WipeOut Fusion

• 15
Wipeout. Synonymum pro pekelnou rychlost, vyváženou akci a skvělou hudební atmosféru. Pakliže jste postiženi jeho fenoménem, je potřeba říci, že na platformě PS2 je v současnosti nachystána další kapitola této populární série, která by vám rozhodně neměla uniknout.
Wipeout Fusion

Nejprve pro ty, kteří nevědí, co je to kult WipeOut (ostatní laskavě přeskočí první odstavec). WipeOut je závodní hra z blízké budoucnosti. Vy, jakožto pilot jednoho ze specifických vznášedel, létáte na antigravitační trati nepříliš širokého rozměru. V jejím profilu se vyskytují dva typy elektromagnetických polí: modré šipky krátkodobě akcelerující vaši loď a pak tu jsou zajímavější pole čtvercového charakteru, aktivující jednu ze zbraní, nesených vaším systémem. Vy se samozřejmě snažíte ve zdejším závodním klání doletět na prvním místě (i za použití nepříliš sportovního střílení), přičemž vše uvedené se přitom ještě odehrává ve velké rychlosti a za svižného hudebního doprovodu a syčení trysek…

Takže se všichni my, futurističtí aviatici, po dlouhé době zase konečně vyřádíme. Neustále odkládané vydání Wipeout Fusion, tedy alespoň pro mne, bylo totiž naprosto nesnesitelné. Pro mnohé fandy našich černočerných skříněk byl tento titul jednoznačným tahounem. Sony, respektive Studio Liverpool, si dávali na čas údajně kvůli maximální vychytanosti tratí, vypiplané grafice a hlavně high-endové hratelnosti. Do jaké míry se jim to podařilo se pokusím osvětlit v následujících řádcích. Nejprve ale trocha nostalgie…

Wipeout Fusion

Na PSX jsme se dočkali celkem tří kousků této obchodní značky - WipeOut, WipeOut 2097 a WipeOut 3.0. Jednička moc neoslovila. Zřejmě díky jednomu hudebnímu interpretovi, možná pro malou různorodost tratí, či vznášedel. Nápad byl ale skvělý. Kombinace pekelně rychlého závodění v úzkých tratích, okořeněná používáním různých zbraní. Druhý díl však maximálně podtrhl dynamiku a progresivitu tohoto nápadu, k čemuž dále přispěl naprosto neuvěřitelně nadupaný soundtrack s velmi zvučnými jmény interpretů. FSOL, Underworld, Prodigy ad. vybudili naše audia do maxima za zvuků trysek a špičkového "announcera". Tento kovově znějící hlas (mimochodem, starci jako já si tady vzpomenou na Amigu, jelikož program sloužící k těmto oznámením pocházel právě z ní…) se svými hláškami zarýval hluboko do mozku a zdůrazňoval už tak neuvěřitelně adrenalinovou atmosféru celé hry. Báječná grafika ve 30 framech za vteřinu byla, ač se to zdá neuvěřitelné, v posledním dílu na PSX ještě vylepšena a přibyl režim dvou hráčů na jedné obrazovce. Ano, tohle byl na možnosti šedé 32-bitové mašinky neuvěřitelně propracovaný třetí díl. A všichni ti, kteří čekali po mohutných klubových pařbách takovou dobu, se nyní opět dočkali.

Wipeout Fusion

Začnu neobvykle od zvukové stránky. U Wipeouta, na čemž se všichni skalní pařani shodneme, to ani jinak nejde. Přátelé jásejte, nadupanost hudebního soundtracku je zpět! Future Sound Of London, Luke Slater, Tino Maas, Orbital; to nejsou žádná ořezávátka a ostatní interpreti, i když ne příliš zvučných jmen, se tady rozhodně také nedali zahanbit. Celé to letecké pachtění nám podbarví spousta moderní hudby od skvělých ambientních kousků až ke svižnému rave. Dynamika má opět hlavní slovo. Celkem tu je 19 kousků, z nichž si můžete sestavit vlastní playlist, či nechat je hrát náhodně anebo popořadě. Hudební stránka tedy jednoznačně 100%!
FX samozřejmě nezůstávají stranou, trysky syčí, plechy skřípou, palubní počítač á la "Matka" hlásí aktivace zbraní a incoming, announcer (opět plechového ražení) vás potěší hláškami typu poslední kolo nebo charakter eliminován atd.

Za druhé hratelnost a VÝDRŽ, toť slovo v poslední době velice důležité, jelikož od časů Gran Turismo 3 se většina nových titulů skácí během pár hodin. WipeOut Fusion však rozhodně ne! Po nějakých 15 hodinách poctivé dřiny jsem někde u 30 % celkové kompletace. A obtížnost graduje… Vůbec hratelnost je v tomto případě opravdu velmi vychytaná. Tady Sony nezklamala!

Wipeout Fusion Wipeout Fusion

Arcade mód a v něm otevírání dalších okruhů na dané trati po získání zlata z minulých dílů zůstal. Jenže na jeho počátku máme přístupné pouze tři tratě. Další musíme odemykat v Ag lize. A ta slouží nejen k odemykání tratí a lodí, ale také k zisku kreditů. Pozornější z vás zbystřili slechy a mají k tomu pádný důvod. Pánové a dámy, vznášedla ve WipeOutu se dají UPGRADOVAT. Změna nejen rychlostní, brzdná, zbrojní atd., ale i optická. Na stroj nabalujete další masy plechu a zařízení, až se z prvotní titěrné podoby dostáváme k hrozivému křižníku (např. auricom). Úchvatné a motivační! Hrabání kreditů a následné vylepšování vám určitě nedá spát.
Challenge, to je další mód hry. Výzva, kde s vámi vybraným týmem musíte splnit dané úkoly na medailovou pozici. Jednotlivé položky jsou: Race (závod, v němž rozhoduje umístění), Time (časovka), Chase (stíhání a napadání soupeře v čase), Survival (přežít pokud možno nejvíce kol) a konečně Elimination (znič koho můžeš!). Zlato je opět motivující pro skrytý bonus.
Zone je na počátku hry skrytou položkou. Až si jí zpřístupníte, vrhnete se do režimu závodů na prototypu vznášedla FS 9000 a zapomenete na plyn a oboustrannou brzdu. První kolo máte ubohých 700km/hod, postupně prolétáváte checkpointy a rychlost se zvyšuje. Ale až si to budete frčet dvoutisícovkou, budete toho mít plné zuby a modlit se, abyste přežili alespoň dalších 500 metrů!
Time Trial je také skrytý a všem je jasné, o co zde asi půjde…

Wipeout Fusion

Multiplayer je perfektně připraven, nastavit si zde můžete úplně všechno: zbraně, catch up, počet protivníků i kol, vlastní ligu atd. Rozpůlení obrazovky buďto horizontální, či vertikální už je snad samozřejmostí… Zahrát si tu s kamarádem lze arcade i ag ligu. Takže co dodat.

Módy jsme se pomalu prokousali, přičemž jejich pestrost je jasná. Hratelnost se nejvíce podobá předchozímu - třetímu - dílu. 8 typů vznášedel, na každé dva piloti s různými vlastnostmi a 42 rozličných okruhů; solidní bilance opět zajišťující velkou dřinu. Zbraní je také dost, dokonce si odemknete i tzv. super zbraně, po jejichž odpálení vám na obrazovce povětšinou zůstane tak akorát mračno kouře a trosky ostatních závodníků. Rychlost letu je fascinující, občas nebudete ani tušit, co se to vlastně děje; obzvlášť po průletu nad akceleračními poli… a ovládání velmi rychle přejde každému do krve.
Nový WipeOut je zkrátka dynamická akce, v níž potřebujete maximální soustředění a vyhecované reflexy. Citlivost tlačítek pro zbraně i plyn je velkým přínosem, odpadá tak nutnost používání pravého analogu, což by bylo tak akorát pro ulomení okončetin. Hratelnost uzavřena: nováčci v problematice WipeOut budou sice poněkud dezorientováni, ale staří veteráni si budou "rochnit blahem". Je to věc cviku. Tedy 90%.

Wipeout Fusion

Položka předposlední: grafika. Ano, je pěkná, jak nám bylo naslibováno. Ostrá, barevná a rychlá. Pokud si v tom kalupu uděláte chvilku a rozhlédnete se po okolí tratě, budete asi valit oči. Backgroundy jsou opravdu vypilované do nejmenších detailů. Let loopem, jako na horské dráze, následný chvat po hliněné zemi mezi monolity za mohutného víření prachových oblaků, ostrá zatáčka vpravo, pád do hloubky mezi budovy města a mohutné tribuny plné jásajících diváků. Parádní nebíčko všude okolo. Různé variace - v každé zemi jiné prostředí. Vodopády, řeky, podmořské tunely, vesmírná stanice, aztécké pyramidy a jejich monumentální průlet, urbanistické město se stokami, ledová pole, dokonce i lesík a spousta dalších libůstek. To vše ještě okořeněno animovanými poutači a tunami atrakcí u trati, vznášejícími se cestovními, či reklamními samohyby, nějakou tou přírodou; zkrátka velmi vypracované. Tak a teď jsem došel k jednomu soukromému ALE. Při velkém množství lodí a střel na obrazovce je v celé hře asi 6 lokací, kde zhruba na 2 vteřiny klesne frame rate (z nějakých 50 až 60 fps na cca. 15!!!). Ano, čtete dobře. Jediná, nicméně pro mne podstatná chyba, je po té době čekání a údajného testování neodpustitelná. Co dělali beta testeři? Zřejmě se někde zašili a dloubali se v nose… Když poprvé došlo k inkriminované situaci, seděl jsem poté u obrazovky chvíli doslova jako opařený. Naše mašinka je přece dost výkonná, aby tohle s přehledem zvládla, neříkejte nám, páni programátoři, že už to lépe nešlo! Pročež nám zůstává za grafiku celkově 75 %.

Wipeout Fusion Wipeout Fusion

Shrnutí na závěr. Dostala se k nám konečně pekelně dynamická závodní hra, okořeněná zbraněmi. Má výtečný zvuk a velmi slušnou grafiku. 42 okruhů, 8 stájí po 2 pilotech – jejich upgrade, 5 herních módů, bonusy jako obrázková galerie a cheaty, a v neposlední řadě výborný multiplayer; to všechno znamená skvělou hratelnost a dlouhou dobu pro hraní. K mínusům zařazuji pouze zmiňované poklesy fps a občasné malinké kolize při výpadcích mimo trať. Klady tedy jednoznačně zašlapaly nepatrná mínus do země a z tohoto titulu se tak pomalu opět stává kult. Jelikož se dle prohlášení tvůrců jedná o poslední díl ságy, neváhejte a jděte si jej koupit (WipeOut maniaci to mají příkazem!!!). Obdržíte velice kvalitní držák!

P.S. A pokud je vám to pořád málo, můžete se

WipeOut Fusion
Výrobce/Vydavatel Sony