Ilustrační obrázek z titulu Planetary Annihilation

Ilustrační obrázek z titulu Planetary Annihilation | foto: Uber Entertainment Inc

RETRO: Cestujte zpět v čase. Podívejte se na vývoj sci-fi strategií

  • 34
Duna 2, Command & Conquer i Stacraft. Sci-fi odnož strategií hraných v reálném čase nabízí řadu skvostů, na nichž lze dobře ilustrovat grafický vývoj žánru. Článek se soustředí především na vizuální evoluci her.

Dune II: The Building of a Dynasty (1992)

Duna 2 (1992) bývá mnohdy mylně označována za první strategii hranou v reálném čase. Takové hry přitom začaly vycházet již o deset let dříve. Teprve Duna však byla strategií, která modernímu pojetí žánru položila základy.

Ve své době nabízela inovativní ovládání, jenž dnes přesto působí značně zastarale. Ovládat například lze pouze jedinou jednotku a té je třeba zadávat konkrétní příkazy. Třeba chůzi či útok. Automatické rozpoznávání kýženého příkazu při kliku pravou myší nabídla teprve série Warcraft.

Dune II: The Building of a Dynasty (1992)

Command & Conquer (1995)

Vývojáři Duny na svůj úspěch navázali prostřednictvím další vyzdvihované série. Tu v roce 1995 odstartoval první díl Command & Conquer, jenž pracoval s alternativní historií a moderním obdobím. Hráč se stává generálem jedné ze dvou soupeřících stran, které se utkávají v konfliktu mezinárodních rozměrů.

Pro hru jsou charakteristické filmové pasáže se skutečnými herci. Těmi byli s jedinou výjimkou zaměstnanci vývojářského studia Westwood.

Command & Conquer (1995)

Total Annihilation (1997)

Psal se rok 1997 a svět začínalo dobývat slovo 3D. Prvním týmem, který se mohl bít do prsou jako autor trojrozměrné strategie, tak bylo studio Cavedog Entertainment. To vydalo hru Total Annihilation, která zahrnovala 3D terén i jednotky.

Duchovním následovníkem se o deset let později stal titul Supreme Commander, který vytvořil také herní návrhář Chris Taylor. Někteří z autorů původního projektu však loni vydali alfaverzi projektu Planetary Annihilation a samotnou značku Total Anihilation momentálně vlastní společnost Wargaming.net, která ji ododkoupila od firmy Atari před jejím krachem.

Total Annihilation (1997)

Starcraft (1998)

Starcraft byl zřejmě první strategií, která nabídla trojici asymetrických ras v kombinaci s výtečným vyvážením pro síťovou hru. Titul tak byl vůbec první strategií pro profesionální soutěžení a pozici si udržel až do vydání druhého dílu.

Hra se stala předmětem řady vědeckých studií a experimentů. Lidé se například pokoušeli vytvořit umělou inteligenci, která by dokázala porazit nejlepší hráče světa.

Titul se však při odhalení v roce 1996 od vydané verze značně lišil. Hra vypadala spíše jako modifikace Warcraftu 2 a na herním veletrhu E3 tak nadšené ovace nesklidila. Vývojáři se proto titul rozhodli značně přepracovat a ukázka o rok později již vyvolala pozitivnější odezvu.

Starcraft (1998)

Homeworld (1999)

Sci-fi hra Homeworld vydaná v roce 1999 byla první skutečnou 3D strategií. Vesmír jednotkám umožňoval absolutní svobodu pohybu, na bitvu navíc bylo možné nahlížet z dálky či z bezprostřední blízkosti některé z jednotek. Homeworld také exceloval svým vyspělým dějem a inovativním přístupem k návrhu.

Recenzenti hru svého času označovali za další evoluční krok pro strategie hrané v reálném čase. Herní principy Homeworldu ve skutečnosti zůstaly spíše okrajovou záležitostí, oddaná fanouškovská základna však umožnila vznik dalších dílů.

Značku v roce 2013 odkoupila společnost Gearbox, která připravuje moderní předělávky i vznik nového dílu s podnázvem Shipbreakers.

Homeworld (1999)

Earth 2150 (2000)

Mezi průkopníky 3D strategií se v roce 2000 řadil také titul Earth 2150 od polské firmy Reality Pump Studios. Hra vyšla s podtitulem Escape from the Blue Planet a odehrává se po atomové válce, která planetu Zemi značně zpustošila.

Hráčovým úkolem je tak nashromáždit dostatek surovin na sestavení kolonizační lodě, se kterou jeho lid před stávajícím chaosem uprchne na Mars. Titul se o pět let později dočkal ještě pokračování Earth 2160.

Earth 2150 (2000)

Command & Conquer: Generals (2003)

Ačkoliv hru Command & Conquer: Generals vyvíjelo nové studio a podílelo se na ní jen několik z původních autorů série, dočkal se díl z roku 2003 pozitivního hodnocení. Hra nenabízela žádné zásadní inovace, byla však zábavně zpracovaná a lákala na působivou grafiku.

Na titul měl navázat druhý díl, jenž poháněla stejná technologie jako Battlefield 3. Tedy Frosbite 2 engine. Hra měla využívat obchodní model ke hraní zdarma, vydavatelství Electronic Arts však projekt zrušilo v reakci na negativní zpětnou vazbu z alfatestu.

Command & Conquer: Generals (2003)

Star Wars: Empire at War (2006)

Strategická hra Star Wars: Empire at War z roku 2006 pojednává o bitvě mezi Impériem a Rebely. Titul se odehrává mezi třetí a čtvrtou epizodou. A jeho cílem je nabídnout hru přístupnou pro příznivce filmů s hloubkou dostatečnou i pro hardcore hráče.

Titul zahrnuje tři herní módy a patří mezi jednu z lépe hodnocených her, které vznikly na základě filmové licence.

Star Wars: Empire at War (2006)

Warhammer 40,000: Dawn of War II (2009)

Hra Warhammer 40,000: Dawn of War II (2009) pro fanoušky prvního dílu představovala šok. Rozloučila se totiž s budováním základny a nabídla strategii zaměřenou na správu jednotlivých jednotek. Ty však disponovaly řadou dovedností. Místo masových armád tak byly klíčové hbité prsty a vhodné využívání dostupných schopností.

Warhammer 40,000: Dawn of War II (2009)

Starcraft 2 (2010)

Starcraft 2 v roce 2010 nepřinesl dramatické změny, nabídl však moderní grafiku a notně vylepšené ovládání. Hra se opět stala jednou z předních strategií v rámci soutěživého hraní. Úspěchu prvního dílu se však nevyrovnala.

Na situaci se pravděpodobně podepsala i stoupající popularita her jako DOTA a League of Legends. Titul loni doplnil datadisk Heart of the Swarm a ságu uzavře rozšíření Legacy of the Void.

Stejnou technologii jako Starcraft pak využije variace na Defense of the Ancients od Blizzardu, známá jako Heroes of the Storm. Ta původně vznikala jako modifikace Starcraftu 2. Nakonec však vyjde jako samostatná hra.

Starcraft 2 (2010)

Planetary Annihilation (2013)

První verze Planetary Annihilation jsou k dispozici od roku 2013. Hra totiž vzniká díky komunitnímu financování, a vývojáři tak hráčům zpřístupnili již alfatest. Titul je inspirovaný tradiční strategickou hrou Total Annihilation.

Fotogalerie

Bojištěm v Planetary Annihilation může být konkrétní planeta i celá sluneční soustava. Hráči proto mohou volit mezi rychlými souboji na malých mapách, které jsou omezené menším počtem jednotek. Na výběr však budou i hry pro čtyřicet lidí, kde bojují tisíce jednotek.


Technika

Studia

Očekávané

Elektromobilita

Termíny

Biatlon 23/24

Nepřehlédněte