Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Warhammer 40,000: Dawn of War

  12:00aktualizováno  7. května 6:10
Realtimová strategie od tvůrců Homeworldu postavená na světoznámé licenci se jeví jako dostatečně atraktivní, než abychom ji mohli ignorovat. O jejích chystaných přednostech se dozvíte v článku.

Warhammer 40,000: Dawn of War
Výrobce: Relic Entertainment
Vydavatel: THQ
Datum vydání: podzim 2004
homepage
Warhammer 40,000: Dawn of War Relic Entertainment patří ke známějším firmám herního průmyslu. Hned svou prvotinou udělali pomyslnou díru do světa. Homeworld se stal jednou z nejrevolučnějších strategických her poslední doby a zaujal především takřka dokonale zpracovaným vesmírem, který konečně nepředstavovala placka, nýbrž plně 3D model, i pěkně, možná trochu kýčovitě, vyprávěným příběhem. To vše se postaralo o velký úspěch, i když především u recenzentů. Obchodní výsledky však také nebyly zcela špatné, a proto se Homeworld dočkal neméně povedeného stand-alone datadisku Cataclysm, ale i plnohodnotného, ale nikterak novátorského pokračování. Dalším projektem Relicu byla nápaditá RTS Impossible Creatures, jež se ovšem přes určité nepopiratelné kvality setkala spíše s nepochopením. Možná i proto se zatím Relic nepropracoval do kategorie nejšpičkovějších tvůrců strategií jako je Blizzard, Ensemble Studios či bývalý Westwood. Každopádně se v něm ale nachází spousta talentovaných vývojářů, kteří se prakticky s každým novým titulem mohou vyšvihnout po bok této elitní třídy, zvláště když již vědí, jakých chyb se při vývoji mají vyvarovat.

Nedávno byl ohlášen jejich nový a dost možná vůbec nejambicióznější titul, jenž jim svěřila dobře známá vydavatelská společnost THQ, současný držitel licence na hry z velice populárního světa Warhammer 40,000, Warhammer 40,000: Dawn of War který je využíván především jako podklad skvělé deskové hry. Opět půjde o real-time strategickou hru, která by v tomto žánru ráda nastavila nové standardy. Sami tvůrci přiznávají, že se takto velkého a především nesmírně ambiciózního projektu zpočátku trochu báli, ale zároveň je předložený námět značně přitahoval, jelikož prakticky celé studio u nás nepříliš známému Warhammeru fandí. Jsou si však také vědomi toho, že lidé jsou buď náruživými fanoušky tohoto světa nebo o něm naopak mají prachmizerné povědomí. A pro obě tyto skupiny chce Relic hru vytvořit. Jde o více než těžký úkol uspokojit jak laickou, ale v obchodním hledisku nezanedbatelnou veřejnost, tak i hardcore fandy světa, ovšem projekt je již od počátku takto koncipován, takže by to nakonec mohlo vyjít. Ale sami autoři přiznávají, že větší požitek ze hry budou mít samozřejmě znalci licence, což je více než logické, protože zde najdou narážky na celé universum a i příběh bude zapadat do přesně daného časového období i konceptu.

Nedočkáme se klasického stavění, budovy vám přivezou přímo z orbitu a ani vojáci či stroje nebudou klasicky trénovaní, nýbrž je opět přivezou výsadkové lodě a nebude třeba ani příliš čekat.

Svět Warhammeru je obecně velice zvláštní a ve svém základu mixujeWarhammer 40,000: Dawn of War prvky fantasy se sci-fi. Zpočátku se může jevit chaoticky, ale časem v něm naleznete řád a pořádek a mnohdy velké kontrasty vám přestanou vadit, jelikož poznáte naprostou promyšlenost a logičnost, na jejichž základech je vystavěn. Nikdy se ale nezbavíte pocitu temnosti a stísněnosti, který je pro Warhammer charakteristický a bez něhož by byla atmosféra jen poloviční, a to by byla velká škoda. Stejně by tvůrci chtěli koncipovat i Dawn of War. Jako hlavního hrdinu si vyhlédli správně drsného chlapíka Gabriela Angeluse, velitele jednotky Blood Ravens. Ten se musí vypořádat s obří hrozbou, jíž představuje invaze Orků. Kampaň sleduje tuto válku a především pak Gabriela. Hra na něj zároveň klade nutnost velkých rozhodnutí, která nemusí být vždy z nejsprávnějších. Přestože Orkové představují na první pohled slušnou hrozbu, bude toho mnohem více, co nás v příběhovém tažení čeká a časem pochopíme, že invaze byla jen předzvěstí mnohem horších a především temnějších dnů, jimž se Angelus vydá směle čelit.

Relic nechce vytvořit tak globální rozsah tažení, jak to u Warhammeru často chodí, ale na trochu komornější dobrodružství, kde bude zpočátku hrát roli lítá válka, která se poté rozvine do záchrany jednoho geograficky omezeného světa. Tvůrci v této fázi hovoří, jako kdyby Dawn of War nebyl zdaleka posledním v řadě, takžeWarhammer 40,000: Dawn of War se v případě úspěchu s největší pravděpodobnostní můžeme těšit na další pokračování a pořádného rozpletení klubka všech možných tajemství rozsáhlého universa. Ve vývoji se angažuje i vlastník licenčních práv, společnost Games Workshop, která společně s Relicem vytvořila nové reálie, nové světy i jejich obyvatele, ovšem vše v naprostém souladu se známými dogmaty. Tvůrci jsou známí rovněž svým osobitým vyprávěním příběhů, což dokázal již první Homeworld a i ve Warhammeru by ho měl velkou měrou využívat. Nedočkáme se renderovaných animací, jež poslední dobou stejně ustupují do pozadí, ale děj budeme sledovat ve skvěle sestříhaných in-game animacích, jež dají vyniknout mravenčí práci, která byla vynaložena na detaily všech jednotek i prostředí.

Vytvořit působivou temnou atmosféru v hranicích žánru RTS je poměrně těžké a je jasné, že k podobnému účelu poslouží mnohem lépe akční hry, ovšem Relic se rozhodl, že se nelehkého úkolu zhostí a převede Warhammer se vším jeho rodinným stříbrem, takže i v samotné hře bychom měli mít kýžený pocit potemnělosti, brutality a celkové násilnosti. Boje a vůbec celý příběh se budou odehrávatWarhammer 40,000: Dawn of War především v kdysi grandiózních, ovšem nyní rozbořených zástavbách a v antické džungli. Tyto dvě kategorie budou rozděleny ještě do mnoha podtříd, takže na stereotypnost a fádnost si rozhodně stěžovat nebudeme. Tvůrci jsou pyšní především na zpustošená města, v nichž jsou vidět zbytky monumentálního gotického stylu, po němž zbylo jen opravdové minimum zachovalých budov. Všude možně plápolá oheň a obyčejní lidé žijí v několika industriálních továrnách. Džungle je pak značně hustá a přerostlá, navíc obsahuje odkazy na prastaré časy a skýtá pohled na antickou architekturu i zbytky jakýchsi starých chrámů.

Tvůrci přiznávají, že nechtějí vytvořit real-time verzi oblíbené deskové hry, ale vytvořit titul zasazený do jejího propracovaného prostředí, které je ideální pro epický konflikt. Originální prvky jako morálka, rozdílné módy střelby zbraní či speciální formace autoři zabudují tak jako tak, chtějí jednoduše vytvořit skvělou hru a nejen hru propagující klady předlohy, které ostatně dopadají prachmizerně, tudížWarhammer 40,000: Dawn of War jim můžeme být jedině vděční. Vše by zároveň mělo být lehké na pochopení i bez znalosti reálií Warhammeru. Hra bude tvořit uzavřený příběh s jasným koncem, na nějž však půjde v případě potřeby navázat. Jedním z největších příkladů, jež si autoři z předlohy vzali jsou monumentální bitvy, které chtějí převést na monitory počítačů bez ztráty kytičky. Nemusíme se tedy obávat komorních potyček, ale skvělých tvrdých bojů. Všude po bojišti se budou mlátit jednotky, do toho začnou vybuchovat stroje, svištět kulky atd. Velkým příslibem se zdá býti individuální boj jeden na jednoho. Velký důraz bude kladen na každého z vojáků a ti také něco vydrží, tudíž půjde o poměrně dlouhé boje. Řečí čísel se můžeme těšit až na nějakých 200 jednotek na každé straně. Teoreticky by se jich tam vešlo ještě více, ovšem je málo pravděpodobné, že na takové počty dosáhnete.

Nemusíme se tedy obávat komorních potyček, ale skvělých tvrdých bojů.

Hodně si autoři slibují od vlastního získávání zdrojů. Nepůjde již o klasické těžení, které se do Warhammeru jednoduše nehodí a rovněž Relic v něm nevidí nic moc kvalitního a domnívá se, že jde spíše o zpomalení dynamiky hry než co jiného. Warhammer 40,000: Dawn of War Systém získávání zdrojů bude postaven na strategických místech, jež bude nutné získávat, abychom mohli produkovat více a více jednotek či budov na jejich obranu. Navíc tato místa bude jednoduché získávat za postupu k hlavnímu cíli, čímž pádem nijak nenaruší rychlost hry a navíc ekonomika již nebude postavena na klasických harvesterech a ojedinělých základnách, které bylo jednoduché zničit. Dawn of War nabídne báze rozmístěné po celé mapě, takže síla hráče, jenž jich ovládá nejvíce bude hodně vysoká, ovšem ani oponent nebude zcela bezradný a slušnou taktikou bude moci situaci ještě zvrátit. Mění se i pohled na budovy, jež tentokrát budou sloužit spíše jako podpora útočící linie, takže jejich funkce by měla sloužit především k odpočinutí či doplnění zásob. Rovněž se nedočkáme klasického stavění, budovy vám přivezou přímo z orbitu a ani vojáci či stroje nebudou klasicky trénovaní, nýbrž je přivezou výsadkové lodě a nebude třeba příliš čekat. Stačí jen mít dostatek strategických míst, tím pádem i financí proměnitelných v jednotky.

Dočkáme se poměrně slušného množství ras, jež budou dobře zakomponovány do příběhu.Warhammer 40,000: Dawn of War Čtyři z nich by pak měly být hratelné a jejich odlišnosti budou více než malé. Prakticky by neměly mít nic společného a jejich odlišnost se samozřejmě projeví v naprosto odlišných jednotkách a technologických stromů, na něž bude ostatně kladen značný důraz. V závislosti na těchto dvou záležitostech se jistě bude lišit i taktika a způsob boje. Například Space Marines využívají těžké pěchoty, těžké a především vyspělé techniky, ale vše budou mít hodně drahé, čímž pádem se musí spokojit jen s omezenějším počtem vyspělých bojovníků. Navíc by měli být zaměřeni na vzdálený boj, ale jejich zbraně jsou velice adaptabilní, takže se přizpůsobí takřka všem podmínkám. Na druhé straně Orkové sází hlavně na boj ve značné převaze. Jsou jich totiž skutečné hordy, které prakticky všechno a všechny převálcují. Techniku nevyužívají v takové míře a když už, tak se jedná o lehčí a agilní vozidla. Poslední stranou, o níž si něco povíme jsou Chaos Space Marines, vzdálení to příbuzní již zmíněné rasy, která se ale od technologicky vyspělých bojovníků odtrhla a uchýlila se k temné straně chaosu, čímž pádem spoléhá především na boj na krátkou vzdálenost, jenž nejlépe ovládají právě jejich démoni. Znalce Warhammeru jistě potěší skutečnost, že se ve hře objeví jedna z nejdůležitějších vlastností deskové předlohy, a to víra. Naneštěstí její funkčnost není nijak blíže specifikovaná, ale jisté je, že bude hrát svoji celkem významnou roli.

Hodně si slibujeme i od nutného multiplayeru, který bude rovněž založen na získávání strategických míst a v případě, že jich jeden hráč bude kontrolovat většinu, spustí se odpočítávadlo, které stanoví limit, po který má druhý hráč možnost průběh zvrátit. Mnohé hráče jistě potěší, že bude možno zvolit si barvy a znaky vlastní armády. Grafika vůbec bude na špičkové úrovni a hlavně v pořádném 3D, jež by však hratelnosti nemělo nijak vadit. Dohromady to tak vypadá skutečně lákavě a po mnoha propadácích by se Warhammer 40,000 po dávném hitu Dark Omen mohl znovu radovat z úspěchu na poli počítačových her. Postarat by se o to měl poutavý a skvěle vyprávěný příběh a celková zajímavost licencovaného univerza, jež by však neměla handicapovat hráče, kteří s ním nemají zkušenosti. Hodně zajímavě se jeví boje i temné technické zpracování. Rozhodně se tak můžeme těšit na podzim, kdy by hra měla spatřit světlo světa.

Index očekávání: 8/10

Autor:


Témata: Blizzard

Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Potřebuje vůbec někdo další díl šíleného Just Cause? První dojmy

Just Cause 4

Značka Just Cause byla vždy synonymem bláznivé akce v otevřením světě, která skýtala spoustu možností na vyblbnutí bez...

Nintendo na E3 opět ukázalo, že je úplně jinde než veškerá konkurence

E3 2018

Pomalu se blížím ke konci svých zápisků z letošní E3, a i když si dávám pečlivý pozor, abych „nenadržoval“ některé...

Začala beta NHL 19. Schválně jestli najdete nějaký rozdíl oproti NHL 18

NHL 19

Na první pohled se nic nezměnilo, ale pokud si hru zahrajete, určitě oceníte daleko přesnější ovládání. Čas na...



Najdete na iDNES.cz