Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volanty Logitech - a opřete se do pedálů

  12:00aktualizováno  18. října 9:29
Dobrého hardwaru není nikdy dost a nemusí jít vždycky jen o nadupanou grafickou kartu či poslední model procesoru do PC. Dneska se trochu podíváme na zoubek zboží, které dříve bylo na našem trhu neprávem opomíjené - volantům pro PC.

Dobré herní pomůcky vždycky dokážou výrazně umocnit požitek ze hry a pokud tomu typ hry odpovídá a její autoři si dali patřičně záležet, jsou nezbytností. Že přeháním? Trochu ano, ale ne zas tak moc. Zkuste hrát svoji oblíbenou strategii na staré vychrchlané myši nebo klasickou vesmírnou střílečkuna klávesnici. Buďto přijdete o nervy, anebo se budete jednoduše nudit.

To druhé je přesně můj případ, když hraju nějaký simulátor závodních aut. Mačkat na klávesnici šipku doleva, doprava a čekat, kde zas z ničeho nic vyletím ze silnice, to není můj šálek čaje. Když je ovšem nablízku nějaký ten volant, vždycky si rád zkusím projet alespoň kousek trati. Je to prostě o něčem trochu jiném.

Volantů nebyl na našem trhu velký výběr a je chválihodné, že si tuto skutečnost vzali prodejci i dovozci k srdci. Dneska se podíváme trochu podrobněji na rodinu volantů firmy Logitech. Jako první naším testem prošel volant

Logitech WingMan Formula

Logitech WingMan Formula
Jak už název napovídá, konstrukce Logitech Formula je analogií volantů, na které si ti šťastnější z nás mohou sáhnout jen ve formulích. Od běžného volantu se liší především menším poloměrem, systémem řazení a tím, že dovolují otáčení jen v určitém úhlu.

Co najdeme v krabici? Pečlivě zabalené samostatně v několika dílech v igelitových pytlích na nás tiše čeká hlavní část s volantem, podstavec s pedály, manuál s cédéčkem, kabely na propojení s počítačem a redukce na USB.

Hlavní část, na které je vlastní volant, mě příjemně překvapila robustním vzhledem jak volantu, tak i úchytek vespodu. Další překvapení, tentokrát už ne tak příjemné, mě čekalo, když jsem se pokusil volant nějak připevnit k psacímu stolu. Ačkoliv to není na první pohled úplně zřejmé, volant nejde patrně přidělat k ničemu jinému než k rovné, nepříliš tlusté desce. Můj stůl má ovšem vepředu asi 8cm širokou ochranou lištu, takže jsem se musel poohlédnout jinde. Konferenční stolek opodál byl sice trochu nižší, ale svému účelu posloužil docela dobře. Konference budou muset počkat. Jinak je uchycení volantu velice dobré. Pomocí dvou kovových šroubů v plastových úchytkách lze horní část dotáhnout ke stolu tak, že nehrozí její utržení ani při intenzivním zápolením s volantem při hře. Stejně tak pedály jsou poměrně stabilní, těžké a nekloužou ani po hladké ploše či po koberci.

Řemeslné zpracování pedálů i volantu bylo rovněž velice dobré. Celý volant byl potažen na omak příjemnou hladkou žlutou gumou, na žádných částech pedálů nebo volantu nebyly nebezpečné výstupky nebo ostré hrany, tlačítka kladla dostatečný odpor, osa volantu byla stabilní, "nevrklala se" na všechny strany. Navíc při otáčení (i rychlém nebo prudkém) nevydával žádné nepříjemné zvuky - různé vrzání a hrůzostrašné praskání známé z levných modelů volantů se tentokrát nekonalo. Podobně precizní bylo provedení klapek a tlačítek na volantu.

Logitech WingMan Formula

Na středové části volantu jsou umístěny čtyři dobře dosažitelná tlačítka, prokteré si je možné ve většině her vybrat prakticky libovolnou funkci. Přímo pod volantem, stejně jako u skutečné formule, jsou umístěny dvě klapky, které sepoužívají pro řazení. Nerad jezdím v autě s automatickým řazením a tohle jsem si přenesl i do prostředí herních simulátorů. Řazení je obecně v simulátorech podstatně rychlejší a snažší než v reálu, ale tady řadíte, ani nevíte jak. Díky celkovému gumovému potahu umožňuje volant skoro jakékoliv držení (nejen typicky "formulové"), přičemž klapky pod volantem jsou natolik velké a snadno dostupné, že nedělá potíže řadit manuálně ani při držení "třičtvrtě na tři", jako v normálním autě. Prostě paráda. Volantu při hře nebylo vlastně ani co vytknout, "chodil" přesně a lehce, při otáčení rovnoměrně zvyšoval svůj odpor, rychle se vracel zpátky do vycentrované polohy. Snad jen, že mohl být o něco citlivější. Ale ty pedály. Už při vybalení z krabice se mi nějak zvlášť nelíbil systém, že se pedály zasouvají do podstavce, ale při hře se moje neblahé tušení bohužel potvrdilo. Ne, že by to bylo úplně nepoužitelné, ale nohy jsem musel mít na podstavci nepřirozeně blízko u židle, jinak pedály nešly dobře ovládat. Nebylo to příliš pohodlné a když jsem si tak lehce tu a tam přibrzďoval do zatáček, začaly mě z toho brzy bolet nohy. Nakonec jsem rezignoval a ve většině her praktikoval metodu střídavého dupání na plyn až k podlaze a prudkého brzdění. I tak se dá jezdit.

Logitech WingMan Formula Force

Instalace volantu probíhá bezproblémově. Volant se jednoduše připojí k počítači, do mechaniky se strčí cédéčko s ovladači, po jejich instalaci volant zkalibrujete a můžete jezdit. Dodávaná kabeláž je dostatečně dlouhá pro pohodlné rozmístění jednotlivých částí a konektory na koncích jsou vybaveny pojistkami. Takže taky žádné nepříjemné překvapení. Co určitě stojí za zmínku, je, že připojení k počítači je možné jak přes tradiční gameport, tak i přes redukci USB, která se nasadí na konec kabelu.

Abych nezapomněl, na volantu jsou dvě signalizační zelené LED diody. První z nich ukazuje, že do volantu přichází proud (je zapojen do USB či gameportu), druhá se rozsvítí při inicializaci a hlásí, že je volant připraven k použití. Až sem je to v pořádku, obě LEDky jsou však zcela nelogicky umístěny přímo na přední straně volantu (mezi horními dvěmi tlačítky, poblíž středu). Pokud bylo v pokoji trochu šero nebo snad dokonce zhasnuto, zíraly na mě ze tmy a, co je horší, při hře nepříjemně svítily do očí. Signalizační funkce se vypnout nedá. Škoda. Nic to ovšem nemění na tom, že jsem si při testování právě s tímhle volantem rozuměl asi vůbec nejlépe.

Logitech WingMan Formula Force
Druhý volant, který prošel naším testem, vypadá opravdu jako mladší bratříček předchozího typu. Na rozdíl od něj má však červený gumový potah a honosí se vymožeností zvanou Force Feadback, tj. tím, že se snaží reagovat na aktuální situaci ve hře jako je rychlost, povrch vozovky, různé nárazy apod. Za tuto vymoženost si také patřičně zaplatíte, vždyť Logitech tento svůj volant nabízí za nějakých 160$, což je skoro dvojnásobek sumy, kterou zaplatíte za žlutý WingMan Formula.

Logitech WingMan Formula Force

Volant funguje na jednoduchém principu. Místo pružiny, která klade odpor při otáčení volantu, jsou uvnitř umístěny malé elektromotory, se kterými se o volant přetahujete a další části, které simulují různé chvění, klepání apod.

Provedení volantu je téměř identické se žlutým Wingmanem Formula, a to včetněpodstavce s pedály, rozmístění tlačítek na volantu, všech rozměrů a vzhledu, klapek a bohužel i těch zatracených LED diod. Liší se především v připojení k počítači, které je možné kromě USB ještě přes sériový port počítače (COM), nikoliv tedy přes gameport. Navíc je dodáván externí zdroj, který napájí elektromotorky volantu.

Force Feadback výrazně ovlivňuje to, jak se volant ve hrách chová. Je možné si navolit jakou silou mají působit nerovnosti na silnici, chvění motoru, odpor, který volant klade při zatáčení apod. Přes to všechno mi toto "vylepšení" příliš nevyhovuje. Volant sice klade docela obstojný odpor, ale při řízení zdaleka neumožňuje tu přesnost a už vůbec ne tak rychlé změny směru, kterými se dají u předchozího žlutého volantu tak bravurně zvládat náhlé smyky, rychlé zatáčky a další denní chleba ostříleného řidiče.

Logitech WingMan Formula Force

Abych se přiznal, force feedback mě nijak zvlášť nenadchnul u žádného z testovaných volantů. Reakce na hrboly, nárazy přicházejí v některých hrách často zcela neočekávaně, znemožňují precizní řízení, zpomalují reakci na situaci ve hře, náhlá změna síly odporu volantu mi často zcela rozhodila řízení. Přitom prožitek jízdy byl srovnatelný s "obyčejným" volantem. Naopak vůbec se to nedalo srovnat s force feedbackem, který můžete vidět v některých videohernách - ovšem kupte si to domů.

Celkový dojem z tohoto volantu (a nakonec i z těch dalších force feedbackových) mám proto velice rozporuplný. Na jednu stranu je příjemné, že cítíte "na vlastní kůži" různé hrboly nárazy, na druhou stranu to znesnadňuje ovladatelnost vozu - a to podstatně i v nekrizových situacích na vozovce. Asi záleží na každém, který volant si vybere (nebo jaký si může dovolit).

Naše dojmy shrnuje následující tabulka (známky odpovídají klasickému "školnímu" známkování) :

 
Volant
Logitech WingMan Formula
Logitech WingMan Formula Force
Ergonomie
1
1
Zpracování
1
1
Herní vlastnosti
2
3
Pedály
   
Ergonomie
3
3
Zpracování
1
1
Herní vlastnosti
3
3
Ovladače, software
2
2
Force feadback
-
2
HODNOCENÍ
2
2

Recenzované volanty nám za účelem testování laskavě zapůjčila firma AT Computers.

Autor:




Nejčtenější

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.