Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wartime Command: Battle for Europe 1939-45

  12:00aktualizováno  29. února 3:32
Válečných strategií jsou přehršle, ovšem Wartime Command přináší skutečně špičkové grafické zpracování a velký důraz na taktické prvky odehrávající se na nejznámějších bojištích 2. světové války.

Wartime Command: Battle for Europe 1939-45
Výrobce: 1C:Maddox Games
Vydavatel: Codemasters
Datum vydání: červen 2004
homepage
Wartime Command Druhá světová válka patří k naprostým evergreenům herní scény vůbec a je jen minimum vydavatelů, kteří by titul s podobným zaměřením neměli v portfoliu. Povětšinou se jedná o strategie, jež momentálně vedle akčních her patří k nejoblíbenějším žánrům, což pochopili i v Maddox Games, což jsou dobře známí tvůrci realistického leteckého simulátoru IL-2 Strumovik i jeho přídavku Forgotten Battles. Toto kombo je mnohými fanoušky považováno za nejlepší simulátory vůbec a není vůbec divu – jedná se skutečně o do detailu vypilovanou a fajnšmekrovskou gamesu, kterou si docela netradičně oblíbilo množství lidí i bez přirostlé ruky ke kniplu a přes vysokou realističnost se hra dočkala relativně velkého úspěchu. Nově to tedy tvůrci zkouší se strategickou hrou, která ač nepřinese nějaké přehnané novinky, vyžene většinu dobře známých aspektů k dokonalosti a především nabídne až neskutečně krásné technické zpracování, jež by se s klidem mohlo rovnat propracovaným akcím z první osoby. Budeme si moci přiblížit kameru do vážně netradičních pozic a prohlížet si skvělé detaily jednotek jako na dlani. Navíc by vše mělo být opět skutečně vysoce realistické a Wartime CommandWartime Command by se tak měl odlišit od neustále stejného davu strategických her, které kladou hlavní důraz na taktiku „pošli co nejvíce jednotek na nepřítele“. S takovou byste se ve hře velkého úspěchu nedočkali, ovšem Maddox Games chtějí svůj titul zpřístupnit i takovým hráčům, jež nemají velké zkušenosti s podobnými hardcore strategiemi a vedle povedených tutoriálů nabídnout i skvělou kvalitu, kterou si prostě nikdo nebude moci nechat ujít. Vzhledem k jejich předchozím projektům můžeme směle věřit, že se jim to podaří.

Wartime Command chce nabídnout kompletní úsek 2. světové války, tudíž se můžeme těšit na boje spojené s dobýváním Polska, Francie v roce 1939, dále pak den D i s pověstným vyloděním za roku 1944 a konečně i zdecimování Německa na konci války, tedy léta páně 1945. Samozřejmě toho bude mnohem více, toto bylo jen několik nejvýznačnějších bodů. Logicky si budeme moci vybrat, zda si zahrajeme za spojence či nacisty a následně si zvolíme i přesnou národnost. K dispozici budou Francouzi, Britové, Američané, Rusové, ale také nechvalně proslulí Němci se Wartime Command svými ještě zákeřnějšími parťáky. Každá země je vybavena množstvím nejrůznějších jednotek či strojů, jež se budou realisticky lišit, tudíž hra za každý z nich bude vyžadovat jistou změnu taktiky spojenou s přednostmi toho kterého národa. Američané se budou moci pyšnit vyspělou technologií, Rusové pak vsadí především na početní převahu. Bojový i vozový park bude zcela realistický a minimálně v této oblasti by nemělo dojít k žádným nedostatkům způsobeným neznalostí prostředí a dobových reálií.

Jelikož se Wartime Command specializuje spíše na taktické souboje, budeme bojovat převážně v menších skupinkách a ne s hordy tanků a dalších jednotek na obou stranách barikády. Přesto by hra neměla navozovat pocit nějakého komorního tažení, ale skutečné války. V několika kampaních vám bude dovoleno kontrolovat nějakých 100 typů jednotek, ovšem samozřejmě ne všechny najednou. Maximální počet bojovníků a dalších válečných zařízení na jedné straně bude dosahovat nejvýše poloviny tohoto počtu, a to ještě poměrně zřídka. Jednotky byWartime Command měly být skutečně odlišné a svými schopnostmi se snad nebudou překrývat, ale každá z nich bude naprostým unikátem, jehož výhody i zápory je třeba začlenit do celkové taktiky, jinak nebudete mít šanci na výraznější úspěch. Ovšem není to jen základní rozdělení, co jednotky bude odlišovat. V průběhu tažení totiž získají různé zkušenosti i osobní vlastnosti, jež by je měly dále diferencializovat. Tím pádem časem na bojišti nenajdete snad ani dva shodné vojáky či tanky. Navíc se do hry zapojí i morálka, jež ve vypjatých situacích rovněž dokáže slušně zamíchat zdánlivě dobře rozdanými kartami. Všechny tyto aspekty jsou jedině vítány a dozajista se postarají o skvělou zábavu a v neposlední řadě i uvěřitelnost, protože přesně tak, jak se nám to Wartime Commnad snaží prezentovat, je tomu i ve skutečnosti. Je zde celých, nutno říci, že takřka neuvěřitelných, 36 atributů, jež více či méně ovlivňují jednotky v těch kterých oblastech. Tyto se zpočátku nebudou příliš projevovat, ovšem časem s přibývajícími zářezy na pažbě se začnou jednotlivé vlastnosti zlepšovat a vy jim buď můžete a nebo také nemusíte na vzestupu pomoci. Pokud se rozhodnete pro první možnost, připravte se na solidníWartime Command RPG prvky, jež sice v současnosti vídáme takřka všude, ale většinou slouží k dobru věci, takže není nejmenší důvod se jich obávat. Získané zkušenostní body budeme rozdělovat do zmíněných atributů, jako je například přesnost, rychlost, palebná síla, výdržnost atd. Své svěřence v dané vlastnosti můžeme vylepšovat až do chvíle, kdy v dané disciplíně dosáhne mistrovství, jehož dosažení nebude zase až tak jednoduché. Oblíbené jednotky bude samozřejmě možné přenášet mezi misemi a je takřka jisté, že si k nim vytvoříme jisté pouto a budeme je střežit jako oko v hlavě. Stanou se totiž hlavní silou naší armády, na níž bude možné se spolehnout, protože se dokáží vypořádat i s těžkými bojovými situacemi. Ale nevyplatí si myslet, že se časem stanou nesmrtelnými. Dostanou-li se do obklíčení či výrazné nepřátelské přesily, vydrží jen několik okamžiků a je po nich. Jejich ztráta vzhledem k vypiplanosti zamrzí, jelikož ztracené zkušenosti vám již nikdo nevrátí. Dostanete tak maximálně další tank, jenž si budete muset vylepšovat od samého začátku. Wartime Command

Hlavní silou armády budou vojáci, jelikož bez nich žádného obrněnce nerozpohybujete. Bude tak nutné cvičit jak posádky tanků, tak i neméně důležitou pěchotu spoléhající na své rychlé nohy a palebnou sílu příručního kulometu či jiné povedené zbraně. S tímto systémem si ještě užijete spoustu zábavy, jelikož se s ním dají vytvářet různé šikovné kombinace, jichž bude na několik desítek a na ty nejvypečenější přijdou jen zkušení veteráni, kteří se hře budou nějakou tu chvíli věnovat. Pokud například medika umístíte za kormidlo tanku, zpočátku s ním budete muset mít hodně trpělivosti, ovšem později se z něj stane špičkový tankový jezdec a vy ho můžete využít na všech frontách. Kvalitní velitel se musí o své svěřence starat a dobře o ně pečovat, jelikož jinak se s nimi může rychle rozloučit. Počet jednotek bude pro každou misi omezený a nepočítejte s nějakou výstavbou dalších. Případný záporný stav se bude doplňovat až před další misí a ani to nebude zcela zadarmo. Vyplatí se tak hodně taktizovat a vymýšlet co možná nejšikovnější Wartime Command cestičky skrz mise, jež by podobné choutky měly jen a jen podporovat. Na jejich kvalitní design je kladen obrovský důraz, jelikož v Maddox Games jsou si dobře vědomi, že odfláknuté úrovně by hru stály hodně. Na druhou stranu, budete se moci spolehnout i na jinou sílu než tu vašich jednotek. Ta by měla spočívat v možnosti přivolat jednorázové pomoci například letecké podpory nebo za kopcem rozložené artilerie. Těchto žolíků však nebude mnoho, čímž pádem se je vyplácí používat jen v nejnutnějších případech, kdy uvidíte například výraznější přesilu nepřátelských pohůnků na otevřené pláni, jež si o bombové pokropení přímo říká.

V kampani se dočkáme celých 33 úrovní, které jak už jsme řekli budou dosahovat takřka dokonalosti. Jako bojiště poslouží z většinové části Evropa, o dalších lokacích můžeme pouze spekulovat, i když by bylo jistě chvályhodné, kdybychom se dočkali i tichomořské části války, jež bývá často a neprávem opomíjena, přestože se tam odehrály neméně zajímavé potyčky. Ale ruku na srdce, tatoWartime Command varianta příliš pravděpodobná není a je spíše možné, že se jí dočkáme až v nějakém tom datadisku, ale nám to vlastně vůbec vadit nemusí, protože chystaná náplň bude skutečně lahůdková. Dočkáme se skutečně známých bojů, jichž se za druhé světové války odehrálo nespočet. Mapy se budou rozkládat na mnoha kilometrech čtverečních a nemenší bude i váš dohled, jenž dosáhne až do skutečné dálky. To by mělo navodit pocit náležitosti k probíhající válce. Všude na rozsáhlé mapě totiž budou probíhat lokální souboje skupinek podobné té vaší a přesně ty byste měli vidět a případně jim pomoci.

O špičkové grafice jsme již hovořili, tudíž stačí dodat, že ji pohání mocně modifikovaný engine z IL-2 Sturmovika, což samo o sobě svědčí o míře realistického detailu. Musíme samozřejmě počítat i s vysokou hardwarovou náročností, ovšem té se v dnešní době již nevyhneme. Vedle singleplayerových misí obsažených v několika příběhem obalených kampaních se dočkáme i nezbytného multiplayeru, ať už půjde o internetový či klasický síťový, své obecenstvo si jistě najde. Wartime Command tak nevypadá vůbec špatně a měl by se zařadit po bok realtimových strategií nové generace, jelikož vedle špičkové technické stránky přinese i více než zajímavou herní náplň založenou především na taktičtějších soubojích profláknuté druhé světové války.

index očekávání: 8/10

Autor:


Témata: simulátor


Nejčtenější

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.