Wizardry VIII - návrat RPG legendy

12:01aktualizováno  12:03
Osm let. Osm dlouhých let jsme čekali. Chvílemi to již vypadalo hodně nadějně, ale znáte to. Zvěsti o blížícím se vydání nemusí být pravdivé. Vydání dema sice je obvykle dobrým znamením, ale ještě nedává jistotu. Nyní již ale mohu s klidným svědomí prohlásit: „Jásejte, házejte čepce do vzduchu, nové Wizardry jsou tu!“

BonusWeb HIT Wizardry VIII O hře Wizardry VIII se už mluví opravdu dlouho. Termín vydání však již byl tolikrát odsunut a na různých herních serverech se už objevilo tolik poplašných zpráv o zrušení či pozastavení projektu, že doufat pomalu přestávali i ti největší optimisté. Letos je však herní trh ke všem příznivcům RPGček opravdu štědrý, takže jsme se nakonec dočkali i vytouženého osmého dílu legendární série Wizardry.

Jelikož série Wizardry je ságou vskutku letitou, nebylo by snad na škodu trochu si zalaškovat s historickými údaji. Počátky série Wizardry sahají až do osmdesátých let, kdy vyšel první (textový) díl této ságy. Zasloužila se o to kanadská firma Sir-Tech založená českými bratry Sirotkovými. Ač Wizardry nikdy neoslnily svým zpracováním, vždy se jednalo o promyšlený příběh a propracovaný systém. Možná ještě více než se jménem Sir-Tech je sága Wizardry spjata se jménem programátora a spoluautora D.W.Bradleyho. Tento chlapík se podílel na vývoji všech dílů až do titulu Wizardry VII, který vyšel roku 1993. Pod nejnovějším dílem, na který se dnes společně podíváme, sice již podepsán není, ale neznamená to, že odešel do důchodu. Pokud trochu sledujete herní scénu, tak jistě víte, že na sebe poměrně nedávno upozornil povedeným RPGčkem Wizards & Warriors, které jeho osudovým Wizardry není Wizardry VIII nepodobné. Ale zanechme historie, vraťme se do současnosti a pojďme se podívat na předvánoční nadílku v podobě hry Wizardry VIII.

Dark Savant se i přes největší snahu družiny hrdinů, kterou hráči ovládali v díle sedmém, zmocnil artefaktu Astral Dominae, jednoho z artefaktů Pánů vesmírů – Cosmic Lordů. Jako by mu to ale, prevítovi, nestačilo, rozhodl se ukořistit pro sebe veškerou moc a vědění, pomocí nichž kdysi dávno Lordi vytvořili vesmír. Dark Savant samozřejmě nechce použít jejich artefakty k vytvoření či zvelebování vesmíru, ale spíše k opačným účelům, tedy k ovládání a ničení. Dark Savant tedy ve své cestě za neomezenou mocí zamíří na Dominus, domov Pánů vesmíru. Není ovšem zdaleka sám, kdo se na tuto cestu vydává, takže to vypadá, že na planetě bude pěkně veselo. Mimo dění samozřejmě nemůže stát ani „ta správná strana“, takže na scéně se objeví i parta dobrodruhů, které budete samozřejmě ovládat vy.

Vzhledem k tomu, že do hry Wizardry VIII (dále jen W8) můžete naimportovat pozice z dílu sedmého, nikoho asi nepřekvapí, že hra nemá jen jeden začátek. Pokud použijete vaše svěřence ze sedmého dílu, příběh pokračuje tam, kde v minulém díle Wizardry VIII skončil. Pronásledujete Dark Savanta ve vesmírné lodi a nedaleko Dominia jste sestřeleni, takže havarujete a začínáte u trosek svého korábu. Navíc je s vámi Vi Domina, která pád také přežije a kromě radosti z návratu na rodnou planetu vám oznámí, že se s vámi setká později v nejbližším městě (a klidně si zmizí, zatímco vy se musíte do Arniky ploužit skrz několik lokací). Pokud začnete hru s novou partičkou, tak se do příběhu dostanete v tom samém okamžiku a s podobným záměrem, a co se týče letu vesmírem, tak i s podobným výsledkem. Takže také začínáte po dopadu lodi, až na to, že váš průvodce Grimpak zemře a Vi Domina se s vámi pochopitelně po havárii nesetká, ale nebojte, i v tomto případě se s ní později potkáte.

Musím se přiznat, že ač jsem pozici z W7 na svém disku vyhrabal, nakonec jsem se rozhodl k vytvoření nové družiny. Jak vyplývá z počátečního příběhového rozlišení, tak je jasné, že nelze kombinovat například dvě postavy z W7 a čtyři postavy nové. To může zamrzet, jelikož si sice můžete kdykoli měnit ksichtíky hrdinů a také můžete při přestupu změnit povolání, ale rasu samozřejmě nezměníte. A pokud si chcete poskládat družinu v jiném národnostním složení než ve W7, nezbývá vám než vytvořit novou partu. Je sice pravda, že po importu začínáte s postavami disponujícími 13 000 zkušenostmi, Wizardry VIII což se rovná zhruba pátým levelům, ale vzhledem ke geometricky rostoucím nárokům na další postupy to zas takový náskok není.

Jelikož většina z vás asi bude začínat tvorbou nové družiny, pojďme se nejprve podívat na herní postavy a jejich vývoj. Vzhledem k tomu, jak je systém postav propracovaný a kvalitní, dovolím si zdržet se u vašich hrdinů trochu déle. Při volbě rasy se hráči mladší, W7 nepamatující, asi budou pořádně divit, zatímco pamětníci překvapeni nebudou. Lidé, elfové, hobiti, gnómové a trpaslíci – to jsou národy klasické a ve světě fantasy dobře známé. Jenže to není ani polovina všech možností, které Wizardry nabízejí! Dále tu máme okřídlené skřítky faerie, dracony (kříženci člověka a draka), psí humanoidy rawulfy, humanoidy s kočičími rysy felpury, ještěrkovité lizardmany a podivné chlupaté mooky. Pro každou rasu je k dispozici několik povedených obličejíků mužských i ženských, navíc jsou zde i dva neurčité portréty v ninjovské kukle. Většina obličejů je vážně pěkná, ale pár jich je i trochu odfláknutých (zejména ty, které se objevily už v demu) a velkým zklamáním jsou pro mne (až na jeden obrázek) elfí chlapíci. Při tvorbě postavy si můžete vybrat i povahu, která bude charakterizovat danou postavu. Tato volba se ve hře projevuje různými hláškami a názory jednotlivých postav (trošku jako v Jagged Alliance 2, pocházející rovněž z dílny Sir-Techu) a je jen na vás, jestli ten který váš hrdina bude uzavřený, přátelský či intelektuálně založený. Wizardry VIII Při tvorbě nového hrdiny samozřejmě nelze zapomenout na výběr profese. I zde Wizardry lehce strčí do kapsy většinu ostatních RPGček. Kromě čtyř základních povolání bojovník, kouzelník, zloděj a kněz, které jsou samozřejmostí snad ve všech hrách tohoto žánru, někoho jistě mile překvapí bard, hraničář, lord, valkýra, psionik, alychymista, biskup, ninja, mnich a samuraj. Všechny tyto profese se objevily už v díle minulém, nový W8 však připravil malé překvápko i pro znalce této série. Novým povoláním je gadgeteer – šikula technicky nadaný, který je jednak dobrý v používání moderních zbraní, ale hlavně umí sám ledacos sestavit nebo vylepšit, navíc je zběhlý i v manipulaci s pastmi a zámky a může tak částečně nahradit zloděje (a pokud máte v partě také třeba ninju s plížením a vybíráním kapes, tak už v partě na klasického zlodějíčka asi místo vůbec nezbude).

Každá postava má několik hlavních atributů, které jí při přestupech na vyšší levely můžete zvyšovat. Kromě toho jsou pro různé profese také potřebné jisté minimální hodnoty těchto vlastností, takže když se později rozhodnete změnit u své postavy povolání, musí její vlastnosti splňovat určité limity. Kromě klasických atributů jako síla, obratnost či inteligence zde najdeme také méně obvyklé vlastnosti jako rychlost nebo smysly. Od základních vlastností se odvíjejí dovednosti, jako je boj na blízko či na dálku, zběhlost v různých směrech magie, otevírání zámků, skauting, znalost artefaktů, kritické zásahy a podobně. Wizardry VIII Těchto dovedností je ve W8 skutečně požehnaně a zajímavě je řešen i jejich vývoj. Nezlepšují se jen přidáváním bodíků při přestupu na vyšší levely, ale také používáním. Například po boji se čaroději metajícímu firebally jak o sraz vaz zlepší ohnivá magie, elfímu lukostřelci dovednost v boji na dálku a samuraji práce s mečem. Při nalezení skrytého předmětu se váš hraničář zlepší ve skautingu a následně bardka, která se pokusí předměty identifikovat, ve znalosti artefaktů. A tak dále a tak dále (vzpomínáte na Dungeon Mastera a hodinové tréninky ve stylu metání hvězdic proti schodům? :o)). Je pochopitelné, že zpočátku se dovednosti zlepšují poměrně rychle, ale později už vám bude chvilku trvat, než zvýšíte třeba své bojovnici boj se sekerou o jeden bodík. Kromě vlastností a dovedností mají některé profese a rasy speciální schopnosti, například valkýra umí oklamat smrt a po poklesu hitpointů na nulu nebo níž se neodebere na věčný odpočinek, ale zůstane mezi živými.

Vaše partička může mít až šest stálých členů a další dvě postavy lze přibrat dočasně (včetně již zmíněné Vi-Dominy), ale nemusí to být pravidlem. Slyšel jsem například o člověku, který hru rozehrál jen s mnichem. Je sice pravda, že čím méně postav, tím rychleji postupují na vyšší levely (jelikož zkušenosti se dělí počtem členů party), ale i tak je případně dohrání W8 s jedinou postavou vcelku hustým kouskem.

Wizardry VIII Po výběru družiny a shlédnutí intra složeného z několika statických obrázků se ocitnete na místě ztroskotání vaší kosmické lodi. A pro hráče předem nepřipravené a starších RPGček neznalé tu může být další překvapení – žádný pohled shora v izometrickém zpracování, ale svět viděný pěkně očima vašich hrdinů. Po okolí se můžete libovolně rozhlížet a samozřejmě také chodit, případně běhat. Hned na úvod vás čeká poměrně rozlehlý opuštěný klášter, kterým se nejprve asi budete snažit jen projít od místa havárie do otevřené krajiny, i když při podrobnějším průzkumu zjistíte, že už zde můžete získat cenné informace a užitečné předměty. Už v této úvodní lokaci potěší, že architektonicky je interiér dobře promyšlen a po chvilce průzkumu se v něm lehce zorientujete – žádné nelogicky propletené chodby a zbytečné slepé uličky. V úvodní lokaci rovněž narazíte na pár zajímavých nápadů, ale také míst, které jakoby do fantasy prostředí nepatří. Pokud jste hráli minulý díl, tak vás několik počítačů, ovládacích panelů či displejů nepřekvapí, pokud jste se sérií Wizardry zatím neměli tu čest, tak vězte, že všechny tyto technické vymoženosti do světa Wizardry patří. Po průchodu klášterem se ocitnete v první rozsáhlejší otevřené lokaci. Stejně jako mnoho dalších exteriérů se však může zdát trochu nudná – pár potvor, tábor banditů a zamčený dům. Je pravda, že nemůžeme od autorů chtít deset NPCček v každé obyčejné lokaci, ale přeci jen mohly být exteriéry trochu „plnější“. Po nějakém čase se konečně dotrmácíte do prvního města – do Arniky. V Arnice je samozřejmě mnoho budov a Wizardry VIII také pár NPCček, a to jak postav důležitých (se kterými se můžete dát do řeči), tak řadových (které vás při oslovení jen pozdraví a jdou si dál svojí cestou). V Arnice se konečně děj rozjede a pokud budete obratní při rozhovorech, tak začnete pomalu rozplétat celý příběh. O rozhovorech bych se asi měl zmínit trochu více – s každým hovoruchtivým NPCčkem se můžete pustit do debaty o hlavních tématech (které se vám samy ukládají do seznamu), nebo se ho můžete zeptat na nějaké slovo. Většina NPCček přitom má jakous takous odpověď na poměrně slušný repertoár klíčových slov (navíc jsou obvykle schopni rozpoznat i pár vulgárních výrazů, například bankovní úřednice vám na jisté slovo zamračeně odpoví, že takové věci ona nenabízí:o)). S některými postavami můžete také obchodovat, zkusit na ně seslat kouzlo, okrást je nebo je přemluvit k účasti na vašem dobrodružství. Nebudu vám prozrazovat další postup ve hře (časem se snad dočkáte návodu), ale místa, která navštívíte, budou rozhodně zajímavá – od mnohých externích lokací přes několikero dungeonů až třeba po stromové město nebo hrad démonů. O rozmanitých možnostech W8 bych mohl mluvit ještě dlouho a dlouho, jelikož hra toho nabízí opravdu hodně – propracované otevírání zámků a odstraňování pastí, skládání věcí z několika částí, hádanky, velká volnost při rozhovorech, různé možnosti postupu ve hře atd.

Wizardry VIII Svět Dominus má svá vlastní pravidla a místní obyvatelé mají své starosti. Ve hře tedy nemusíte sledovat jen hlavní příběh, ale můžete se věnovat i plnění menších nepovinných úkolů. Setkáte se také se spoustou zajímavých postav, některé vám poradí, pomohou či se k vám dokonce přidají. Většina setkání však obvykle nebude přátelská, ale právě naopak. Po lokacích se potuluje spousta potvor a nepřátel, takže bojovat budete na každém kroku. V „dungeonech“ je množství potvor celkem přiměřené, ale třeba v Arnice mě po čase přepady banditů a Dark Savantových pohůnků začaly jít trochu na nervy a v některých exteriérech je to opravdu peklo. Nepřátelé navíc získávají na síle s vaším postupem na vyšší levely, takže když se po čase chcete dostat do nějaké lokace z počátku hry, trvá leckdy pár hodin, než se přes několik průchozích lokací (které už jste předtím vyčistili) probijete do kýženého místa. Ať už je to s četností bojů jak chce, faktem zůstává, že soubojový systém je velmi dobře propracovaný. Stejně jako ve Wizardry VII je rozdělen na kola, přičemž na začátku tahu si zvolíte činnosti jednotlivých hrdinů (útok, střelba, obrana, kouzlení, odvracení nemrtvých, použití předmětu, dračí dech apod.) a pak jednotlivé akce vašich postav i nepřátel probíhají v pořadí závislém na jejich rychlosti. K dispozici je i volba opakování předešlé akce, takže nemusíte programováním činností trávit před každým kolem tolik času, navíc se lze přepnout do průběžného módu, kde postavy dělají stále to samé. Hrdinové jsou naštěstí dost inteligentní na to, aby si vybírali nové cíle, případně si měnili zbraně (přichystánu Wizardry VIII můžete mít hlavní a alternativní výzbroj – například meč se štítem a luk se šípy). U her zpracovaných z vlastního pohledu se obvykle příliš neuplatňují formace, ale zde je opak pravdou. Nepřátele se vás totiž často pokusí obstoupit z více stran a vaši „nárazníci“ pak musí krýt slabší čaroděje. Důležitou roli také hraje dosah zbraní, rozlišen je krátký (meče, sekyry apod.) a prodloužený (kopí), kromě toho jsou tu samozřejmě vrhací a střelné zbraně. Při bojích si můžete zobrazit údaje o nepřátelích, přičemž kvalita informací závisí na úrovni dovednosti mythology. Leckdy se vám stane, že vám v boji přijdou na pomoc nějací spojenci – například městská hlídka nebo bojově naladění mniši. Boje jsou dost promyšlené a je v nich pamatováno i na takové věci, jako je snazší útok zezadu, omyly při zaměřování kouzel se slepou postavou nebo nemožnost střílet, pokud vám někdo blokuje výhled (třeba již zmínění spojenci). Stejně jako v demu jsou tu však také mnohé nelogičnosti. O omráčení robota či slizu byla řeč i v diskusi, já přidám ještě jeden příklad za všechny – duchové jsou zranitelní úplně stejně jako obyčejní smrtelníci a můžete na ně tedy pálit z praku, mlátit do nich nemagickými zbraněmi nebo je otrávit jedovatým plynem. Co se týče zranitelností a imunit vůči různým typům útoků, nedělali si autoři příliš velkou hlavu, bohužel.

Důležitou roli v boji i mimo něj hraje magie. Kouzla jsou rozdělena do šesti směrů a je jich téměř stovka. Učit se je můžete při přestupu na vyšší level nebo po Wizardry VIII nalezení/koupení/ukradení učební knihy. Největším přínosem v oblasti magie je rozhodně fakt, že si můžete volit sílu kouzla. Na této volbě závisí účinek, spotřebovaná mana a také pravděpodobnost úspěšného seslání (což je dost důležité, jelikož nepovedené kouzlo se může obrátit proti vám). Co se doplňování many, hitpointů a kondice týče, nejlepším způsobem je táboření, i když vás při něm občas překvapí nějaká ta potvůrka.

Jak jsem naznačil již v úvodu, hra je zpracována ve 3D grafice s volností pohybu a pohledu. Interiéry jsou vykresleny kvalitně (i když s nabušenými 3D akcemi se měřit nemohou), horší je to v některých otevřených lokacích. Leckde sice najdeme dost detailů, některá místa jsou však hodně prázdná a působí nudným dojmem. Zamrzí také skutečnost, že nelze nastavit vzdálenost, do které se objekty a krajina vykreslují. V interiérech si toho ani nevšimnete, ale v některých exteriérech se kopce a stromy ztrácejí v mlze i na počítači, který by zvládnul vykreslovat i větší oblast. Velmi dobře jsou zpracovány nepřátelé i ostatní postavy, efekty doprovázející kouzla jsou také podařené, ve hře se střídá den a noc. Hra podporuje rozlišení až 1024x768, přičemž ve většině lokací je pohyb plynulý, na některých pomalejších strojích může hra při vysokém rozlišení pocukávat ve městech. Celkově je ale grafika solidní, i když třeba exteriéry mi připadají lépe řešeny v již zmíněné hře Wizards & Warriors. Zvukové zpracování hry je na velmi vysoké úrovni – od uklidňující hudby přes bojovou Wizardry VIII vřavu až po výborné namluvení hrdinů a NPCček. Zejména pronášení zaklínadel a hlášky vašich hrdinů se vám určitě budou líbit - každou chvíli uslyšíte komentování nějaké situace, které se liší podle rasy, profese a charakteru jednotlivých postav. Hodně dobře je zpracován list s informacemi o postavách a také inventář, kde si mimo jiné můžete méně používané věci hodit do společného baťohu, jehož váha se rozděluje mezi všechny členy party. Ovládání hry je zpracováno velmi jednoduše, ukládání pozice je rychlé (navíc jsou k dispozici tři sloty pro quicksave), orientaci vám usnadní deník a mapa. Na mapě si lze zobrazit celou lokaci na jedné obrazovce a vpisovat libovolné poznámky, jediným nedostatkem je pomalé zobrazování mapy v některých lokacích.

Recenze se mi trochu protáhla, ale doufám, že jste se nenudili. Asi se objeví hodně sporů a spekulací o tom, zda je lepší hra Wizardry VIII nebo Bradleyho Wizards & Warriors. Pro některé RPG tuhoně může být hra W8 trochu zklamáním, jelikož možná až zbytečně moc klade důraz na velké množství bojů a není (pro mnohé včetně mě trochu překvapivě) tak moc zamotaná a složitá jako Wizards & Warriors, na druhou stranu je daleko přístupnější většímu okruhu hráčů. Jinak je srovnání těchto dvou titulů spíš věcí subjektivního názoru. Mě osobně Wizardry hodně chytly a i přes některé nedostatky považuji tuto hru za vynikající RPG, které je ještě lepší než W&W. A skutečnost, že pod ním není podepsán génius Bradley, na věci nic nemění…

Wizardry VIII
Výrobce: Sir-Tech
Vydavatel: Sir-Tech