Jak už padla zmínka v druhém názoru u recenze TFT, objektivně multiplayer zhodnotit nelze (pokud tedy není úplně odbytý). Jak asi tušíte, on v případě WarCraftu III (dále jen W3) rozhodně odbytý není a už vůbec ne u datadisku The Frozen Throne (dále jen TFT). Rozeberme si trochu novinky v ovládání, které lze nyní označit za téměř dokonalé, poněvadž tolik komfortních usnadnění a vychytávek ještě žádná hra nepřinesla. Když jsem poprvé četl změny od W3 k TFT při vyjití bety, úplně jsem ztratil řeč. Jedna skvělá změna za druhou, každá užitečná, zajímavá atd. Abych pořád nemluvil „abstraktně“ - nějaký konkrétní příklad: Ve W3 se stalo běžnou praxí, oproti ostatním hrám, dávat rallypointy z výrobních budov na jednotku místo na místo a k tomu grupovat budovy podobně jako jednotky. Takže jste si grupli budovy, klikli pravým tlačítkem na hrdinu a jednotky pak běžely rovnou za hrdinou, nicméně často jste si jich nevšimli a ony jen tak koukaly a pobíhaly za hrdinou. Blizzard přišel hned s několika skvělými funkcemi - rallypointy můžete dávat i poklepáním pravým tlačítkem myši na ikonu hrdiny, různé budovy můžete dávat do podskupin a jednotky „dědí“ příkazy cíle, který mají následovat. Neumíte si představit tu praktickou hodnotu ve hře. Na druhou stranu, přiznávám, že i mně už trochu leze krkem, že se Blizzard není schopen přizpůsobit ve dvou věcech - ovládání více jednotek než dvanáct a nastavení chování. Naštěstí to není taková tragédie - účelem W3 i TFT bylo zaměření na malé skupiny jednotek a mikro. A částečně vám chování suplují různé příkazy jako takové, třeba "hold position" aby se vám jednotky nerozbíhaly, "attack" na místo kam nevidíte pro agresivní chování atd. Pořád ale ostatní hry v ovládání nedosahují TFT ani k malíčku u nohy.
Dost už ovládání, pojďme se podívat na obohacení herního konceptu jako takového. Opět se vrátím ke svému druhému názoru. Tam, kde je přes RPG prvky Single player stále normální RTS, je multiplayer opravdu malou revolucí. Spousta nových předmětů, možnost stavět si vlastní obchod, ale hlavně možnost najmout si neutrální hrdiny, kterých je pět, tomu říkám RPS. Hrdinové mají samozřejmě různé funkce - například Beastmaster má jen vyvolávací kouzla, Naga Sea Witch je excelentní v útocích na dálku, podobně i Dark Ranger, která je i dobrá manipulátorka, Pit Lord je prostě drtič a Pandaren Brewmaster zase bavič… :) Ano, je zvláštní, ale má přeci jen zajímavé schopnosti - hlavně jeho Ultimate, kdy se může roztrojit na tři (!) pandy stojí za to. Dále díky snížení většiny cen je hra ze začátku o něco rychlejší, což je skvělé! Najímání hrdinů probíhá stejně jako ve vašem standardním oltáři, ale jsou k dispozici hned bez čekání. I první hrdina z řad neutrálních je zdarma.
Nové jednotky a hrdinové svých ras ji pěkně doplňují a určitě si najdou svoje použití. Snad jen obligátně zrovna moje oblíbená rasa (Night Elf) je nedořešená. Ale o tom raději na nějakých fórech nejen na battle.netu. Ovšem minimálně Mountain Giant je velkým přínosem. Má obrovskou výdrž a navíc na sebe může přilákat útok ostatních svým výsměchem (taunt). Když vám řeknu, že lze tento efekt zrušit pouhým opakovaným zaúkolováním jednotek, bude vám to připadat slabé? Ale ouha, když máte tyto obry tři nebo čtyři, nepřátelská armáda bude pobíhat od jednoho k dalšímu, navzájem si překážet a nebude působit tak velké škody. A zatímco se vysmívá čtvrtý, první má kouzlo opět dobité a jede se znovu… Na druhou stranu dát dohromady čtyři stojí spoustu času i peněz. I tak jsou ale vítaným zpestřením. Orkům konečně záplatovali největší díry v podobě slabého anti-airu a léčení. To zajišťuje Shadow Hunter a balzámy v jejich obchodu. Nepřátelské letectvo může rozprášit sebevražedný výbuch nového Troll Batridera. Lidé žádnou výraznější chybu neměli, ale nové jednotky i hrdinu můžou využít na maximum, zejména třeba ničivý Flame Strike hrdiny Blood mage. Nemrtví mají také konečně pořádné mobilní léčení (už zbývají jen ti elfové…:-/) a to kouzlo jednotky Obsidian Statue, které léčí každých pár vteřin všechny okolo. Ta se navíc může přeměnit ve speciálního Destroyera, což je letecká jednotka, která manu ztrácí a doplňuje ji jen kradením ostatních (kouzlem podobným Mana Burn). Crypt Lord je klasický melee hrdina.
A jak se to hraje? Skvěle! Ovšem pokud vám vadí, podobně jako mému kolegovi minulý rok, že vás nepřítel nenechá si prohlížet vaše ňuch-ňuch dělníky jak hodinu staví vaši detailní základnu, tak vás zklamu. Tento "neduh", totiž že musíte hrát a ne koukat, Blizzardi neodstranili. Naopak, hra je totiž ještě rychlejší, protože snad všechny budovy, jednotky apod. byly zlevněny. Hra je teď celkově agresivnější a díky zdražení upgradu hlavních budov (jediná výjimka) nedochází k zakopání se v základně a zběsilému techu, většina akce se může odehrát bez potřeby těch nejpokročilejších technologií. Na battle.netu jako takovém mne velmi potěšilo, že nemusíte vždy do kola nastavovat vaše preference u možnosti Play game, protože se vám uloží poslední nastavení a pak stačí kliknout na Quick match. Uff, zkrátka se ale jedná o úžasný datadisk pro jednu z nejlepších RTS (což hry od Blizzardu většinou bývají, všimli jste si?).
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|