Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Windows XP z pohledu hráče

  12:00aktualizováno  12:35
Microsoft nám nabízí svůj nový operační systém a jeho reference z odborného tisku i z komunity betatesterů jsou poměrně příznivé. Stojí za to podstupovat proces upgradu, nainstalovat Windows XP a přeorientovat se na ně? Je jejich výkon v hrách takový, aby přilákal hráče? Nahlédněme trochu pod pokličku.

Záměr tvůrců: stabilita, ale i rychlost
Nový operační systém firmy Microsoft se už prodává a reklamy, jak jinak, slibují pro všechny skupiny uživatelů jen to nejlepší. Má cenu opouštět devadesátosmičky nebo dvoutisícovky a vydat se do toho neznáma, kterým změna základního softwarového podloží vždy je? Microsoft vynaložil nemalé pracovní úsilí a k tomu přes 100 propagačních miliónů dolarů, aby o tom přesvědčil celý svět. Jsou různé důvody, proč si (ne)zvolit Windows XP jako svůj operační systém – my se dnes na některé z nich podíváme.

Windows XP mají být konečně tou správnou kombinací stability (poskytované dosud jen řadou NT/2000) a výkonu (zde dominuje řada Windows 9x). Co činí Windows NT/2000 podstatně stabilnějšími než jsou jejich 9x protějšky? Je to součást zvaná hardware abstraction layer nebo zkráceně HAL, skrz kterou procházejí veškeré požadavky ovladačů na přístup k hardwarovým zařízením. HAL nepropustí taková volání, která by narušila stabilitu systému, a případně v nich provádí jisté korekce. Daní za toto bezpečí je ovšem snížená rychlost: kontrola přípustnosti požadavků samozřejmě zabere nějaký čas. Windows 9x takovouto kontrolu neprovádějí – v zájmu rychlosti umožňují ovladačům přímý přístup k hardwaru na té nejnižší možné úrovni. Stačí však opomenutí či nedbalost programátorů ovladačů (nebo také jejich snaha vymáčknout ze zařízení maximum bez ohledu na celkovou bezpečnost) a „modrá obrazovka smrti“ je na cestě.

Jádro nového operačního systému stojí na pevných základech řady NT/2000 – otázkou však bylo, jak na tomto „ochranářském“ modelu zajistit rychlost multimediálních operací. A protože o multimediální záležitosti se ve Windows již několik let stará DirectX, bylo nabíledni, že je nutné zajistit hladkou spolupráci tohoto rozhraní a HALu. Microsoft vyšlapával tuto pěšinku už nějaký čas; ve Windows NT ještě byla podpora her dost slabá, ale Windows 2000 již byly v tomto ohledu na velmi solidní úrovni. Windows XP jsou momentálně vrcholem snažení Microsoftu co se týče rychlosti průchodu požadavků DirectX skrz HAL při současném zachování bezpečnosti.

Zajištění kompatibility
V minulosti vzniklo dost her, které detekují (třeba už při instalaci) verzi Windows, a pokud zjistí, že se nejedná o 9x, odmítnou další spolupráci. Za tímto účelem obsahují Windows XP režim kompatibility – libovolnému programu můžete v případě potřeby přiřadit verzi OS (95/98/ME/NT 4/2000), kterou mu Windows XP budou simulovat. Pamětníci si jistě připomenou utilitu SETVER, která sloužila k témuž účelu v prostředí operačního systému MS-DOS.

Benchmarky pod Windows XP – trochu práce navíc
Jedním z nejpodstatnějších měřítek, které bude hráč před přechodem zvažovat, je přirozeně výkon. Jenže benchmarkování pod Windows XP není tak jednoduchou záležitostí chceme-li získat konzistentní výsledky, musíme se vypořádat s některými nástrahami. XP totiž během svého chodu provádí řadu analýz a dynamických optimalizací – vyhodnocuje například přístupy k souborům a pokud zjistí, že některé z nich často/vždy načítáte pospolu, přemístí je na disku tak, aby se daly společně načíst co nejrychleji. U diskově orientovaných benchmarků tak můžete v průběhu času naměřit podstatně odlišné hodnoty! Microsoft dokonce vytvořil doporučenou metodologii pro benchmarkování pod Windows XP, která je podrobněji popsána (anglicky) zde. Sestává z následujících kroků:

1) Instalace operačního systému
2) Instalace benchmarkovacího programu (BP)
3) Několikeré spuštění a ukončení BP
4) Vyvolání funkce ProcessIdleTask ze souboru advapi32.dll
5) Spuštění BP a měření hodnot

Dynamické optimalizace se vykonávají na pozadí, když je systém nečinný; otázkou ovšem je, jak je tato „nečinnost“ definována a zda by se některé optimalizace nechtěly spouštět uprostřed nějakého benchmarku. Jistotu, že se tak nestane, by podle Microsoftu mělo přinést explicitní vyvolání funkce ProcessIdleTask před vlastním benchmarkem – tato funkce zajistí okamžité provedení všech naplánovaných optimalizačních úloh a vyprázdnění jejich zásobníku. To se provede příkazem

Rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks

Hry ve Windows XP
Server FiringSquad nedávno provedl poměrně komplexní srovnávací měření mezi Windows XP, 98SE a 2000. Nový OS dosáhl výsledků, které mnohé z nás ponechávají na pochybách, zda upgradovat či nikoli. V kancelářských aplikacích si XP vede o něco málo lépe než 98SE, v hrách je tomu většinou naopak (i když rozdíly jsou nepatrné). Přičteme-li k tomu, že zdaleka ne pro všechny kousky hardwaru již existují XPčkové ovladače, a že paměťová a výpočetní náročnost XP je podstatně vyšší než u 98SE, mám pocit, že pro běžného uživatele ještě nenastal ten správný čas na upgrade. Argumentů pro změnu bude samozřejmě přibývat s tím, jak se budou výrobci hardwaru i softwaru od starších OS postupně odvracet, ale pro mě osobně se váhy zatím směrem k Windows XP nepřevážily.

3DMark2001

Zdroje: FiringSquad, Microsoft

Autor:


Témata: Microsoft, software


Nejčtenější

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.