Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vizitka: Cauldron, Bratislava

  12:00
Zajímají vás tajemství, která si nechávají vývojáři her sami pro sebe? Chcete vědět, jak vypadá takový vývoj špičkové hry? Toužíte dozvědět se něco víc o historii nejslavnějších vývojářských týmů? Pak pro vás máme nový seriál, který si na tvůrce her posvítí pěkně zblízka. Jako první přišel na řadu slovenský Cauldron, který má na svědomí např. Spellcross či poslední Battle Isle.

Srdce Cauldronu - vlevo Suri, vpravo Equino-X Již více než pět let si ve slovenské metropoli Bratislavě poklidně vyvíjejí své hry lidé z Cauldronu, týmu vlastněného třemi spolumajiteli, kterému se hned s druhým projektem podařilo prorazit na zahraniční trhy a získat tak dostatek financí na tvorbu dalších her. Původně malý tým skládající se z pěti lidí rozrostl na dnešních sedmnáct full-time zaměstnanců plus tři externisty, kteří zde pracují na 1st person akční střílečce Chaser a kromě toho začínají vývoj dosud neoznámené hry. „Tato čísla ale nebudou dlouho aktuální, neustále se totiž rozšiřujeme,“ podotkl David Durčák, jeden ze zakladatelů a spolumajitelů firmy.

Jak vlastně tento dynamicky se rozvíjející tým vznikl? „Naši první hru, Quadraxe, jsme dělali jen pro naši vlastní zábavu doma na počítačích. Jen já, David Durčák a scénárista Maroš Stano. Na založení firmy jsme samozřejmě neměli větší kapitál. Jako správní fanoušci sci-fi jsme se pravidelně setkávali ve sci-fi klubu a tam jednoho z lidiček napadlo, že bychom měli založit firmu, která by vyráběla počítačové hry. Shodou okolností znal Petra Rjapoše, který vlastnil menší tiskárnu a uvažoval o založení nové firmy v oblasti multimédií, takže jsme se s ním setkali, promluvili si a tak v roce 1996 vznikl Cauldron,“ popisuje začátky druhý ze zakladatelů Marián Ferko. „Hry jsme samozřejmě dělali už dávno předtím a hodně nás to bavilo, netvořili jsme však komerční tituly pro PC, ale spoustu menších her pro ZX Spectrum,“ dodává.

Logo Cauldronu Jednou z prvních věcí, která se při výše zmíněném modelu vzniku herní firmy řeší, je název a s ním související logo. To u Cauldronu vychází pochopitelně ze jména společnosti, dominuje mu velký, avšak graficky jednoduchý kotlík. Proč? „Když jsme vymýšleli název, měli jsme spoustu nápadů, jak už to tak v podobných chvílích bývá zvykem. Nakonec nám poradil jeden kamarád z Ameriky, že název Cauldron v angličtině velmi dobře zní a má i pěkný význam. Ten jsme si převedli na sebe a Cauldron znamená magický kotel, kotlík, ve kterém vaříme / čarujeme hry,“ vysvětlil David Durčák.

Kdybyste Cauldron v Bratislavě hledali, rozhodně byste neuspěli na periferiích. Původně sice tihle ambiciózní vývojáři sídlili v zapadlé části města natěstnáni ve dvou malých místnostech, dnes se však roztahují v jednom celém patře pěkné zděné budovy v centru města, což má svoje výhody a nevýhody. „Vzhledem k tomu, že u nás pracují lidé z celé Bratislavy, nestane se, že by někdo musel dojíždět do práce z jednoho konce města na druhý a strávit tak cestováním městskou hromadnou dopravou hodinu i více,“ popisuje situaci Marián Ferko, jeden ze spolumajitelů Cauldronu. Nevýhodou pak je, že zaparkovat u jejich kanceláří je téměř nemožné a když už náhodou seženete místo, tak leda na pěkně drahém placeném parkovišti, které mě stálo totéž co dva normální obědy. A ještě jednu nevýhodu to má. „Když jsme byli ve starých kancelářích, byli všichni grafici u sebe i programátoři u sebe a nemuseli přecházet z místnosti do místnosti. Ta komunikace pak byla pochopitelně lepší,“ uvedl David Durčák. I z tohoto důvodu probíhá komunikace zejména přes firemní intranetový chat.

Pracující a živící se grafici  Cauldronu Ale zpět ke Cauldronu. Ten má na svém kontě již tři počítačové hry. Všechno to začalo Quadraxem, logickou gameskou, která měla na domácích trzích velký úspěch. „Do zahraničí se nám s ní však prorazit nepodařilo,“ konstatoval David Durčák. Po Quadraxu, který byl uvolněn zdarma ke stažení exkluzivně pro server PlneHry.cz, přišla tahová strategie Spellcross. Ta už se na zahraniční trhy probojovala jako jedna z prvních československých her, a to díky anglické firmě SCI. „Hra se prodávala všude kromě Ameriky,“ upřesňuje David Durčák. Na domácí scéně sklidil Spellcross také nemalý úspěch a po pár letech od vydání se objevil na CD příloze dnes již mrtvého časopisu Excalibur. Pokud jste si náhodou toto číslo nekoupili a o Spellcross stojíte, nezoufejte, máme zjištěno, že jeho vydavatel Martin Ludvík má objednaný stánek na Invexu, takže se dá předpokládat, že zde bude rozprodávat remitendu starších výtisků tohoto kdysi slavného časopisu.

Po kolovém Spellcrossu se v Cauldronu rozhodli pro vývojově těžší hru a začali pracovat na realtimové strategii Shock Troops. „Udělali jsme technology demo a nabídli jsme jej distributorům. Na základě toho jsme dostali několik nabídek, jako partnera pro distribuci jsme si nakonec vybrali německou firmu Blue Byte, která nám nabídla nejlepší podmínky a chtěla, abychom Shock Troops přizpůsobili do světa Battle Isle. Nakonec jsme se ale rozhodli udělat úplně novou hru, Shock Troops jsme stopli, a tak vznikla Battle Isle 4: The Andosia War, která se začala prodávat na Vánoce loňského roku,“ vylíčil David Durčák. „Škoda jen, že je Battle Isle spíše pro hardcore hráče a tak se nedalo očekávat Soustředění grafici Cauldronu její masivní rozšíření. Také bychom byli raději, kdyby hra byla zaměřena trošičku komerčněji, nezoufáme však a bereme to jako takovou novou zkušenost. Vývoj Andosia War nám totiž v tomto směru dal docela hodně,“ dodává vzápětí.

Všechny zkušenosti se budou dozajista hodit, momentálně totiž vývojáři z Cauldronu pracují na 3D akční hře s pracovním názvem Chaser. Jde o projekt, který byl ohlášen již před vývojem Battle Isle 4: The Andosia War, kvůli této hře byl však pozastaven a oživen až nyní. „Intenzivně se na Chaserovi dělá teprve čtvrt roku, už dnes však víme, že hra by měla být hotova na Vánoce 2002 a jejím vydavatelem je Fishtank Interactive,“ informoval nás David Durčák. Protože na podrobné preview Chasera zde není místo a navíc bude k vidění již brzy v příslušné rubrice, uvedu jen ve stručnosti, že jde o 1st person střílečku vystavěnou na vlastním CloakNT enginu, která kromě spousty rozmanitých efektů současnosti i budoucnosti a propracované grafiky nabídne silný příběh a dějovou linii, na kterou vývojáři z Cauldronu hodně vsázejí.

V centru Bratislavy, v kancelářích Cauldronu, se však nepracuje pouze na Chaserovi. „Připravujeme ještě jeden projekt, o kterém bych zatím nechtěl hovořit. Informace o něm poskytneme na konci prázdnin, kdy už bude hotové technology demo a kdy i my budeme moudřejší,“ poodhalil budoucnost David Durčák. Vzhledem k tomu, že jsem minulý týden navštívil hned Equino-Xovo království - PC, sluchátka a klávesy několik vývojových týmů, dozvěděl jsem se od nich, že by mělo jít o strategii navazující na pozastavený projekt Shock Troops, která by měla být vyvíjena opět na CloakNT enginu. „Kdo by hádal, že druhým projektem budou oživení Shock Troops, ten by se do plánované hry moc netrefil. Nebude to totiž strategie a už vůbec nebude postavená na CloakNT. Půjde totiž na úplně novém enginu,“ vyvrátil spekulace Marián Ferko. Uvidíme tedy za dva měsíce, až bude hra ohlášena.

Cauldron jsme si tedy představili, dnes už víte, jak tento první slovenský vývojový tým vznikl, kolik lidí v něm pracuje, jaké projekty má na svědomí a co chystá, no a zajímá-li vás představení jednotlivých členů, případně chcete-li vědět, jak to v kancelářích Cauldronu vypadá, stáhněte si toto video (16,1 MB, DivX, ke spuštění potřebujete tento kodek).

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...