Hry se dostávají do povědomí široké skupiny lidí, herní průmysl se rozrůstá a děti, mládež i dospělí tráví stále více času před počítačovými monitory či televizními obrazovkami, propojenými s různými herními konzolemi. Paří se na mobilech po cestě do školy nebo do práce, hraje se na nejnovějších či starších handheldech. Řítí se svět do záhuby nebo stojí na prahu nového virtuálního věku? Prospějete dítěti, když mu k narozeninám koupíte jeho vysněnou hru, nebo naopak negativně ovlivníte jeho psychický vývoj a prožívání?
"Například osmadvacetiletý Jihokorejec dobrovolně odešel z práce, aby se mohl více věnovat své vášni. Několik dní poté zemřel po padesáti hodinách téměř nepřetržitého herního maratónu."
Studie a výzkumy
|
|
Nemyslete si, že zrovna vašich dětí se problematika počítačových či konzolových her netýká. Toto rostoucí odvětví zábavního průmyslu postupně vytlačuje své největší konkurenty a již nyní je například mezi mladými muži v USA hraní her oblíbenější než poslech světoznámých hudebních skupin. Na takový boom má největší vliv rostoucí konzolový trh a pomalu, ale jistě nastupující nová generace herních konzolí.
Prozkoumávat offlinový virtuální svět je bezpochyby lákavé, ale mnohem lepší je soupeření či spolupráce s ostatními hráči. Stačí se napojit na internet a zažít dosud nepoznané. V poslední době se stále větší oblibě těší MMORPG (online hry na hrdiny), a to zejména díky skvostu jménem World of Warcraft. Vývojáři z Blizzardu vsadili na slávu původní strategické série Warcraft a vytvořili klenot, který nemilosrdně drtí konkurenci s více než pěti miliony hráčů z Evropy, Asie, Nového Zélandu, Austrálie a Severní Ameriky. Jak však zajistit, aby se vaše ratolesti nestaly otroky extrémně návykové onlinové hry? Zaměstnance Blizzardu donutil tlak ze strany rozlícených rodičů k zásadnímu kroku - implementovali do hry speciální rodičovský zámek. Nyní je možné v nastavení herního účtu zvolit, jak často a kdy přesně bude uživatel trávit volný čas ve virtuálním světě.
Čína volá o pomoc
|
"Podle posledního výzkumu je 13 % mladých Číňanů závislých na internetu a onlinových titulech a zhruba 2 miliony současných předplatitelů World of Warcraft je právě z této země."
Například osmadvacetiletý Jihokorejec dobrovolně odešel z práce, aby se mohl více věnovat své vášni. Několik dní poté zemřel po padesáti hodinách téměř nepřetržitého herního maratónu. Nezáviděníhodný kousek předvedl i jednačtyřicetiletý hráč populární onlinovky Legend of Mir 3 Qiu Chengwei ze Šanghaje, který ve vzteku zabil svého spoluhráče za to, že mu zpeněžil jeho cenný dračí meč. Smrťák ovšem řádí i v řadách mladších pařanů! Třináctiletý chlapec z čínského Tianjinu po hraní World of Warcraft vyskočil z okna a za závislost nezodpovědných rodičů zaplatilo životem i pár miminek. Jeden z minnesotských psychologů varuje: "Symptomy herní závislosti mohou být podobné jako v případě drog či alkoholu!" Svědčí o tom případy zanedbaných batolat, rozpadlých manželství a partnerských vztahů, a dokonce i sebevražd. V Pekingu již založili kliniku na léčbu online závislosti. Léčebný program zabere zhruba 10 až 15 dní a stojí 48 dolarů na den. Nejčastějšími pacienty jsou muži ve věku od 14 do 24 let, kteří omezují spánek na minimum (aby se mohli co nejvíce věnovat jejich virtuálnímu koníčku), trpí nervozitami, depresemi a vyhýbají se obyčejné sociální interakci. O zdraví lidí závislých na internetu (diskuze, chaty) a onlinových hrách zde pečuje tým 23 doktorů a zdravotních sester.
Jako supi na mršinu
|
Paradoxně jeho přičiněním se o sexuálním obsahu dověděla spousta hráčů mnohem nižšího věku a sami si našli způsob, jak inkriminované scény odemknout. Do oblasti zájmu Jacka Thompsona se dostaly i další tituly (např. Killer 7 - Capcom, Bully - Rockstar Games, Postal - Running With Scissors, 25 To Life - Ritual Entertainment). Nejzábavnější je ovšem výstup s vynikající simulací reálného života The Sims 2 od Maxisu, v jejíž společnosti relaxují celé rodiny. ESRB hru určila vhodnou pro teenagery, i když je s pomocí cheatu možné zaostřit jinak rozmazané "problematické" části těl nahých Simů. Postavy sice vypadají jako Barbie a Ken bez tradičních oblečků, ale Jack Thompson se potřebuje proslavit za každou cenu, a tak zbrojil rovněž proti Maxisu. Svojí troškou do mlýna se snažil přispět například i guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger, který podepsal návrh zákona týkajícího se přímo násilí ve hrách. Ten měl platit od 1. ledna 2006, ale severokalifornský soud naštěstí pozastavil jeho účinnost. Násilný titul, jenž hráči umožňuje zabíjení, mrzačení, rozkouskování či sexuální napadání virtuálních zobrazení lidských bytostí, by podle zákona nesměl být prodán nezletilému zákazníkovi pod pokutou 1000 dolarů. Problém byl ale v tom, že do této skupiny se dostane většina her schválených ratingovou společností od sedmnácti let a rovněž spousta titulů s nižším hodnocením. Kdo by pak v Kalifornii hrál skvělé arkády a akční adventury pro děti, dospívající mládež a dospělé? Jak by dopadly klenoty jako Beyond Good & Evil, Psychonauts a Rayman? Je s podivem, že za takový návrh se postaví zrovna Terminátor, který se ve svých nejlepších letech nezabýval ničím jiným než drsnou eliminací všech kladných i záporných hrdinů mnoha filmových trháků, jež přímo hltala mládež z celého světa.
Nechte se zlákat
"Společně se dohodněte na vhodných titulech, určete herní režim a snažte se s nimi o jejich oblíbených titulech diskutovat."
Případy herní závislosti rozhodně nelze brát na lehkou váhu. Proč však ratolesti odepírat skvělé vyžití, jež toto moderní odvětví zábavního průmyslu nabízí? Děti jsou vynalézavé a vždy si najdou nějakou cestičku, a tak jim vyjděte vstříc. Společně se dohodněte na vhodných titulech, určete herní režim a snažte se s nimi o jejich oblíbených titulech diskutovat. Možná se přesvědčíte o tom, že virtuální světy mohou oslovit hráče všech věkových kategorií a nakonec se budete u počítače, herních konzolí či mobilů střídat.Zdroje: GamesIndustry, ESA, ESRB