Vizitka: Pterodon, Brno

  12:00aktualizováno  12:25
Pterodon Software mají na svědomí první komerční českou počítačovou hru Tajemství Oslího Ostrova a řadu dalších titulů včetně celosvětově distribuovaných Flying Heroes. Zajeli jsme se tedy podívat do Brna, abychom vám mohli tyto brněnské vývojáře představit trošičku blíže.

První původní českou počítačovou hrou byla adventura Tajemství Oslího Ostrova od Pterodon Software vydaná v červnu roku 1994 Vochozka Tradingem. Původně amatérský projekt vyvíjený Petrem Vlčkem a Jarkem Kolářem na školních počítačích nejmenovaného brněnského gymnázia, dal vzniknout nejen domácí herní scéně, ale také prvnímu českému profesionálnímu hernímu týmu, z něhož se postupem času stali Pterodon s.r.o., které si představíme ve dnešní vizitce.

Firma Pterodon Sotware, předchůdce dnešního Pterodon s.r.o., vznikla již v roce 1993, rok poté, co se na gymnáziu poprvé potkali Jarek Kolář a Petr Vlček. „Tajemství Oslího Ostrova jsme začali dělat jen tak z legrace, programová část byla zpracována na školních počítačích a celou hru dělali dva lidi. Až do dokončení jsme nevěděli, jestli hru vydáme komerčně, nebo jen tak rozšíříme mezi kamarády. Nakonec jsme se potkali s Petrem Vochozkou, který ji vydal jako svou první PC hru, původně jen v papírovém sáčku, až dva roky po uvedení do prodeje se hra dočkala papírové krabice,“ vzpomíná jeden ze zakladatelů Pterodon s.r.o. Jarek Kolář. Tajemství Oslího Ostrova dostala ve své době v kultovním herním magazínu Excalibur 90%, zajímavostí pak je, že recenzi na ni si psal sám Petr Vochozka, vydavatel hry. I díky němu mělo TOO takový úspěch, šlo totiž o nejhypovanější hru „ranné české éry vývojářské“.

Amatérské vývojové týmy té doby zanikly stejně rychle jako vznikly, tedy vydaly hru a více už o nich nikdo nikdy neslyšel. Příkladů je mnoho, důležité však je, že Pterodon Software v jejich stopách nešel. „Další naší hrou bylo 7 dní a 7 nocí. Původně mělo jít o předělávku z Amigy, ke které měla být hotová kompletní grafika, takže jsme to vzali jako rychlou a snadnou práci jak pro nás, tak pro náš univerzální editor na adventury, který jsme tehdy vyvinuli. Nakonec jsme ale zjistili, že grafika pro Amigu je pro PC nedostatečně kvalitní, takže jsme ji překreslili a hru vydali, verze pro Amigu nakonec nevyšla,“ popisuje Jarek Kolář vznik další původní české adventury vydané půl roku po Tajemství Oslího Ostrova. Mnozí z vás ji jistě mají spojenou zejména s akčními mezihrami v podobě rozbitých myší, vaším úkolem totiž bylo soustavným klikáním myši přivést dívku k orgasmu, většina lidí však spíše než na pravidelnost kliků vsázela na rychlost a pak to obvykle končilo nákupem nové myši.

Ve stejném roce přišla na svět také fotoadventura Ramonovo Kouzlo, kterou měl na svědomí druhý ze zakladatelů Pterodon s.r.o. Michal Janáček. „Šlo také o jednoduchou hru, kterou Petr Vochozka ve svých začátcích distribuoval, i tato se dočkala značné obliby,“ říká Jarek Kolář.

Poté se však po Pterodonech jakoby slehla zem, ani náhodou však nešlo o jejich zánik. „Byla to éra, kdy jádro Pterodonu začalo pracovat s firmami v Německu. Výsledkem této spolupráce byla v Německu vydaná strategická hra Colony Wars, na níž pracoval Michal Janáček s Michalem Mariánkem, která vyšla pod hlavičkou Black legend. Potom původní Pterodon Software tým a Michal Janáček s Michalem Mariánkem a ještě pár dalších lidí pracovalo už jako zaměstnanci pro tutéž firmu, která se však už jmenovala Virtual X-citement na strategii Acte Europa, kterou vydal v roce 1997 Eidos, vyšla však pouze na německém trhu,“ vysvětluje Kolář.

Německý trh však Pterodoni neopustili ani po návratu do Čech, byť už tito brněnští vývojáři nastartovali novou éru, neboť v lednu roku 1998 založili Pterodon s.r.o. . „Pod naší hlavičkou jsme pak vyvinuli poslední hru pro Němce, kterou byla strategie Hesperian Wars. Ta se na zdejším trhu ale nikdy neprodávala a pokud vyšla, tak jen v Německu,“ líčí Jarek Kolář.

V květnu 1998 pak začali Pterodoni exkluzivně spolupracovat s Petrem Vochozkou a jeho Illusion Softworks na celosvětově úspěšně vydané akční hře Flying Heroes. „Na hře jsme začínali pracovat ve dvou, já coby grafik a Michal Janáček jako programátor. Postupem času přibývali další členové týmu. Nejdříve to byl bakalář architektury Petr Klvač a David Brumla na 3D modelování. Od prosince 1998 jsme měli 2D grafiky na textury (zpočátku jsem je kreslil sám), na jaře 1999 jsme získali druhého programátora Iva Nováka. Na konci projektu byl stav následující: 5 programátorů, 3 designéři, 4 modeláři, 2 texturáři, 1 hudebník+zvukař, 5 testerů. Nakonec se nám podařilo hru úspěšně dokončit a celosvětové distribuce se dočkala v dubnu 2000 pod Illusion Softworks a Take 2,“ říká Jarek Kolář.

To, že byly Flying Heroes úspěšnou hrou dokazuje i počet prodaných kusů. „Prodejnost Flying Heroes celosvětově přesáhla sto tisíc kusů, což se již považuje za slušný úspěch,“ prozradil šéf Illusion Softworks Petr Vochozka.

Ačkoliv hra slavila úspěch, nemotivovalo to Pterodony k válení se na Bahamách, ale v těchto letních vedrech spíše před budovou v bazénku. Pterodoni totiž sídlí spolu s Illusion Softworks Brno v budově Mountfieldu u obchodního centra Olympia na jihu Brna, jsou však odděleni terasou a chodbou od mateřských týmů IS vyvíjejících Hidden & Dangerous 2 a Mafii. Na vývoj své další připravované hry tak mají dostatek klidu i prostoru.

A na čem tedy vývojáři z Pterodonu kromě koupání se v bazénku momentálně pracují? „Půjde o 3D akční hru z vlastního pohledu, kterou bychom chtěli vydat ve druhé polovině příštího roku a zatím to vypadá, že tento termín dodržíme,“ naznačil Jarek Kolář. Hra vyjde opět v celosvětové distribuci Take 2 a podle toho, co jsem měl možnost vidět, se máme opravdu na co těšit - dosud dělali Pterodoni dobré hry, jejich právě připravovaný počin však bude opravdu špičkový (preview přineseme ihned po oficiálním oznámení projektu, které by mělo proběhnout během třetího čtvrtletí letošního roku).

PS: Hry Tajemství Oslího Ostrova a 7 dní a 7 nocí jsou zdarma ke stažení exkluzivně na serveru PlneHry.cz

Pozn.: Video přineseme ve druhé polovině srpna v rámci videovizitek ze všech brněnských týmů Illusion Softworks

Autor:


Témata: software

Nejčtenější

Nový přídavek k českému Kingdom Come je po všech stránkách trapný

Kingdom Come: Milostné dobrodružství bodrého rytíře Pana Jana Ptáčka

Nejlepší česká hra posledních let ani napodruhé nedostala takový přídavek, jaký by si zasloužila. Milostné...

Poslední Tomb Raider je ve slevě a autoři za to čelí vlně kritiky

Shadow of the Tomb Raider

Ani ne dva měsíce po vydání je hra Shadow of the Tomb Raider ve slevové akci. Někteří hráči nemohou unést fakt, že ji...



Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Série Assassin’s Creed stále boduje. Jaký má recept na úspěch?

Assassin's Creed 2

Série Assassins Creed oslavila letos jedenáct let od svého vzniku a letošní díl ze starověkého Řecka jistě nebyl...

Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní sidekicky?

Kvíz Bonusweb

Připravili jsme si pro vás výběr těch nejslavnějších vedlejších postav napříč historií počítačových her. Dokážete si na...



Najdete na iDNES.cz