Warlocked - že by další Warcraft?

• 7
Že si nedovedete představit realtimovou strategii na GBC? Tak potom byste si měli přečíst recenzi na Warlocked. Herní prvky, které byly až donedávna dostupné pouze na PC, konečně přicházejí i na další platformy. A jaký je výsledek?

WarlockedPříznivci realtime strategií, jásejte! Firmě Bits Studios se povedlo převést na mrňavý displej Gameboye žánr, který na PC již řadu let patří k těm nejoblíbenějším. A protože se jedná o úplně první pokus, tvůrci vsadili na "jistotu" a vydali se mnohokrát osvědčenou cestou - tzn. obšlehli to nejlepší, co se dalo :-). Není to však na škodu, právě naopak - pokud vás baví hry typu Command & Conquer nebo Warcraft II, budete jistě hrou Warlocked nadšeni.

Příběh je zasazen do fantastického středověkého světa plného draků a kouzelníků. Proti sobě, jako už mnohokrát, stojí dvě nesmiřitelné rasy - lidé vedení královnou Azrael, a obludy, jimž poroučí krutý Zog. Ve 24 misích (12 pro každou rasu) na vás čekají klasické středověké kratochvíle - zabíjení, drancování, dobývání, budování, bránění, osvobozování, čarování atp.

Ať už hrajete za dobro či zlo, máte pro své strategické plány k dispozici pět jednotek z masa a kostí:
1) dělníky, kteří umějí těžit zlato a další suroviny potřebné pro chod vaší armády, dále pak umějí stavět a opravovat všechny budovy. V každé misi dostanete do vínku zpravidla 3-4 Warlockeddělníky.
2) těžkooděnce, kteří ve větším množství dokáží plenit armády a bořit budovy. Docela dost vydrží, ale neumějí si poradit s drakem, který si je ze vzduchu v pohodě ugriluje k večeři. 3) lučištníky, ideální pro odstřelování nepřátel z nějakého výše posazeného místa, nebo pro zabíjení draků. Samotní lučištníci sice moc nevydrží, ale když jich je velká tlupa, tak i ta nejodolnější saň brzy natáhne pařáty.
4) kouzelníky, které není možno získat jinak než osvobozením. Kouzelníků je ve hře velké množství a každý je specialista na nějaké jiné kouzlo, od útočných a destruktivních přes zábavné (proměňování nepřátel v prasata či slepice) až po nápomocná, kam se dá zařadit léčení vojáků, jejich zneviditelňování či teleportace na náhodné místo na mapě. Všechna kouzla fungují jen na živé cíle, budovy jsou pro ně tabu. Nalezený kouzelník je po úspěšném ukončení mise navždy "váš" a pomocí magického portálu ho můžete vyvolat i v dalších levelech. Kouzelníků můžete mít "na place" kolik chcete, třeba všechny najednou. Ještě jedna věc ke kouzelníkům - pomocí infraportu si je můžete vyměňovat s kamarády.
5) draky, kteří mohou neomezeně létat celým levelem a spalovat ohnivými firebally nepřátelské jednotky a stavby. Drak se dá skvěle využít k průzkumu terénu, jen si musí dávat Warlockedpozor na lučištníky, budovy střílející šípy a samozřejmě na nepřátelské draky. Saň lze získat pouze tak, že naleznete dračí vejce, z něho se vyklube malý neškodný dráček, kterého necháte "dorůst" ve své základně. Draka můžete mít v misi pouze jednoho a do dalšího levelu se nepřenáší.

Dostáváme se k budovám, kterých je stejně jako jednotek pět. Nejdůležitější je vaše základna, která může mít v každé misi jinou grafickou podobu. Je důležité se dobře postarat o její obranu, protože dobytím vaší základny končí mise neúspěchem. Základna se proto umí sama lehce bránit střelbou šípů. Pokud potřebujete, můžete v základně vytrénovat další dělníky. Docela obyčejnou budovou jsou ubikace. Tato stavba nic neumí a nic nedělá, jen bez ní nemůžete "vyrábět" další a další vojáky. Chcete-li mít velkou armádu, vězte, že pro každých pět mužů musíte mít postavenu jednu ubikaci. Strategicky zajímavější stavbou jsou obranné věže, které po přiblížení nepřátel automaticky zahájí palbu ze samostřílu. Můžete je stavět kdekoliv a v jakémkoliv množství, pokud vám to finance dovolí. Předposlední budovou jsou kasárna, zdroj vaší nepřemožitelné armády. Stačí na budovu kliknout a po chvíli z ní vyběhne další vojín s tvrdým drilem. Máte-li v plánu velkou "spotřebu" vojáků, postavte si Warlockedkasáren raději více. Poslední stavbou, kterou můžete ve hře nalézt, je magický portál. Slouží k vyvolávání vašich kouzelníků - stačí na portál kliknout, vybrat si kouzelníka ze seznamu a po chvíli se čaroděj objeví. Portálem lze kouzelníky i léčit - stačí ho jakkoliv zraněného vrátit do portálu a znovu ho vyvolat, kouzelník se objeví zdravý jako rybička!

Umělá inteligence - mno, mohla by být lepší, tak jako snad ve všech strategiích. Kdyby byl počítač trochu agresivnější, určitě by to nebylo na škodu. Takřka neútočí, občas na vás vyšle jednotlivce, s nějakým hromadným útokem jsem se nesetkal, což je škoda. Nepřátelé většinou jen tupě stojí a nechají se postupně decimovat. Co se dá dělat, chabý výkon procesoru Gameboye na víc zřejmě nemá. Pokud tedy chcete pořádnou napínavou akci, budete se muset poohlédnout po lidském soupeři a rozdat si to v multiplayeru v "Head to Head" souboji. Ještě jedna drobná chybička na kráse, typická pro strategie - vaši muži si to občas (ve snaze obejít nějakou překážku) namíří přímo do nepřátelského ležení, což má samozřejmě fatální následky. I přes výše popsané je však hratelnost VELMI dobrá a skvěle se pobavíte. Obtížnost hry je zhruba tak na střední úrovni.

WarlockedPokud vás zajímá, jak si autoři hry poradili s ovládáním hry, mohu vám říci jediné - povedlo se jim to skvěle. Na to, že si musíte vystačit s direct padem a čtyřmi tlačítky se hra ovládá překvapivě dobře a pohodlně. Jednotky můžete vybírat po jedné nebo hromadně, lze přepínat mezi dvěmi skupinami vojáků, kurzor se interaktivně mění podle situace a po najetí na jednotku nebo stavbu (vlastní i nepřátelskou) zjistíte její stav, lze se rychleji pohybovat po herní ploše, kdykoliv ukládat vaši pozici do SRAM a další vychytávky. Hra obsahuje i funkci zvanou "fog of war", tzn. že na počátku každé mise vidíte jen vaše bezprostřední okolí, zbylý terén se odkryje až po jeho prozkoumání. Abyste se s ovládáním co nerychleji sžili, máte po lokacích poházené svitky s užitečnými tipy. Kromě tipů můžete ve svitcích také nalézt extra mapy do multiplayeru. Warlocked má v sobě zabudované i dvě minihry pro dlouhé chvíle - karty a skládačku. Stačí jen nalézt svitek, který je aktivuje.

Grafika je bezesporu vydařená od začátku až do konce. Pixelové orgie začnou v animovaném intru a ani ve hře samotné nebudete zklamáni. U detailně vykreslených jednotek a budov je vám už na první pohled jasné, v jakém jsou stavu. Pokud nějaká budova plápolá jako Johanka z Arku, vidíte, že je zle, stejně tak jako když se voják sotva vleče a každých pět metrů Warlockedzadýchává. Jednotlivé lokace jsou hezky prokresleny a jsou plné detailů, ať už se jedná o letní nebo zimní krajinu, bezútěšné pláně, vyprahlé pouště či vnitřní lokace. Špatně rozhodně nepůsobí ani animace vodních nebo lávových ploch. Pokud hru dohrajete, čeká vás pěkné outro, pro každou rasu jiné.

Tak jak se vydařila grafika, musím pochválit i zvuk. Velmi pěkné středověké melodie, podbarvující různá menu i hru samotnou jsou doplněny kvalitně nasamplovanými zvuky pro různé akce. Však to znáte z PC - stačí označit vojáka a hned vás svým "Yes, sir?" ujistí o své připravenosti (úplnej Warcraft II :-)), při útoku vojsko řve "Atááááák!!!" a pokud někdo umře, je vám ho až líto. Zvuků je dost a příjemně doplňují skvělou atmosféru hry.

Celkový dojem je skvělý - tuhle hru bych viděl jako jasnou koupi pro všechny milovníky strategií... a pro ty ostatní taky!