se vám pouze snažím vnutit svůj názor, pokusím se Virtual Pool 3vám alespoň trošku nastínit, čím mne tento kulečníkový simulátor tak zaujal.

Ačkoliv je Virtual Pool 3 velice komplexní a přesný simulátor kulečníku, není jeho cílová skupina omezena pouze na profesionální hráče. Myšleno bylo i na začátečníky či sváteční hráče, kteří se k tágu dostanou jen velmi zřídka. Pro ty je připraven poměrně kvalitní a originální tutorial formou hraných videosekvencí, ve kterých vám sama Jeanette vysvětlí nejběžnější triky, šťouchy a strategie, které se při kulečníku běžně používají. Navíc si po shlédnutí každé lekce můžete sami ozkoušet, „jak to ta ženská sakra dělala“ a zjistit tak, že se o žádná kouzla nejedná.

Virtual Pool 3 vám nabízí vskutku nebývalou šíři možností, jak a co hrát. Hned v hlavní nabídce máte několik položek. Pro ty, kdo se nechtějí zdržovat a jen si „přišli“ zahrát jednu hru, je zde Quick Play. Protože je však člověk tvor soutěživý, je zde také nezbytný Tournament. Ne každému také vyhovuje hrát neustále proti počítači, takže zde máte možnost i hry proti živým soupeřům, a to jak na internetu, tak po místní síti. A aby byly možnosti kompletní, tak se musím zmínit i o tzv. trickshotu, ve kterém si rozestavíte koule dle vlastního Virtual Pool 3přání a snažíte se natrénovat standardní situace nebo naopak některé velice obtížné šťouchy.

Za nejzajímavější na celém Virtual Poolu 3 však považuji mód, který jsem si nechal až na závěr. Tím je Carrier Play, ve kterém se snažíte stát se nejznámějším, nejlepším a nejbohatším hráčem na západním pobřeží USA, a tím i na světě. Toho docílíte tím, že porazíte samotnou Jeanette Lee (pochopitelně, když pomáhala při vývoji hry :o) ). Není to ale nikterak jednoduché, protože Jeanette nehraje jen tak s někým. Abyste se k ní dostali, musíte se probojovat mezi světovou špičku, do které patří i ona. A tak postupně pracujete na své prestiži (a peněžence). Začínáte hrát o dvacet dolarů v usoplené garáži se začátečníky, jakými jste i vy, a postupně se probojováváte stále výše a výše. Postup máte hezky rozfázovaný - abyste se dostali mezi nové hráče do lepší a luxusnější herny, ve které se hraje na jiné úrovni a o jiné peníze, musíte porazit „bosse“ - nekorunovaného krále vaší aktuální lokace. Projdete takto osm různých barů a heren, až konečně budete technicky, morálně a finančně připraveni na souboj s patronkou této hry.

Nejste však odkázáni na neustálou cestu vzhůru. Pokud chcete, můžete si nostalgicky zajít Virtual Pool 3mezi své bývalé protivníky do některé z méně prestižních heren, a pokud budou souhlasit (to totiž také nemusí), můžete je rozdrtit na kopytech a získat tak peníze za vítězství nad nimi de facto zadarmo. Pamatujte však, že čím větší rozdíl bude mezi vámi a nimi, tím menší chuť budou mít nechat se od vás porazit.

Na čem si tvůrci Virtual Poolu 3 vyhráli snad ze všeho nejvíce (kromě fyzikálního modelu, který je opravdu bezchybný), jsou vaši protihráči. Jejich škála je opravdu široká - je jich dokonce tolik, že jsem je raději ani nepočítal. Každý z nich je přitom jedinečný. Počítačem řízení hráči totiž mají více jak dvě desítky nastavitelných vlastností, které určují, jak vlastně budou hrát, jaké jsou jejich silné a slabé stránky, co je dokáže vyvést z míry, jak se chovají v krizových situacích apod. Zpočátku jsem to považoval spíše za jakousi okrasu, ale postupem času jsem zjistil, že tyto údaje nejsou pouhá hausnumera, ale skutečné reálné ukazatele.

Vášnivého hráče kulečníku také potěší, že jej tento simulátor nenutí do hry varianty, která mu právě příliš nepřirostla k srdci. Zahrát si totiž můžete snad všechny různé druhy, od Virtual Pool 3Straight Poolu přes Nine až po ty méně běžné, které znají detailně snad jen rození Kaliforňané. To také vysvětluje fakt, proč jsem se ani nepokusil zhruba shrnout základní pravidla kulečníku - kdybych měl popsat všechny možnosti, které vám Virtual Pool 3 nabízí, měli bychom z toho pěkně dlouhý seriál.

Virtual Pool 3 vás nezklame ani v případě, že si potrpíte na hezky propracovaná prostředí a detailní grafiku. Nejen stůl, ale i herny samotné jsou provedeny ve 3D, takže atmosféra turnaje je co nejrealističtější. K tomu si připočítejte ještě skutečnost, že za vyhrané peníze si můžete dokupovat lepší herní náčiní, a poznáte, proč mi tento kulečníkový simulátor tak učaroval.

Stručně a jasně - Virtual Pool 3 považuji bez konkurence za nejlepší hru svého druhu. Takže jestli máte rádi kulečník a chcete si ozkoušet, jaké to je hrát se světovou šampiónkou, nemůžu než tento titul doporučit.

Virtual Pool 3
Výrobce: Celeris
Distributor: Interplay