Vizitka: Cinemax, Praha

  • 1
Pokud vám něco říkají názvy her jako Ve stínu havrana, State of War, nebo z těch ještě nevydaných například Glimmer: Jizvy minulosti nebo Inquisitor, pak by vám měl něco říkat i název Cinemax. A právě v téhle české firmě jsme se byli podívat, co se tam pro nás chystá a co nás nemine.
Jeden ze spolumajitelů firmy Cinemax Lukáš Macura

Než se pustím do té serióznější části tohoto článku, musím vás nejprve poinformovat o tom, že výprava na Smíchov, kde se nachází sídlo společnosti Cinemax, byla pro mě, jakožto pro člověka těchto končin zcela neznalého, poměrně dobrodružným zážitkem. Ani po třech měsících pobytu v Praze nejsem totiž v systému městské hromadné dopravy zorientována natolik, abych dokázala bez potíží přestupovat z metra na tramvaj a sem tam to ještě prokládat autobusy, takže jsem s komplikacemi opravdu počítala. Najít tu správnou tramvajovou zastávku mi naštěstí trvalo pouze solidních deset minut a to ještě nepočítám zdržení s jakousi pomatenou stařenkou, která mi vnucovala své jistě dobře míněné rady výměnou za požadavek drobných na polévku. Nicméně moje snaha byla nakonec korunována úspěchem, a tak jsem se ve stanovenou dobu mohla objevit přímo před budovou, v níž Cinemax sídlí.

Přes jeden dvorek, dvoje zamčené dveře a tři patra se dostanete přímo do kanceláří firmy. Protože aktivity Cinemaxu se neomezují jen na vývoj počítačových her, ale jsou rozšířeny i o další činnosti, není nijak překvapivým faktem, že přímo ve firmě je zaměstnán pouze zlomek z celkového počtu lidí, kteří se Cinemaxem spolupracují. V době mojí návštěvy byl kromě obou spolumajitelů ke shlédnutí pouze kompletní tým pracující na RPG Inquisitor (dočkejte času, níže se k této hře dostaneme podrobněji), který za normálních (rozuměj neprázdninových :-) okolností takhle pěkně pohromadě nenajdete. Další činnosti firmy, o nichž byla řeč, jsou vesměs směrovány na pole grafiky - jde o DTP, webdesign a podobně orientované aktivity, o jejichž kvalitách se lze přesvědčit například prolistováním časopisů Level a Chip. Grafická podoba těchto periodik je totiž kompletně dílem DTP studia Cinemaxu a není bez zajímavosti, Druhý ze spolumajitelů firmy Cinemax Marek Nepožitek že jeho grafici mají na svědomí například i ruskou mutaci Chipu a tureckou mutaci Levelu.

Protože jsme však magazín orientovaný zejména herně, soustředíme se pouze na to, co souvisí s tímto oborem. Možná by se tedy konečně slušelo Cinemax představit a načrtnout jeho historii - firma byla založena roku 1998 a to dvěma spolumajiteli - Markem Nepožitkem a Lukášem Macurou. O tom, že firma nezačínala na zelené louce, ale měla už dostatek zkušeností s vývojem her, na nichž mohla stavět, svědčí i slova Marka Nepožitka: "Vyrostl jsem na Atari 800 XL (pracoval jsem na něm od roku 1985), potom následovala řada Atari 520 STM, Atari 1040 STE, Atari Falcon030 a na PCčko došlo až někdy okolo roku 96... Během studií na gymnáziu a VŠE jsem se snažil vyvíjet hry pro 8bitové a 16bitové počítače - masově se u nás prodávala třeba hra Hlava Kasandry pro Atari ST, což byla první 3disketová česká hra :-)! Taky jsem úzce spolupracoval s firmou JRC, dělal jsem šéfredaktora časopisu ALERT (který byl věnovaný počítačům Atari a Apple) a od roku 1996 jsem v rámci aktivit společnosti Cybernetic Cinema vyvíjel rozsáhlou adventuru Nodus Domini, která bohužel nebyla nikdy dokončena…".

Mezi nejviditelnější projekty z ranných dob existence firmy nepochybně patří kreslená adventure Ve stínu havrana. Na jejím komerčním úspěchu se podepsal i dabing v podání Jiřího Lábuse, který namluvil nejen titulní postavu mnicha Severína, ale i veškeré postavy další. "S hrou samotnou jsme byli maximálně spokojeni. Drobné nedostatky s balením jsme vychytali v reedici, která má nový, zajímavější obal v plastovém boxu, anglické titulky a další vychytávky. První edice, která měla zhruba 3 tisíce kusů, byla rozprodána za rok a teď se prodává již zmíněné druhé vydání. Moc nás potěšily kladné reakce hráčů, chodí nám dopisy, obrázky od dětí atd. - prostě je to příjemné…" , pochlubili se vývojáři.

Část týmu Wooden Dragons, v popředí scénárista Johan Justoň

Další titul, za nímž stojí Cinemax, je realtimová strategie State of War. Ta vznikla ve spolupráci se slovenskými Cypron Studios, kteří ji vytvořili a celosvětově distribuovali přes kalifornskou firmu Crystal Interactive. Její anglická verze vyšla už začátkem letošního roku a česká se na pulty prodejen chystá právě v těchto okamžicích. Lokalizace všech textů i mluveného slova přeci jen nějaký ten čas zabere, ale pokud máte rádi efektní výbuchy zasazené do renderované 3D grafiky, jistě si rádi počkáte.

Než se podíváme trochu do budoucnosti na konkrétní rozpracované projekty (kterých má Cinemax mimochodem v zásobě opravdu dost), možná by vás zajímalo, v čem přesně spočívá taková podpora vývojářských týmů, kterou firma na svých stránkách inzeruje. "Pouze jedinou hru ze všech chystaných, konkrétně adventure Woody, vytváříme ve vlastní produkci, na zbytku pracují externí týmy, kterým pouze tím či oním způsobem pomáháme. Pomoc většinou spočívá v tom, že dodáme vlastního grafika či vlastního programátora - zkrátka tu část týmu, která je zrovna potřeba k tomu, aby vývoj hry pokračoval zdárným směrem." Jak sami spolumajitelé prozradili, zabírá jim koordinace producentských i vývojářských činností tolik času, že na nějaké vlastní programování už nezbývá absolutně žádný čas. I tak je pro ně ale odchod z práce před sedmou hodinou večer spíš svátkem.

Co se týká her, které v současnosti pod křídly Cinemaxu vznikají, asi nejvíc mě zaujalo RPG Inquisitor. Motiv církevní inkvizice, kdy se svou postavou napínáte na skřipec postavy jiné a mámíte z nich usvědčující důkazy, abyste pak mohli nebožáky poslat před soud, je dost originální a můžete si být jistí, že tím nejsou klady téhle hry ani zdaleka vyčerpány. "Pokud se ptáte na inspiraci, na předním místě by se slušelo zmínit román Jméno růže od Umberta Ecca a až teprve pak přichází na řadu Diablo a Baldur's Gate", shodli se všichni Celý tým Wooden Dragons z autorského týmu. Díky tomu, že členové Wooden Dragons byli tak hodní a přes hodinu ochotně odpovídali na moje dotazy, můžete se v brzké době těšit na podrobné preview Inquisitora. Speciálně pak musím vyzdvihnout jejich ochotu k fotografování, která se jen tak nevidí, a tak si můžete na okolních obrázkách vychutnat pohled na jednotlivé členy týmu i na jejich skupinové foto. "S vydáním finální verze se počítá tak zhruba na březen 2002 a o existenci dema ještě nebylo definitivně rozhodnuto", vyjádřil se scénárista Johan Justoň.

Další, neméně ambiciózní záležitostí bude adventure Glimmer: Jizvy minulosti. Hororová detektivka, v níž budete s hlavním hrdinou odkrývat spiknutí mimozemšťanů infiltrovaných mezi pozemšťany, vypadá alespoň graficky poměrně úchvatně - a to se ještě čeká na zakomponování postav do fotorealistických scén. "Jistou zajímavostí na Glimmerovi bude to, že všechny postavy jsou ztvárněny herci z jednoho amatérského divadelního souboru," prozradil nám Marek Nepožitek, takže nejspíš můžeme čekat něco podobného druhému dílu série Gabriel Knight :-).

Titulem, který by měl být každopádně hotový do konce roku, je čerstvě ohlášená Necromania. Podtitul Trap of Darkness dává zhruba tušit, oč v téhle hře půjde. "V jednotlivých úrovních budou mít hráči za úkol klást na příšery i na sebe navzájem pasti, skládat ornamenty a hlavně se co nejefektivněji propracovat do úrovně další, přičemž ta největší zábava spočívá nepochybně v multiplayerovém klání". Jak jsem měla možnost posoudit na vlastní oči, vytváří fantasy prostředí plné čarodějů, zombie, kostlivců i jiných bestií tu správnou atmosféru pro hru, která je sice postavena na rychlé akci, ale bez pořádné dávky logiky byste v ní brzo skončili sežehlí na popel.

A další část týmu Wooden Dragons

Předposlední hrou, nad jejíž vývojem Cinemax bdí svým producentským okem, je kreslená adventure Woody. Ta je primárně určena dětem, což lze snadno dokázat třeba popisem příběhu: "Hlavním hrdinou je dřevěný panáček Woody, který se vydává hledat svoji panenku, jež mu unesli zlé elektronické hračky…hra je hodně ukecaná, ale psaný text v ní prakticky nenajdete, všechno je namluvené, aby si to užili i děti, které ještě číst neumí". (Je to tedy vhodný produkt i pro Mondyho, který svůj analfabetismus před zbytkem redakce umně skrývá už více než rok :o)).

Realtimová strategie Corporation 5, jejíž vývoj je dočasně pozastaven (a až konečně vyjde, bude to prý spíš už rovnou druhý díl :-), pak obstarává definitivní tečku za tím, co se v Cinemaxu pro blízkou i vzdálenou budoucnost chystá. Každopádně materiálů na preview jsem při své návštěvě nasbírala víc než dost, takže se v brzké době můžete těšit na bližší seznámení s většinou popisovaných titulů - a věřte, že je o co stát.