RECENZE: Wacky Wheels HD ukazují, jak je nostalgie ošidná věc
Wacky Wheels HD
Platforma: PC
Výrobce:
Ferocity 2D
- Přináší nostalgické vzpomínky na minulost
- Grafika, zvuky, technické zpracování
- Příliš zastaralé mechanismy
- Singl je nudný, multiplayer nikdo nehraje
Původní Wacky Wheels jsou bezesporu legendou, na níž vyrostla nemalá část našich dnešních čtenářů. Závody zvířátek na motokárách byly v podstatě nestydatou vykrádačkou klasických Mario Karts.
Jenže zatímco konzoli Super NES u nás tehdy mělo jen pár nadšenců, sharewarovou verzi Wacky Wheels jste si mohli pořídit zdarma prakticky odkudkoli a právě odtud plyne původ extrémní popularity této hry u nás. Což jí samozřejmě nic neubírá na kvalitě, obzvláště ve dvou hráčích na rozdělené obrazovce šlo o fantastickou zábavu. HD verze, která kromě nijak úchvatné grafiky, několika tratí a jednoho zvířátka nenabízí nic navíc, ale nemilosrdně ukazuje, jak vyspěl nejen herní průmysl, ale i my samotní.
Když mi bylo nějakých 12 let, Apogee software pro mě byli bozi. Jejich logo znamenalo automatickou známku kvality a jistotu mnoha hodin skvělé zábavy. Ani mě příliš netrápilo, že u všech oblíbených her mám k dispozici jen první epizodu, která se distribuuje zdarma. I tak se dalo u her jako Major Stryker, Duke Nukem, Bio Menace, Cosmo’s Cosmic Adventure, Blake Stone... ...Crystal Caves, Raptor, a Commander Keen utopit moře času. Sharewarová verze Wacky Wheels obsahovala jen polovinu zvířátek, jeden šampionát o pěti tratích a dvě arény pro deathmatch. Ale ono to stačilo. Graficky to byla paráda, vše pěkně barevné a obzvláště jednotlivá zvířátka byla k sežrání. Nejvíc k srdci mi přirostl pelikán Peggles, jehož hlasité kvákání vytáčelo okolí k nepříčetnosti. Jen ten lov kachen v uzavřených arénách mě příliš nebavil.
Dnes je mi 33 a Wacky Wheels instaluji se zvláštní směsicí pocitů. Je mi jasné, že se dávné nadšení už nemůže opakovat, ale čistokrevná arkáda, v níž nepotřebujete tlačítko pro brzdu a dotěrné soupeře sestřelíte ostře nabroušeným ježečkem, mi přijde v dnešní překombinované době nesmírně lákavá.
HD verze není žádným remakem natož duchovním nástupcem, 22 let okolního herního vývoje se na ní nijak nepodepsalo a jedinou cílovou skupinou jsou nostalgičtí pamětníci. Ani ti však nedokážou dlouho přivírat oči nad spoustou nedomyšleností, nad nimiž už se dnes prostě nedá jen tak mávnout rukou.
Nová grafika je odporná a zcela postrádá roztomilost předlohy, jen paradoxně vytáhla spoustu problémů na světlo. Co mě vytáčí nejvíce, jsou prakticky neviditelné bariéry kolem trati, které naznačuje pouze jiná barva textury země a nijak nevystupují do prostoru. Ještě pár metrů před zatáčkou proto netušíte, jestli máte zahnout doleva, nebo doprava a tratě se musíte naučit zpaměti. Soupeři jezdí v chumlu po jediné optimální trase a hra neobsahuje tradiční „efekt gumového popruhu“, což znamená, že je budete předjíždět o kolo, nebo je naopak po chybce v úvodu závodu už nikdy nedostihnete. Ale nevadí, o singleplayeru Wacky Wheels nikdy nebyly.
Tu pravou šťávu hra dostala až od doby, kdy jsme s kamarádem poprvé vyzkoušeli hrát proti sobě v módu rozdělené obrazovky. Okruhové závodění už rázem nebylo jen o naučeném projíždění zatáček, ale také o taktizování s nastraženými pastmi a kličkování před soupeřovou střelbou. Největší adrenalin ovšem přinesl deathmatchový mód jeden na jednoho. Nikdy nezapomenu na úvodní sprint k ultimatnímu plamenometu a rychlý úprk, když jste to nestihli jako první. Na schovávání se pod vodní hladinou, nevypočitatelný pohyb „červích“ bomb a pečlivé odpočítávání toho, kolik ježečků ještě soupeřovi zbývá. Vedle Worms to byla nejoblíbenější hra pro dva mého mládí.
HD verze nabízí lokální multiplayer pro čtyři lidi, po síti pak teoreticky až pro osm. Prakticky se mi v průběhu týdne po vydání nepodařilo v herním lobby narazit na jediného živáčka, a tak jsem byl odsouzen jen na klasický splitscreen ve dvou. A po pravdě to bylo těžké zklamání.
Nejde ani tak o to, že je nová grafika nepřehledná a zmatečná, ani o to, že je zde nově veliký nedostatek munice. Hlavní problém je prostě v tom, že už jsme si zvykli na mnohem lepší hry. Mashed, Rollcage, Motorstorm, Twisted Metal nebo nedoceněný Split Second jsou jen namátkou vybrané hry, které dokázaly tento koncept vytěžit daleko lépe. A to jsem nikdy neměl konzoli od Nintenda, kde podobné hry doslova přehazují vidlemi.
Wacky Wheels jsou z dnešního pohledu pomalé, repetitivní a příliš jednoduché. Když k tomu připočtete hnusnou grafiku, nepochopitelný odklon od předlohy (odlišné vlastnosti zvířátek, nevybalancované power upy, chybějící „intro“) a technické problémy (trhání, pády aplikace), je jasné, že tohle dílo má jen vymačkat pár drobných od nekritických fanoušků.
Pokud nedokážete odolat náporu nostalgie, kupte si původní Wacky Wheels, které jsou na Steamu k mání za půlku. Na krátké zavzpomínání to bohatě stačí.
Jak vypadá původní hra |
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 61 čtenářů
Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc
Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...
Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno
Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách
Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...
Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?
Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra
V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...
Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu
Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...
Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci
Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...
Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli
Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...
Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců
Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...
Prodej bytu 2+1, Odolena Voda
Seifertova, Odolena Voda, okres Praha-východ
4 300 000 Kč