Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

World of Warcraft - MMO hit

  12:00aktualizováno  23. září 10:57
Nový projekt Blizzardu si zahrajeme již jen ve vodách internetu, ovšem o tom, že to bude opět hit, se po dojmech z betatestu nedá pochybovat. V tomto speciálu se o World of WarCraft dozvíte úplně všechno!

World of Warcraft Warcraft – to je mezi hráči hotová legenda, bez níž si žánr realtimových strategií lze jen těžko představit. Blizzard nám umožnil již třikrát podívat se do tohoto jedinečného světa a vždy se jednalo právě o RTS formu. Jenže časy se mění a do popředí se dostává internet se všemi jeho vychytávkami, především pak s MMOG, tedy masivně multiplayerovými hrami, jež umožňují tisícům hráčů z celého světa obývat virtuální prostor. Potenciál žánru vycítila snad každá větší společnost, která v byznysu počítačových her něco znamená. Nutno však dodat, že se na toto pole nepouští jen velké vydavatelské domy, nýbrž i menší firmičky, které mají pocit, že se v MMO oblasti mohou uplatnit. Avšak Blizzard se svým World of Warcraft patří hned od prvních chvil k těm málo pečlivě sledovaným projektům, jež mají nejen šanci na přežití, ale mohou se stát i opravdovými hity schopnými přilákat statisíce ochotně platících hráčů. Někdo by se možná mohl domnívat, že se Blizzard se svou online variantou Warcraft světa příliš neodchýlí od pevných kořenů a vyvrhne na trh pořádně šťavnatou MMORTS. Chyba lávky, vážení. Páni designéři se rozhodli využít ještě jednoho velice proslulého know-how, jež se k World of Warcraft Blizzardu pojí jako důchodci k telenovelám. A tím je samozřejmě Diablo 2. Poutavý svět Warcraftu a herní systém ne nepodobný Diablu 2 – to už je kombinace, s níž se toto MMORPG v dnes již značné konkurenci rozhodně neztratí.

World of Warcraft je v podstatě od počátku tohoto roku hotový, od té doby pro něj nastala jedna z nejdůležitějších fází, tedy obšírné testování, na něž Blizzard, jak jistě všichni víte, klade obří důraz a přestože se nám neustálé měsíční odkládání nelíbí, je nám tento přístup rozhodně sympatičtější, než kdyby si tvůrci z hráčů udělali platící betatestery, což v současné době není vůbec neobvyklé. Zhruba půl roku byl WoW testován víceméně interně, ovšem v minulých měsících se vše rozjelo naplno a do užšího betatestu byly přizvány tisíce hráčů, tudíž je již nyní dost dobře možné si o hře udělat poměrně jasný obrázek, který bychom vám rádi zprostředkovali.

Šaman

Saman Šamani jsou duchovními vůdci národů Hordy, což mimojiné znamená, že si jich za alianci neužijete. Komunikují s duchy, mají vize z budoucnosti a pomáhají svým ovečkám v temných dobách. Šamani jsou veskrze mírumilovnými povahami, které se samy nepouští do otevřených bojů, ale při bitkách podporují své druhy. Ovšem, když už se s nějakým tím nebezpečím musí vypořádat, přijdou na řadu jeho rozhodně ne neúčinné zbraně na dálku, jež čerpají sílu z přírody. Přednosti: Může léčit sebe i ostatní spojence, může vzkřísit parťáky, převtěluje se do vlčí formy, v níž je velice rychlý. Slabiny: Může nosit pouze kožená brnění, což ho oproti paladinovi nebo válečníkovi značně oslabuje.

Na počátku jakéhokoliv RPG nemůže stát nic jiného, než tvorba neohroženého hrdiny, s nímž následně strávíme stovky hodin ve virtuálním prostoru. Na jednom účtu by mělo být možné paralelně vytvořit až pět postav, tudíž není problémem rozehrát dobrodružství vícekrát. A věřte, že tuto možnost určitě využijete, poněvadž množství ras a povolání rozhodně není z nejmenších, což je pro podobné MMORPG převelice důležité. Do první skupiny patří víceméně dobře známé národy fantasy světů. Konkrétně jde o lidi, trpaslíky, noční elfy, gnomy, orky, nemrtvé, taureny a trolly. Co se týče povolání, je zde ještě větší výběr a právě ten ovlivní samotné hraní zřejmě nejvíce. Vžijeme se do role druidů, mágů, knězů, šamanů, kouzelníků, válečníků, lovců, zlodějů či paladinů. Každý z nich má své nepopiratelné přednosti, ale samozřejmě i slabiny. Po navolení těchto důležitých nastavení zbývá již jen vybrat pohlaví, trochu poupravit vzhled a v neposlední řadě vymyslet pořádně úderné jméno.

World of Warcraft Jednou z největších předností World of Warcraft bude zcela určitě velice lehký nástup do hry, který nenadělá vrásky méně zkušeným pařanům, ale nemají jím pohrdnout ani profesionálové, kteří jsou zvyklí na komplikované systémy například z Everquestu či Star Wars: Galaxies. Zde budou mít i oni ulehčenou práci a dle betatestu si velice přívětivý interface, ale i vůbec počáteční zakomponování postavy jedině pochvalují. WoW oplývá vskutku obřím a do detailu vyvedeným světem s vlastní historií, současnou situací a nakopnutou budoucností, kterou ponesete vedle tisíců dalších hráčů na svých bedrech i vy. Příběh volně navazuje na události z třetího Warcraftu, ale jeho znalost není ani omylem podmínkou. Story by sice měla hrát důležitější roli než v konkurenčních projektech, avšak i tak ustoupí s časem trochu na pozadí a hráči si vytvoří vlastní, často mnohem zajímavější, příběhy. Ale jen tak, abyste byli v obraze – Pohroma nemrtvých, což je jen jejich jedna větev, se rozšiřuje čím dál tím nemilosrdněji a ostatní rasy s tím mají pochopitelně problémy, jež jim jako člen komunity musíte pomoci vyřešit. Zajímavé je, že každý z národů začíná své dobrodružství na kompletně odlišném místě, například World of Warcraft elfové se napoprvé projdou po lesích Teldrassil, trpaslíci se rozkoukají v pevnosti Dun Morogh. Zpočátku tedy narazíte víceméně jen na spolubojovníky ve zbrani, ale také NPC. Až o něco později se vše pořádně rozjede.

WoW klade vůbec větší důraz na počáteční, osamocené, plnění questů a dle zkušeností z betatestu se dá prohlásit, že jde o velice příjemné, pozvolné, nikoli nudné, začlenění do komunity. Dalo by se to nazvat jakýmsi tutorialem, ale pořádně zábavným tutorialem. Hned po naloadování rozsáhlého prostředí se před hráčem objeví NPC s velkým vykřičníkem nad hlavou, což samozřejmě značí nějaký ten úkol. Za temného elfa je třeba zabít pět divokých šelem a tři divoká prasata. V popisu práce stojí rovněž, co na vás čeká ve formě odměny. Nepříjemná zvířena se nenachází vůbec daleko a při jejím spatření tasíme meč. Několik mohutných úderů a je po všem. Hrdina má o něco více zkušeností a čeká na něj příjemné vyzvednutí odměny, tentokrát potřebné počáteční výbavy. První NPC nás doporučuje svému nedaleko stojícímu příteli, který pro nás opět něco má. A takhleWorld of Warcraft to jde pořád dál a dál. Žádné zbytečně dlouhé pobíhání – všechno je skvěle nahuštěno, ale tak, že to ani v nejmenším nepůsobí cíleně nebo snad násilně. V tom je ten fór a síla WoW, tedy alespoň v prvních několika hodinách. Časem se jistě podíváte dál, ovšem to už vám ani nepřijde, jelikož se svět naučíte postupně znát jako své boty. Pořádná akce namísto nudného, často samoúčelného, cepování postavy, to si necháme milerádi líbit.

Nutno však podotknout, že úkoly se kdovíjak neliší a drží se víceméně zaběhnutého standardu MMORPG, tedy něco támhle zneškodnit či donést apod. Všechno je ale tak nějak zabaleno do zábavného kabátku a po několik desítek hodin dokáže hra tímto způsobem velice dobře bavit, a to především díky skvěle propracovaným episodám složených z několika questů, jež jsou propojeny do jednolitého celku. Jejich splnění obvykle trvá nějakou tu dobu a jako sladká odměna je pak připraveno něco delikátního. A časem se stejně hráč od NPC trochu odtrhne a začne prožívat dobrodružství s vlastní partičkou, což nabízí, samozřejmě při obligátních aktualizacích, zábavu na měsíce, pro někoho i roky a někdo,

Čarodej

Carodej Čarodějové nebyli ničím jiným, než mágy, kteří klesli jednoduše příliš hluboko k démonickým silám a začali jich využívat ku svému prospěchu. Nyní je jejich myšlení lapeno v jakési astrální rovině a oni se topí v chaosu. Ohnivá legie je nyní opět povolala do svých služeb, což nevěští nic jiného, protože černokněžníci disponují těmi vůbec nejdestruktivnějšími známými kouzly. Pokud se tohoto povolání zhostí schopný hráč, může být toto jedním z nejsilnějších. Postava čaroděje se rovněž dá hrát mnoha zcela odlišnými způsoby, což její atraktivitu jedině dále zvyšuje. Vyvoláte si silného parťáka, nebo vsadíte raději ještě více na mocné čáry. Přednosti: Může si vyvolat spolubojovníka a není tak prakticky nikdy sám, vytváří léčivé lektvary, dokáže nepřátelům velice nepříjemně vysávat životy. Slabiny: Mnoho zaklínadel zabírá cenné místo v inventáři, povětšinou jen slabě vyzbrojen, pro přímý boj zcela nevhodná postava.

žel takové případy jsou známy, dost možná skončí u hry se životem. Tenhle osud vám ale ani v nejmenším nepřejeme, jen chceme zdůraznit, že MMORPG, zvláště pak tohle, jsou až neskutečně návyková a to v této oblasti dosud nebyl vytvořen nějaký majstrštyk. WoW by to mohl zvládnout, jenže pak bych hráčům se slabší vůli doporučil, aby si ho drželi na hony daleko od harddisku.

Jak už jsme zmínili, občas se i proběhnete, ale Blizzard tohoto prostředku chce využívat jen v naprostém minimu situací a tento by na řadu měl přijít jen tehdy, když už v daném regionu opravdu nebude co dělat a příběhová linie vás zavede do dalšího, kde zase narazíte na pořádnou porci neokleštěné zábavy. Ano, questy nebudou jen ojedinělá dílka, ale půjde o součást souvislejšího tažení, jehož se můžete, ale nemusíte zúčastnit. Například World of Warcraft první hlavní quest nočních elfů dává hodně silně vzpomenout na konec Warcraftu 3. Když byl zničen strom světa Nordrasiil, nastala pro elfy úplně nová éra a vy jako jeden z nich musíte sbírat vodu z měsíčních studní, přesně jako v RTS. I ostatní rasy mají problémy. Lidští hrdinové podléhají militantnímu komandu v hlavním městě Stormwindu a starají se navíc o drzé gobliny, kteří zabrali všechny doly v oblasti. Trpaslíci a Gnomové se potýkají s nepřátelskou trollí invazí. Jednoduše: WoW z vás udělá hodnotnou součást světa tak silně, jako ta nejlepší RPG pro jednoho hráče a navíc k tomu dodá ještě hodnotnější MMO složku.

Klasická MMORPG nutí, aby se hráči zabývali časem nudnými souboji s neustále stejnými, byť silnými, monstry, což je v podstatě jediná možnost, jak si nějak vytrénovat postavu, nepočítáme-li PvP souboje. Blizzard se ale opravdu mnohem více zaměřuje na questy, za něž dostanete mnohem větší počet zkušeností, než kdybyste se hodiny honili za ojedinělými nepřáteli. I to bude samozřejmě World of Warcraft možné, ale preference leží prostě někde jinde. Poté, co charakter dosáhne nové úrovně, je o další zábavu postaráno. V takovém případě totiž obdržíte nesmírně hodnotné bodíky pro talenty či schopnosti. S prvními jmenovanými si můžete vylepšit postavu hned na místě prostřednictvím zvednutí například síly, inteligence nebo profilováním se na nějaký způsob boje či magie. S dovednostmi se naopak naučíte něco z civilních řemesel. Můžete se například stát rybářem, kuchařem, koželuhem, pastevcem, alchymistou či ševcem. Suroviny k vykonávání těchto řemesel není třeba nutně nakupovat u NPC obchodníků, mnohem lepší je najít si potřebný materiál v přírodě nebo ho výhodně vyobchodovat s ostatními hráči. Zabitý divočák zanechá například pořádný flák masa, z něhož mohou kuchaři uvařit pěkné propečené masíčko, které regeneruje zdraví mnohem lépe než maso syrové. Z kůže se pak dají vytvořit různé ochrany. Aby ale byly silnější nebo dokonce speciální, je třeba přidat něco dalších ingrediencí.

World of Warcraft mapa

Mapa WoW World of Warcraft se bude odehrávat ve skutečně rozsáhlém prostředí, jehož striktní projití vám bez legrace zabere mnohé hodiny, ale to si z něj pranic neužijete. Malebné fantasy by bylo škoda minout a vývojáři si dávají opravdu záležet, aby každý, byť sebezapadlejší kout vypadal skvěle a podle představ hráčů. O mnohých skrytých třešničkách na dortu není třeba mluvit, jejich přítomnost je zde samozřejmostí. Na obrázku můžete vidět celou mapu a vezměte jed na to, že ještě jednou tak velká porce se nachází v nepostradatelných dungeonech. Aktualizace pak na rozloze ještě přidá. Zajímavé rovněž je, že je svět geograficky víceméně rozdělen, tudíž každá z ras startuje někde jinde. Jejich domoviny jsou pak rozpoznatelné podle architektury a dalších kulturních směrů. Nejvíce temných elfů potkáte v severním Kalimdoru, konkrétně v lese Teldrassil, o něco níže žijí v Orkové v Ogrimaru, což je vlastně nehostinná poušť se zajímavými městy. Taureni jsou ještě o kousek níž v Thunder Bluff. Dva posledně jmenované národy obývají v symbióze centrální a jižní Kalimdor. Zcela na druhé straně si svá sídla vystavili Nemrtví, a sice v Lordaeronu. Jejich největším městem je Undercity – pravý opak lidského Stormwindu na jihu. Mezi těmito navždy znepřátelenými rasami žijí v horách ještě trpaslící. Ti si vybudovali impozantní pevnost Ironforge.

Betatest ukázal, že se všechny třídy povolání starají o pořádnou porci zábavy a World of Warcraft nelze tak jednoduše určit jednu vyčnívající. Každá se hodí jak pro sólo hraní, tak i začlenění do skupiny. K tomu disponují všechny jedinečnými přednostmi a slabostmi, které na počátku třeba nejsou tolik patrné, ovšem časem, s vývojem postavy, získají na důležitosti. Válečníci se učí nové údery i obranné manévry, mágové pak účinná zaklínadla. Zloději se nejdříve plíží a maskují, aby na oběť pak zaútočili zezadu a nečekaně, pokud možno ještě s jedovatými zbraněmi. Paladinové se obklopují aurami, které ochraňují jak je, tak i celou partu. I knězi se se svými podpůrnými prostředky rozhodně neztratí. Teoreticky jdou všechny úkoly vyřešit samostatně, ovšem se spolubojovníky jsou jednak zábavnější, šťavnatější, ale i jednodušší. Časem si tak zřejmě každý vytvoří virtuální kamarády, s nimiž začne podnikat náročně výpravy – o tom prostě MMO z velké části je.

Souboje jsou řešeny podobně jako v Dark Age of Camelot, tedy sympaticky a intuitivně. Kliknutím myši navolíme cíl

Druid

Druid Druidové jsou jednou z nejstarších ras vůbec a zažili již předchozí invazi Legie, která notně poničila přírodu a tito její ochránci se ji nyní snaží znovu přivést do starých kolejí. Jsou mírumilovní a velkou váhu přikládají svému skrytému domovu. Jejich největším poznávacím znakem je naprosto s přehledem formace do určitých zvířecích typů, s nimiž žijí v symbióze. To jim dává dovednosti toho kterého zvířete. Přednosti: Možnost převtělit se do zvířat s různými výhodami, ale i nevýhodami, rychlé cestování v mořských nebo cestovních formách, spousta směrů vývoje, dobrý i v boji. Slabiny: Ve zvířecí formě nemůže využívat mnoha druidovských předností.

a dalším klikem přejdeme do bojového módu. Tak charakter sám zaútočí na nepřítele, přičemž my máme možnost zadávat rozličné údery a vůbec akce. Určitým útokem můžete protivníkovi například roztrhnout kůži, takže trvale krvácí a ztrácí životy. Kouzelníci se vyhnou přímé zteči a zaútočí radši z větší dálky mocnými čáry máry. Praktické je, že při nakliknutí nepřítele se zobrazí jeho statistiky a level, tudíž hráč hned na první pohled vidí, zda má šanci či ne. Přestože je WoW velice intuitivní co do ovládání, neznamená to, že by šlo o kdovíjak jednoduchou hru, tudíž je svět plný nevyzpytatelných nebezpečí. Monstra jsou jak hloupá, tak chytrá, což do značné míry závisí na jejich naturelu. Někteří utíkají a volají na pomoc kumpány, další kooperují od začátku prostřednictvím nějakého toho předáka. Po případné smrti se jakožto duch objeví na nejbližším hřbitově a můžeme se opět dostat do fyzické podoby. Ovšem nic není zadarmo – po obnově přijdeme o pět procent zkušenostních bodů. Další možnost spočívá v dokodrcání se k World of Warcraft vlastní mrtvole, což je bez jakýchkoliv penalizací rovněž možné.

Co se týče grafiky, nemůžeme prohlásit, že by byla na kdovíjak vysoké úrovni, ale jde opět o zčásti komiksové vzezření, jež se někomu může líbit, ale jiný si bude muset zvykat. Nutno však dodat, že nejde o nic ošklivého a World of Warcraft tak dost možná nabízí vůbec nejatmosféričtější svět všech MMOG, což je skutečná poklona. Všechno je v řádné harmonii, ať už jde o prostředí, stavby, jiné objekty nebo samotné postavy. Azeroth je ve své online verzi prostě přenádherný a jen těžko se budete bránit častým procházkám po takřka dokonale designovaných městech. Ani hudba se nemá vůbec za co stydět, ba právě naopak – patří ke špičce. Za zmínku ještě stojí, že nebude nemožné sehnat si vlastní obydlí, ti nejlepší se pak skryjí v honosných palácích. Doprava je řešena vzdušně pomocí griffonů a právě při přeletu nad městy budete na obrazovku koukat jen s vyplazeným jazykem. To vše si žádá patřičný hardware, ale není třeba mít strach, WoW se spokojí s víceméně nadprůměrnými sestavami.World of Warcraft

Dohromady se tak nelze netěšit, protože World of Warcraft dělá již v betatestu ohromující dojem. Blizzard nabídne všechno, co ostatní MMO hry, ale v tak zábavné formě, jakou jsme snad ještě neviděli. Skvěle promyšlené ovládání, o němž budete vědět za pět minut prakticky všechno, dynamický průběh hry hned od počátku, rychlý vývoj postavy, ohromné možnosti a množství dalších záležitostí, které dohromady tvoří adepta na MMORPG trůn. Bude to mít oproti poměrně silné a početné konkurenci těžké, ale Blizzard podobné věci zatím vždycky zvládl a není důvod se domnívat, že se mu s WoW nepovede další hit. Jen si ho tentokrát budeme muset pořádně zaplatit. Nějakých třináct euro měsíčně však za tu zábavu stojí, zvláště pokud se dočkáme smysluplných a objemných aktualizací. V Evropě vyjde WoW, snad už definitivně, počátkem příštího roku.

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...

Začala beta NHL 19. Schválně jestli najdete nějaký rozdíl oproti NHL 18

NHL 19

Na první pohled se nic nezměnilo, ale pokud si hru zahrajete, určitě oceníte daleko přesnější ovládání. Čas na...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...



Najdete na iDNES.cz