Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vliv her: stanou se z hráčů vrazi?

  12:12aktualizováno  7. března 2:19
Zničené partnerské vztahy. Zanedbaná batolata. Sebevraždy. Úmrtí u počítače po padesátihodinovém hrání. Závislost. Je vliv her skutečně tak strašlivý?

Hry se dostávají do povědomí široké skupiny lidí, herní průmysl se rozrůstá a děti, mládež i dospělí tráví stále více času před počítačovými monitory či televizními obrazovkami, propojenými s různými herními konzolemi. Paří se na mobilech po cestě do školy nebo do práce, hraje se na nejnovějších či starších handheldech. Řítí se svět do záhuby nebo stojí na prahu nového virtuálního věku? Prospějete dítěti, když mu k narozeninám koupíte jeho vysněnou hru, nebo naopak negativně ovlivníte jeho psychický vývoj a prožívání?

"Například osmadvacetiletý Jihokorejec dobrovolně odešel z práce, aby se mohl více věnovat své vášni. Několik dní poté zemřel po padesáti hodinách téměř nepřetržitého herního maratónu."

Studie a výzkumy
Statistika nuda je, má však cenné údaje

  • V roce 2004 se prodalo více jak 248 milionů počítačových a konzolových her.

  • Průměrný věk lidí kupujících hry je 37 let. V roce 2005 bylo při nákupu počítačových her 95 % zákazníků plnoletých, v případě konzolových titulů 84 %.

  • 87 % nezletilých hráčů dostává svolení od rodičů při nákupu či půjčování her. V 92 % se nakupování rodiče přímo účastní.

  • V roce 2004 hrálo hry 19 % Američanů starších 50 let, což je nárůst o 10 % oproti roku 1999.

  • 42 % hráčů se oddává online hraní jednu a více hodin týdně.

  • 83 % všech her prodaných v roce 2004 mělo rating E (pro všechny) nebo T (od 13 let).
  • Touto otázkou se již pár let zabývá spousta profesionálů i obyčejných nadšenců s cílem dopátrat se nějakých rozumných výsledků. Jedni chtějí hry podpořit a druzí proti nim slepě zbrojí. Obecně ovšem platí, že jednotlivé výzkumy přinášejí diametrálně odlišné závěry. V loňském roce se Jessica Nicoll a Kevin Kieffer ze Saint Leo University rozhodli porovnat všechna dostupná data. Došli k závěru, že násilné herní tituly vyvolávají agresivní chování, což pochopitelně není nic překvapivého. V podstatě stejným způsobem může děti a dospívající mládež negativně ovlivnit sledování brutálních akčních filmů, hororů, seriálů nebo obyčejného zpravodajství, jež komerční televize pravidelně plní šokujícími událostmi. Nejvíce ohroženi jsou v těchto případech děti do osmi let věku. Mohou se naučit agresivním postojům a chování, přičemž si násilí osvojí jako způsob řešení problémů. Dojde ke snížení jejich vnímavosti vůči skutečnému násilí nebo sami dostanou strach, že se stanou obětí sledovaných agresivních činů.

    Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth 2 Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth 2 Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth 2

    Čtyři hlavní důvody, proč hrají rodiče s dětmi

  • Je to přání dětí (69 %)
  • Je to dobrá příležitost pro socializaci s dítětem (68 %)
  • Je to zábava pro celou rodinu (66 %)
  • Je to dobrá příležitost ke kontrole obsahu hry (56 %)
  • Rodiče by tedy měli zastávat funkci strážců a rozhodně nepřehlížet, kolik času jejich potomci tráví ve virtuálních světech a jakými hrami se zabývají. Když si desetiletý klouček oblíbí vynikající hororovou sérii Resident Evil nebo brutální akci Postal, jistě mu to po psychické stránce nijak nepřidá. Skutečné kvality některých her lze zkrátka ocenit až v pokročilém věku, podobně jako tomu je i v případě pohádek pro dospělé. Pokud dokážete udržet virtuální fantazie vašich ratolestí na uzdě, můžete jim výběrem kvalitních titulů jedině prospět. Hry mohou zrychlovat reakce, rozvíjet kreativitu a vylepšovat myšlení, řešení logických problémů a znalost cizích jazyků (především angličtiny nebo němčiny - podle toho, v jaké jazykové verzi si titul pořídíte). Kromě toho se budou skvěle bavit a zažijí spoustu nezapomenutelných chvil, tak proč jim tu zábavu nedopřát.

    Commandos: Strike Force Commandos: Strike Force Commandos: Strike Force

    Nesnažte se utéct
    Nemyslete si, že zrovna vašich dětí se problematika počítačových či konzolových her netýká. Toto rostoucí odvětví zábavního průmyslu postupně vytlačuje své největší konkurenty a již nyní je například mezi mladými muži v USA hraní her oblíbenější než poslech světoznámých hudebních skupin. Na takový boom má největší vliv rostoucí konzolový trh a pomalu, ale jistě nastupující nová generace herních konzolí.

    Prozkoumávat offlinový virtuální svět je bezpochyby lákavé, ale mnohem lepší je soupeření či spolupráce s ostatními hráči. Stačí se napojit na internet a zažít dosud nepoznané. V poslední době se stále větší oblibě těší MMORPG (online hry na hrdiny), a to zejména díky skvostu jménem World of Warcraft. Vývojáři z Blizzardu vsadili na slávu původní strategické série Warcraft a vytvořili klenot, který nemilosrdně drtí konkurenci s více než pěti miliony hráčů z Evropy, Asie, Nového Zélandu, Austrálie a Severní Ameriky. Jak však zajistit, aby se vaše ratolesti nestaly otroky extrémně návykové onlinové hry? Zaměstnance Blizzardu donutil tlak ze strany rozlícených rodičů k zásadnímu kroku - implementovali do hry speciální rodičovský zámek. Nyní je možné v nastavení herního účtu zvolit, jak často a kdy přesně bude uživatel trávit volný čas ve virtuálním světě.

    Čína volá o pomoc

    Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth 2 Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth 2 Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth 2

    Hraním ku zdraví

    Obezitou sužovaní Američané bojují proti tloustnutí všemi možnými způsoby! Společnost Konami Digital Entertainment America podepsala smlouvu se sítí posiloven 24-Hour Fitness a mezi klasickými cvičebními stroji tak našel místo i oblíbený sportovní konzolový titul Dance Dance Revolution. Ke hře je zapotřebí speciální taneční rohožka, rozdělená na několik částí.

    V rytmu hudby a společně s virtuálními postavami na televizní obrazovce musíte tancovat a poměrně rychle šlapat na jednotlivá pole rohože. Dance Dance Revolution obsahuje i speciální posilovací mód, umožňující vytvoření vlastního kondičního programu. Do posiloven tak může přilákat i povaleče, kteří by se k podobnému týrání těla jinak nedonutili. Navíc se při cvičení skvěle pobaví.

    I když jsou zprávy z herní černé kroniky s oblibou nafukovány a často vyžadují jistý nadhled a odstup, situace v asijských zemích není nejrůžovější. Podle posledního výzkumu je 13 % mladých Číňanů závislých na internetu a onlinových titulech a zhruba 2 miliony současných předplatitelů World of Warcraft je právě z této země. Čínská vláda plánuje zavedení systému, který by penalizoval všechny hráče, co ve společnosti oblíbených onlinovek tráví více času, než je zdrávo. Jak ale definovat obecná pravidla, která budou všem prospěšná a nikoho nebudou omezovat? Takový způsob je mírně přitažený za vlasy, ale Číňané a Korejci dokázali fanatizmus virtuální zábavy dovést k dokonalosti.

    "Podle posledního výzkumu je 13 % mladých Číňanů závislých na internetu a onlinových titulech a zhruba 2 miliony současných předplatitelů World of Warcraft je právě z této země."

    Například osmadvacetiletý Jihokorejec dobrovolně odešel z práce, aby se mohl více věnovat své vášni. Několik dní poté zemřel po padesáti hodinách téměř nepřetržitého herního maratónu. Nezáviděníhodný kousek předvedl i jednačtyřicetiletý hráč populární onlinovky Legend of Mir 3 Qiu Chengwei ze Šanghaje, který ve vzteku zabil svého spoluhráče za to, že mu zpeněžil jeho cenný dračí meč. Smrťák ovšem řádí i v řadách mladších pařanů! Třináctiletý chlapec z čínského Tianjinu po hraní World of Warcraft vyskočil z okna a za závislost nezodpovědných rodičů zaplatilo životem i pár miminek. Jeden z minnesotských psychologů varuje: "Symptomy herní závislosti mohou být podobné jako v případě drog či alkoholu!" Svědčí o tom případy zanedbaných batolat, rozpadlých manželství a partnerských vztahů, a dokonce i sebevražd. V Pekingu již založili kliniku na léčbu online závislosti. Léčebný program zabere zhruba 10 až 15 dní a stojí 48 dolarů na den. Nejčastějšími pacienty jsou muži ve věku od 14 do 24 let, kteří omezují spánek na minimum (aby se mohli co nejvíce věnovat jejich virtuálnímu koníčku), trpí nervozitami, depresemi a vyhýbají se obyčejné sociální interakci. O zdraví lidí závislých na internetu (diskuze, chaty) a onlinových hrách zde pečuje tým 23 doktorů a zdravotních sester.

    Prince of Persia: The Two Thrones Prince of Persia: The Two Thrones Prince of Persia: The Two Thrones

    Jako supi na mršinu
    Walk of Game

    Víte, že hry mají svůj chodník slávy stejně jako filmové hvězdy? Nachází se uprostřed zábavního komplexu v San Francisku. Jsou zde zástupci kategorií "Hry/Charaktery" a "Životní úspěch" a najdete tu například Shigeru Miyamota (tvůrce mnoha nezapomenutelných virtuálních hrdinů - Donkey Kong, Mario, Zelda) nebo Nolana Bushnella (otce videoherního průmyslu). Ocenění Walk of Game získávají v závěru roku vždy čtyři vítězné hry či charaktery a dvě nejúspěšnější osobnosti, jež se svojí usilovnou prací zapsali hluboko do srdcí hráčů z celého světa.

    Walk of Game 2006 si odnesl John Carmack z id Software, autor slavné akce Doom, a Sid Meier z Firaxis Games, který se proslavil třeba s legendární Civilizací. Na vítěznou pozici se rovněž dostala okouzlující hrdinka Lara Croft známá z herního, filmového či knižního Tomb Raidera, nezapomenutelná sci-fi realtimová strategie StarCraft, série epických RPG Final Fantasy a MMORPG EverQuest.

    Boj proti špatnému vlivu některých herních titulů a rostoucí závislosti nahrává na smeč některým politikům a vysoce postaveným funkcionářům, kteří se jeho prostřednictvím snaží mermomocí zviditelnit. Zářným příkladem je známý americký právník Jack Thompson, který s oblibou odsuzuje kontroverzní i zcela nenásilné herní tituly. Není to tak dlouho, co se zaměřil na nejnovější pokračování gangsterské akční série Grand Theft Auto kvůli modu Hot Coffee, který ve hře zpřístupňoval sexuální obsah. Hra byla původně ratingovou společností Entertainment Software Rating Board (ESRB) oficiálně ohodnocena známkou M (mature - od sedmnácti let) a pro takové hráče jsou sexuální scény podle zákona nepřístupné. Proto se nekompromisně přešlo na hodnocení Adult Only (pouze pro dospělé) a původní verze her byla stahována z prodeje.

    Paradoxně jeho přičiněním se o sexuálním obsahu dověděla spousta hráčů mnohem nižšího věku a sami si našli způsob, jak inkriminované scény odemknout. Do oblasti zájmu Jacka Thompsona se dostaly i další tituly (např. Killer 7 - Capcom, Bully - Rockstar Games, Postal - Running With Scissors, 25 To Life - Ritual Entertainment). Nejzábavnější je ovšem výstup s vynikající simulací reálného života The Sims 2 od Maxisu, v jejíž společnosti relaxují celé rodiny. ESRB hru určila vhodnou pro teenagery, i když je s pomocí cheatu možné zaostřit jinak rozmazané "problematické" části těl nahých Simů. Postavy sice vypadají jako Barbie a Ken bez tradičních oblečků, ale Jack Thompson se potřebuje proslavit za každou cenu, a tak zbrojil rovněž proti Maxisu. Svojí troškou do mlýna se snažil přispět například i guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger, který podepsal návrh zákona týkajícího se přímo násilí ve hrách. Ten měl platit od 1. ledna 2006, ale severokalifornský soud naštěstí pozastavil jeho účinnost. Násilný titul, jenž hráči umožňuje zabíjení, mrzačení, rozkouskování či sexuální napadání virtuálních zobrazení lidských bytostí, by podle zákona nesměl být prodán nezletilému zákazníkovi pod pokutou 1000 dolarů. Problém byl ale v tom, že do této skupiny se dostane většina her schválených ratingovou společností od sedmnácti let a rovněž spousta titulů s nižším hodnocením. Kdo by pak v Kalifornii hrál skvělé arkády a akční adventury pro děti, dospívající mládež a dospělé? Jak by dopadly klenoty jako Beyond Good & Evil, Psychonauts a Rayman? Je s podivem, že za takový návrh se postaví zrovna Terminátor, který se ve svých nejlepších letech nezabýval ničím jiným než drsnou eliminací všech kladných i záporných hrdinů mnoha filmových trháků, jež přímo hltala mládež z celého světa.

    Nechte se zlákat

    "Společně se dohodněte na vhodných titulech, určete herní režim a snažte se s nimi o jejich oblíbených titulech diskutovat."

    Případy herní závislosti rozhodně nelze brát na lehkou váhu. Proč však ratolesti odepírat skvělé vyžití, jež toto moderní odvětví zábavního průmyslu nabízí? Děti jsou vynalézavé a vždy si najdou nějakou cestičku, a tak jim vyjděte vstříc. Společně se dohodněte na vhodných titulech, určete herní režim a snažte se s nimi o jejich oblíbených titulech diskutovat. Možná se přesvědčíte o tom, že virtuální světy mohou oslovit hráče všech věkových kategorií a nakonec se budete u počítače, herních konzolí či mobilů střídat.

    Zdroje: GamesIndustry, ESA, ESRB

    Autor:



    Nejčtenější

    Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

    Kingdom Come: Deliverance

    Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

    RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

    Kingdom Come: Deliverance

    Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



    Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

    Kingdom Come: Deliverance

    Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

    RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

    Winter Challenge

    Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

    KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

    Kingdom Come: Deliverance

    Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

    Další z rubriky

    Co děláte během dlouhých loadingů či připojování do her?

    Fallout loading

    V další anketě se ptáme, co děláte během dlouhých loadingů a při čekání, než se hra připojí nebo začne. Napište nám do...

    KOMENTÁŘ: Městská akce nemusí být jako GTA. Yakuza pohledem zelenáče

    Yakuza 0

    Herní série Yakuza bývá mnohými charakterizována jako japonská verze populárního Grand Theft Auta. Loňský prequel a...

    Která je vaše nejoblíbenější hra pro mobilní telefon nebo tablet?

    Kingdom Rush: Frontiers

    Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří někdy hrají na mobilu či tabletu. Napište nám, které hry jsou vaše...

    Najdete na iDNES.cz