Vstupte do ráje s Final Fantasy VIII

  • 105
Firma SquareSoft je notorickým chrličem špičkových her. Jen málo se jich však dostane přes oceán do Ameriky a ještě méně k nám, do Evropy. Naštěstí se však v případě sedmého dílu své nejpopulárnější série rozhodla prosadit jej (jako vůbec první) po celém světě. A po zaslouženém úspěchu bylo jasné, že případné další pokračování má cestu do světa již vyšlápnutou...
Final Fantasy VIII

Firma SquareSoft je notorickým chrličem špičkových her. Jen málo se jich však dostane přes oceán do Ameriky a ještě méně k nám, do Evropy. Naštěstí se však v případě sedmého dílu své nejpopulárnější série rozhodla prosadit jej (jako vůbec první) po celém světě. A po zaslouženém úspěchu bylo jasné, že případné další pokračování má cestu do světa již vyšlápnutou. Od osmého dílu Final Fantasy se samozřejmě očekávalo mnohé. Jestli dokáže pokračovat v nastolené kvalitě, jestli bude schopna dokonce překonat svou dokonalou předchůdkyni, nebo zdali bude uvržena do propadliště dějin, jakožto nepovedený komerční brak.

Věta, kterou by se dala Final Fantasy 8 (dále jen FF8) snad nejlépe charakterizovat zní: "Je jiná". Je jiná, než její předchůdkyně. Je jiná než jsem čekal. A možná, že až si ji zahrajete, přijdete na to, že opravdu neexistuje lepšího označení. A také je pekelně dobrá. Sedmý díl jsem jako příznivec podobného druhu her samozřejmě hrál a dodnes patří do mého osobního fondu světové klasiky, takže dovolte, abych nový přírůstek tak trošku srovnával právě s dílem předešlým.

Na prvním místě byl u FF vždycky příběh, kterému se vše ostatní podřizovalo. Sedmý díl snesl v pohodě přívlastek tolkienovský, a ačkoli jsem v podobných přirovnáváních čehokoli k dílu Tolkienovu háklivý, v tomto případě mi nezbylo než souhlasit. Final Fantasy VIIIFF8 má samozřejmě opět příběh, který by mu leckterá rádobyhra mohla závidět. Sedmnáctiletý Squall, student vojenské akademie, má před konečnou zkouškou, po jejímž úspěšném zdolání se má šanci stát členem elitní vojenské jednotky, tzv. SeeDs. Pochopitelně ji úspěšně složí, ačkoliv ne bez problémů a bez následků. Hned v první akci (vlastně je to už druhá, protože první byla ta "maturitní") je vyslán do země jménem Galbadie, aby se zúčastnil tajné akce zaměřené proti tamnímu vojenskému režimu, vedené několika vzbouřenci. Od té chvíle se příběh v hukotu řítí a ztrhává s sebou všechny hrdiny i záporáky a nutí vás, stejně jako díl předešlý, trávit noci před televizní obrazovkou a další den až do večera, než budete moci zase hrát, přemýšlet, co jen se zvrtne příště. Seznámíte se s lehkomyslným mluvkou Zellem, třeštidlem Selphie (přesná kopie zlodějky Yuffie), (ex)instruktorkou Quistis, něžnou dívkou jménem Rinoa (ta je kombinací Aeris a Tify - to aby se neopakoval proslulý milostný trojúhelník z FF7), ostrostřelcem a playboyem Irvinem a záporáky Seiferem a čarodějkou Edeou. Respektive v první linii příběhu. Protože ve FF8 jsou příběhy dva. Druhému vévodí tajemný Laguna se svými kumpány a odehrává se za podivné války, která - jak jinak - velice úzce souvisí s celým příběhem a světem FF8. Možná i díky tomu se prodloužila základní doba hraní z nějakých 50 (FF7) na plných 90 hodin (můj případ - první dohrání bez návodů, ale také bez mnoha subquestů). Vyzradit ale jakékoli podrobnosti příběhu by byla škoda, protože zvraty jsou tu možná ještě četnější, než ve slavné předchůdkyni.

Final Fantasy VIII

Ale příběh ve FF8, ač je to neuvěřitelné (a myslete si co chcete), je až na druhém místě! Na prvním jsou totiž charaktery. Je úžasné, co vše se podařilo lidem ze Squaru vytvořit. Mnohdy si říkáte, že postavy jednají a chovají se přesně jako vy, že myslí a cítí jako vy, že mají stejné problémy a nálady a věřte, že jen těžce si budete vybírat, koho si do své klasické tříčlenné party dosadíte. S tím souvisí i jedno z nejlepších technických zpracování, které si jen můžete na současného Playstationa představit.

Detailní grafika renderu i polygonových postav, vynikajících výborným motion capturingem (až bude Squall brát do náručí Rinou ležící na nemocničním lůžku, vzpomeňte si!), je jen jednou z částí. Další tvoří zatím možná nejdokonalejší FMV animace, které kdy byly pro hru stvořeny, bez ohledu na platformy. Určitě už jste slyšeli o "valčíkové scéně" nebo viděli před časem vypuštěné intro (PS1 i PC). Zajímavá je i animace doprovázející závěrečné titulky. Navíc jsou FMV mnohem přirozeněji zakomponovány i do samotné hry, např. přepadení vlaku. Určitě už jste také viděli nějaké obrázky, takže víte o "evropštějším" vzhledu postav, které si však ponechaly výrazné manga rysy a dokreslují tak zvláštní a podmanivou atmosféru celé hry.

Hudba už není tak monumentální, jako třeba v případě smrti Aeris ve FF7 (breky brek), ale opět velice podmanivě dokresluje dění celé hry.

Final Fantasy VIII

Změnou prošel také bojový systém. Ve světě FF8 neexistují žádní Starobylí, není žádný Lifestream, tudíž nenajdeme ani materie. Byli však nahrazeny tzv. Guardian Forces (GF), což jsou v podstatě Summon materie přidávající postavě, jež se jimi vyzbrojí, vlastnosti a schopnosti známé i z klasických RPG her jako jsou +20% síly, rychlosti apod. Navíc však existuje zvláštní bojový příkaz "Draw", kterým se dají z nepřátel "vytáhnout" různé druhy magie, a ty se pak přiřazují k vašim vlastnostem (aktivují vám je právě GF), čímž se vám schopnosti zase vylepší. (Kouzla se tu tedy počítají na kusy, takže si nemusíte dělat potíže s tzv. Magic Pointy - MP).

Věci, jako rozličné Itemy, ovšem zůstaly, takže za vaše poctivě vydělané peníze - nezískáváte je bojem, ale prostřednictvím platu člena SeeDu. Zajímavými znalostními testy se navíc dá částka zvyšovat - můžete vesele utrácet. Nakupovat potions a phoenix downs, pro sebe i pro GF, protože při jejich vyvolávání v boji, což chvilku trvá, jdou případné rány na jejich účet. Pokud jste z tohoto popisu příliš nepochopili, pak nemějte strach. Já jsem taky desítky hodin tápal než jsem přišel všemu na kloub. Bojový systém je totiž ještě složitější než žonglování s materiemi (a to je co říct), a tak budete mnoho a mnoho soubojů nadávat na věci, které vám nejdou pod nos, aby jste nakonec zjistili, že se správnou GF schopností se dají jednoduchým způsobem obejít (např. můžete pobíhat po mapě bez příšer, což se hodí pro plnění nejrůznějších vedlejších úkolů).

Final Fantasy VIII

Stejně jako v předešlém díle vás čekají nepovinní bossové, Ultima a Omega Weapoon, po jejímž poražení se můžete směle nazývat mistry ve hraní FF8. Na obě si pochopitelně můžete troufnou až v případě, kdy budou vaše postavy maximálně nabušeny. Navíc závěrečný souboj je mnohem obtížnější (i na nervy) a delší, než boj se Sepirohem ze sedmičky, tudíž bojování nepodceňujte, ale raději se věnujte občasnému tréninku.

Minihry jsou omezeny na jednu karetní hru nazývanou Triple Triad, která je jednak zábavná, můžete ji hrát s většinou postav a vztahuje se k ní i jeden subquest, ale hlavně díky ní můžete získat speciální karty a proměnit je ve vzácné Itemy. Vylepšíte tak zbraně, nebo získáte neocenitelnou pomoc v boji (krátkodobá nezranitelnost celé trojice během souboje s Ultimami patří k nejlepším).

Osmý díl Final Fantasy je zkrátka propracován do detailů a ačkoliv není opět těžký co do hádanek (pokaždé se najde někdo, kdo vám poradí, co máte dělat dál) je obtížný na pochopení. Musíte se prostě dlouze učit, jak to ve světě FF8 chodí. Final Fantasy VIII Ale věřte mi, že to stojí za to, ale bohužel jen pro ty, kdož alespoň průměrně zvládají angličtinu. Final Fantasy 8 je totiž hra velice náročná na mluvení (vlastně čtení). A i "zkušenější angličtináři" si občas určitě vypomohou slovníkem.

Nová Final Fantasy není hrou pro každého. Pokud se chcete podřídit jejím zákonitostem a pravidlům, věnovat ji dostatek času (počítejte s tím, že pro dokonalé poznaní je třeba ji hrát i 2x), pak snad není lepší hry, kterou byste si mohli v tuto chvíli pořídit (počítám, že sedmý díl už máte). A jestliže podobné hry nejsou zrovna vaší krevní skupinou, alespoň to zkuste. Podobných her s tak výjimečnou atmosférou není mnoho a kdo ví, kolik se jich do vydání Final Fantasy 9 objeví.


Témata: Fond, Slovník, Vlak