Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vše o sérii Half-Life

  12:00
O sérii Half-Life toho bylo napsáno už skutečně mnoho. Ale i dnes se zajisté naleznou tací, co o této hře, jejích datadiscích, Counter-Striku a prokletém Steamu neví zhola nic. A proto vám přinášíme tento souhrnný článek.

série Half-Life Jak to všechno začalo?
O sérii Half-Life od Valve Software bylo napsáno už skutečně mnoho, stále se o ní píše a dlouho ještě psát bude. Ale i dnes se zajisté naleznou tací, co o této hře, jejích datadiscích, Counter-Striku a prokletém Steamu neví zhola nic. A proto vám přinášíme tento souhrnný článek.

Začněme tedy od kořenů. Vývojářskou společnost Valve Software založil v roce 1996 bývalý zaměstnanec Microsoftu a současný šéf, Gabe Newell, a ihned se spolupracovníky začali pracovat na hře Half-Life. Použili k tomu kompletně přepracovaný Quake 2 engine, na který jim dala licenci konkurenční společnost ID Software Johna Carmacka. Možná právě kvůli tomu byly nároky na vybavení PC Half-Life tak nízké. Neobsahuje krásné textury, zvuky a hudba jsou v nízké kvalitě.

Half-Life 1 a nároky na železo

S postupným vydáváním nových a nových patchů se stále zvyšuje hardwarová náročnost Half-Life a CS. Dnes, oproti původním 200 MHz, potřebujete ke správnému chodu nejnovější verze aspoň PC s procesorem o taktu 1 GHz. Proč? Pokud srovnáte grafiku CS 1.1 a CS 1.6, uvidíte v texturách propastný rozdíl kvality. A co teprv CS: Condition Zero... I když grafika zaostává, hardwarová náročnost je stále na nejnovější úrovni. To je právě kvůli enginu původního HL, který nezvládá textury s vyšším rozlišením a hodně se zpomaluje. Tento zlozvyk engine HL zdědil po svém předkovi, Quake 2 enginu.

Half-Life
Co vedlo tedy k jeho úspěchu? Tato hra byla původně dokončena již v roce 1997, ale zhodnocena jako naprosto průměrná tuctová střílečka. Rozhodlo se tedy o jejím kompletním přepracování. To a betatesting finální verze (který očividně nebyl moc důkladný - zkuste si ve verzi 1.0 přebít při plném zásobníku Glock :-)) trval dalších 12 měsíců. Half-Life tedy spatřil světlo světa v roce 1998 a byl všemi počítačovými a herními magazíny vynášen do nebes. Co je k tomu vedlo? Především dosud neviděné způsoby zakomponování adventurních prvků. Možná, že to dnes zní směšně, ale v té době jste si opravdu museli při přemýšlení, jak se "dostat dál", namáhat hlavu. Další záležitost, co učinila Half-Life tak úspěšný, je atmosféra. Nikdy nezapomenu na ty časy, kdy jsem se plížil ve větrací šachtě a v každé "zatáčce" na mě mohlo čekat potenciální nebezpečí, na ty časy, kdy likvidování emzáků byla pro mě naprosto vážná záležitost. Mohl bych vyprávět celé hodiny. Příběh také není vůbec špatný.

Byl jste Gordon Freeman a vyučoval jste na vídeňské univerzitě fyziku. Jednoho dne vám ale přišel dopis z USA, kde vás zvali na výzkum nějakých neprozkoumaných a neznámých látek. Nabídku jste tedy samozřejmě přijal a sedáte do prvního letadla, které série Half-Life letí do New Yorku. Tam už na vás na letišti čeká asistentka, která vás doprovodí do helikoptéry. Když doletíte na přistávací plochu oné "Black Mesa", přivítá vás tam jiný vědec, a ten vám sděluje, že už se vše připravuje na experiment s nějakou látkou z Alpha Centauri. Vědci předpokládali, že se látka z Alpha Centauri rozpadne. Ale nestalo se tak. Místo toho začalo v reaktoru vznikat nevyčíslitelné množství energie. Pak nastane obrovský výbuch. Zatmělo se vám před očima a octnete se na pár sekund na opačném konci vesmíru. Ano, vesmír se na pár vteřin zalomil. Naštěstí se ale po krátké chvilce objevíte znovu v komplexu Black Mesa a okolo je mnoho divných příšer, které vypadají, jako by pocházely právě z toho opačného konce vesmíru. A nejsou zrovna přátelské... Takový byl začátek neuvěřitelného dobrodružství, prchání z komplexu Black Mesa a likvidování potvor, které byly obdařeny ve svém rodném listu zkratkou "MZ" :-).

Datadisky
Jak už jsem tedy uvedl, spousta časopisů neváhalo nad absolutním ohodnocením této akční pecky a na komerční úspěch série Half-Life reagovalo Valve vydáním dvou datadisků. Oba se vlastně dívají na události v Black Mesa z jiného úhlu pohledu. Pohledů Adriana Shepharda, řadového člena speciálních jednotek, které měly zahladit důkazy po tom, co se po experimentu dělo. A Barneyho Calhouna, člena ochranky komplexu Black Mesa, jehož osud byl podobný osudu Gordona Freemana - musel se vypořádat se speciálními jednotkami a mimozemšťany po svém, protože mu také šli po krku.

První datadisk se jmenoval Opposing Force a převyšoval dokonce kvality původní hry. Nabídl přibližně stejnou délku hraní, nové zbraně a nová monstra. Dokonce v něm spatříte Gordona Freemana, při čemž ukápne nejedna nostalgická slza :-). Druhý datadisk nevybočoval názvem ze systému pojmenovávání hlavního hrdiny přídavku z pohledu Gordona Freemana. Datadisky se v překladu jmenovaly "Soupeřící vojenské jednotky" a "Modrý oblek". Používat tyto názvy je sice trochu primitivní, ale velice efektní :-). Ano, v druhém datadisku s názvem Blue Shift jste hrál za člena ochranky vědeckého komplexu, ve kterém došlo k tomu katastrofickému a nezdařenému experimentu. Blue Shift avšak oproti předešlým dvěma dílům nenabídl prakticky nic nového, spíš naopak. Zbraní ubylo a doba dohrání se velice zkrátila. Snad jediné pozitivum byl tzv. High Definiton Pack, který bylo možné aplikovat i na předešlý datadisk a původní hru. Obsahoval hlavně nové modely zbraňového arzenálu a kvalitnější textury s vyšším rozlišením.

Valve Software

Tato firma, založená v roce 1996 bývalým pracovníkem Microsoftu, čítá okolo 50 zaměstnanců, mezi kterými je i jeden z tvůrců původního CS, Jess Cliffe. Veškeré projekty této firmy jsou spojeny s Half-Lifem. Však je to jediná herní série, kterou tato společnost vyprodukovala. Původní HL engine prodali pod licencí např. na vytvoření hry SWAT 3. Source engine už také vydělal svým majitelům pěkný peníz, poběží na něm mimo jiné hra společnosti Troika Games, Vampire: The Masquerade - Bloodlines. A jak to vypadá s dalším osudem Valve? Budoucnost tohoto kalifornského studia se bude nyní především odvíjet od úspěchu Half-Life 2. Kolují zprávy, že se dokonce chystá pokračování datadisků Opposing Force a Blue Shift, samozřejmě na Source enginu. A dál? Team Fortress 2, Half-Life 3 a možná něco z úplně jiného soudku...

Modifikovatelnost
Další skvělou vlastností Half-Life je jeho modifikovatelnost a škálovatelnost, kterou předvedla už v první verzi Valve Software multiplayerovým přídavkem "Team Fortress". Byl úplně o něčem jiném, než multiplayer původní hry. Hráči se rozdělili na dva týmy (červení a modří) a každý z nich si vybral z několika "povolání". Medik, sniper, tvrdý voják, bylo jich více. A každý z nich měl jiný počet životů a k dispozici různé zbraně. Medik mohl navíc léčit ostatní členy svého týmu.

Příchod Counter-Strike
Avšak to, co se v roce 1999 zrodilo v hlavách dvou hráčů Half-Life, nemá dodnes obdoby. Američan s přezdívkou "cliffe" a japonec "gooseman" stvořili totální předělávku Half-Life, kterou nazvali Counter-Strike. Hráči se rozdělili do dvou týmů, teroristů a policajtů. Policisté měli za úkol osvobodit rukojmí a odvést je do bezpečné zóny, teroristi neměli dělat nic jiného, než jim v tom zabránit. A jak? Counter-Strike obsahoval již ve své první verzi realistické a skutečné zbraně, které se daly používat svým obvyklým způsobem :-). Pravidelně na Counter-Strike vycházely updaty, které přidávaly nové mapy, zbraně a upravovaly vlastnosti hráčského arzenálu. Dělaly se i nové tzv. scénáře. V první verzi CS existovaly pouze mapy s předponou "cs_", což bylo obvyklé zachraňování rukojmí. Autoři ale nelenili a vytvořili scénář "de_", kde měli série Half-Life policisté za úkol zabránit teroristům v položení bomby. Counter-Strike se stával stále oblíbenější a oblíbenější a brzy se stal nejhranější multiplayerovou hrou planety, kterou je dodnes.

Steam
Trnem v oku se ale hráčům stal revoluční distribuční systém Steam, přes který se distribuují všechny hry od Valve počínaje CS 1.6. Funguje na bázi updatů, které se stahují při normálním hraní a rychlejší připojení prakticky nezatěžují. Dnes Steam prakticky splňuje, to co má, ale jeho první verze byly otřesné. Servery Valve byly stále vytížené, nešlo se do Steamu vůbec přihlásit, CS 1.6 byl ve svých začátcích spíš kritizovaný, než opěvovaný, ale dnes je tomu skutečně naopak. Jakto? Steam "dospěl" - Valve ho optimalizovalo, upgradovalo servery a stále vydává aktualizace na CS 1.6 a jeho singleplayerovou verzi s kampaní s názvem Counter-Strike: Condition Zero. Přes Steam se bude distribuovat i pokračování původního Half-Life - s číslovkou 2 na konci. O něm snad nemá ani cenu hovořit, o HL2 byly napsány tuny stránek, a měl by být vydán "snad" v průběhu září.

série Half-Life Budoucnost
Blízká budoucnost série Half-Life tkví určitě v předělání původní hry na Source engine. Nabídne lepší fyziku, grafiku a vlastně o celkovém vylepšení nemůžou být vedeny žádné diskuse. "Half-Life: Source" by měl být dodáván v krabici s Half-Life 2, ale uvidíme, jak to nakonec dopadne. Předělávka CS 1.6 na Source engine se jmenuje Counter-Strike: Source a je teď ve fázi betatestování v kavárnách zapojených do Valve CyberCafé programu. Ke konci roku se má ve Valve začít pracovat na Team Fortress 2, který měl původně vyjít místo Half-Life 2, ale od tohoto plánu naštěstí Valve upustilo a z Team Fortress 2 bude plně komerční produkt, nezávislý na tom, jestli hráč bude vlastnit Half-Life 2. Chystá se už dokonce Half-Life 3, jehož vývoj bude záležet na úspěchu Half-Life 2. Zde bude prý už hlavní hrdinkou "parťačka" Gordona Freemana z "dvojky". A co se stane s Gordonem Freemanem? Nezbývá nám nic jiného, než čekat na Half-Life 2 :-)

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...