Warhammer 40k: Dark Crusade

  12:02
Nový datadisk k jedné z nejlepších realtime strategií přináší osvěžení v podobě dvou nových hratelných frakcí, rozsáhlé kampaně a nových jednotek pro již existující rasy, takže další hodiny surových bitev jsou zaručeny.
88

Warhammer 40K: Dawn of War - Dark Crusade

Platforma: PC
Výrobce: Relic Entertainment

Herní karta

Warhammer 40k Dark CrusadePsát o hrách od Relicu a nepropadnout přitom pouhému chrlení superlativů, je skutečně těžké. Potvrzuje to i jejich nový počin, již druhý datadisk ke skvělé realtime strategii Warhammer 40k: Dawn of War, který tentokrát nese název Dark Crusade. Pokud by existovala nějaká učebnice pro vývojáře, těžko by se do kapitoly „jak dělat datadisk“ hledal lepší vzorový příklad, než je právě tato hra. Dvě další rasy, nové jednotky pro ty ostatní, naprosto překopaný systém kampaně a jako bonus spousta nových map pro multiplayer, to je ve zkratce to hlavní, co nám Dark Crusade přináší.

Děj se tentokrát odehrává na planetě Kronus, kam osud z různých důvodů zavál všech sedm ras, aby se střetly o nadvládu nad tímto záhadným světem. Jeho hlavní tajemství leží v rozsáhlé spleti tunelů a kobek, ležících pod povrchem centrální pouště, které kdysi dávno byly ohromným městem, postaveným samotnými Necrony. Toto prastaré zlo, v porovnání s nímž i Chaos vypadá nebezpečně asi jako spolek jihočeských matek, se po milionech let opět probouzí s jediným cílem – vyčistit vesmír od všeho živého.

Warhammer 40k Dark CrusadeO tom, jak si při svém poslání jednotlivé armády povedou, se rozhodne v kampani, která je asi největším překvapením, jenž hra přináší. Tentokrát vás už nikdo nepovede za ručičku lineárním příběhem, jak jsme z většiny realtime strategií zvyklí, naopak jste postaveni před nutnost strategického plánování. To se odehrává na tahy na globální mapě, která je rozdělena na zhruba 20 oblastí, mezi nimiž se pohybujete se svým expedičním sborem, skládajícím se z vašeho hrdiny a jeho osobní gardy. Tu získáváte postupně, podle toho kterou oblast zrovna obsadíte. Stejně přijdete i k různým bonusům, jako například možnost zaútočit dvakrát za jeden tah a podobně. Postupem hry se zlepšuje i váš hrdina, kterého si máte možnost ověsit lepšími zbraněmi a dalším vybavením, což zvyšuje jeho palebnou sílu, životy, případně mu dává schopnost odhalit neviditelné jednotky, teleportovat se a dálší vychytávky. Ne všechny oblasti na mapě je potřeba dobýt, protože každou rasu můžete ze hry vyřadit obsazením její centrální provincie, útok na tato těžce opevněná místa je však vždy hodně tuhým oříškem. Jeho rozlousknutí se ale stejně nevyhnete, konečného vítězství dosáhnete totiž až ve chvíli, kdy zlikvidujete posledního oponenta. Bitvy o tato místa jsou navíc ty nejzábavnější, protože jsou zpracovány více po „starém“ způsobu, čili nejde jen o prostou likvidaci nepřítele, boj je okořeněn i nějakými subquesty a někdy se navíc zúčastní i více ras než jen dvě.

"Tím, na co se všichni těšili nejvíce, jsou určitě nové rasy. Již asi víte, že pro rozšíření počtu bojujících stran byli vybráni Tau a Necroni."

Warhammer 40k Dark CrusadeBoj o „obyčejná“ území je naopak poměrně jednoduchý, probíhá v podstatě stejným stylem jako skirmish, čili jde jen o to zlikvidovat nepřátelskou základnu. Jsou tu ale přece jen nějaké rozdíly. V případě útoku na cizí půdu do boje vstupujete již s několika hotovými jednotkami, které jsou právě onou zmiňovanou osobní gardou vašeho velitele a které vám na počátku bitvy pomůžou přežít první útoky. Tato garda se vám časem rozroste na slušnou armádu, avšak i s touto pomocí se boje s postupem hry stávají čím dál tím tužšími, protože provincie můžete na strategické mapě posílit o ne zrovna slabou posádku, což počítačový oponent rád a často dělá. Se ziskem dalších a dalších území budete také nuceni čím dál tím častěji dobyté državy bránit, což se může stát při velké smůle i několikrát za jeden tah. Proti hrozícímu upadnutí do stereotypu však fungují hned dvě páky. Tou první je možnost výsledek bitvy automaticky vypočítat, což se v případě velké převahy sil na vaší straně vždy vyplatí a ušetří vám to tak spoustu času. Tou druhou je fakt, že v jednou dobytých oblastech zůstává základna i obsazené strategické body tak, jak jste je po bitvě opustili. Proto se v oblastech, na které očekáváte časté útoky, vyplatí soupeře nejdříve zlikvidovat v poli a až poté, co svojí základnu co nejvíce rozšíříte a obsadíte dostatečný počet bodů, ho definitivně dorazit. V případě útoku na tuto provincii pak budete od počátku disponovat dostatečným tokem surovin a navíc i základnou, schopnou rovnou vyrábět i ty nejpokročilejší jednotky, díky čemuž budete schopni nepřítele ze svého území vytlačit ještě než se rozkouká.

Tím, na co se všichni těšili nejvíce, jsou určitě nové rasy. Již asi víte, že pro rozšíření počtu bojujících stran byli vybráni Tau a Necroni. Neodvažuji se hodnotit vhodnost této volby, která, alespoň podle reakcí na různých fórech, rozladila mnoho hráčů stolního Warhammeru, těšících se na Tyrranidy, nicméně obě strany jsou zpracované velmi kvalitně a určitě si najdou své příznivce.

Tau jsou technologicky vyspělou rasou, která se vzdáleně podobá eldarům. Jejich misí je šířit po galaxii svou víru v jakési „Vyšší dobro“ (Greater Good), což je určitě ušlechtilé poslání, nicméně jde o osvětu ohněm a mečem. Jednotky Tau jsou drahé, velmi silné, ale zároveň zranitelné, hlavně při boji zblízka. To platí hlavně pro základní pěchotu, Fire Warrior, jenž disponuje slušnou palebnou silou a hlavně mimořádným dostřelem, který se dá vynálezem ještě prodloužit, nicméně v boji zblízka nedokáže obstát. Útok nepřítele je proto potřeba zachytit ještě než se dostane vašim střelcům na tělo. K tomu slouží Kroot Carnivores, levná a slabá jednotka, kterou však nepřítele zaměstnáte dostatečně dlouho na to, abyste jeho vojáky bez problémů z dálky postříleli. Důležitý je také Stealth Suit - opět levná, a jak název napovídá, neviditelná jednotka, kterou máte možnost vyrábět hned od začátku a která slouží k průzkumu bojiště a rychlému obsazování strategických bodů. Poměrně značný handicap Tau je v absenci obranných věží, místo nich ale můžete použít Broadside Battlesuit, mohutné kolosy s devastující palebnou silou, kteří jsou díky své nízké rychlosti k útoku nepoužitelnou, ale pro obranu základny ideální jednotkou. Zmínit musím také Devilfish, rychlý a hlavně neviditelný transport pro pěchotu, raketový nosič Skyray a hlavně Hammerhead Gunship, extrémně silný tank, jehož zbraně dokáží na bojišti zjednat pořádek velmi rozhodným způsobem. Naštěstí pro nepřátele lze této jednotky vyrobit najednou pouze dva kusy, bitevník navíc trpí stejným neduhem jako ostatní jednotky Tau – malým počtem hitpointů a z toho pramenící snadnou zranitelností, nicméně při správném použití a troše štestí dokáží dva tyto tanky rozdrtit obrněnou sílu oponenta prakticky bez vlastního poškození.

Warhammer 40k Dark Crusade Warhammer 40k Dark Crusade Warhammer 40k Dark Crusade

Pokud Tau jsou rytíři dobra, Necroni jsou přesně na opačném konci spektra. Hordy robotických vojáků povstaly po spánku, který trval miliony let a teď pochodují galaxií a metodicky likvidují vše živé, co se jim postaví do cesty. Jejich těla jsou prakticky nesmrtelná, což se v boji projevuje tak, že z hromady mrtvých Necronů občas některý zase povstane. Necron Lord, velitelská jednotka, navíc dokáže kouzlem oživit padlé ve svém okolí, čímž vás dokáže někdy velmi nepříjemně zaskočit. Necroni obecně jsou hodně odolní, ale pomalí, jejich útok připomíná pohyb ledovce, který pomalu ale jistě drtí všechno co mu stojí v cestě. K tomu přispívá i vizuální přitažlivost robotických vojáků, kteří do boje pochodují s kamenným výrazem, bez jakýchkoliv zvuků a emocí, což jen podtrhuje jejich chladnou krutost. Obzvlášť odpudivou jednotkou jsou pak Flayed Ones – specialisté na boj na blízko, vybavení dlouhými pařáty a pokrytí kusy masa svých předchozích obětí. Za zmínku stojí také Monolith, se kterým jsme se setkali už ve finální misi předchozího datadisku Winter Assault. Jde o základní budovu, která se po několika upgradech změní v levitující pevnost vybavenou několika silnými kanóny. Rychlost jejího pohybu je mimořádně nízká, na druhou stranu má ale možnost teleportace.

Warhammer 40k Dark Crusade Warhammer 40k Dark Crusade Warhammer 40k Dark Crusade

Hra za Necrony přináší několik poměrně radikálních inovací v zavedeném ekonomickém systému. „Modrou“ surovinu, requisition resource, vůbec nepotřebujete, za stavbu všech budov i za trénink vojáků platíte pouze energií, kterou získáváte klasicky z reaktorů, jako ostatní rasy. Jejich stavba je však omezena tím, že čím více jich máte, tím více stojí postavit další. Strategické body musíte ale obsazovat stejně, protože tím zvyšujete rychlost výroby vašich jednotek, která je bez toho hodně nízká. Na druhou stranu základní jednotka je zcela zdarma, což je na počátku hry určitě nezanedbatelná výhoda.

Warhammer 40k Dark CrusadeV herním systému došlo také k několika změnám, které se dotýkají všech ras bez rozdílu. První z nich je omezení počtu obranných věží, což je opatření, jehož účelem je zřejmě ještě více posílit ofenzivní charakter hry, nicméně obzvláště pro Imperial Guard je to hodně problematická změna. Další omezení se týká elitních jednotek každé rasy, jako jsou například Terminátoři nebo Possessed Marines, od kterých nyní můžete najednou vyrobit jen jeden kus. To přinutí hráče nad složením armády více přemýšlet, protože se musíte v mnohem větší míře spoléhat na vaše základní jednotky. To je ovšem opět problém pro Imperial Guard, jejichž Kasrkinů se toto omezení týká také. Základní pěchota, Guardsmen, sice posílila díky tomu, že četa má o několik vojáků více, nicméně i tak jde stále o bezkonkurenčně nejslabší jednotku, jejíž likvidace nedělá většině protivníků sebemenší problémy. Musíte jich tak chrlit ještě více než dříve, což je problém obzvláště na těsnějších mapách, kde si hromady vojáků navzájem akorát překážejí.

Stejně jako v prvním datadisku, i v Dark Crusade získaly již existující rasy každá po jedné nové jednotce. Za Chaos je to mocný Daemon Prince, Eldaři získali specialistu na boj zblízka nazvaného Harlequin, Space Marines mají k dispozici Grey Knights, kteří jsou také silní hlavně v boji muže proti muži, Imperial Guard posílila o Heavy Weapons team, který je solidní defenzivní jednotkou, částečně vyvažující oslabení zmíněná v předchozím odstavci a ani Orkové nepřišli zkrátka, jejich hordy nyní konečně disponují tolik potřebnou palebnou podporou díky Flash Gitz.

Dark Crusade tedy přináší pořádnou infuzi nové mízy, která už pomalu stárnoucí Warhammer: Dow vrací opět do první ligy realtime strategií. Velkým plusem je fakt, že nový datadisk ke svému běhu nepotřebuje původní hru. Pokud ji však nevlastníte, nemůžete si zahrát multiplayer za jiné rasy, než za Tau a Necrony, nicméně kampaň můžete hrát za všechny i tak. Každopádně nezbývá, než Dark Crusade silně doporučit. Záporů je jen hodně málo, takže pokud se vám Dawn of War líbil, je pro vás tato hra naprosto nezbytnou nutností. A i pro ostatní platí, že jde o hru, která patří v žánru RTS mezi absolutní špičku, tak proč ji nezkusit?

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

88 %

Čtenáři

94 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 368 čtenářů

Témata: Galaxie, Hodiny, Reaktor
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...