Vybíráme nejzajímavější momenty z adventury Heavy Rain

  0:02aktualizováno  0:02
Aktuální novinka pro PlayStation 3 je největším herním hitem posledních dnů. A to i proto, že obsahuje řadu situací, které ve hrách běžně nezažíváme.

Varování:
Hned v úvodu bychom chtěli upozornit, že následující řádky mohou z vynikajícího příběhu hry leccos odhalit, ale zároveň dodáváme, že jsme se podle nejlepšího vědomí a svědomí snažili všechny věty formulovat tak, aby se to nestalo. Buďto se tedy zmiňujeme o věcech známých už dlouho před vydáním hry nebo dané situace pouze popisujeme bez toho, abychom naznačovali jejich řešení, příčiny či následky.

Proměna Ethana Marse
Je všeobecně známo, že na začátku hry je architekt Ethan Mars Heavy Rainspokojeným otcem šťastné rodiny. To se ovšem v mžiku změní poté, co ztratí staršího syna Jasona. V následujích okamžicích pak sledujeme Ethana změněného k nepoznání. Je zarostlý, zpustlý a jeho oblečení vyvolává dojem, že už ho nemá cenu prát.

Změnou prošlo i jeho chování, takže místo relaxovaného úspěšného muže tu máme zlomeného melancholika, který si vše ještě zhoršuje sledováním starého videa se svými syny. Ze stylové rezidence se přestěhoval do řadového domu, který podle všeho pamatuje ještě Marii Terezii a zvláštní je i jeho vztah k synovi Shaunovi.

"Na papíře" to nezní jako něco světoborného, ale díky celkově skvělému provedení z této změny doslova mrazí v zádech. Navíc je to hned na začátku hry, kdy je šok o to silnější.

Shaun Mars
Shaun Mars je zajímavé dítě. Moc nemluví, do ničeho se sám moc nehrne a nejradši by po škole jen sledoval animované seriály v televizi. Na druhou stranu Heavy Rainale není divu, když má otce v takovém stavu. To vyvolává i řadu otázek. Proč žije Shaun s Ethanem? Kam se poděla matka? Nebo proč bylo dítě svěřeno do péče otci, který navštěvuje psychiatra?

Shaun Mars v některých částečně působí, jako by vypadl z japonského hororu, kde často největší zlo představují děti. Ze Shauna sice zlo přímo nevyzařuje, ale ještě víc je na něm vidět to, čím se vyznačuje celá hra: pocitem, že se každou chvíli něco stane a sranda to zrovna nebude.

Asi nejhorší to je v okamžiku, kdy je Shaun po škole s otcem na hřišti. Oba sedí na lavičce a pokud mu Ethan nenavrhne, že by si třeba mohli zablbnout na houpačce, tak Shaun bude jen dál sedět a hledět. Pokusy o nějaký rozhovor samozřejmě nikam nevedou.

V kontrastu s prostředím dětského hřiště se ve výsledku jedná o až neuvěřitelně tísnivou scénu.

Závislost agenta Jaydena
Drogy sice ve hrách nepotkáváme každou chvíli, ale v principu to není novinka. Vtip je v tom, že zatímco dosud se ve hrách různé Heavy Rainpodpůrné prostředky využívaly víceméně jen jako doping pro superhrdiny, v Heavy Rain trpí jedna z postav těžkou závislostí.

Agent FBI Jayden funguje po většinu času normálně, ale když na něj přijde abstinenční stav, jde mu téměř o život. Proto u sebe pořád nosí dávku látky zvané Triptocaine.

V momentech, kdy ho ovládáte, máte samozřejmě možnost ovlivnit, jestli si Jayden pro zlepšení nálady "šlehne" nebo zda ho to raději necháte "rozchodit". Vizuální ztvárnění je ale tak přesvědčivé, že si budete připadat, jako byste problémy měli sami. Obraz je roztřesený, rozmazaný a houpe se, takže skoro na vlastní kůži cítíte, jak je Jaydenovi špatně. A to ještě ani nebyla řeč o jeho krví podlitých očích.

Jump, they say
Jedna z nejzajímavějších situací celé hry evokuje známou Heavy Rainpíseň od Davida Bowieho. Alespoň tedy její název. Ethan Mars nejprve utíká před svými pronásledovateli, aby se vzápětí dostal na střechu a dospěl k jejímu okraji. Co teď? Situace je zkrátka neřešitelná, ačkoliv nabízí dvě možnosti.

Zaprvé můžete skočit, což při výšce střechy není zrovna ideální, a nebo se můžete nechat chytit. V danou chvíli ale obě možnosti zavání brzkým koncem. Díky tomu zažijete ještě o něco větší nervy než v celém zbytku hry a zároveň je to jeden z momentů, kdy se rozhodujete čistě podle vlastního úsudku a přestanete vnímat, že vlastně hrajete videohru.

Boj o život
Velmi slušně vynervovat dokážou i situace, kdy se něco pokazí už Heavy Rainhodně kvalitně. Třeba zůstanete uvězněni v autě, z něhož je potřeba se dostat ukrutně rychle. V daných chvílích se na obrazovce objeví spousta kontextových symbolů, přičemž přinejmenším napoprvé vůbec netušíte, co který dělá.

Klidně se tak stane, že začnete nesmyslně šlapat na pedály, místo abyste popadli nejbližší tuhé těleso a vymlátili sklo. Věřte, že když se nakonec ven dostanete, budete vystresovanější a udýchanější než samotný hrdina.

Péče o dítě
Typickým příkladem, co s vámi hra dokáže udělat, je moment, kdy musíte přebalit a nakrmit dítě. Ve skutečnosti to samozřejmě udělat nemusíte, ale velmi Heavy Rainpravděpodobně to při prvním hraní uděláte. Proč? Protože se k tomu snížili i členové takového spolku rozzlobených cynických mužů, jakým je redakce BonusWebu.

Zkrátka a dobře, budete cítit, že je správné to udělat, tak to uděláte. Takže budete to uřvané děcko rozbalovat, zabalovat, krmit, uspávat a když ho budete pokládat do kočárku, možná i cuknete analogovou páčkou o něco víc, než je třeba, takže ho budete muset uspávat znovu.

Zároveň je to nejlepší podpůrný argumetnt pro tvrzení, že hry hrajeme hlavně proto, abychom mohli dělat to, co bychom v reálu rozhodně NIKDY nedělali.

Recepční v motelu
Plejádu zajímavých hlavních postav dotváří i sestava vedlejších. Mezi nimi Heavy Rainzcela jednoznačně vyniká recepční v motelu. Už na první pohled vypadá naprosto retardovaně, ale na ten samý první pohled je zřejmé, že si o sobě myslí, že je playboy té nejvyšší světové extratřídy.

Na svět se dívá přes hodně silné brýle, při řeči kvákavým hlasem huhňá asi jako když Iveta Bartošová zpívá koledy a na adresu Madison pronáší rádoby chlapácké komplimenty, za jaké bychom se styděli i na střední škole.

Je to zkrátka typický představitel kategorie "Ten si o to říká", kterému na základce musela přiletět rána pokaždé, když něco řekl. A jen tak na něj nezapomenete.

A samozřejmě: Madison ve sprše
Co k tomu dodat? Snad jen, že z našeho pohledu není tato pasáž až tak Heavy Rainpamátná. Rozhodně není ani kdovíjak "vypovídající" a měli jsme dojem, že i grafika mohla být v této scéně lepší. Ale když se o tom všude tak mluví, tak jsme sem tento moment zařadili alespoň z povinnosti.

Madison je sama o sobě moc fešná mladá dáma, ale nebojíme se říci, že když je oblečená, sluší jí to víc. Zejména, když se vypraví do jistého mondénního klubu a začne tančit.

Jinými slovy tím chceme říci, že Heavy Rain není vynikající hrou proto, že tady můžeme šmírovat nahou ženu ve sprše, ale proto, že nabízí opravdu unikátní herní zážitek, a to v mnoha směrech, O tom jste si už jistě přečetli v naší recenzi.

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví, když máte na výběr?

Assassin's Creed Odyssey

V mnoha hrách nejsou hlavní hrdina nebo hrdinka dány. Pokud máte na výběr, hrajete někdy i za postavu opačného pohlaví?

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v listopadu

Fallout 76

Ani v listopadu nepolevuje nápor zvučných herních značek a za pozornost tentokrát stojí i starší kousky, ať už...

OBRAZEM: Prahu navštívil Agent 47 z Hitmana. Kdo je cíl, nevíme

Hitman 2 cosplay

V souvislosti s aktuálním zahájením prodejů akce Hitman 2, která přináší šest kreativních úrovní pro plánování vražd,...

Najdete na iDNES.cz