Wizards & Warriors - dokonalost sama

12:00aktualizováno  10. července 2001 1:32
D. W. Bradley se vrací. Sice opustil své místo v čele vývojářského týmu Heuristic Park a přenechal Wizardry někomu jinému, ze své RPG geniality ale nic neztratil. Však sami uvidíte. Wizards & Warriors jsou tím nejlepším možným důkazem.

Wizards & WarriorsPrezradím Vám, na každý dungeon sa teším skoro ako malé dieťa. Veď kde može obyčajný človiečik ako som ja zažiť také dobrodružstvá, kde može poraziť drakov a vyplieniť ich poklady, alebo kde može zachrániť svet pred úplným zničením?

Svet hry Wizards & Warriors patrí do tej poslednej kategórie. Temný faraón Lord Cet sa prebúdza zo svojho dlhého zajateckého spánku a jedine zázračný ale stratený meč Mavin je schopný ho zastaviť a zachrániť tak svet pred jeho krutovládou. A kto iný je schopný meč v neďalekej krypte nájsť, ako hráčom poskladaná partia dobrodruhov!

Ale zabudnime na trochu klišoidný úvod a prejdime priamo k hre. Začíname v dedine Valeia, ktorej spracovanie asi nikoho neoslní, ale po určitej dobe nám dojde, že je velmi praktické a prehladné. Všetko je totiž na jednej paralaxne skrolujúcej bitmape nevalnej kvality, kde sa prostým klikaním presúvame do dostupných budov. Hneď na úvod nás čaká krčmička, kde si vytvoríme svojich avatarov. Naraz možeme mať v partii 6 postáv, ale v krčme ich može byť trojnásobok, medzi ktorými si potom vyberáme postavy vhodné pre danú úlohu. Wizards & WarriorsSamozrejme, ale len ak máme o podobnú stratégiu záujem. Čo určite prekvapí a aj poteší, na výber nemáme len klasickú tolkienovskú štvoricu rás a ich kombinácií, ale okrem klasík ako človek, elf, alebo trpazlík (hobit zastúpený nie je) je tu aj zopár špecialít ako potkanoid, mačkoid, slonoid, prasoid, atď. A pritom každá rasa má svoje špecifické vlastnosti vhodné pre rozne povolania. Ja osobne som bol novými rasami tak nadšený, že som si do partie vybral výlučne len tie. Povolania už ale nie sú tak rozmanité. Teda v úvode, neskor sa všetko zmení. Teraz si ale musíme vystačiť s klasickým bojovníkom, zlodejom, klerikom a mágom. Neskor vstúpením do roznych gíld je možné dosiahnuť specializácie povolania, ako napríklad v Dračom doupěti, a vytvoriť si tak barbariana, ninju, samuraja, paladina, či dokonca ultimátneho zenmastera, ktorý je perfektný v skoro vo všetkom. Ale nemyslite si, že to všetko pojde tak jednoducho. Niektoré špecializácie vyžadujú po vašich postavách dosiahnutie určitých vlastností a zenmasterom sa stanú naozaj len tí najlepší. A to si budete musieť poctivo vydrieť. Čo je ešte zaujímavé v RPG systéme, je fakt, že po level upoch si nepridávame bodíky len do Wizards & Warriorszbraní, kúziel a špeciálnych vlastností, ale aj priamo do základných vlastností.

Keď už sme konečne vyliezli z krčmy a máme vyselektovaných svojich prvých dobrodruhov, tak je načase ich zásobiť. Obchodovanie je trochu nešikovné a tak si pri prvom obchode, určite podobne ako ja, zakúpite kopu nevhodných zbytočností, pokým si naň zvyknete. Zaujímavé je, že vstupovaním do roznych gíld sa vám umožní nakupovanie špeciálnych predmetov a hlavne sa vám zadajú rozne postranné questy, pomocou ktorých stúpa vaša pozícia v rámci gildu. Tiež je možné v gildách aj trénovať rozne vlastnosti.

Okrem obchodov a k nim prislúchajúcich gíld je v meste ešte radnica, kde sa dajú tiež zaobstarať rozne postranné prácičky, kde je možné si uložiť peniaze do banky (ale bez úroku) a kde sa dajú získať najnovšie správy. Možností je neúrekom a je vidieť, že autori za tie štyry roky vývoja nezahálali a RPG systém vymakali do najmenších podrobností.

Pozrime si ale už aj nejakú akciu. Dedina sa dá opustiť dvoma bránami, ale odporúčam Wizards & Warriorsposlúchnuť radu dedinského mudrca a zvoliť tú severnú. Tu si už užijeme aj samotného 3D spracovania, ktoré síce nepatrí medzi aktuálnu špičku, ale na dungeoňácke pomery je viac než slušná a hlavne sa aj v softwarovom móde hýbe celkom plynule a to aj na pomalších počítačoch. A keď z lesa konečne vlezieme do nejakého dungeonu, tak už ani grafiku nebudeme mocť kritizovať. Hlavne atmosféra temných a krivolakých chodbičiek, sem tam osvetlených nejakou tou faklou, sa podarila na jednotku.

Spomeniem aj súbojový systém. Heuristik Park sluboval hory doly, prepínatelný realtime a turnbased systém, ale výsledok je akýsi divný. Výsledok je taký, že obe módy od seba skoro nerozoznáte, len v turn based budú vaše postavy útočiť o poznanie pomalšie. A to nepoteší. Zabudnime na skvelé pause z BG2, tu budeme nútení besne a presne klikať po obrazovke, aby sme vobec niečo v boji dosiahli. Nepríjemný je fakt, že musíme byť nepriatelovi na dosah a musíme naň presne kliknúť, čo napríklad pri poletujúcich netopieroch nie je práve jednoduchá záležitosť. Na druhej strane, ale je potom boj velmi živý aWizards & Warriors skoro pripomína nejakú divú 3d akciu s uhýbaním pred prilietajúcimi firebalmi, klučkovaním medzi nepriatelmi, atď.

Herná časť sa taktiež nedá zaškatulkovať ako všetko čo bolo doteraz. Zabudnime na priame používanie predmetov z inventára a la BG2. Tu si poctivo musíme zvoliť postavu, potom v zozname naklikať požadovaný predmet a až potom kliknúť na miesto použitia. Keď do toho ešte zarátam, že hádanky sú na úrovni slušnej adventúry a zbierané predmety sú často nepatrné a poriadne poskrývané, tak sa pri postupovaní dungeonom často zasekneme a nebudeme vedieť ako ďalej. Dokonca niekedy je potrebné niečo aj povedať a to priamo napísaním vety do konzoly!!!

A to všetko sa potom premietne na celkovom dojme, aký si odnesieme od Wizards & Wariors. D. W. Bradley a jeho tím za tie 4 roky toho spracoval neúrekom a zarytý fanúšik RPG žánru sa može v poskytovaných možnostiach doslova vyšantiť. Nové zaujímavé rasy, špecializácie postavy v roznych gildách, kopa postranných questov, velmi zaujímavé a skoro adventúroidné Wizards & Warriorsdungeony plné tuhých akčných bojov, atmosférická grafika plná detailov. A to ani nehovorim o dalších podrobnostiach, ako o obrovskom svete na preskúmanie, o možnosti bojov pod vodou, o jazdení na koni, o nádherných kúzlach a o stovkách nepriatelov a NPC postáv ktoré vám pomáhajú, alebo vám zadávajú nové úlohy. Na druhej strane ale zostáva nedorobené ovládanie, trošku prepísknutá zložitosť, neprístupnosť obyčajným hráčom, nemožnosť spania, ktorá prinúti hráčov pobehovať v noci a nie práve najkrajšia grafika vo vonkajších priestoroch (a to nespomínam perspektívu, ktorá mi pripomínala rybie oko) a v meste, to všetko hodnotenie trochu kazí.Ale nebuďme puntičkári.

Výsledkom je teda nadpriemerný dungeon, na ktorý sa bude dlho spomínať, ale len v radoch RPG znalých hráčov, obyčajný smrtelník, ktorý sa práve teraz chce zoznámiť s dungeonmi nech siahne radšej po inom titule.

Wizards & Warriors
Výrobce: Heuristic Park
Distributor: Activision