Warlords Battlecry II - co přináší nového?

  • 10
Když se řekne Warlords, většině hráčů se vybaví legendární série tahových strategií, která patří mezi perly svého žánru. Zhruba před dvěma lety vyšla volně navazující realtimovka Warlords Battlecry a nyní se chystá její druhé pokračování. Nám se podařilo exkluzivně získat preview verzi a díky tomu vám můžeme prozradit, co nového tato hra přinese.
Warlords Battlecry II

Pokud se alespoň trochu zajímáte o strategické hry, pak jistě znáte veleslavnou sérii Warlords, která patří mezi klenoty tahových fantasy strategií. Není tomu tak dávno, co se na pultech obchodů objevilo volné pokračování této série – hra Warlords Battlecry od australské společnosti SSG, vydaná pod záštitou SSI. Tato strategie se sice odehrávala ve stejném světě a převzala ze svých předchůdců poměrně hodně prvků (některé jednotky, kouzla a hlavně vývoj speciálních hrdinů), ale měla jednu zásadní odlišnost, která některé skalní fandy Warlordů pěkně nakrkla. Hra byla totiž převlečena do realtimového kabátu a stala se z ní další z nepřeberného množství fantasy RTS her. Díky jedinečné atmosféře, vysoké hratelnosti a dobře zvládnutým RPG prvkům se však jednalo o nadprůměrnou fantasy strategii. Firma SSG se rozhodla nenechat příznivce Warlordů v klidu spát a pustila se do tvorby druhého dílu. Do redakce se nám navíc dostala oficiální preview verze, do které jsem se okamžitě a ochotně pustil, takže se s vámi dnes mohu podělit o své dojmy z hraní.

V úvodním menu vás nepřekvapí nic nového – k dispozici je Tutorial, samostatné mise a kampaň. Ta je vyřešena jinak než v prvém díle a řekl bych, že lépe. Jde sice Warlords Battlecry II samozřejmě o to, abyste se svými voji dobyli celou říši Erathii, ale hra se neodehrává jako pevně daný sled scénářů. Svůj postup totiž můžete do značné míry ovlivňovat a kampaň je naprosto nelineární. Erathia je rozdělena na 67 provincií, které se od sebe mimo jiné liší výnosem, obyvateli a speciální výhodou, kterou po dobytí daného území získáte pro celý zbytek tažení. Mezi tyto speciální bonusy patří například zrychlené stavění budov, silnější brnění jezdců a podobně.

Před hraním samotným si musíte připravit svého hrdinu. S ním se pak budete prokousávat tažením či misemi, získávat magické artefakty a zkušenosti, které vedou ke zlepšení statistik a schopností. Již při volbě svého reka zjistíte, že vývoj hrdinů je o něco bohatší než v prvním díle. Na výběr je dvanáct ras (včetně nových démonů, temných trpaslíků a feyů), dvacet profesí, více jak stovka rozmanitých kouzel a zhruba stejný počet speciálních schopností a dovedností. Volbou svého hrdiny samozřejmě volíte i národ, za který budete ve hře hrát. Jednotlivé rasy se od sebe rapidně liší všemi důležitými strategickými atributy – každá strana má specifické budovy a jednotky. Různých vojáků a potvor je kolem 140 druhů, což je úctyhodné. Hra samotná probíhá podobně jako ostatní RTS, ale obsahuje i poměrně dost RPG prvků, o kterých se zmíním za chvilku. Těžiště hry spočívá ve stavbě budov, produkci jednotek, těžbě surovin v dolech a získávání nového území. Ani v pozdějších fázích se Warlords Battlecry II však (na rozdíl od většiny podobných strategií) hra nezvrhne v masové bitvy řadových jednotek, ale cesta k úspěchu vede spíše přes šikovné použití menšího počtu kvalitně vycvičených bijců, které vede charismatický hrdina. Piplání jednotek je o to důležitější, že hrdina si obvykle může vzít do další mise několik svých věrných a zkušenosti získané "obyčejnými" vojáky tak nepřijdou nazmar.

Hru Warlords Battlecry II by bylo asi nejsprávnější zařadit do škatulky RPS – Role Playing Strategy. Ve hře je totiž poměrně dost RPG prvků, z nichž asi nejokatější je vývoj hlavního hrdiny. Zkušenosti získané v bojích se klasicky zúročují v postupech na vyšší levely, což se promítá ve zlepšování atributů a získávání nových schopností, případně kouzel. Hlavní hrdina není výjimečný jen tímto vývojem (konec konců i obyčejné jednotky získávají zkušenosti a zlepšují se), ale také činnostmi, které může vykonávat. Je to nejen oblíbené konvertování nepřátelských budov a dolů pod svoji vlajku, ale také schopnost zvyšovat morálku jednotek v hrdinově okolí, vybírání truhel s magickými předměty či plnění questů. Chrámy, ve kterých bylo možno získat úkol a po jeho splnění příslušnou odměnu, se sice objevily již v tahových Warlordech, ale i tak vás leccos překvapí – například povedené hádanky, které vám připomenou spíše hraní starých dungeonů než realtimovou strategii.

Warlords Battlecry II

Styl grafického zpracování je sice na první pohled hodně podobný prvnímu dílu, ale engine je o dost kvalitnější. Hra je opět 2D, což je nejspíš dobře, a vytknout se jí dají jen některé statické objekty, které by si zasloužily rozhýbání (například nehybná vodní hladina). Zvuková stránka hry je výborná, jelikož Warlords Battlecry II obsahují nejen atmosférickou hudbu, ale i skvělé namluvení jednotek. Oproti minulému dílu se zlepšila umělá inteligence, potěší i přiložený editor map. Po technické stránce jako takové asi hře nebude příliš co vytknout. Přesto mi však trošku připadá, že se jedná o nastavovanou kaši. I když na druhou stranu je pravda, že i přes značnou podobnost s prvním dílem mne hraní preview verze dost bavilo. Hra si zachovala chytlavou fantasy atmosféru a vysokou hratelnost, což je konec konců to nejdůležitější. Warlords Battlecry II sice možná nepobral příliš originality, ale přesto bude titulem, který se na poli počítačových strategií rozhodně neztratí.