Vylepšený Planescape: Torment slibuje zábavu podle moderních měřítek

Ještě jsme se ani nestačili vzpamatovat z nedávno vydaného Tides of Numenera, a už se nám servíruje vylepšená verze hry, která dala Numeneře vzniknout v první řadě.
Planescape: Torment Enhanced Edition

Planescape: Torment Enhanced Edition | foto: Jan Hanáček, Bonusweb.cz

Nebuďme rýpalové a předpokládejme, že jistě existuje racionální důvod, proč je zlepšená verze původní hry vydávána až po dobrodružství, které na ni myšlenkově odkazuje. Věřme, že je to plán vydavatelů.

Torment, hra z roku 1999, je herně vlastně dokonalá. I proto má tak věrné fanoušky. Jenže technologie stárne, postupy trouchnivějí a jak se poslední dobou zjišťuje, moderní kabát sedí i zvlášť starým hračkám. Jako hráči se nezlobíme. Snad to ale znamená i nějaký ten obsah navíc.

Nový engine

Původní Infinity engine, který Torment před osmnácti lety poháněl a jeho autoři ze studia Black Isle ho používali pro svá slavná RPG až do roku 2002, byl v mnoha směrech omezený už v době svého vzniku. Jeho základ je ale velice stabilní, a tak ho vývojáři z firmy Beamdog dodnes v upravené formě používají pro své předělávky her Black Isle. Torment není výjimkou.

Planescape: Torment Enhanced Edition

Největší novinky jsou tedy technického rázu. To se dalo očekávat. Původní hra běžela v maximálním rozlišení 640x480 pixelů (což se sice dalo už tehdy upravit pomocí editace .config souborů, ale ze stabilního Tormentu se tak stal leprózní mrzák). Nová remasterovaná edice umožňuje nastavit originální rozlišení, ale jen v případě, že vypnete všechny technické novinky a hru spustíte v tzv. vanilla módu. Takže i kovaní staromilci si přijdou na své.

Všechna ostatní rozlišení jsou podle všeho nastavována automaticky podle potřeby vašeho monitoru a operačního systému. Nabízené True HD působí opravdu robustně a moderně, ale od jistého momentu je s ním jistá potíž. Ta tkví právě v limitacích původního jádra Infinity enginu.

Planescape: Torment Enhanced Edition

Herní lokace, které dřív snímala kamera z mnohem bližší perspektivy, působí v HD rozlišení poněkud uměle. Nehledě na to, že hra musí od 1080 pixelů používat nové, upravené „textury“ prostředí, vedle nichž se občas ty staré tváří jako zaschlé fleky od kakaa.

Nové možnosti

To proto, že stejně jako v remasterovaném Baldur’s Gate lze i zde pomocí kolečka zoomovat, což je na jednu stranu výhodné (například, když sbíráte předměty z podlahy), na druhou stranu ale kvůli tomu hra působí občas graficky „nesouvisle“. Třeba postavy, které mají kvůli neustálým animacím vždy nižší rozlišení než okolní prostředí, se při oddálení kamery ve vysokém rozlišení rozpadnou na několik hýbajících se pixelů. Také si asi sem tam povšimnete černého ohraničení postav, které působí jako z komiksu. Je to nejspíš způsobeno nativně spuštěným vyhlazováním hran.

Planescape: Torment Enhanced Edition

Kritiku stranou, vysoké rozlišení Tormentu rozhodně sluší. Chyby zde samozřejmě jsou, ale prostředí neztrácí to nejdůležitější, totiž intimní náladu a zajímavost. Navíc některé frustrující lokace ve hře, které působí jako bludiště, si můžete s klidem odzoomovat, a tak hned vidíte, kde je východ. A že je takových ve hře hned několik.

Nový je také interface. Ten podle mého není tak úhledný jako jeho stará verze, ale vyplňuje celou spodní část obrazovky (s čímž některé širokoúhlé mody mívaly problémy). Navíc se na něj vešla i tabulka příkazů (zaútoč, mluv, čaruj...), která se v původní hře objevovala v podobě jakéhosi vějíře po zmáčknutí pravého tlačítka myši. V hlavním okně vás tak kromě textu počítajícího zranění v soubojích nic neotravuje. To ocení především hráči na „dotykáčích“.

Další novinkou je pak tlačítko pro automatické sbírání pohozených předmětů. To funguje stejně jako v již zmíněném Baldur’s Gate, a tak nejde o vyloženě novou záležitost. Navíc, předmětů bylo vždy v Tormentu méně než právě v BG. Ale i tak nová finesa potěší. Stejně tak potěší záznam, neboli log, ve kterém se uchovávají bojové výpočty a který v jiných novějších RPG citelně chybí.

Planescape: Torment Enhanced Edition

Co do hratelnosti zasahuje podstatně víc, je možnost zvýraznit si aktivní objekty na obrazovce. V původním Tormentu bychom ji hledali marně, první použití podobné funkce se datuje až do roku 2000 k druhému dílu Balduru. Odpadá tak zdlouhavé hledání zastrčených deníků v policích, miniaturního prstenu ve stoce a podobných radostí minulého života. Zároveň se ale ztrácí význam některých úkolů z původní hry, které byly právě na podobném hledání sena v kupce jehel založené.

Nových věcí pomálu

Co se týče obsahu, nenabízí toho nová verze zase tak moc: Autoři přislíbili několik nových předmětů. Nic v podobném rozměru jako nové hratelné postavy, které jsme si mohli vychutnat v moderní edici BG2, se však neočekává. Kvůli tomu se už nyní objevují názory odpůrců reedicí, kteří ukazují na to, že nedostatek nového obsahu dělá z Torment EE nejméně opodstatněný útok na naše peněženky ze strany Beamdogu. Jenže to je jen jedna strana mince.

Na remasterované verzi se podílel i Chris Avelone, hlavní designér původní hry. Možná odtud přichází nechuť do Tormentu přidávat jakékoliv novoty. Planescape: Torment byl vždy mnohem celistvější a uzavřenější než třeba BG. Velké novinky by tak dost možná působily příliš násilně. Audiofily ale jistě potěší soundtrack, nyní protažený modernějšími filtry a vydávaný v samostatných audio souborech.

Nejlepší možnost, jak spadnout do legendy?

Je paradoxem, že jméno Tormentu se v poslední době skloňuje snad na každém kroku, ale z mladších hráčů si jím prošlo jen malé procento. Technické limity původní hry na tom mají nemalý podíl. (I já jako pamětník musím přiznat, že na těch původních 640 pixelů se nedá dívat.) Pokud vás nadchla Numenera, je více než pravděpodobné, že vás Torment do svých tenat pohltí.

Planescape: Torment Enhanced Edition

Pravda, Enhanced Edition podle všeho trochu ztrácí kouzlo původní hry. Zvlášť při vysokých a širokoúhlých rozlišeních. Ale pokud udržíte své estetické nároky na rozumné hladině a nepustíte si ji zrovna v onom 4K rozlišení se všemi efekty, při kterých největší lokace ve hře vypadá jako větší obývák, dočkáte se skvělé a poměrně i autentické zábavy, na kterou neměla řeka času vůbec žádný vliv.

Tak se tedy nakonec nejde divit, proč se Planescape: Torment Enhanced Edition dostává vydání až po Numeneře. Pro pamětníky nasycené Numenerou je to přece krásná pozvánka do nostalgických časů. No a pro nové hráče pravděpodobně skvělá příležitost, jak zjistit, proč je dneska kolem toho Tormentu tolik povyku.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...