Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wizardry VIII - neskutečné první dojmy

  12:00aktualizováno  12:30
Má cenu představovat vám sérii Wizardry? Asi ne. Tuhle legendární RPG ságu snad zná úplně každý, ať už z vlastní zkušenosti či z doslechu. Od posledního titulu už uplynulo pěkných pár let a nyní se schyluje k vydání osmého dílu. Nedávno vyšlo alespoň demo a první dojmy z této ultra pařby si můžete právě teď přečíst.

Wizardry VIII Série Wizardry od kanadské společnosti Sir-Tech (kterou mimochodem založili čeští bratři Sirotkové) je legendou všech legend. Všechny její díly se vyznačovaly obrovskou propracovaností herního světa i systému a ne náhodou patřily mezi špičku mezi RPGčky. Už mnoho let všichni příznivci tohoto žánru volají po pokračování a zdá se, že jejich tužby budou brzy naplněny. Wizardry VIII (dále jen W8) se totiž již snad konečně chystá do obchodů a na světě již je demo, které se dostalo i do mých RPGčekchtivích rukou.

Dark Savant, hlavní prevít a zloduch všemi mastmi mazaný, na konci sedmého dílu uprchl a vyhnul se tak zaslouženému trestu. A co hůř, vydal se na cestu do světa Dominius. Tento svět byl domovem tvůrců vesmíru a pokud se Dark Savant zmocní jejich artefaktů, bude v podstatě neporazitelný. Všichni RPGčkáři, kteří na Dark Savanta mají už pěkných pár let pifku, budou již brzo moci zasednout ke svým počítačům a pokračovat v boji za záchranu světa, vesmíru a tak vůbec.

W8 patří mezi RPGčka družinová, takže světem Dominia se nebude protloukat osamocený dobrodruh, ale hned celá partička hrdinů a hrdinek. Stejně jako v minulém díle se Wizardry VIII jedná o partu šestičlennou (což je vcelku ideální a často využívaný počet), navíc však bude možno přibrat na kratší či delší dobu na své cesty další dvě postavy – NPCčka. Všechny pamětníky a hráče předchozích dílů jistě velmi potěší fakt, že do hry bude možno importovat party z Wizardry VI (Bane of the Cosmic Forge), Wizardry VII (Crusaders of Dark Savant) a Wizardry Gold. Vaše parta bude v takovém případě samozřejmě dost „zkrouhnuta“ co se týče zkušeností a vybavení, ale pořád to budou vaši známí oblíbenci a přeci jen budete začínat v trochu lepší pozici než hráči hrající od začátku.

Ovšem ani pařani mladší, kteří sejvy z minulých her nemají, nemusí truchlit. Tvorba nových postav je totiž v případě série Wizardry lahůdkou sama o sobě. Na výběr je jedenáct ras, přičemž zde najdeme klasické lidi, elfy, trpaslíky, hobity a gnómy, o něco méně obvyklé (ale třeba z D&D známé alespoň coby NPC či nepřátele) faerie a lizardmany, a jedinečné „psolidi“ rawulfy, „kočkolidi“ felpury, dracony a mooky, které nenajdete nikde jinde než v sérii Wizardry. Někoho může zamrzet, že se zde neobjevují půlorkové nebo půlelfové, ale ve Wizardry se tito kříženci prostě vůbec nevyskytují (elfové si asi dávají větší pozor než v jiných světech :o)). Každá rasa má jinou siluetu v inventáři Wizardry VIII postavy a jiné obličejíky a hlasy. Po pravdě řečeno, trochu mne v tomto ohledu zklamal elf v demoverzi, jelikož má největší uši, jaké jsem kdy u elfa viděl, rostou mu vousy (budiž, elfové ve Wizardry mohou být prostě jiní než v ostatních světech) a hlavně mluví s příšerným francouzským přízvukem.

Ještě větší výběr je mezi profesemi. Bojovník, zloděj, kouzelník, kněz, hraničář a bard asi nikoho nepřekvapí, rychle si zvykneme i na valkýru a lorda, což jsou de facto obdoby paladina. Hráč neznalý minulých dílů však může být zaskočen asijskými povoláními typu mnich, ninja a samuraj, jakož i poměrně netradičním alchymistou, psionikem a bishopem. Korunu všemu pak nasadí gadgeteer, který je novinkou i v rámci wizardrovské série. Jedná se o všeuměla, který umí zacházet s různými vynálezy a moderními střelnými zbraněmi, občas navíc sám něco složí dohromady. Pokud jste hráli Arcanum, hledejte paralelu s tamními technicky založenými postavami.

Teď si asi říkáte, co je to za fantasy, když se v ní používají moderní střelné zbraně. Už v minulých dílech se objevovaly prvky známé spíš ze sci-fi prostředí a W8 v tomto trendu hodlá pokračovat. Konec konců už příchod na planetu Dominus je dost výmluvný – Wizardry VIII nikoli pomocí teleportačního portálu či mocného artefaktu, ale s použitím kosmické lodi. Nebojte se však přehnané hybridnosti hry či celé série, vše je dobře vyváženo a logicky odůvodněno, takže futuristické prvky tvoří spíš příjemné zpestření než do očí bijící nesrovnalost.

Vzhledem k tomu, že tvorba a vývoj postav je ve W8 neskutečně propracovaný, musím zmínit ještě další vychytávky. Každá postava může mít nějaké osobnostní rysy a hlavně disponuje širokou škálou vlastností a dovedností. Mezi základní atributy patří kromě více méně klasických i rychlost a smysly, nejzajímavější na postavě jsou však její „skilly“. Kromě základních bojových dovedností, komunikace, mytologie a artefaktů je zde mnoho dovedností specifických pro některá povolání. Například hraničář pomocí scoutingu odhaluje zamaskované nepřátele nebo skryté předměty, bardova hudební dovednost ovlivňuje kvalitu jeho magického muzicírování, zloději a ninjové používají plížení, dále tu máme otvírání zámků, vybírání kapes a mnoho dalšího. V boji se počítají dovednosti s jednotlivými druhy zbraní, magické profese pak mají různé schopnosti spjaté s kouzly. Samotných kouzel je kolem 90 a jsou (pro Wizardry již tradičně) rozděleny do šesti okruhů. Solidní rozmanitost kouzel ještě zdůrazňuje fakt, že při seslání kouzla je možno zvolit sílu – to určitě Wizardry VIII oceníte, jelikož asi budete potřebovat jinak silný fireball na tlupu malých ještěrek a na skupinu mocných nemrtvých. Zajímavé je i centrování prostorových kouzel, prostě si v klidu (při výběru kouzla se hra automaticky zapauzuje) zaměříte střed kouzla a vidíte, jaké tvory zasáhne a jaké nikoliv.

Jednou z důležitých součástí RPGček bývají boje. V případě W8 to platí dvojnásob, jelikož se nejedná o několik bezduchých mávnutí mečem, ale o strategickou bitku, jejíž výsledek závisí na vaší chytrosti a kvalitě družiny, ne na rychlosti prstů. Boj je tahový a probíhá tak, že si nejprve naprogramujete činnosti svých postav (útok, krytí, seslání kouzla, použití předmětu, vyvolání speciální dovednosti apod.) a pak proběhne bojové kolo. V lehčích soubojích můžete přepnout do průběžného módu, kdy vaši hrdinové pokračují v naprogramované činnosti, přičemž se sami chytře zaměřují na nové protivníky a případně si prohodí zbraně (pokud třeba hraničář sejme mečem pavouka a další nejbližší neřád je mimo dosah, přezbrojí na luk a začne po něm vesele pálit). Důležitou roli hraje v bojích formace vaší družiny, při jejímž sestavování máte naprostou volnost a nejste omezováni několika předdefinovanými uskupeními. Formace jsou o to důležitější, že nepřátelé často útočí z více stran a nejsou úplně hloupí. Boje zatím vypadají moc dobře, i přes velkou Wizardry VIII propracovanost zůstávají relativně svižné (třeba ve srovnání s Pool of Radiance). Ale abych nepřechválil, objevil jsem i jeden neduh – holí se mi podařilo omráčit sliz, což není moc realistické. Doufejme, že je to jen nedodělávka v demu a že do plné verze autoři nepustí podobné mezery v imunitě potvor proti různým efektům.

RPGčka se od ostatních žánrů odlišují mimo jiné tím, že hrdinové se postupem času zlepšují. W8 má dvě úrovně vývoje – jednak se zlepšují jednotlivé dovednosti tréninkem (při boji se zlepšují používané zbraňové dovednosti, při sbírání předmětů se občas někomu zlepší znalost artefaktů apod.) a také je zde klasický postup na vyšší levely. Po nasbírání potřebného množství zkušeností se můžete pustit do přestupu. Postavě se zvýší hitpointy, mana a výdrž, dále rozdělíte pár bodíků do vlastností a dovedností, případně vyberete nové kouzlo. Pokud postava splňuje minimální požadavky na jiné povolání, můžete se vydat cestou jiné profese. Takto je možné vystřídat několik povolání.

Hra W8 by měla obsahovat obrovské množství předmětů. Je pravda, že již v demu je požehnané množství zbraní, brnění, magických cetek a dalších věcí nezbytných pro život dobrodruha, trochu mne ale zamrzela jedna věc – různé předměty podobného typu vypadají Wizardry VIII navlas stejně (například několik typů kazajky a koženého brnění od sebe na pohled vůbec nerozeznáte). Všechny předměty jsou podrobně popsány, některé je ale nutno nejprve identifikovat kouzlem či dovedností.

Zpracování je na moderní RPG trochu netradiční a částečně se vrací ke starým dobrým „dungeonům“. Ne snad kvalitou či zaměřením na interiéry, ale zpracováním z vlastního pohledu. Vše je však 3D a grafika je na velmi slušné úrovni. Interiéry i exteriéry obsahují hodně detailů a textury různých povrchů jsou zpracovány opravdu pečlivě. Na škodu je jen skutečnost, že si nelze nastavit vzdálenost, do které se objekty a krajina vykreslují. V některých exteriérech se tak ztrácejí třeba kopce „v mlze“ i na počítači, který by klidně zvládnul vykreslovat větší oblast.

Hra podporuje rozlišení až 1024x768, přičemž na testovacím stroji (433 MHz, 256 MB RAM a 32 MB 3D karta) byl pohyb plynulý i při tomto nejvyšším rozlišení a plných detailech. Jako minimální požadavky autoři uvádějí procesor 233 MHz, 64 MB RAM a 3D kartu, což by snad měla mít většina hráčů (i když se asi budou muset spokojit s nižším rozlišením, ale i tak je grafika solidní). Propracovaná je i zvuková stránka hry a každou chvíli vás pobaví, Wizardry VIII potěší či naštvou různé hlášky vašich svěřenců. Ovládání hry je vyřešeno dobře, save a load je pohodlný, interface je také dobrý (navíc si můžete téměř všechny ikony schovat a mít výhled na celé obrazovce), velmi precizní je i osobní karta jednotlivých hrdinů.

Tak koukám, že se mi ty první dojmy trošku natáhly. Ale nedivte se, W8 je tak propracovanou hru, že shrnout základní informace do krátkého článku prostě nejde. Demo vypadá opravdu velice dobře a neobsahuje v podstatě žádný závažnější problém, navíc je ve hře spousta drobných vychytávek, které není ani možno všechny vyjmenovat. Zatím si netroufám odhadnout rozsah světa a kvalitu herního příběhu či jeho nelinearitu (i když už teď je jasné, že hra bude mít několik různých začátků a konců), ale po zkušenostech Wizardry VII si myslím, že v tomto ohledu se nemáme čeho obávat. Osobně bych doporučil hráčům chystající se na pokoření W8, aby si vzali v práci dovolenou na nějaký ten měsíc. Série Wizardry byla totiž vždy proslulá právě velkým rozsahem a skvělým příběhem, pokud se k tomu navíc přidá výborné zpracování a ještě propracovanější vývoj postav než dřív, bude to asi naprostá bomba. Hra by měla vyjít ještě do konce roku, a to kompletně v češtině, takže většina RPGčkářů asi letos vynechá vánoční nadílku, oslavu Silvestra i výlety na lyžích.

Autor:


Témata: bitka


Nejčtenější

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

PRAGMA personální agentura s.r.o.
Solution Expert Finance

PRAGMA personální agentura s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 60 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.