Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wings of War: Deluxe Set - Rudý baron a letecké bitvy jako skvělá desková hra

aktualizováno 
První světová válka se znovu připomíná, tentokráte skrze stylové dogfighty jejích největších leteckých es.

Wings of War pouták

Wings of WarV roce 2004 se na trhu objevila zajímavá společenská hra Wings of War, která představila válčení z pohledu největších leteckých es první světové války. V roce 2007 pak přišla na řadu i zde anoncovaná reedice, v níž se fanoušci dočkali bonusu v podobě přitažlivých miniatur čtyř různých letadel, nahrazujících tak ilustrační kartičky z minulosti.

Modely letadel jsou sice dostupné i sólo, nicméně Deluxe balení v případě, že originální hru nevlastníte, představuje výhodnou koupi. Do čehož lze zahrnout i zde přítomná nová, speciální pravidla.

Dlužno zmínit, že z Wings of War se stačil stát hotový fenomén, neboť počet dosud vydaných rozšíření je skutečně nebývalý. Jenom v předchozím roce jsme jich totiž mohli zaznamenat hned pět. Pro potřeby tohoto článku se však soustředíme jen a pouze na Deluxe Set, který je vlastně úvodem do celé herní série. A dopředu říkám, že rozhodně stojí za zvážení!

Wings of WarWings of War překvapivě neobsahují žádný herní plán, pro hraní si zkrátka musíte vyhradit větší prostor na stole či ještě lépe - podlaze.

Jde o to, že abyste si zdejšího létání s veterány první světové jaksepatří užili, potřebujete poněkud větší rozlohu, než je obvyklé. Proč? K tomu brzy doletíme! Každopádně Wings of War lze hrát ve dvou až čtyřech lidech, čím více zúčastněných, tím úměrně stoupá vzrušení a zábava. Přičemž do začátku lze využít základní, velmi jednoduchá pravidla, takříkajíc pro osahání kniplu.

Wings of WarV zásadě je tohle hraní neuvěřitelně triviální. Každý stroj, jako je kupř. legendární trojplošník Fokker či na druhé straně britský Sopwith Camel, disponuje určitými manévrovacími schopnostmi.

Tyto představují speciální karty, umožňující vám v dané fázi "pohyb". Fáze se přitom dělí na tři kola a v každém musíte provést nějaký manévr. Otočku, zrychlení, výkrut… manévr s patřičnou symbolikou posune letadlo po herním plánu o vzdálenost zohledněnou na speciální kartě.

Tím se dostáváme k tomu, že přeci jenom potřebujete větší prostor pro hraní. A také toleranci ze strany hráčů. Posuny modelů "po obloze" totiž nemusí být zcela akurátní, protože stačí lehce rozechvělá ruka a už je základna letounu, od níž se odvíjí další manévr, o pár centimetrů posunuta… a pár centimetrů tuhle či támhle a voilá, najednou můžete začít střílet na překvapeného protivníka.

Wings of WarHlavní kouzlo hraní spočívá v momentu, že si karty pohybu musíte pro CELOU fázi (tedy ona tři kola) vybrat dopředu. A pak si je - všechny tři, umístíte vedle sebe tak, jak jednotlivé manévry půjdou po sobě, aniž by je soupeř ovšem viděl.

Přičemž v každém kole daný manévr všichni hráči odhalují současně, což do značné míry evokuje princip stařičkého RoboRally. Tudíž musíte správně odhadnout, kudy asi poletí váš oponent, zde také při vědomí, v jaké je situaci a jaké manévrovací dispozice má jeho stroj. Pro vyhodnocení vzdálenosti, na kterou můžete spustit palbu, tu je speciální pravítko. Poté však už přichází na řadu prvek, který se mi osobně příliš nezamlouvá a poněkud devalvuje pozitivní dojem z Wings of War. Vyhodnocení poškození.

Wings of WarK tomu totiž slouží další karetní balíček, v němž se můžete nadít mnoha překvapení. Mezi pozitivní patří taková, že vás soupeř vůbec nezasáhl, nebo že se mu zasekl kulomet. Dobře mu tak!

Na opačném pólu je však zase poškození v počtu až pěti bodů - každý stroj má trochu odlišnou výdrž, ale vždy je to přes deset bodů. A nebo takový výbuch znamenající, že zacílený stroj je okamžitě mimo hru. V pokročilejších pravidlech pak může být zasažen i samotný pilot či motor - obojí posléze znamená významné ztížení vašeho následného hraní.

Manévrování ve WIngs of War (anglicky)

Většinu těchto věcí musíte držet před protivníky v tajnosti, ti tedy do poslední chvíle netuší, jak moc je váš stroj poškozený či jaké máte potíže. I když leccos mohou odhadnout z toho, jak se chováte, resp. vaše letadlo. Samozřejmě ale můžete i blafovat, což sem vnáší další taktický prvek :o).

Wings of WarNicméně mám za to, že tvůrci nabídnutý zcela nahodilý systém poškození mohl být řešen více elegantně, resp. méně na náhodu. Ačkoliv tu možná byl i záměr svým způsobem simulovat nespolehlivost techniky v začátcích dvacátého století, či všudypřítomný prvek smůly, do značné míry to stírá rozdíly v kvalitě hráčů.

Při hraní se vám tak nejednou stane, jako tomu bylo u mě, že sundáte z oblohy protivníka, ač jej zasáhnete méněkrát, než on vás. Ale jelikož vždy sejmul kartu, díky které u svého letounu "vyfásnul" vyšší poškození, nakonec prohrál. Což se mi popravdě příliš nezamlouvá. (Souhlasím, že to není moc fér, ale z vlastních zkušeností nás vždycky docela škodolibě pobavilo, když si někdo vytáhl výbuch :) - pozn. Ondřej)

Wings of WarPravda, případná modifikace pravidel se snahou mít tu nějaké paušální poškození naráží na typovou rozrůzněnost strojů. Hned v Deluxe edici narazíte na italský Spad XIII, jenž není zdaleka tak obratný, jako dříve anoncovaný Fokker Rudého barona.

Jeho specialitou je naopak rychlé prolétnutí okolo soupeřících strojů s jedním či dvěma zásahy vybraného cíle, aby byl v momentě zase pryč. Právě jemu svědčí větší herní mapa, které byste však měli dát určitou hranici, po jejímž překročení se letadlo již nemůže vrátit nazpět do hry.

Pokročilá pravidla pamatují i na možnou změnu výšky a s tím spojené pokročilejší manévry. To je však komplikovanější i technicky. U miniatur totiž měníte výšku podstavců, zohledňující letovou hladinu, což poněkud zdržuje. Jsou tu i další nápady, jako je alternativa přistávání na dopředu vyznačeném místě, symbolizujícím letiště, kde vás obsluha může uhasit v případě, že hoříte.

Wings of WarLíbí se mi motiv stíhání. Když se dostanete dostatečně blízko za ocas protivníka můžete lépe předpovídat jeho úmysly. Pronásledovaný soupeř vám totiž musí odhalit své karty pohybu a vy podle toho můžete přeskládat ty své.

Tvůrci pamatovali též na eventualitu bombardování pozemních cílů a na zahrnutí dvojmístných letadel se zadním střelcem, což se může hodit třeba pro souboj s pozorovacími balóny z dřívější expanze základní verze hry.

Wings of WarPokud odhlédnu od kontroverzního modelu poškození, jde o velice kvalitní produkt, jehož stoprocentní vychutnání je podmíněno jednak poctivým dodržováním pravidel - některá poškození s sebou nesou jistá omezení, na která musí hráč pamatovat a nad jeho chováním přitom není další kontrola.

A za druhé pak dobrým obeznámením se s možnostmi dostupného leteckého parku, abyste mohli lépe odhadovat tahy svých soupeřů.

Pokud to tady pojmete kooperativně, v rámci dvou týmů, myslím, že vás čekají hodiny a hodiny dobré zábavy. Tím spíše, že nabídnuté miniatury jsou hodně povedené a spolu dotvářejí jedinečnou atmosféru. Resumé? Myslím, že Wings of War: Deluxe Set mohu všem fanouškům společenských her doporučit.

- oficiální stránka
- Cena: 930,- Kč

Autor:


Témata: Letadlo


Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Další z rubriky

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.