Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

RECENZE: Návštěva podsvětí ve World of Warcraft: Shadowlands stojí za to

Shadowlands, nejnovější expanze pro populární MMORPG World of Warcraft, už je nějakou chvíli venku, pojďme se proto podívat, jaký úvodní zážitek přináší. A prozatím to vypadá velmi slibně.
85

World of Warcraft: Shadowlands

Platforma: PC, macOS
Výrobce: Blizzard

  • Věž Torghast
  • Zábavné levelování s důrazem na lore
  • Výběr covenantu a navázaná nadstavba
  • Snaha o větší variabilitu úkolů
  • Revendreth je perfektní
  • Příběh je zábavné sledovat, ale má své rezervy
  • Lag v Ardenwealdu

Herní karta

Shadowlands přímo navazují na události z minulé expanze Battle for Azeroth. Základní zápletka je známa už měsíce. Sylvanas, bývalá vůdkyně Hordy (Warchief), se vypravila do Northrendu k citadele Icecrown. Utkala se se současným Lich Kingem Bolvarem Fordragonem, který držel na uzdě Pohromu (Scourge), což je armáda nemrtvých. A Bolvar prohrál. Viditelně silnější Sylvanas získala korunu (Helm of Domination), kterou rozlomila. Tím se prolomila hráz, která oddělovala dvě reality, v tomto případě nám známý svět od podsvětí Shadowlands.

World of Warcraft: Shadowlands

Shadowlands je místo, kam zamíří duše zemřelých. Arbitr zde posoudí jejich skutky a následně je pošle do jedné z říší v podsvětí. Jenže něco se stalo. Všechny duše nyní pohlcuje The Maw, což je místo vyhrazené těm největším hříšníkům. A na hráči samozřejmě je, aby tomu přišel na kloub, zhatil plány tajemného žalářníka a nastolil rovnováhu.

Expanze startuje právě v The Maw, což je místo plné bolesti a utrpení. Bojujeme zde po boku současných hrdinů Azerothu, přičemž některé osvobodíme, jiné si tu ještě chvíli pobudou. Po zhruba půl hodině se dostáváme do města Oribos, což je centrální hub nové expanze.

Levelování vaší první postavy v Shadowlands je tentokrát velmi lineární, protože si oproti dosavadním zvyklostem nemůžete vybrat zónu podle libosti. Má to svůj důvod. Hra vás totiž uvede do děje a postupně představí další čtyři říše, jejichž příběh je propojený. Pokud vás zajímá příběh a lore obecně, myslím, že budete spokojeni jako já. Pokud ovšem jen sbíráte úkoly, texty nečtete a běháte po mapě podle vyznačených značek, připravte se na pomalejší tempo. To se ovšem týká jen úkolů. Levelování jako takové je naproti tomu celkem rychlé, určitě rychlejší než třeba v Battle for Azeroth.

Po The Maw se hráči vypraví do Bastionu, kam po smrti zamíří ty nejušlechtilejší duše. Ale o nějaké vyložené správňáky také nejde, aktivitami a postupy spíš připomínají sektu. Tato nejednoznačnost hře rozhodně sluší, nicméně musím se přiznat, že v tento moment jsem se neubránil zklamání. The Maw není něco extra a Bastion mě minimálně v té první části nebavil. Vlastně se mi nelíbí ani umělecká vize celé zóny a říkal jsem si, že z hlediska členitosti by to byl snad poprvé krok zpět. Jak jsem ovšem postupoval, zlepšilo se to.

Situace se naštěstí definitivně otočila v následném Maldraxxusu, kde už jsem se naplno ponořil do příběhu a užíval si plnění úkolů. Následoval trochu odpočinkovější Ardenweald, který se vám bude líbit, pokud máte rádi propojení s přírodou a takové ty na první pohled krásné scenerie. Levelování končí v Revendrethu, což jsou zjednodušeně upíři, kteří zase sedli ze všechno nejvíc mě. Navíc je tu očekávaný, ale i tak povedený plot twist. Takže zatímco levelování začínalo s rozpaky, na maximální úrovni už jsem byl opravdu nadšený.

S šedesátou úrovní se pojí důležitá volba: vyberete si jednu ze čtyř říší, ke které se připojíte. Právě proto vám je kampaň postupně představila a otestovali jste si i dvě ability, které se s každým tzv. covenantem pojí. Volba má dvě roviny. Ta první je příběhová, kdy si chcete zvolit vám nejbližší téma, protože v daných kulisách budete trávit následující měsíce nejvíc času. A samozřejmě vás zde čeká pokračování kampaně. Druhá rovina se týká maximalizace schopností své postavy. Některé ability se totiž hodí víc do raidu, zatímco jiné najdou využití v PvP. Budete preferovat motiv, nebo schopnosti? To už je na vás.

World of Warcraft: Shadowlands

World of Warcraft: Shadowlands

Každopádně kdo se pustí do levelování další postavy a na své hlavní absolvoval hlavní příběhovou linii, může po úvodní půl hodině v The Maw celou první kapitolu kampaně přeskočit. K tomu má okamžitě na výběr jeden z covenantů a přístup do všech zón. Kdo ovšem chce, může si celý úvodní příběh projít znovu. A pokud časem zjistíte, že byste ho přece jen rádi přeskočili, můžete. Opačně to ovšem nejde.

Skutečná hra začíná na maximální úrovni, s níž se opět pojí robustní nadstavba, která postupně dávkuje nový obsah. Někdo to má rád, někdo ne, já se kloním k těm, co ano. Do hry to každou expanzi přináší něco trochu nového a když se to propojí s příběhovými kapitolami, člověk má pocit, že se hra někam posouvá a k něčemu směřuje.

Komoditou, která se nyní schraňuje, je tzv. Anima. Získáváte ji plněním všemožných herních aktivit. Potřebujete ji pro rozšiřování vámi vybraného covenantu. V první linii se zpřístupní například Command Table, skrze něj se posílají vaši svěřenci na různé mise (tentokrát ve stylu auto battlerů), a sít rychlé navigace po vaší říši. Je to částečná náhrada za píšťalku, která nás teleportovala k nejbližšímu „lítákovi“. V Revendrethu to je příhodně systém zrcadel.

Hraním postupně rozšiřujete svůj vliv, a to až na úroveň čtyřicet. S každou úrovní se pojí nějaká odměna a jak správně tušíte, každý týden vám hra dovolí postoupit jen trochu. Další důležitou novinkou je tzv. Soulbinding, tedy nový systém, kdy jedna ze tří postav vašeho covenantu s vámi sdílí část své síly.

Na začátku máte jen jednu, záhy si otevřete další. Každá tato postava má svůj strom dovedností, kdy některé jsou dané a jiné si volíte sami (ale musíte si je nejprve najít). Díky tomu si můžete svoji postavu víc přizpůsobit a posílit ji tam, kde vám to vyhovuje. Každá specializace vaší postavy může mít aktivovanou jinou postavu covenantu, což je fajn, jinak by to byla pruda.

World of Warcraft: Shadowlands

World of Warcraft: Shadowlands

Poslední výraznou novinkou je náhodně generovaná Thorgast. Tam šplháte po patrech a potýkáte se nejenom se stále silnějšími nepřáteli, ale i různými pastmi. Během hraní na sebe ovšem nabalujete nové schopnosti, případně posilujete ty stávající. Může to být citelné navýšení životů nebo třeba efekt, kdy krysy po smrti explodují a zraní všechny nepřátele okolo. Nejzábavnější je právě ten rychlý nárůst síly, který jinde ve hře zkrátka nezažijete. Thorgast je také místo, kde sbíráte materiál na craft předmětu legendární kvality. Nové dungeony se mi líbí, vycházejí plus minus z filozofie z Battle for Azeroth. PvP nemá cenu zatím moc hodnotit. Brzy začne první sezona a s ní přijdou i úpravy postav, zatím je to hodně nevyvážený chaos.

Celkově jsem z expanze nadšený. Alespoň prozatím. Vzal jsem si na hraní volna v práci i doma a stále mám co dělat. Levelování bylo bezproblémové, na velké bugy jsem nenarazil vůbec. Štvalo mě asi jen lagování v Ardenwealdu. Uvidíme, kam se hra posune dál, jaký bude první raid, první sezony. Ale ať už to dopadne jakkoliv, start se povedl.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

72 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 219 čtenářů

  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

Ze strojů krev neteče. Roboti jsou oblíbenými nepřáteli i z důvodu ratingu

Zatímco zabíjení nepřátel z masa a kostí ve videohrách vzbuzuje ve společnosti kontroverze a debaty...

85 %

RECENZE: Planet Zoo přináší stavitelskou nirvánu i na konzole

Není žádným tajemstvím, že zlatá éra tycoonů už dávno skončila. Zatímco před dvaceti lety...

Blíží se beta World of Warcraft: The War Within, vstup zajistí epická edice

Populární MMORPG World of Warcraft se ještě během letošního roku dočká rozšiřující expanze The War...

Fanoušci oživují prokleté LawBreakers, střílečku, kterou skoro nikdo nehrál

Po pěti letech od vypnutí oficiálních serverů je opět možné zahrát si online střílečku LawBreakers...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...