Wipeout. Možná, že se nejedná o stejný fenomén jako v případě Lary Croft či Final Fantasy, ale své příznivce, a že jich rozhodně není málo, má tato série na celém široširém hráčském světě. Jedná se o naprosto návykovou závodní akci s futuristickými stroji, která slavila úspěch podle osvědčeného hesla, že v jednoduchosti je síla. Na 32-bitové konzoli PSX pak třemi svými inkarnacemi zpříjemnila herní pobyt velké obci závoduchtivých hráčů. Už v roce 1995 se objevil první díl, po komerčním úspěchu následovala vcelku přirozeně další pokračování – Wipeout 2097 (v Americe Wipeout XL) a Wipeout 3, který měl pro Evropu ještě alternativu ve Wipeout 3 Special Editon se speciálními „features“. Vedle výborné hratelnosti jsme se v sérii naděli též skvělého a hlavně stylového hudebního doprovodu z dílen Orbital, Underworld či The Chemical Brothers.
S příchodem PS2 veřejnost náramně potěšila informace o přípravě nového titulu z prostředí Wipeoutu, jenž nesl přídomek Fusion. Pak se dlouho nic nedělo, ale s blížícím se závěrem tohoto roku to konečně vypadá na příjemné předvánoční překvapení v podobě očekávaného hitu: Wipeout Fusion (dále jen WF).
WF se odehrává v roce 2150 a Federace ustanovila novou závodní ligu pojmenovanou jako F9000. Očekávejte nové stroje, lepší ovládání a ještě více adrenalinovou akci. Zatímco původní Wipeout měl sedm parametrů určujících ovladatelnost vznášedla, ve WF jich má být 48! Dále tu budou nové zbraně a řada zcela nových prvků. Stroje jsou vymodelovány způsobem, že jejich pohyb na trati vypadá velice realisticky. A co víc, nyní mohou být poškozeny, přičemž poškození má mít velký dopad na jejich ovladatelnost. Animační ztvárnění poškození vám pak naznačí, jak špatně na tom jste. Jednotlivé části stroje mohou odpadnout, z některých oblastí stroje může vycházet kouř či v horším případě oheň atp. Nová implementace systému poškození vás tak nutí pro zastávku v boxech, kde nejenom že doplňujete energii, ale též si musíte opravit poškozené části vznášedla.
V předchozích dílech byl velká pozornost věnována strojům, nyní se k tomu přidají i samotní jezdci. Vedle 32 dostupných vznášedel má hra nabídnout také rozsáhlou soupisku pilotů, kteří budou mít rozličné atributy a charakteristiky ve vztahu k jednotlivým strojům. Dalším inovativním aspektem je větší nelineárnost tratí, kdy si na spoustě křižovatek budete moci vybrat, kudy se vydat dál. Samotné tratě potom nabízejí detailní zpracování, mluví se o 150 000 polygonech, což asi v těch rychlostech nebudeme moci příliš vnímat, ale proč ne. Ostatně, design tratí byl vždy velkým kladem této závodní série.
Ovládání strojů nyní nabízí sympatickou funkci „sideway“, což je vlastně taková obdoba strafování, kdy se takto dokážete lépe vyhnout ataku, resp. střelbě ze strany nepřítele. Také tu je bombastická otočka o 180°, umožňující vám dostat se na trať vedoucí nad vámi. Po absolvování dané řady závodů se můžete nadít zisku jakési super zbraně, přičemž každý tým má mít svou vlastní speciální „značku“. Podobné zbraně pak nechybějí ani v multiplayerových režimech, za zmínku stojí Super Enforcer.
Během závodění jistě oceníte čtyři možné pohledy na vaše snažení. S použitím tlačítka L1 se ještě dále můžete podívat za svá záda, kde však namísto standardního výhledu očekávejte stylový pohled skrze zelenou statickou obrazovku, která tak simuluje vzhled krytu vašeho kokpitu. Po dokončení závodu budete odměněni jistým finančním kapitálem, s nímž lze vylepšit vaše vznášedlo, a to nejenom co se týče jeho designu. Budou tu čtyři stupně upgradu pro váš stroj, přičemž nechybí ani položka, kdy si ovladatelnost naplno přizpůsobíte svému jízdnímu stylu. Pakliže je vaším prvořadým cílem rychlost, upravíte charakteristiku vznášedla v oblasti akcelerace a tažné síly. Jestliže vyznáváte agresivnější metodu závodění, zlepšíte si stabilitu a sílu zbraně a štítu.
Takže co dodat. Wipeout rulez? Doufejme, že ano.