Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Warhammer: Mark of Chaos

  12:02aktualizováno  27. ledna 10:34
Čekáte na hutnou a pořádně výživnou strategii zaměřenou na líté válčení? Máte rádi Warhammer? Že ano? Tak to byste se měli začít těšit na Mark of Chaos, jehož ambice trůní dosti vysoko. Jsou-li oprávněné, rozeírá naše preview.

Markofchaos „Ty nejhorší boje už jsou za námi, kanóny přestaly ohlušovat okolí, jen krví, potem, střelným prachem a strachem nasáklé ovzduší vydává svědectví o brutálním střetu nepřátel, kteří si nedarují ani plevelem zarostlý kousek země. Vítězné Alianci tvořené imperiálními lidmi a vysokými elfy se podařilo zničit démony vedené armády Chaosu. Ale města ještě pořád hoří, rozsáhlá území jsou nenávratně proměněna v poušť a v lesích nenažraně pochodují šiky padlých kreatur. Daleko na severu, tam, kde se slučují dimenze a země se mění v maso, připravují vládci Chaosu další, tentokrát již definitivní úder.“

Jelikož je ve Warhammeru zvykem naprosto se ztotožnit se svými svěřenci a přizpůsobit si je obrazu svému, můžete si své armády zcela libovolně pomalovávat.

Kdo holduje deskové hře Warhammer, jistě už se nově ohlášené hry ze stáje Black Hole Games (maďarští autoři Armies of Exigo) a vydavatelského domu Namco, který se poslední dobou začíná více orientovat na PC trh (viz. chystaný hit Hellgate London), nemůže dočkat. Ostatní zřejmě zůstali chladní, protože komplikovaný svět Warhammeru sám o sobě začátečníky odrazuje. Právě to je zřejmě hlavnímMarkofchaos důvodem, proč si žádná z mnoha dosud vydaných her čerpající z deskové předlohy nezískala výraznější obdiv širokého publika a tím i solidnější ekonomický ohlas. Druhým důvodem zřejmě bude fakt, že za to z těchto titulů stála jen hrstka vskutku povedených, za něž bychom do popředí měli usadit Warhammer 40k: Dawn of War od Relicu. Ten ovšem čerpá z odnože originální hry, jež je už podle názvu zasazena do budoucnosti, na rozdíl od Mark of Chaos, které se vrací k samým kořenům a zjednodušenými pravidly, parádní technickou stránkou a hlavně chytlavou hratelností chce udělat krůček směrem k širším masám. Zasazení do čistokrevného žánru RTS není v tomto případě vůbec od věci.

V rozsáhlém a často nepřehledném Warhammer univerzu se vyskytuje sedmnáct hratelných ras. To je při vší úctě na jednu hru příliš mnoho. Autoři si tak vybrali bohatě postačující čtyři, jež ale na oplátku chtějí výrazně odlišit, což už je jejich samotnou podstatou více než jasně dané. Určitě nesmí chybět Impérium představované středověkými lidmi, následují šlechetní elfové, kteří jakoby vypadli z Markofchaos oka bratrancům od Tolkiena. Rasa Skaven připomíná podlé krysy a čtveřici neuzavírá nikdo jiný, než nepřítel veškerého života – Chaos. Pěkná sebranka, s níž se dá hrát opravdu pohledné divadlo. Jelikož je ve Warhammeru zvykem naprosto se ztotožnit se svými svěřenci a přizpůsobit si je obrazu svému, můžete si své armády zcela libovolně pomalovávat a v praktickém editoru vytvářet specifické mundůry odlišující váš kmen od všech ostatních. Taková serepetička sice nemá žádný herní dopad, avšak fandy Warhammeru musí jednoznačně potěšit – vždyť i v předloze je zvykem si se svými figurkami trochu pohrát, než je vypustíte do líté vřavy.

Přesto je pro nás mnohem důležitější funkční rozdílnost jednotlivých partají. Elfové se mohou pyšnit neuvěřitelně přesnými lučištníky a rychlou kavalerií, lidé se zase spoléhají na mocné kanóny a obléhací zařízení. Zbabělí a pod rouškou noci nejraději útočící Skávové sázejí na zkázu rozsévající jedové střely podpořené ovládáním skoro až neuvěřitelné sebranky zmutovaných kreatur, při jejichž tvorbě autoři svéMarkofchaos fantazii zřejmě dopomohli nám neznámými modely toxických látek. Aby nám nebylo líto, že jsme ochuzeni o zbylých třináct stran konfliktu, rozhodli se v Black Hole pro malou náplast – některé zástupce těchto neobsazených ras si budeme moci najmout coby podporu našich vojenských jednotek. Namátkou se jedná o orky, trpaslíky, vampíry či gobliny. A že to nebudou žádná ořezávátka, to si jistě domyslíte sami.

Tradiční budování základny známé z jiných RTS v Mark of Chaos nenajdete.

Pojďme se však již podívat na samotný herní zážitek, jenž si na nás autoři chystají. Vězte tedy, že nebudete ovládat samostatné jednotky jako třeba ve Warcraft 3, nýbrž si vytvoříte celé pluky o 50 až 100 vojácích, protože svěřenců na bojišti budete mít opravdu hodně a jednotlivě by se ovládat v podstatě ani nedaly. Takže se po stránce bojů připravte na podobný systém, jaký známe z Rome: Total War. O vítězi tak nerozhoduje pouze pragmatická početní převaha, ale i terén – komu se lépe podaří využít územních výhod, mezi něž patří například krytí či výškové rozdíly – tomu se můžeMarkofchaos podařit porazit i výrazně mocnější armády. K tomu všemu navíc přistupuje i výrazný faktor morálky znázorňované modrým pruhem nad každou jednotkou – ten ukazuje, jak se v ten který okamžik cítí. Pokud je například zasažena artilerií nebo nečekaně napadena z boku, hrozí, že se dá na útěk a pronásledující protivníci ji zmasakrují. Velice důležitou roli hrají hrdinové, kteří dnes nesmí chybět v žádné pořádné RTS. Jde o nesmírně silné jednotky, jež se dají připojit k jednotkám nebo mohou samostatně pobíhat po bojišti a vypomáhat tam, kde je třeba. Každý z nich disponuje speciálními a hlavně odlišnými schopnostmi – někteří zvyšují morálku, jiní jsou neskutečně silní bijci, kteří zvládnou zmasakrovat desítky obyčejných nepřátel, jiní zase vládnou magii.

Tradiční budování základny známé z jiných RTS v Mark of Chaos nenajdete. Rovněž se nebudete muset zdržovat ani s nudnou a zdlouhavou těžbou surovin. Ty získáte jednoduše tak, že na mapě zaberete zlaté doly, mlýny či osady. Získané Markofchaos prostředky následovně investujete do nových jednotek a samovolné výstavby hlavního města, které má na jednu stranu stejnou funkci jako v Age of Empires 3 – slouží k šlechtění nových vojáků, výzkumu a přidává různé bonusy. Na stranu druhou se jedná také o pevnost, která může být v bitvě dobyta. V příběhové kampani nastanou takové situace, kdy se přímo před vašimi branami objeví nepřítel s besídkou katapultů. Obléhané ale nemohou být pouze hlavní města, ale také jednotlivé pevnosti, obvykle jako dílčí cíl mise.

Značnou většinu času strávíte samotným válčením. To ovšem není jedinou aktivitou, jíž se budete muset věnovat. Hra totiž nabízí i globální kartu s dynamicky se pohybujícími hranicemi. Na ní vidíte pohyb nepřátelských armád a plánujete další postup. Chcete zaútočit na slabé nepřítelovo místo, nebo raději dáte přednost zisku těžiště strategické suroviny? Vaše volba! Globální mapa sice nevypadá o moc lépe než v Rome či Battle for Middle Earth, avšak grafické zpracování bojů tyto dva titány již dnes hravě předčí. Zatímco donedávna měli autoři v rukou pouzeMarkofchaos technologické demo, od té doby udělali značný pokrok a nyní se mohou pyšnit plně funkčním enginem zvládajícím zobrazovat atmosférickými efekty opředená území o rozloze několika desítek čtverečních kilometrů. A do toho všeho samozřejmě obří armády početně jdoucí do tisíců. Dosud nevídané čističové efekty a práce s dynamickým světlem jsou už v celkovém součtu jen dvěma milými třešničkami na dortu.

O plánovaném multiplayeru ještě mnoho nevíme. Potěší však už základní informace – počítá se s žebříčkovými online bitvami, stejně jako se zábavnými kooperativními mody. Speciální systém se bude starat o přiřazování jednotlivých hráčů k sobě podle jejich zkušeností. Pravděpodobně bude možné si přenést piplané jednotky ze singleplayeru. Všechno si navíc můžete nahrávat a posléze studovat, abyste se napříště poučili ze zbytečných chyb.

Nebudete ovládat samostatné jednotky jako třeba ve Warcraft 3, nýbrž si vytvoříte celé pluky o 50 až 100 vojácích, protože svěřenců na bojišti budete mít opravdu hodně a jednotlivě by se ovládat v podstatě ani nedaly.

Warhammer: Mark of Chaos by poměrně lehce mohl dosáhnout titulu „splněný sen všech Warhammer fanatiků“ – přestože se snaží o zjednodušení ve věci získání nových fanoušků, pořád si zakládá na jedinečné atmosféře tohoto universa. Podle všeho se žádné revoluce v žánru RTS nedočkáme, co si totiž budeme povídat, jde víceméně o Rome: Total War v jiném kabátku a s větším důrazem na boje, ale tomu se dnes můžeme jen těžko divit. Tak se tím nezdržujme a pojďme se raději těšit na příjemný herní zážitek.

Autor:


Témata: Warcraft

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

OBRAZEM: Pirátská exkluzivita Sea of Thieves je těžké zklamání

Sea of Thieves

Rozlehlý oceán, hledání pokladů podle mapy, potápění či bitvy na moři. Zní to jako vzrušující zábava? Celkem ano. A...

Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

Destiny 2

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní...

Napodruhé a lépe. Battlefront 2 potěší každého milovníka Hvězdných válek

Star Wars Battlefront 2

Vydali jsme se do mrazivého Švédska okouknout zblízka napjatě očekávanou hru z prostředí Hvězdných válek. A dlouhé...

Najdete na iDNES.cz