Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Myslíte si, že hodnotíte objektivně? Nesmysl, vliv může mít i hudba

  9:03aktualizováno  9:03
Často slýcháme pojem objektivní hodnocení. Nic takového však není, existuje jen větší a menší míra subjektivity. U textů jejich vyznění ovlivňuje například pořadí slov, u her pro změnu hudba.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Tématem se v bakalářské práci zabýval nizozemský vývojář Harm-Jan Wiechers. Pro svůj projekt vytvořil tři verze hudebního doprovodu a hráče nechal hodnotit, jak obtížný jim titul přijde.

Wiechers nabízel hudbu, která se postupně zklidňovala a měla tak navozovat dojem, že se hra zlehčuje. Kromě toho projekt bylo možné hrát s doprovodem, který se stupňoval a vytvářel tak pocit zvyšující se obtížnosti a třetí verze sloužila ke kontrole. Dynamika hudby v ní proto byla konstantní.

Pro potřeby experimentu Wiechers využil jednoduchou hru s vlaky různých barev, které bylo třeba dopravit do cíle přepínáním odboček. Titul vyžadoval hráčovu neustálou pozornost a dokončit bylo třeba jednu úroveň, která zabrala zhruba minutu. Autor nevnímal projekt jako příliš náročný.

Z dřívějších studií vyplynulo, že rychlost, hudební stupnice i komplexnost skladby mohou ovlivnit vnímání času. Mollová hudba čas zrychluje, komplexní písně ho zpomalují a dopad tempa je přímo úměrný jeho rychlosti.

Wiechers proto zkoumal, jak s hudbou pracují některé z úspěšných titulů. Analyzoval například doprovod Skyrimu, kde v klidnějších momentech zpravidla chybí bicí a hudba není příliš nabasovaná. V boji jsou bicí naopak prominentní a výrazná je i basa. Z těchto poznatků tedy vycházela také výsledná hudba.

Obtížnost v závislosti na hudebním doprovodu. RM je relaxační muzika, IM je...

Obtížnost v závislosti na hudebním doprovodu. RM je relaxační muzika, IM je intenzivní muzika a CM je kontrolní verze.

Následovalo testování a sbírání dat, během kterého se potvrdila autorova hypotéza. Při hraní se stupňující se hudbou lidé počin vnímali jako obtížnější a nejmírnější hodnocení hra získala se zklidňujícím se doprovodem.

Uživatelé titul hodnotili na konci úrovně a v potaz měli brát náročnost na jejím začátku i konci. A křivka pro zvyšující se úroveň byla u stupňující se hudby nejstrmější. „Hra s intenzivní hudbou může působit (až) o 40 % náročněji než identický titul s relaxovanějším doprovodem,“ píše autor.

Vývojář přitom sledoval i množství chyb, které hráči v závislosti na hudbě učinili. Intenzivní hudba opět vévodila, klidná hudba však vedla k většímu množství omylů než hudba s konstantní dynamikou.

Počet chyb při jednom průchodu hrou

Počet chyb při jednom průchodu hrou

Autor:


Témata: hudba, Testování, Vlak

Nejčtenější

Natáčí porno a všechny výdělky utrácí v počítačové hře

Ukázka tvorby hráčovy postavy ve hře EVE Online

Chce se stát největším dopravcem ve světě hry EVE Online. Na vybudování flotily si vydělává masturbací v internetových...

Progamer napadl během hry svoji přítelkyni, kamera vše živě přenášela

League of Legends

Diváci herního utkání populárního čínského hráče hry League of Legends se nečekaně stali svědky domácího násilí, které...



RECENZE: Nový díl Need for Speed vyvolává úvahy o tuposti

Nedd for Speed: Payback

Akční závody Need for Speed: Payback jsou krásnou ukázkou, jak z kdysi masivně populární značky udělat naprostou...

Stahujte kultovní sci-fi akci MDK, je dočasně zdarma

MDK

Digitální distribuce GoG zahájila Černý pátek v předstihu a při té příležitosti uvolnila zdarma kultovní sci-fi akci...

Nejdražší ovladač na světě. Týpek řídí závodní hru svým Lamborghini

Člověk s přezdívkou POG používá ke hraní závodních her své skutečné Lamborghini

Automobilový fanoušek propojil řízení svého Lamborghini s Xboxem a počítačové závody si užívá přímo ze sedačky...



Další z rubriky

Klasika Neverwinter Nights vyjde na PC ve vylepšené verzi

Neverwinter Nights: Enhanced Edition

Studio Beamdog, v němž pracuje mnoho bývalých vývojářů Bioware, připravuje vylepšenou verzi hry na hrdiny Neverwinter...

Spustí mobilní hra Father.IO stejné šílenství jako Pokémon GO? Má na to

FatherIO

Zapomeňte na sezení u obrazovek, díky mobilní hře Father.IO si budete moci zahrát střílečku přímo v ulicích vašeho...

Belgie by chtěla v Evropě zakázat tzv. „lootboxy.“ Je to prý gambling

Lootbox ze hry Overwatch

Kauza kolem mikrotransakcí v nových hrách od Electronic Arts zasahuje už i do politiky. Je to ještě vůbec hra, nebo už...

Štědrý dárce spermatu má 100 dětí. Geny daruje přes Facebook
Štědrý dárce spermatu má 100 dětí. Geny daruje přes Facebook

S kontroverzním způsobem, jak pomoci především homosexuálním a neplodným párům, přišel 38letý Američan.



Najdete na iDNES.cz