Vizitka: Firaxis Games, Hunt Valley, USA

  12:00aktualizováno  12:03
Naše reportáž z americké press-tour by nebyla kompletní bez podrobnějšího představení týmu Firaxis Games, který právě pracuje na třetím dílu Civilization a netradičním Sim Golfu – kombinaci budovatelské strategie a simulátoru živých Simsů. Co všechno se vlastně skrývá v nejvyšších patrech kancelářské budovy v Marylandu?

Zátiší s logem a květinou

V Hunt Valley, necelou hodinu cesty od Baltimore, největšího města v americkém státu Maryland, stojí obrovský šedý kancelářský komplex s nic neříkajícím názvem Executive Plaza III. Právě tam nás krátce po desáté ráno zavezla skupinka mikrobusů a právě tam měl být cíl našeho předlouhého putování za Civilization III. Zbývalo ještě vyjet jedním ze šesti rychlovýtahů až úplně nahoru do dvanáctého patra, kde nás již netrpělivě vyhlíželi lidé z recepce Firaxis Games. Po zkušenostech z návštěv jiných týmů nikoho nepřekvapilo, že si firma pronajala celé jedno křídlo budovy, včetně prostor o patro výše, kam už výtahy nejezdí (zato tam vede masivní dřevěné schodiště přímo z „herní“ místnosti v centru všeho dění). První kroky všech novinářů směřovaly právě o patro výše do prezentační místnosti s malou kuchyňkou, která byla doslova v obležení prázdných i plných průhledných kanystrů s pitnou vodou – doslova na každém kroku byla totiž mašinka na čepování chlazené vody, na které je valná většina osazenstva doslova závislá (naštěstí ne všichni, jak se dočtete dál). Místností číslo jedna však pro všechny byla kancelář hlavního „motoru“ Firaxis, Sida Meiera. Překvapivě nejde o žádné honosné Jeff Briggs v zasedačce sídlo hodné člověka jeho pověsti – zapadlé dveře dole u schodů s miniaturní jmenovkou „Sid“ je velmi snadné přehlédnout, ale to, co se nachází uvnitř, je nezapomenutelné. Sid Meier má k dispozici hned tři pracovní stoly (každý vybavený počítačem), které zjevně slouží různým účelům – u jednoho je pohodlné houpací křeslo s opěrkou na nohy (tam Sid relaxuje a sepisuje nové nápady), druhému dominují elektronické klávesy (každý má nějakého koníčka) a třetí má zas na stole neskutečný nepořádek (tam Sid pracuje). Ještě pár knihoven plných beletrie i literatury faktu a v místnosti není skoro k hnutí. Samotný Sid si však nestěžuje, jenom důrazně varuje každého před usednutím na křeslo: „Jakmile se v něm rozvalíte, do minuty usnete – je až moc pohodlné.“.

Přímo nad Sidem má svou kancelář šéf Firaxis, Jeff Briggs. Na rozdíl od Sidova „multipracovistě“ jde o relativně stroze, ale o to víc účelně a přehledně zařízenou místnost. Právě zde se Jeff rozpovídal o historii založení firmy: „Se Sidem jsme poměrně dlouho pracovali v Na střeše Microprose, kde se nám povedlo vytvořit tituly jako Civilization, Civilization II, Railroad Tycoon a Colonization. V roce 1996 jsme se však rozhodli, že založíme nový tým, Firaxis - název je spojením slov „fiery“ a „axis“ (zapálení pro věc a cílevědomý postup – volný překlad red.). Naší první hrou byl Sid Meier's Gettysburg vydaný pod hlavičkou Electronic Arts. Pak přišla veleúspěšná Alpha Centauri, ke které jsme v září 1999 udělali datadisk Alien Crossfire. Poslední hrou, kterou jsme dokončili, byl Sid Meier's Antietam – ten dostal v magazínu Computer Gaming World cenu za nejlepší válečnou strategii roku.“ Jeff si na nás na všechny přichystal ještě malé překvapení – zavedl celou výpravu i s pár lidmi z týmu k nouzovému schodišti a odemkl masivní železné dveře vedoucí na střechu. Právě tam totiž tráví spoustu času se svými oblíbenými kubánskými doutníky, které z pochopitelného důvodu nemůže kouřit uvnitř budovy (a kdo by se tahal oněch třináct pater dolů před vchod, když má pár kroků od kanceláře oázu klidu s fantastickým výhledem po okolí). Bylo však více než zřetelné, jak lidé, kteří předtím pracovali v Microprose, Nick ve své kanceláři občas s nostalgickým výrazem vyhledali na obzoru nenápadnou šedivou budovu, kde právě tahle firma dlouhá léta sídlila.

Asi nejsympatičtějším členem celého studia Firaxis je hlavní grafik Civilization III, Nick Rusko-Berger. Poprvé se s ním naše novinářská výprava setkala při transportu na společný oběd, kdy si jednotliví zaměstnanci „rozebrali“ vždy dva žurnalisty, aby je odvezli do nedaleké italské restaurace, oblíbené to „kantýny“ Firaxis. Spolu se švédským kolegou jsme nevěřícně zírali na stříbrný Passat, který působil mezi záplavou fordů, buicků, toyot či nissanů jako balzám na nervy nebohého Evropana. Ano, hádáte správně - Nickovo auto (to jsme ještě netušili, že na zadním sedadle většinou přepravuje velkého bílého pelichajícího psa). Po obědě při čekání na Sida nám Nick ve své kanceláři, polepené všemožnými obrazy, popsal běžnou rutinu grafiků strategických her: „Samotné kreslení postav či jednotek je relativně jednoduché, stejně jako výroba artworků. V současné době však řešíme některé poslední problémy s herním interfacem – správně Konzolový koutek osadit všechny ovládací prvky, z nichž se spousta generuje podle aktuální situace, dá docela zabrat.“ Vedle Nicka měli své místnosti animátoři – obrovská cedule „Nerušit, snažíme se pracovat“ však dokázala odradit každého nepovolaného návštěvníka. Je zajímavé, že prostory grafiků Firaxis jsou mnohem menší, než u většiny českých studií – s tím, co mají k dispozici lidé například v brněnském sídle Illusion Softworks, se americké kamrlíky srovnávat nedaly.

Zajímavé vybavení skýtá i ona zmiňovaná herní místnost dole u schodiště, kde sídlí šestice betatesterů. Kromě nezbytných počítačů tu je obrovské kanape a hlavně velkoplošná televize se zpětnou projekcí (úhlopříčka odhadem lehce pod dva metry) a dvojice konzolí – Dreamcast a PlayStation 2. Jak se nám testeři přiznali, neustálé hraní strategických her (dvanáct až šestnáct hodin denně – teď před dokončením dělá každý přesčas) je duševně neskutečně náročná činnost, a tak si občas potřebují „propláchnou mozek“ nějakou akční nebo závodní hrou. A skutečně – z ničeho nic se bez jediného slova zvedla dvojice Pyramida u Mika testerů, kteří až do teď sepisovali připomínky k chystanému SimGolfu (mimochodem – SimGolf vypadá opravdu skvěle, těšte se na preview), uvelebili se na gauč a dali se do hraní Gran Turismo 3. Vidět tyhle adrenalinové závody na dvoumetrové obrazovce je skutečně nepopsatelný zážitek. O kus dál bylo možné škvírou mezi dveřmi spatřit blikající světýlka – jakoby někdo chystal v půli srpna vánoční stromeček. Tahle tajemná záře se linula z kanceláře programátora Mike Breitkreutze, který právě přidával některé funkce k map editoru Civilization III a testoval, zda vytváří moře na březích správně orientované zátoky a malebné písečné pláže. Mikova kancelář však skrývala ještě jednu zajímavost – pyramidu složenou s plechovek od piva (pravda, tu a tam probleskávala červená barva populárního nealka). Na otázku, proč si zařídil kancelář zrovna tímto netradičním způsobem, odpověděl zcela nepochopitelně: „Abych se mohl lépe soustředit při práci – teď, když nám finišují dva projekty, toho máme docela hodně.“

Čas vyhrazený samotné obhlídce Firaxis Games se pomalu chýlil ke konci – PR manažerka Infogrames Lynn Daniel již začala svolávat jednotlivé novináře k počítačům, aby si pod dohledem členů týmu vyzkoušeli Civilization III, a tak nezbývalo než se rozloučit s Nickem i Mikem a pohroužit se opět do antického světa plného nepřátelských armád. Poznat ten (relativní) klid a velmi přátelskou, uvolněnou atmosféru, ve které Firaxis pracují, však rozhodně stálo za to...

Autor:


Nejčtenější

Po šesti letech nezbylo z peněz z Kickstarteru nic, vývojář se zhroutil

Limit Theory

Ambiciózního vesmírného simulátoru Limit Theory se bohužel nikdy nedočkáme. Jeho jedinému vývojáři Joshi Parnellovi...

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

České Mashinky přidávají nové dieselové lokomotivy a řadu vylepšení

Mashinky

Vývoj vynikající strategie Mashinky zdárně pokračuje vpřed. Nejnovější vylepšení hru nijak zásadně nemění, ale přidává...

Další z rubriky

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v říjnu

Red Dead Redemption 2

Herní sezona je v plném proudu a po nabušeném září nás čeká možná ještě zajímavější říjen. Největším hitem bude bez...

KOMENTÁŘ: Série Assassin’s Creed stále boduje. Jaký má recept na úspěch?

Assassin's Creed 2

Série Assassins Creed oslavila letos jedenáct let od svého vzniku a letošní díl ze starověkého Řecka jistě nebyl...

Jak hrát celou noc a nezničit si záda? Ani sebelepší křeslo vás nespasí

South Park

Propařená noc neznamená pro hráče počítačových her těžkou ranní kocovinu a výpadky paměti, ale syndrom karpálního...

Feel Eco – Přírodní produkty nejvyšší kvality pro péči o tělo i domácnost
Feel Eco – Přírodní produkty nejvyšší kvality pro péči o tělo i domácnost

Děti jsou to nejdůležitější, co v životě máme. Pro mnohé z nás se staly motivací pro odpovědnější jednání. Jak napsal autor Malého prince, Antoine de Saint-Exupéry „Zemi nedědíme po předcích, ale vypůjčujeme si ji od našich dětí.“ Nadčasový citát krásně vystihuje základní principy, kterými se řídí břeclavská značka Feel Eco.



Najdete na iDNES.cz