Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejluxusnější pojetí virtuální reality zatím neohromilo. Máme výhrady

  12:08aktualizováno  12:08
Není pochyb o tom, že boom virtuální reality je skutečně tu. Zásadní otázkou však je, zda je zaváděcí cena úměrná nabízenému zážitku. Helma Oculus Rift vyjde téměř na 19 tisíc korun, luxusnější konkurence v podobě HTC Vive pak na 24 tisíc korun. A právě druhou jmenovanou jsme měli možnost krátce vyzkoušet.

Technologie je již dostatečně vyspělá na to, aby helmy pro virtuální realitu mohly oslovit i většinové spotřebitele. Nemůžete sice čekat tak detailní rozlišení a ostrý obraz jako u moderních monitorů či televizních obrazovek, to však vynahrazuje zcela nový typ zážitku.

Po prvních zkušenostech s HTC Vive však musím konstatovat, že přístroj za stávající cenu většině lidí doporučit nelze.

Standardní obchodní taktikou je prodávat technologie v jejich počátcích za vyšší částky. Existuje totiž skupina lidí s nezvyklou láskou k novým produktům, která si za exkluzivitu ráda připlatí.

Minimálně výrobci konkurenčního Oculusu Rift sice tvrdí, že zařízení prodávají za výrobní náklady, s rostoucí popularitou virtuální reality však cena bude klesat.

HTC Vive
HTC Vive Pre
HTC Vive Pre

Kombinace poměrně raného stadia technologie a citelné pořizovací ceny tak hovoří proti nákupu. V případě HTC Vive jako problém vnímáme i místo, které je potřebné pro využití pohybového ovládání.

Senzory je třeba rozmístit v minimální vzdálenosti zhruba čtyři na čtyři metry. Pokud tedy nemáte prostorný obývací pokoj, ve virtuální realitě se „po svých“ pohybovat nebudete.

Řada aplikací bude stavěná na konzolové ovladače či využívání klávesnice a myši. Právě pohybové ovládání však už tak dosti unikátnímu zážitku přidává extra dimenzi.

Při předváděcí akci jsme hráli například akční titul, ve kterém na nás útočily vlny robotických nepřátel a jejich střelám bylo třeba uhýbat za pomoci úkroků ve skutečném světě.

Kittypocalypse

Hra Kittypocalypse určená pro přilbu HTC Vive.

Technologické demo působilo spíše jako veselá kratochvíle než jako hra, u které bychom chtěli trávit hodiny. Hra však naznačila, že pohybové ovládání v kombinaci s některými žánry povede k nezvyklým zážitkům.

Jistě, obdobných zařízení v minulosti již několik selhalo. Například konkurenční kamera Kinect se preciznosti senzorů pro HTC Vive mohla rovnat jen těžko.

Ačkoliv váš výhled zakrývá přilba, narážení do prostředí se obávat nemusíte. Jakmile se začnete blížit k okrajům plochy, helma vás na možný střet se skutečným světem upozorní za pomoci virtuální mřížky.

V případě akční hry však plocha pro pohyb působila skoro až male. To by pravděpodobně bylo možné řešit větším rozestupem senzorů, tolik prostoru však v bytě bude mít k dispozici jen málokdo.

HTC RE Vive

Obrázek z reklamy na HTC Vive

Z technologického hlediska virtuální realita na svůj nástup již připravená je. Rychlost zavádění však silně závisí na vzniku první strhující hry či aplikace, jež bude impulzem k nákupu i pro lidi, kteří stále ještě váhají. Na prodej helmy s perfektním displejem si nicméně ještě několik roků počkáme.

Na virtuální realitu se sice těším, pořizovací částka mi však přijde příliš vysoká. Za adekvátní bych považoval zhruba poloviční cenu. S helmou jsem však strávil přibližně deset minut a vyzkoušel si jen úsměvné hříčky, které i tak naznačily ohromný potenciál technologie.

Není navíc vůbec vyloučené, že při recenzování přilby díky prvnímu hitovému titulu otočím o sto osmdesát stupňů. A zcela nepochybuji, že virtuální realita bude v 21. století hrát významnou roli. Jen to ještě možná pár let potrvá.

Autor:




Nejčtenější

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Další soud na obzoru? Fortnite prý kopíruje Playerunknown’s Battlegrounds

Každý by se dnes chtěl přiživit na obrovském úspěchu hry Playerunknown’s Battlegrounds. Vývojáři firmy Epic se zřejmě nechali inspirovat až příliš, a tak si...  celý článek

Marvel vs. Capcom: Infinite
Nebaví vás učení komb? Marvel vs. Capcom Infinite je bojovka pro vás

Jestli rádi bezmyšlenkovitě bušíte do ovladače, je bojovka Marvel vs. Capcom: Infinite něco pro vás.   celý článek

Blizzard oslavil 25 let své úspěšné existence
Na založení Blizzardu si půjčil peníze od babičky. Dnes má miliardy

Mike Morhaime, prezident společnosti Blizzard a jeden z nejbohatších mužů v herním průmyslu, zavzpomínal na své nelehké začátky. Nebýt jeho štědré babičky,...  celý článek

Herečky, které se objevily v příběhových filmech Red Alert 3.
Konec stávky herních dabérů na dohled, dohodnout se trvalo téměř rok

Zástupci videoherního průmyslu a herecké organizace SAG-AFTRA po 11 měsících konečně dospěli ke kompromisu. Pokud dojde ke schválení předběžné dohody, stávka,...  celý článek

Dead or Alive: Extreme 3
Autoři končí s podporou sexy bojovky Dead or Alive 5. Bude šestý díl?

Do konce roku vyjde poslední placený přídavek do populární mlátičky Dead or Alive 5 a poté se vývojářský tým přesune na jiný projekt. Můžeme doufat v šestý...  celý článek

Další z rubriky

Fallout: New Vegas
Ve Falloutu měla být svatba ve vegaském stylu, nezbyly na ni peníze

Vývojáři z Obsidian původně plánovali, že hra bude mít podtitul Sin City, že umožní hráčům vybrat si rasu hlavní postavy a dokonce chtěli ve hře zorganizovat...  celý článek

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Blizzard oslavil 25 let své úspěšné existence
Na založení Blizzardu si půjčil peníze od babičky. Dnes má miliardy

Mike Morhaime, prezident společnosti Blizzard a jeden z nejbohatších mužů v herním průmyslu, zavzpomínal na své nelehké začátky. Nebýt jeho štědré babičky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.