Vysvětlení situace kolem rychlosti serverů

  • 2641
Vážení čtenáři, na základě Vašich četných požadavků souvisejících s dostupností stránek BonusWebu v posledních několika dnech přinášíme tento článek, v němž se vám pokusím vysvětlit, co je příčinou naší stávající ""rychlosti"" a také to, jak na odstranění daného problému pracujeme.

Vážení čtenáři, na základě Vašich četných požadavků souvisejících s dostupností stránek BonusWebu v posledních několika dnech přinášíme tento článek, v němž se vám pokusím vysvětlit, co je příčinou naší stávající "rychlosti" a také to, jak na odstranění daného problému, který se týká všech serverů fungujících pod redakčním systémem Genesis II, pracujeme.

Situace se má tak, že BonusWeb obhospodařují dva clusterované servery. Do sobotního odpoledne to byl dotazový stroj jménem Diana (2x Pentium III, 756 MB RAM) a za ním schovaný databázový server, který nazýváme Lednička a který je osazen čtyřmi procesory Pentium III na 450 MHz s 1 GB RAM. Protože však počet přístupů na stránky fungující pod redakčním systémem Genesis II předčil naše očekávání a k vytížení Ledničky na 100% došlo zhruba o čtvrt roku dřív, než jsme očekávali, museli jsme rychle upgradovat databázový server, který pomalu přestával stíhat vyřizovat Vaše požadavky. Nahradila jej Karma - modrý server od SGI vypadající jako ústřední topení, který je osazen čtyřmi procesory Pentium III Xeon na 750 MHz s 2 GB RAM.

Databázový server, který se pomalu začínal zadýchávat, jsme tedy měli z krku a ten současný šlape jako hodinky, ovšem je o něco rychlejší, než jsme předpokládali. A v tom je právě jablko sváru. Vzhledem k tomu, že jeho rychlé odpovědi příliš rychle odesílají data Dianě - tedy servírovacímu serveru, který komunikuje s Vaším počítačem a vyřizuje veškeré Vaše požadavky, které předává Karmě a následně je z Karmy zasílá zase k Vám, tato je jimi trvale zahlcována a tím pádem dochází k přetížení dotazového serveru, jímž proudí velké množství data Diana tyto prostě nestíhá.

Možná byste mohli namítnout, že se nemusíme vymlouvat a mohli bychom zakoupit ještě jeden server a ten vyměnit za Dianu, ovšem věřte, že zas tak snadné to není. Jednak bychom docela dlouho čekali na jeho smontování, neboť naše servery nám firmy staví přímo na míru a občas i ony mají s včasnými dodávkami problémy kvůli nedostatku potřebných dílů na skladě, ostatně SGI by mohli vyprávět. Navíc je toto řešení poměrně drahé, neboť Karma nás stála něco přes jeden milion korun a věřte, že peníze si netiskneme, nestahujeme je z internetu a nerostou ani na stromě.

Jak z toho tedy chceme ven? Jak si jistě pozorný čtenář všiml, Karmu jsme nepřidávali do clusteru s Ledničkou a Dianou, ale vyměnili jsme ji za Ledničku, což znamená, že tento čtyřprocesorový server máme momentálně volný a k dispozici. Protože však nechceme výpadky, které jste možná o víkendu zaznamenali, zažívat příliš často, rozhodli jsme se nejprve server upgradovat (hlavně o výkonné řadiče disků, neboť kámen úrazu byl v tomto případě v rychlosti přístupu na disk) a následně jej vyměníme za Dianu. Navíc postupem času (ještě v průběhu podzimu, nicméně současnou pomalost je nutno vyřešit pokud možno okamžitě) hodláme přikoupit další čtyřprocesorovou krásku (krásku proto, že všechny naše servery mají ženské jméno - Diana, Laura, Karin, Sarah, Ester, Xenie, Lednička, Karma), aby vzrostl výpočetní výkon a my mohli představit nové sekce BonusWebu a některé nové, námi hodně očekávané funkce a prvky našich stránek, jimiž vás chceme v budoucnu oslnit.

Ani upgrade serveru však není okamžité řešení, takže poslední otázkou, která se nabízí je, co vlastně hodláme dělat nyní. Možná tomu nebudete věřit, ale naši programátoři usilovně pracují na napsání programu, který bude sloužit ke zpomalení chodu našeho nového serveru - Karmy. Zní to sice poněkud komicky, avšak věřte, že v historicky krátké době je to jediné možné a schůdné řešení. Co nejdříve pak vyměníme Dianu škvařící se ve vlastní šťávě za upgradovanou Ledničku a pak si teprve si do naší rodinky serverů koupíme další ženskou.

Věřím, že jsem tímto článkem zodpověděl na všechny otázky, jimiž jste mě a mé redakční kolegy častovali ve svých emailech. Současně doufám, že i nadále zůstanete našimi věrnými čtenáři a rád bych se Vám touto cestou ještě jednou omluvil za nynější situaci a rychlost načítání našich stránek.