Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Without Warning – pozor, varování!

  12:01aktualizováno  2. ledna 3:44
Chemická továrna je obsazena desítkami teroristů. Tři členové speciální jednotky mají, stejně jako tři civilisté, dvanáct hodin na vyřešení zapeklité situace.

Without Warning O Without Warning (dále jen WW) jsem se dozvěděl poprvé před zhruba půl rokem. Vydavatel v podobě legendárního Capcomu sliboval napínavý příběh viděný z úhlu pohledu hned šesti postav. Ve finále se ale příběh ukázal jako prachbídná kopie TV seriálu 24 hodin, zasazená do chemické továrny, která se originálně ocitá pod nucenou nadvládou početné skupiny teroristů. Původně měl být jeden z hratelných charakterů i záporný terorista, ale to by bylo absolutně nemorální a v době, kdy pohoršují násilné hry neinformovanou veřejnost a slavné, ještě méně informované politiky (zdravíme Hillary Clinton), se prostě výrobce ani vydavatel nechtěli dostat do situace á la kauza Rockstar se svým Hot Coffee z GTA: San Andreas. To jim samozřejmě nemůžeme vyčítat, i když by to jistě přineslo hře závan čerstvého vzduchu, který by jistě potřebovala.

Často se vám stane, že se ocitnete pod jasným světlem a několik metrů opodál postávající terorista si vás ani nevšimne.

Without Warning Hratelných postav je celkem šest, z nichž se tři řadí do komanda speciálních jednotek a zbylé tři postavy by se daly označit za civilisty. První z nich je lehce přestárlý velitel ochranky Dave Wilson, který si potrpí kromě trapných hlášek i na svoji poloautomatickou pistoli. Druhý člobrda, který není od hlavy po paty navlečen do maskované uniformy je Ben Harrison, kameraman místních novin, pro něhož je více než záchrana rukojmích důležitá Pulitzerova cena. Poslední z civilistů je mladičká sekretářka Tanya Shaw, která jako jediná nevyvražďuje teroristy po stovkách, ale s vidinou záchrany svého vlastního života prostě vzala nohy na ramena a z chemické továrny se snaží utéct.

Každá z postav má odlišný styl hraní, i když ne tak úplně, jak by se mohlo na první pohled zdát. Dva ze tří členů speciálních jednotek se liší pouze zbraní, přičemž poslední voják je pyrotechnik, takže se v jeho kůži dočkáte „překvapivě“ zneškodňování nastražených výbušnin. Postarší člen ochranky se liší od členů zásahové jednotky pouze vizáží a tím, že nevlastní žádný těžký kalibr, ale pouze obyčejnou pistoli. Více odlišná hra vás čeká za cílevědomého kameramana a vystrašenou Without Warning sekretářku. Prvnímu jmenovanému stoupla vidina slávy do hlavy natolik, že se na místo činu vydal dokonce dobrovolně. Jeho mise jsou ve znamení nahrávání klíčových situací. Bohužel to zní stejně stupidně, jak to výsledně ve hře vypadá, a myslím si, že se ještě rádi vrátíte k vyloženě akčním misím v roli jednoho z členů maskované zásahové jednotky. Poslední z hratelných postav, Tanya, zastupuje stealth mise, které jsou poněkud rozporuplné. Často se vám stane, že se ocitnete pod jasným světlem a několik metrů opodál postávající terorista si vás ani nevšimne, natož aby po vás začal pálit. Vraťme se ale k podstatě této hry a tou je bezesporu akce.


Příběh bezostyšně kopíruje seriál 24 hodin, a dočkáme se tedy klasického hodinového odpočtu.

Poprvé jsem měl možnost setkat se s WW na PS2. Tehdy jsem o hru nejevil větší zájem i díky podprůměrné grafice, nestálému Without Warning frameratu i neobvyklému ovládání. Již při prvním pohledu zjistíte že grafika na Xboxu je o třídu výš než u PS2 verze a i framerate je plynulejší, i když stálý zcela jistě ne. Textury jsou detailnější, ale výsledný efekt je v podstatě k ničemu, protože se pohybujete stejně pouze v šedozelených lokacích, které se podobají jedna druhé jako vejce vejci. Ovládání zůstalo stejné a přinejmenším ho musím označit za nešťastné. Připadáte si, jako byste ovládali dvousetkilového hrocha na kolečkovém křesle namísto člena speciální jednotky. Nemůžu si pomoci, ale neustále mi připadalo, jako by ovládání převzali tvůrci z nějaké first person akce. V té by zajisté fungovalo bezchybně, ale ve hře která je viděna z pohledu třetí osoby, působí nesmírně neomaleně. Kamera je na tom kvalitativně obdobně jako ovládání, takže se dalších komentářů radši zdržím. Animace je na relativně slušné úrovni, ale ničím neoslní.

Ten umí to a ten zas tohle

O speciálních schopnostech jednotlivých postav jsem se již rozepsal, ale seznam by nebyl kompletní, kdybych zde nezveřejnil tu, která je společná pro všechny členy zásahové jednotky. Ne, není to bullet time, ani rentgenové, noční ani ultrafialové vidění. Speciální jednotka neumí dokonce ani žádné bojové umění. Výjimečná vlastnost, kterou disponují všichni členové komanda, je rychlé slaňování žebříku. Ne, nesmějte se! Náhodou je to velmi náročné a výcvik takovéhle techniky trvá i několik desítek sekund. Jde o velmi složitou akci, která spočívá … no jo, tak se smějte. Je to úplná blbost, vzdávám se.

Without Warning Samotné střílení není až tak hrozné, ale po chvíli začne být neúnosně stereotypní a únavné. Hratelné postavy jsou navíc naprosto neschopné. Nejenom, že nedokáží vyšplhat na překážky, nedokážou ani skákat a ve hře nemůžete sebrat ani zbraně padlých nepřátel. Zato si však sběratelé nábojů přijdou na své. Munice vyskočí z těla zabitého teroristy jako vetřelec z těla svého hostitele a s pomocí záhadné levitace začnou vesele rotovat několik stop nad zemí. Reálnost je tedy ta tam. Prostředí je interaktivní asi tak, že z rozbitých beden létají třísky a z prostřeleného potrubí syčí pára - prostě odvaz. Na druhou stranu zůstávají stopy po kulkách na zdech opravdu dlouho a to i při větším počtu. Levely nejsou ani náhodou malé, jsou totiž miniaturní. Projití některých z nich vám nezabere ani pět minut.

Příběh, jak jsem již na počátku recenze poznamenal, bezostyšně kopíruje seriál 24 hodin (jeho videoherní zpracování by se mělo na začátku příštího roku objevit exkluzivně pro PS2) a dočkáme se tedy klasického hodinového odpočtu. Žádné dějové zvraty vás

Klady a zápory

Plus Pěkné textury xboxové verze
Plus Několik hratelných postav
Plus Pěkné stopy po kulkách na zdech

Mínus Otřesné ovládání a kamera
Mínus Postavy mají málo pohybů a schopností
Mínus Příšerný hudební doprovod

nečekají a pokud to s WW vydržíte až do konce, čeká vás tak maximálně potěšení z toho, že máte tu hrůzu naštěstí za sebou. Jednotlivé rozhovory se odehrávají pomocí vysílaček a brzy zjistíte, že jsou všechny postavy břichomluvci, protože k vyslovování slov nepotřebují otevírat ústa.

Přes toto všechno však nelze označit WW za nejhorší hru všech dob. Animace a ani technická stránka grafiky nejsou nejhorší a xboxová verze se jako vždy pyšní zvukem ve formátu Dolby Digital 5.1. Bohužel jsou zvuky ve hře na průměrné úrovni a hudební doprovod je přímo katastrofální. Většina motivů je totiž založena na pseudo-atmosférickém „hůůů hůůů“, které vám za chvíli poleze pěkně na nervy. Fanoušci akčních her, kteří hrají všechny hry tohoto žánru, budou s WW svým způsobem spokojeni, ale i tak lze mluvit přinejlepším o slabším podprůměru.

WW je prvním projektem, kde spojil japonský gigant Capcom svoje síly s evropským vývojářským týmem. Bohužel šlo o nepříliš známé Circle Studio a výsledek tomu odpovídá. Osobně doufám, že Capcom na Evropu příliš nezanevře :-).

Without Warning
Výrobce/Vydavatel Circle Studio/Capcom
Platforma Xbox, PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: HDD
Verdikt: Dokonalý příklad absolutní ptákoviny. Vyloženě neurazí, ale slastně na WW vzpomínat rozhodně nebudete.
Hodnocení: 40% (info)



Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Z uklízení nepořádku a instalace sporáku je nečekaný herní hit

House Flipper

House Flipper je nečekaný prodejní hit letošního roku. Jeho hlavní náplní je přitom uklízení, stěhování nábytku a...

Další z rubriky

Z uklízení nepořádku a instalace sporáku je nečekaný herní hit

House Flipper

House Flipper je nečekaný prodejní hit letošního roku. Jeho hlavní náplní je přitom uklízení, stěhování nábytku a...

Phantom Doctrine vypadá jako X-COM z doby studené války

Phantom Doctrine

Tahová strategie Phantom Doctrine zaujme především zasazením do doby studené války a orientací na plíživý postup. Jinak...

Noví majitelé práv na značku Commandos slibují pokračování i remastery

Commandos

Legendární značka Commandos se vrátí. Bohužel však ještě nevíme kdy a v jaké podobě.



Najdete na iDNES.cz