Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

World of WarCraft: Wrath of Lich King – sláva závislosti, část druhá

aktualizováno 
Jak je na tom hra, která má více předplatitelů než Česko obyvatel? Stále velmi dobře. Závěr recenze.
93

World of Warcraft: Wrath of the Lich King

Platforma: PC
Výrobce: Blizzard

  • Rozmanitost nového prostředí, úkolů, důraz na příběh
  • Nové bitevvní pole a dobývací technika
  • Stále velmi chytlavé a zábavné
  • Hudba
  • Nové povolání Death Knight se povedlo
  • Zbytečné snížení obtížnosti a celkové zjednodušování

Herní karta

Wrath of Lich King

- první část recenze (19.11.2008)
- druhá část recenze (6.12.2008)

WoW: Wrath of Lich KingPsát recenzi na v pořadí již druhý datadisk MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game) World of WarCraft s podtitulem Wrath of Lich King je trochu nevděčná záležitost.

Pro neznalé

Buď patříte mezi ty, kteří vůbec netuší o co jde. S fenoménem World of WarCraft jste se pravděpodobně setkali pouze prostřednictvím zpráv mainstreamových médií ve spojení s hesly jako závislost či smrt. Aby také ne.

Po celém světě má tato hra více předplatitelů než Česko obyvatel a nic na tom zatím nezmění ani různá propopulační opatření předchozích vlád. To mimo jiné znamená i statistickou jistotu výskytu magorů, podivínů, jedinců se slabší vůlí atd.

Ti pak třeba považují jídlo za zbytečnost a raději hrají, místo spánku stále hrají, až nakonec zkolabují a zemřou. Protože je tahle hra především o ostatních lidech, kteří hrají s vámi, mohou vám ve hře uspořádat i virtuální pohřeb. A protože pořád mluvíme o lidech, mohou na tento pohřeb přijít zase jiní lidé a vaše virtuální pozůstalé virtuálně povraždit. Co třeba ztráta zaměstnání, či rozchod s přítelkyní – má tohle cenu komentovat?

WoW: Wrath of Lich KingAle jinak je to docela fajn hra. Vážně. Založíte si postavičku, budete plnit úkoly, postupně získávat lepší výbavu, prozkoumávat obrovský herní fantasy svět, bojovat a samozřejmě potkávat lidské hráče. Z některých se časem stanou i dobří kamarádi.

Tím povídání pro nezasvěcené ukončím a odkáži vás na původní hru a datadisk Burning Crusade. Obsah hry Wrath of Lich King je totiž cílen na stávající hráče, kteří už se ve hře možná začali trošičku nudit.

Pro ty, kteří hrají

WoW: Wrath of Lich KingDruhou možností je, že hru buď hrajete, nebo jste hráli. A tady jdeme do druhého extrému – problém je v tom, že o novém datadisku se vědělo VŠE již před vydáním.

Víme jak vypadají všechny nové zóny, jak se hraje s novým povoláním Death Knight, jaké pěkné předměty padají z bossů, strategie na ně, a ty nejzajímavější příběhové úkoly jsou dávno zaznamenány na YouTube. Z první end-game instance probíhal v betě live video stream.

S jistotou již můžeme říci, že opět jde o hit. Učiňme ale povinnostem zadost a pojďme na to – nejlépe od začátku.

Nový kontinent Northrend o sobě dává vědět

 Změňte si účes
WoW: Wrath of Lich KingNudí vás koukat stále na tu stejnou postavičku? U kadeřníka si můžete, za drobnou úplatu, změnit účes, barvu vlasů či náušnice (případně ekvivalenty pro každou rasu). Nelze měnit barvu kůže, rasu ani pohlaví – do plastické chirurgie a genetiky gnomští inženýři zatím nefušují. Naštěstí.

Možná si vzpomínáte na příchod minulého datadisku Burning Crusade. Stovky lidí se tlačí před portálem připomínajícím obří hvězdnou bránu, do půlnoci zbývají poslední minuty.

Některé servery nedokáží ustát takový nápor hráčů na jednom místě a kolabují, jiné se probouzejí k životu. Půlnoc je tu. Ti šťastnější (rozumějte: majitelé rozšíření) procházejí branou do nového světa, naprostá většina zůstává v tom starém. A...

Nic. Žádná in-game událost, prostě nic.

WoW: Wrath of Lich KingPříchod Lich Kinga Arthase, hlavního padoucha hry, je jiný. Několik dní před vydáním se světem pomalu šíří infekce, které proměňuje hráče v zombies. Ti pak mohou nakazit další hráče, a nejenom hráče, ale i NPC postavy, čehož samozřejmě kdejaký dobrák využíval k zabíjení herně důležitých postav.

Když už se zdálo, že je hrozba zažehnána, den před příchodem datadisku se ocitají hlavní města pod útokem nemrtvých. Vůdce Thrall, ač nerad, oznamuje, že horda vstupuje do války a vysílá jednotky do Northrendu.

Rekord

To, co většině hráčů zabere pár dní až týdnů, dokázal francouzský hráč pod přezdívkou Nymh za 27 hodin. Ptáte se co? No přeci stal se první postavou na úrovni 80. Samozřejmě za asistence gildy a díky velkému plánování z betaverze.

Tam se po aktivaci datadisku přesouváme i my. Tentokrát máme na výběr ze dvou startovních bodů, což je dobré hned ze dvou důvodů.

Zaprvé, hráči se tříští do dvou zón, čili fronty na nepřátele, které máme zabít, nejsou tak strašné.

Zadruhé, je to dobré třeba při levelování další postavičky. Pokud jde o vlastní zóny, jsou tentokrát o něco větší, zajímavější.

WoW: Wrath of Lich KingOsobně se mi více líbí zeleně plná Howling Fjord než pustá Borean Tundra, ovšem hráči se tak jako tak rozdělili poměrně rovnoměrně.

Nevím jak jinde, ale server na kterém hraji bez problémů ustál nápor hráčů a právě díky výše zmíněným dvěma startovním bodům a rozsáhlejšímu prostředí se zkrátka hrálo a hraje dobře. Jenom večer se občas čekají fronty pro vstup do hry, což je věc, kterou minimálně dva roky nepamatuji. Inu hodně hráčů se vrací...

Pokud hrajete za Alianci, do Northrendu se dostanete lodí – z přístavu Menthill do Howling Fjord a z nově otevřeného a opravdu hezkého přístavu ve Stormwind City do Borean Tundra. To Hordu, jak to říci slušně... ošidili. Prostým copy & paste tu máme dvě nové věže pro vzducholodě. Z té před Orgrimarem vás dopraví do Tundry, z té před Undercity do Howling Fjord.

Death Knight – nové povolání

Jednou z novinek je možnost hrát za nové povolání. Stačí mít alespoň jednu herní postavu na úrovni 55 a můžete si založit Death Knighta. Objevíte se ve vlastní startovní zóně, během níž vás úkoly seznámí se základy a pomalu zpřístupní volné talentové body. Celý proces zasvěcení trvá zhruba tři hodiny a rozhodně stojí za vyzkoušení i pokud tuto postavu hrát neplánujete.

Trochu škoda, že oproti betě došlo k několika okleštěním, respektive zjednodušením. Ke zpracování úkolů a následné finálové bitvě mohu říci pouze – velkolepé. Po opuštění tréninkové zóny je ten správný čas vydat se do Outlandu. Tentokrát to ale půjde rychleji.

WoW: Wrath of Lich King

Z hlediska boje se nabízí tři styly. Blood se zaměřuje na zbraně, Frost na control a Unholy na vyvolávaní nemrtvých pomocníků. Role ve skupině je buď DPS, nebo Tank. Z hlediska herní mechaniky přináší Death Knight do hry dvě proměnné – runy a sílu run. Jedno v podstatě funguje jako energie u zlodějů, druhé jako rage u warrirorů, dohromady to je ale zajímavý koncept.

Death Knightem se může stát kterákoliv rasa, takže směle do toho.


Další problém s obsahem aktuálního datadisku je ten, že mnoho věcí vyšlo již měsíc před jeho vydáním. Hovořit tak o nové profesi Inscription, kadeřníkovi, nových talentech a dalších vychytávkách je přinejmenším problematické. Ale co už.

WoW: Wrath of Lich KingNa Northrendu je vidět, že se hra posunula zase o kousek dál. Ačkoliv jsou herní zóny větší, nabízejí členitější terén.

Někdy se jen tak zastavíte a rozhlédnete kolem; čarokrásné scenerie zkázy, monumentální stavby či souhra barev berou dech. Síla okamžiku, ale stačí chvilinka a je to pryč.

Rozmanitost se netýká pouze prostředí ale i herních úkolů. Jasně, pořád se bavíme v intencích zabij, seber, dones, promluv, eskortuj, ovšem tentokrát je to trochu líp zaobalené.

Nová profese Inscription

InscriptionNová profese umožňuje drobně vylepšovat a modifikovat kouzla všem povoláním. Může prodloužit účinek kouzla, zvýšit šanci na zásah, ale i potlačit sílu jedné části kouzla výměnou za posílení té druhé. Na maximální úrovni můžete mít tři hlavní a tři vedlejší glyfy, jako základ pro materiál slouží bylinky.

A výdělečnost? První dny – jistě, potom se trh přehltil. Další dny se dalo vydělávat a stále ještě dá na na těch vedlejších, kdy lze nové objevovat pouze jednou za dvacet hodin. Pokud jste měli štěstí na nějaký zajímavý, který ještě moc ostatních hráčů neznalo, vydělali jste peníze.

Výhodnější ale bylo prodávat kytky, u nichž se cena vyšplhala do nekřesťanských výšin. Ono časem se objevilo pár pomatenců, kteří prodávají silně pod cenou a ve velkém, čímž veškeré kšefty ničí. Zatímco v reálném světě by zkrachovali a byl pokoj, zde se jich nezbavíte.

Z těch dalších věcí – nejzajímavější je očarování na nárameníky. Určitě se hodí i vyrábění svitků, osobní teleport, speciální předmětové karety, svitky pro přenos očarování či certifikát, jenž umožní měnit jména bojových mazlíčků. K zahození není ani předmět epické kvality do druhé ruky.

Příchod datadisku prodeje zase trochu nastartoval. Hráči se věnují levelování svých avatarů a někteří zapomínají vyrábět a dávat na aukci svoje výrobky. Každý si chce také vyzkoušet nové povolání, dobře se teď vydělává na glyfech pro Death Knighty.

Tohle berte jako mojí zkušenost, na vašem serveru může být vše jinak – záleží na počtu hráčů a tedy nabídce a poptávce. Abych to nějak uzavřel, i kdyby se profese do budoucna neosvědčila z hlediska vydělání peněz, mně osobně pár tisíc vydělala a to včetně odečtení nákladů na koupi kytek. Takže spokojenost.



Více se klade důraz na příběhové úkoly jejichž vrcholem je famózní in-game scéna bitvy u Wrath Gate, jež svým obsahem překonává tentokrát trochu nudné intro. Tato scéna je mimochodem příhodnou ukázkou toho, jak Blizzard pracuje s vrstvami. Po bitvě se totiž změní celé prostředí u brány a to trvale, čili hráč, který ještě nemá splněno vidí něco jiného než vy. S touto vychytávkou se setkáme i v dalších zónách, nebo třeba při úvodním tréninku Death Knighta (zkáza vesnice).

WoW: Wrath of Lich KingMožná je to jenom můj dojem, ale zdá se mi, že autoři hry se tentokrát zaměřili i na to, aby si hráči připadali víc „cool“. V Northrendu se během plnění úkolů (nemyslím instance) více bojuje s obřími monstry, kdy hráč, tedy několikanásobně menší postavička, zlikviduje třeba obřího medvěda či draka.

V rámci úkolů se lítá na drakovi, plamenem škvaří všechno živé na zemi a fireballem sestřelují nepřátelé ve vzduchu.

Jak do Northrendu?
Howling Fjord <– Undercity, Menthill

Borean Tundra <– Orgrimar, Stormwind City
S plněním úkolů úzce souvisí instance, v nichž se bojuje proti bossům, ze kterých „padá“ zajímavá výbava. Jak již víme z bety, staré, členité instance se bohužel nevrátily, stále jde ve většině případů v podstatě o jeden tunel jako v Burning Crusade. Mnohdy ale opět mistrně zaobalený.

První instance Utgarde Keep v Howling Fjord je taková klasika a la Burning Crusade. Osobně u mě zatím vyhrává pavoučí instance Azjol-Nerub, hodně mě bavila i Drak Tharon Keep a špatný není Gundrak, zkrátka boje proti nemrtvým, to je můj šálek krve.

WoW: Wrath of Lich KingJednu instanci tentokrát nalezneme i v novém hlavním městě pro obě znepřátelené strany, magickém Dalaranu. Jmenuje se Violet Hold, klíč od ní získáte na 75 úrovni a v podstatě jde o vykrádačku Opening of the Dark Portal v Caverns of Time – tj. postupně se otvírají portály, z nichž přicházejí nepřátelé.

Když už jsme nakousli nové hlavní město, obsahuje všechny důležité věci jako portály, battle mastery a další, samozřejmě kromě aukčního domu a trenérů. Nově objevujeme třeba krámek pro nebojové mazlíčky, koupit se dá vodítko či klubko, které peti poslušně nosí. A co teprve takové hračkářství...

Co je možná trochu škoda, že Blizzard zařadil zpátečku pokud jde o obtížnost hry. Úkoly označené jako skupinové pro tři lidi se většinou sólují, obtížnost bossů v instancích není nastavena nijak vysoko, přičemž bez větších problémů ze zvládají instance určené pro vyšší úrovně. Že by další ústupek „casual“ hráčům? Možná. Možná Blizzard chce entery level end-game obsahu přiblížit co nejvíce lidem, osobně ale doufám, že v tom nehodlá pokračovat. Těch zjednodušení je najednou až moc.

Make Love, not War

WoW: Wrath of Lich KingČím dál tím důležitější součástí hry se stávají boje mezi hráči. O těch si dnes mnoho nepovíme, protože nová sezóna arény ještě nezačala, nová PvP zóna, jezero Wintergrasp s dobývacími stroji, zatím zeje prázdnotou, čili zbývá jen nové bitevní pole a hraní na PvP serveru za stranu, která je vůči té druhé v menšině ;).

Strand of the Ancients, tak se jmenuje nové bitevní pole, které je vůči těm starým trochu netradiční. Jedna strana přijíždí na lodích na pobřeží a veze si s sebou dobývací stroje.

Speciální edice

Speciální edice kromě hry obsahuje: soundtrack (21 skladeb), podložku pod myš, DVD s komentáři vývojářů, exkluzivního in-game peta Frostyho, hutnou art knížku (208 stran), dva startery sběratelské karetní hry + dvě exkluzivní kartičky (lze je hrát i na oficiálních turnajích) a jeden in-game bonus předmět z karty (umožní zvětšit velikost nebojového mazlíčka na dvojnásobek).

WoW: Wrath of Lich King - sběratelská edice WoW: Wrath of Lich King - sběratelská edice WoW: Wrath of Lich King - sběratelská edice

WoW: Wrath of Lich King - sběratelská edice WoW: Wrath of Lich King - sběratelská edice WoW: Wrath of Lich King - sběratelská edice

Druhá strana obsazuje kanóny a snaží se bránit postupu nepřátel, konkrétně zničení bran. Brány většinou nelze udržet donekonečna, čili časem se fronta posouvá a obsazují se hřbitovy po cestě. Cíl je jasný, ubránit místnost za poslední branou či naopak, dostat se tam. Pak se role vymění.

WoW: Wrath of Lich KingHraní je hodně dynamické, konec kola nemilosrdně odpočítává čas. Pro dobývací stroje a další se objevuje vlastní interface, kdy se myší míří a dovednosti používají přes tlačítka – jde tedy i myší klikat na ikonky, není to ale moc efektivní.

Do dobývacího stroje může naskočit parťák a pomáhat s obranou, protože stroj se stává cílem číslo jedna. Strand of the Ancients mi přijde jako hodně zábavné bitevní pole, oceňuji rychlý spád a časové omezení. Jaké finty ale hráči vymyslí ukáže až čas.

Tímto ukončíme první a nejobsáhlejší část recenze. S další aktualizací se přihlásíme v okamžiku, kdy se více hráčů objeví na maximální úrovni, začnou se více chodit end-game instance, ožije PvP zóna, zahájí se další sezóna arén a samozřejmě opět vypuknou hádky mezi hráči o to, které povolání je příliš silné a které slabé, což zatím nelze posoudit. Čili až se hra opět vrátí do svých zajetých kolejí :).

Co ale mohu konstatovat je, že Wrath of Lich King hru posouvá zase o pořádný kus dál.


 6.12.2008 - druhá část recenze

WoW: Wrath of Lich KingO některých věcech se říká, že zrají s časem. Tuto myšlenku můžeme aplikovat i na herní zóny, které s blížící se úrovní 80 začínají nabírat na kvalitě. Změna v designu zón přichází ve chvíli, kdy hráči mohou opět nasednout na osobní lítáky (úroveň 77 + koupě příslušné dovednosti pro Northrend).

Autoři dále pokračují v myšlence vrstev, kdy se nadobro mění charakter krajiny po splnění dané série úkolů. Vypadá to efektně. Z těch zábavných úkolů bych vzpomenul třeba střílení z kanónu při obraně vesnice před nájezdem nemrtvých či skákání z hřbetu draka na druhý a následnou likvidaci „pilotů“.

WoW: Wrath of Lich KingPřesuňme se k obsahu na maximální úrovni. Tentokrát se, naštěstí, nemusí získávat reputace pro otevření instancí na heroickou obtížnost, čili pokud hrajete v dobré partě, stačí se domluvit a začít pomalu měnit předměty získané v průběhu levelování za ty epické kvality.

Je zřejmé, že skončilo šílenství okolo získávání reputací s různými frakcemi. Těch důležitých frakcí není tolik, přičemž si stačí nasadit tabard té konkrétní a v libovolné level 80 instanci přibývá její reputace. Systém denních úkolů zůstává nezměněn.

WoW: Wrath of Lich KingZ end-game obsahu se tu, kromě draků, setkáváme především s instancí Naxxramas. Jedná se o recyklovanou instanci, do které se v původním World of WarCraft podívalo tak málo hráčů, že se s ní setkáváme znovu.

Tehdy představovala to nejtěžší ve hře, závěr hry, jenž ovšem nabízel i nejlepší předměty. To se změnilo. Ve Wrath of Lich King plní účel startovní raid instance, ze které se časem stane něco jako hrad Karazhan (ostatně podle slov tvůrců by měl být Naxx dokonce lehčí).

Protože mé tehdejší raidování skončilo v instanci AQ40, jen mírně modifikovaný Naxxramas a bitvy v něm se mi líbí. Jak moc velká otrava to je pro ty, kteří ji znají z dřívějška, se můžete podělit v diskuzi.

WoW: Wrath of Lich KingZ hlediska obtížnosti autoři v základu slevili, ale přicházejí s kompenzací – setkáváme se s různými podmínkami, které boj stěžují, ale po jejichž splnění následuje lepší odměna.

Ve výsledku více „běžných“ hráčů bude spokojenějších, ale zůstává zde prostor pro ty opravdu dobře sehrané týmy. Propastné rozdíly ve výbavě se pomalu stírají, vždyť i za nové badge z instancí na heroickou obtížnost lze získat 2 kusy horšího T7 setu.

Pokud budeme mluvit o záporech, na prvním místě je stále celkové zjednodušování hry. Osobně mám také pocit, že ze hry se trochu vytrácí i rozmanitost předmětů. Všichni nosí v podstatě tu stejnou výbavu, prostor pro alternativy se zmenšil, stejně jako základna toho, co si mohou hrdinové obléci. 

WoW: Wrath of Lich KingZ hlediska PvP se stále mnoho nezměnilo – nová sezóna arén začíná v době psaní tohoto textu až za pár dní. Důvod je prostý, Blizzard čeká až populace hráčů na maximální úrovni dosáhne určitého stupně.

Začalo se ale bojovat v nové pvp zóně na jezeře Wintersgrasp, kdy jedni brání pevnost a druzí se jí snaží dobýt. Bitvy mě hodně baví, ale asi to bude tím, že jsem tam ještě nezažil porážku ;). Pokud je totiž na jedné straně méně hráčů, s čímž se na našem serveru potýká Horda, automaticky získává bonusy – a co si budeme povídat, v menším počtu s bonusem se hraje lépe.

Mimochodem, za úspěchy v bitvě je zde dočasný systém povyšování, díky němuž lze od určité hodnosti používat pokročilé dobývací stroje. Samozřejmě se zde objevují různé úkoly a po vyhrané bitvě se zpřístupňuje možnost jít zabít „pvp“ bosse - což je částí komunity kritizovaná věc, poněvadž z něj „padá“ PvP výbava.

VIDEO (spustit)
WoW Video pouták

Zhodnotit Lich Kinga je tentokrát snadné. Původní World of WarCraft i ve své surové podobě způsobil malou revoluci na poli MMORPG her. První datadisk Burning Crusade znamenal určitou normalizaci, během níž si tvůrci teprve začali ujasňovat kam chtějí hru směřovat. Lich King je naproti tomu vyzrálým produktem, který sice mnoho věcí zjednodušil, ale autoři mají jasnou představu o tom co, kde a jak chtějí mít. Uvidíme co přinese první obsahový balík, ale po otevřené náruči Northrendu čekám, že trochu přitvrdí.

Které MMORPG je podle vás nejlepší?

celkem hlasů: 5383

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 18. listopadu 2008. Anketa je uzavřena.

World of WarCraft 3139

Žádné, je to ztráta času 1111

Lineage 2 259

Jiné 251

Warhammer Online 226

Lord of the Rings Online 156

Age of Conan 114

Eve Online 67

Everquest 30

Tabula Rasa 19

Dungeon & Dragons Online 11

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

93 %

Čtenáři

81 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 916 čtenářů



Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.