Warrior Kings – revoluční strategie

• 111
Víte, jak se jmenuje hra, která změnila žánr strategických her? Víte, jak se jmenuje hra, která je tak geniálně propracovaná a nápaditá, že Age of Empires, Stronghold nebo Cossacks ve srovnání s ní působí jako něco primitivního? Víte, jak se jmenuje hra, o které se bude mluvit ještě za několik let? My vám poradíme – Warrior Kings.

BonusWeb HITWarrior KingsNa realtimeovou strategii Warrior Kings se čekalo pěkně dlouho. Na zahraničních webech střídal jeden rozhovor druhý a článků na téma Warrior Kings vyšlo víc než dost. Přesto nikdo netušil, že se z tohoto titulu vyklube hra v něčem revoluční a hra, která do žánru strategických her přináší plno nových prvků, jež se zatím v žádné jiné RTS neobjevily.

Charakterizovat Warrior Kings není moc lehké. V podstatě by se dalo říct, že jde o mix her Age of Empires, Stronghold, Shogun a Lords of the Realm. Ve srovnání s těmito tituly má ovšem Warrior Kings díky své propracovanosti jasně navrch. Hratelnost nechť si každý posoudí sám, ale po stránce nápaditosti a originality je Warrior Kings opravdová pecka, dokonce pecka v lecčem revoluční. Doby primitivních RTS, v nichž šlo jenom o to, vyrobit co nejvíce jednotek a poslat je na nepřítele, jsou dávno pryč. A doby RTS, v nichž člověk klidně mohl nechat mozek mimo hlavu a jenom tupě klikat, s příchodem Warrior Kings pominuly. Prvním mezníkem v oblasti variability jednotek a taktiky byla hra Empire Earth, jejíž přínos stále ještě není doceněn. Warrior Kings jde dál – ani se vám nebude chtít věřit, že může existovat tak propracovaná a do poslední drobnosti vymyšlená RTS.

Warrior KingsDěj Warrior Kings vás přenese do dob středověkých, v nichž bitevním polím vládli rytíři, lučištníci a ničivé katapulty. Středověk je ve Warrior Kings trošičku smíchán s mytologií a vůbec celá hra je postavena na reálném základu, ale okořeněná zajímavými fantasy nápady. Tak třeba mapa kontinentu Orbis, v němž se Warrior Kings odehrává, se až nápadně podobá mapě Evropy. Většina Orbisu je ovládána jednou obrovskou říší, v originále její název zní Empire of the One God. Moc je rozdělena mezi představitele církve – nejvyššího patriarchu – a vrchního velitele armády – svatého ochránce. Starý patriarcha zemřel a za podivných okolností byl zvolen jeho nástupce Icthyus Granitas. Jeho vláda říši mír a stabilitu rozhodně nepřinesla. Moc soustředil do svých rukou a svatý ochránce, velitel armády Karlem Agnus, se stal jenom loutkou ovládanou spirituálními silami patriarchy. Armáda se obrátila proti vlastnímu lidu a mnoho nepohodlných osob i odpůrců bylo zabito. Vraždění neunikl ani vládce jedné z provincií baron Amalric, který měl velkou podporu mezi aristokracií, a proto byl pro patriarchu až příliš velkým nebezpečím. Amalric byl zabit před branami vlastního města, které imperiální vojska ještě pro jistotu zapálila a srovnala se zemí. Zachránil se jenom Amalricův syn Artos. S několika málo vojáky, s myšlenkou pomsty a zabití patriarchy se mladý Artos vydal hledat pomoc a snad se i stát vládcem říše.

Příběh Warrior Kings je sám o sobě skvělý – postupně nabírá obrátky, nemohou rovněž chybět nějaké ty zvraty a překvapení. Ovšem to, co z Warrior Kings dělá opravdu strategickou bombu, jsou různá zakončení. Warrior KingsPodle toho, jaké máte přesvědčení, se hra větví a jsou pro vás přichystány různé konce. Například v závěru druhé mise budete muset udělat rozhodnutí – buď přijmete kapitulaci jedné odbojné vesnice, nebo ji jako správný zloduch zničíte. Podle toho se hra dále větví – příběh se vyvine jinak, projdete jiné mise, budete moct stavět jiné jednotky i budovy a hra díky tomu dostane odlišný nádech. Jestli zvolíte cestu za imperiály, přibližně v páté misi se příběh ještě jednou bude dělit a vy si budete muset podruhé vybrat. Suma sumárum vás čekají tři různá zakončení, tři různé příběhy a tři odlišné strany (i když se nejedná o to klasické dělení, jaké známe z ostatních RTS).

Warrior Kings čítá dohromady kolem pětadvaceti misí, což je číslo poněkud zavádějící. Projdete-li totiž všechny mise, zabere vám Warrior Kings kolem sedmdesáti hodin. A to ještě v případě, že nejste žádní nováčci, protože Warrior Kings je hra tak strategická, že leckomu bude dělat problémy. Tak či onak hrací dobu kolem sedmdesáti hodin, pomineme-li hru Empire Earth, vám nenabídne žádná jiná RTS. A žádná jiná RTS vám rovněž nenabídne tak propracovaný systém stavby hradu, budov, vývoje a rozmanitosti jednotek, kterých je ve Warrior Kings kolem padesáti různých druhů. K jednotkám a válčení se ale dostaneme později, nejdříve začneme budovami a stavbou města.

Warrior KingsWarrior Kings se odehrává ve středověku, a proto je centrem veškerého dění nejdůležitější budova ve hře – hrad. Po jeho zničení hra končí, navíc se do něj vozí suroviny, a tak jej za každou cenu musíte ubránit před útoky nepřítele. Hrad je obehnán zdmi, které vaši vesničané mohou rozšířit a při té příležitosti postavit jednu z mnoha budov – kasárna, stáje, kovárnu, katedrálu, tavernu, obchod, banku a spoustu dalších struktur. Ty musejí stát blízko hradu a musí kolem nich být zdi. Druhou sortou budov jsou ty, jež se musejí budovat mimo hrad a jeho dosah. Jsou to budovy „venkovské“. Do této kategorie patří třeba mlýn, kostel, klášter, pár dalších budov a hlavně vesnice. Ta má charakter budovy a je centrem sběru surovin. Jídlo a dřevo totiž vesničané nosí do vesnice, v níž se všechno skladuje. Mezi hradem a vesnicí jezdí kára a vozí jídlo i suroviny. Jakmile svůj náklad v hradu vyloží, jídlo a suroviny vám přibudou a vy je můžete využívat.

Transport surovin z vesnice do hradu je životně důležitý. Tady se nabízí zajímavá taktika – obléháte-li nepřátelské město schované za hradbami a nemůžete-li jej dobýt, stačí zlikvidovat nepřátelskou vesnici, přilehlé farmy i káry vozící suroviny. Jelikož vesnice a farmy nejsou normálně schovány za hradbami (ale jestli chcete, ohradit je můžete), není problém se ze silným nepřítelem vypořádat touto taktikou. Navíc nestačí mít zásoby surovin a v klidu čelit obléhání, musíte mít také zajištěný pravidelný přísun jídla. Vojenské jednotky průběžně konzumují jídlo a pokud ho nemáte, začne jim klesat zdraví. Takže máte-li obrovskou armádu, musíte mít i dostatečný přísun potravin.

Warrior KingsJídlo se stejně jako v podobných RTS získává farmařením. Vesničan standardně unese deset jednotek jídla, produktivitu můžete zvyšovat výstavbou mlýna. Farmář se do něj po cestě z farmy zastaví, hodí do mlýna svůj náklad a za chvilku z mlýna vypadne dvojnásobek jídla, než do něj vesničan dal. Podobný princip funguje také u dřevorubectví. Zřídkakdy narazíte na kámen, který můžete kutat a který dává více surovin než dřevo. Kámen i dřevo se totiž nepočítají zvlášť, ale dohromady jako surovina. Posledním zdrojem je zlato. Není-li nablízku nějaké naleziště, což se stává docela často, stačí postavit obchod. Vesničan se změní v obchodníka, začne prodávat suroviny a za ně dostávat zlato.

Ekonomický model je daleko propracovanější a popsat ho do posledního detailu by zaplácalo celou recenzi. Například můžete vycvičit specialisty obchodníky, kteří vydělávají více zlata než obyčejní vesničané. Ale to už jsou podrobnosti, do kterých zabíhat nebudeme. Místo toho si řekneme o možnostech, jak chránit svoje město. A v tomto směru Warrior Kings opět exceluje. Každý dílek hradeb může být přestaven v obrannou věž, do níž se vejde několik jednotek. Při poplachu se stejně jako v Age of Empires 2 vydají vesničané schovat, ve Warrior Kings buďto do hradu nebo právě do věží. Ovšem naskládáte-li do věže lučištníky, budou na nepřítele pálit. Kromě toho můžete vybudovat normální obranné věže kdekoliv na mapě. Stojí sice mnoho surovin, na druhou stranu více vydrží a vejde se do nich více jednotek.

Warrior KingsDobýt nějaké město není žádná sranda, protože hradby, jež chrání budovy, jsou samy o sobě dost silné. Stejně jako všechny ostatní struktury je obyčejné jednotky nemohou zničit, lépe řečeno trvá jim to strašně dlouho. A to je jednoznačné plus. Konečně někoho napadlo, že rozsekat dřevěnou hradbu mečem je hloupost. A konečně někoho napadlo, že oheň je nejrychlejší způsob, jak něco srovnat se zemí. Lučištnické jednotky umí střílet zápalné šípy. Cíl v případě, že dostal zásah ohnivým projektilem, začne hořet, postupně chátrat a za chvíli po něm zbude hromada sutin. Halapartníci a jezdectvo sice na budovy mohou útočit, ale jejich snaha přijde vniveč, neboť jsou v ničení nepohyblivých cílů velmi neefektivní. Kromě lučištníků se k destrukci měst a vesnic ideálně hodí těžká technika – katapulty, trebuchety, beranidla, primitivní kanóny a pár dalších kousků. Obzvláště vypečená je obléhací věž – pokud pronikne přímo k hradbám, jednotky v jejích útrobách se mohou dostat až nahoru na hradby, seskočit z nich dolů na druhou stranu a překvapit nepřítele.

Jak už bylo řečeno, ve Warrior Kings se setkáte s více jak padesáti různými druhy jednotek. Nutno říct, že se jejich nasazení výrazně liší a že cesta k úspěchu vede ve využití valné většiny typů vojáčků, potvor a obléhacích strojů. Jednotky se dělí na několik typů. Lehkou pěchotu zastupují nejrůznější lučištníci, jsou různě silní, umí používat zápalné šípy, a přiblíží-li se k nim nepřítel, sami utečou a z bezpečné vzdálenosti začnou opět střílet. Pomalá těžká pěchota toho proti lučištníkům příliš nesvede, a tak na scénu musí přijít těžká kavalerie. Jelikož je rychlejší než lučištníci, dostane se jim na kobylku a pobije je. Na rytíře zase platí jedině těžká pěchota; nejrůznější halapartníci si s rytíři hravě poradí. Warrior KingsCelý tento systém tak trochu připomíná kámen/nůžky/papír. Nicméně někdy také stačí kvantita – na padesát imperiálních lučištníků má jen málokdo. Mimo tyto typy jednotek je k dispozici několik druhů lodí, rychlí průzkumníci, žoldáci (stojí jenom zlato, jídlo nepotřebují), barbaři (schopni zblízka zapálit budovu), středověcí ženisté (umí kdekoliv postavit palisády a dobývací techniku), domobrana (v dobách nouze ji můžete vycvičit ze svých vesničanů), lučištníci na koních, kněží, inkvizitoři, několik mýtických příšer a spousta dalších a dalších typů jednotek.

Je třeba dodat, že se nejedná o laciný podvod – jednotky nejde upgradovat jako v Age of Empires, takže každá z těch padesáti typů je zcela unikátní. Svým vojákům můžete vylepšit u kováře štíty a zbraně, ale mnohem lepší je si je vycvičit. Vojáci se v průběhu bitev stávají lepšími a lepšími, sice se nepřenášejí mezi misemi (což by bylo k charakteru příběhu stejně nemožné), leč hlavní postava hry Artos v průběhu kampaně sílí a nabírá nová „kouzla“. O kouzla se v pravém slova smyslu nejedná, Artos umí léčit a třeba inkvizitoři mají speciální schopnosti v boji s mýtickými příšerami.

Mýtické příšery jsou hlavní zbraní jednoho ze tří směrů vývoje – pohanského. Jak bylo řečeno, během kampaně se ze stejného základu můžete vyvinout do jedné ze tří stran a v její kůži hru dohrát až do konce. Podobně to vypadá v multiplayeru. Všichni začínají s tím samým, ale podle toho, co postaví, budou mít jiné jednotky a budovy – například vybudujete-li katedrálu (umožňuje sesílat božská kouzla), vydáte se tak na cestu imperiálů a nemůžete tedy již využít pohanské příšery či renesanční válečnou techniku. Warrior KingsPodobně je tomu s ostatními budovami, ale většina staveb je společná pro všechny tři směry vývoje. A z těch si vybere opravdu každý. Pohané vynikají svými příšerami, rychlými jednotkami, na druhou stranu jsou technicky zaostalí – jejich obranné zdi a těžká technika nestojí za nic. Pravým opakem je renesanční směr vývoje. Observatoř a univerzita nabízí celou řadu pokročilých technologií – efektivnější zemědělství, mocné dobývací stroje či banku, díky níž se dá rychle zbohatnout. Daní za tyto vynálezy jsou slabé jednotky. Poslední cesta vývoje je imperialistická. Ta se velmi podobá skutečnému středověku - hlavní slovo mají kněží, inkvizitoři, biskupové a mniši. Každá z těchto jednotek má různé zajímavé schopnosti. Základ armády tvoří nejsilnější jednotky ve hře – imperiální rytíři, halapartníci, lučištníci a mocní svatí bojovníci na koních. Kromě toho se jednotlivé tři směry vývoje mohou částečně mixovat (imperiální renesance a pohanská renesance). Asi netřeba říkat, že celý tento způsob vývoje je geniálně vymyšlený a totálně skvělý.

Jak je patrné z okolních obrázků, Warrior Kings je plně 3D. 3D zpracování nemá vliv pouze na grafiku, ale také na bitvy. Jednotky stojící na kopci vidí dál, lučištníci mají větší dostřel a jejich šípy dělají větší poškození. 3D terén je velmi důležitým prvkem a nabízí nové možnosti taktiky. Tak například město umístěné na vyvýšeném místě se lehce brání, protože útočníci musí jít do kopce a pod palbou šípů obránců se moc daleko nedostanou. Další veledůležitou věcí mající vliv na styl boje jsou formace. Své jednotky můžete, ale nemusíte zformovat. Leč není to záležitost kosmetická – každá z formací dává jiné bonusy, jedna se hodí pro defenzívu, druhá zase pro přesun.

Warrior Kings

Tyto čtyři fantastické věci – zkušenosti, nesmírná variabilita jednotek, 3D terén a formace – dávají válčení nový rozměr. Všechny klasické RTS, které kdy vyšly (až na Empire Earth a Starcraft), působí ve srovnání s Warrior Kings v těchto ohledech primitivně. Člověk si bitvu v podání Warrior Kings musí zažít sám, neboť popsat tu nádheru se nedá. Warrior Kings dává tolik možností, jak útočit, a tolik bohatých taktických plánu, jak porazit nepřítele. Navíc některé bitvy jsou takřka monumentální – v jedné misi se při rozhodující mele sejde dohromady kolem tří stovek jednotek, a to je nářez. Můžete namítat, že ve Shogunovi bojovaly armády daleko větší. Nicméně na rozdíl od Shoguna se jednotky neslepí na jednu hromadu a vše se dá v pohodě stíhat. Ve Warrior Kings velmi rychle pohoříte s taktikou – vyrobím třicet nejsilnějších rytířů a pošlu je zlikvidovat nepřítele. Armádu je nutno kombinovat z různých složek, chránit lučištníky, mít v záloze katapulty pro případný střet se strážními věžemi a také povozy se zásobami, které umí léčit a doplňovat munici. Jednotkám totiž dochází střelivo. Sice se samo od sebe pomalu doplňuje, ale v případě velké bitvy je dobré mít pro jistotu s sebou zásobovací káry.

Propracovanost a komplexnost Warrior Kings bude leckomu dělat problémy. Zatímco v jiných RTS stačí naplácat pár budov, ve Warrior Kings se o své město musíte starat mnohem déle a podrobněji. K tomu připočtěte složité boje. Člověk si řekne – zničím tamtu věž, vylodím se tam a tam a zničím tamto město. Háček je v tom, že nepřítel má obrovskou přesilu a je pokaždé ve výhodné pozici. Warrior KingsWarrior Kings sice nabízí širou škálu taktiky a stylu boje, nicméně musíte být dostatečně zkušení, abyste tyto taktiky dokázali vymyslet a použít. Jestli jsou pro vás hry jako Red Alert 2, Emperor: Battle for Dune nebo Age of Empires 2 svou obtížností tak akorát, na Warrior Kings zapomeňte. A naopak pokud se vám svou propracovaností líbily hry Stronghold, Cossacks či Empire Earth, tak je Warrior Kings něco pro vás. Ze všech těchto titulů je ovšem zdaleka nejtěžší (ale nebojte, podrobný návod se už připravuje), a to do té míry, aby hra byla zábavná, nikoliv frustrující.

K velké obtížnosti přispívá i design misí. Obvykle musíte splnit kolem čtyř úkolů, některé jsou nepovinné, ale i přesto se pořádně zapotíte. Jinak je design velmi dobrý, mise jsou různorodé a zábavné, ale Empire Earth je Empire Earth a v tomto ohledu pořád vede. I když jedna věc je na Warrior Kings přímo dokonalá – některé speciální a mocné zbraně i jednotky nemůžete jen tak vyrábět od začátku mise, ale musíte je získat. Třeba poslat své inženýry do rozbořené univerzity, kde najdou plány ke konstrukci primitivních, přesto však ničivých kanónů. Nebo musíte vyhledat alchymistu, který, přivezete-li mu potřebné ingredience, vám prozradí výrobu jakési věže střílející výbušné projektily.

Asi nemá cenu říkat, že Warrior Kings je po grafické stránce nejlépe vypadající strategická hra, která kdy vyšla. Samozřejmě, za pár měsíců vyjdou RTS hezčí a vizuálně přitažlivější Warrior Kings(jmenovitě třeba Imperium Galactica 3), ale v současnosti Warrior Kings jednoznačně exceluje. Hrady jsou nádherné, jednotky výborně rozhýbané a například animace střílejících lučištníků je prostě vynikající. Celé prostředí a svět Warrior Kings vypadá nesmírně dobře, obrovské kopce, stíny plujících mraků i vznášející se ptáci dávají hře pravou atmosféru. Daní za ní jsou tvrdé hardwarové požadavky. Jelikož je Warrior Kings kompletně 3D, k nesekanému hraní v rozlišení 1024x768 je potřeba mašina lepší, než uvádějí výrobci v doporučených požadavcích. Je to tvrdé, leč skvělá grafika si žádá své. Ruku v ruce s vizuálním zpracováním jdou výborné zvuky a perfektní atmosférická hudba. Škoda jen, že skladeb je málo. V souvislosti se zvuky je třeba dodat, že se Warrior Kings bude v naší zemičce prodávat v plné lokalizaci, což je obrovské plus.

Pokud se obáváte, že vizuálně přitažlivé 3D zpracování je nepřehledné, máte pravdu. Tedy obecně je tomu skutečně tak, ale Warrior Kings je snad první 3D RTS, která je opravdu, ale opravdu přehledná. Pohledem lze libovolně otáčet, měnit sklon a přibližovat; změna záběru na hru je jednoduchá a nikterak neotravuje. Právě naopak – sami často budete měnit pohled a kochat se krásným a zároveň přehledným výhledem. Jinak je celé ovládání přívětivé, navíc jsou nejrůznější menu k ovládání jednotek i stavbě budov malá a dobře navržená. Hru lze kdykoliv stopnout a rozdělit rozkazy, což jen dokumentuje její celou přehlednost.

Warrior KingsBohužel, chyby se nevyhnuly ani tak skvělé hře. Black Cactus je mladý tým, a tak většina neduhů vyplývá z nezkušenosti a také z předčasného vydání. Hra Warrior Kings byla několikrát odložena, jednou se dokonce změnil vydavatel, a proto není divu, že se vydání uspěchalo. Nejvíce to je patrné na nesčetných technických chybách. Zatuhnutí a padání je ve Warrior Kings běžná věc. Autoři ale v oficiálním diskusním fóru slíbili, že tyto chyby napraví nejbližším patchem. Co už ovšem asi spravit nepůjde, je slabá umělá inteligence. Sice počítač útočí jízdou na lučištníky, mění směry útoku, ale jeho chování působí jaksi strojově uměle. Například v jedné misi musíte zabít svatého ochránce a zničit jeho hrad. Když se za ním vydáte, vylákáte ho, v určitém místě se zastaví a jako by se nic nedělo, vrátí se zpět na místo, odkud vyšel. Vrcholem občasné demence počítače, je způsob, jakým zbytečně posílá své vojáky na smrt – někdy vyšle deset rytířů proti šedesáti vojákům nebo proti hradbě věží. Rytíři samozřejmě nemají vůbec šanci. Tak či onak AI se dá přežít, zas až tak hrozná není, ale ve srovnání se Strongholdem, který se Warrior Kings v mnohém podobá, nestojí za nic. Poslední ani ne tak chybou, jako spíše zklamáním je absence skirmish módu. Je to velká škoda; kampaně jsou dlouhé a zábavné, jenže skirmish mód či jakékoliv další zpestření ve hře chybí. Podle neoficiálních informací se snad dočkáme add-onu, který skirmish mód do hry přidá.

I přes ne zrovna povedenou AI a absenci skirmish módu je Warrior Kings suverénně jedna z nejlepších strategických her vůbec. Kombinuje v sobě hned několik slavných titulů (třeba Stronghold – stavba města, Shogun – bitvy a 3D prostředí) a k tomu přidává spoustu geniálních nápadů i nesmírnou propracovanost. I díky tomu je už teď z Warrior Kings legenda.

Warrior Kings
Výrobce: Black Cactus
Vydavatel: Microids