World Rally Championship

  • 10
Další rallye závody se pomalu chystají na PS2 trh a my vás tímto v krátkosti seznámíme, na co se v tomto případě vlastně máte těšit. Každopádně to je výtečná vizuální podoba, realistické modely vozů a tratí a samozřejmě nemá chybět ani žádaný multiplayer. Takže vlastníte-li příslušný řidičský průkaz, račte vstoupit.
World Rally Championship

Tak se nám pomalu blíží konec roku a s ním pak očekávaná kolekce PS2 her, do níž patří i tento závodní projekt od Evolution Studios. V tomto vývojářském týmu jen tak mimochodem najdeme i spoluzakladatele firmy Psygnosis – Iana Hetheringtona. Nicméně podle posledních zpráv to vypadá, že letošní vánoce budou chudší o některé původně zamýšlené tituly, které jsou nyní oficiálně odložené až na začátek příštího roku. Jmenovitě se zatím jedná o Dropship, Wipeout Fusion a . Sony má však pro svou 128-bitovou platformu další želízka v ohni a v listopadu má na trh přijít jedno z nich - World Rally Championship. Oficiálně licencované závody stejnojmenného závodního podniku tak přináší známé ikony tohoto sportu, jako jsou Tommi Mäkkinen, Colin McRae, Armin Schwarz (a pochopitelně v tomto případku tu máme Škodu Octavia), Francois Delecoure či Carlos Sainz. Stejně jako charakteristický typ auta pro každého z jezdců tady nechybí ani jeho copilot, jehož žádané nápovědy se během své divoké jízdy dočkáte spolu se standardními znaky v horní části obrazovky zohledňující typ příchozí zatáčky, resp. zakřivení dvou nejbližších zatáček na trati před vámi.

World Rally Championship

Jinak očekávejte takové klasické rallye, v němž máte stejně klasicky na výběr ze známých herních módů: World Rally Championship, Single Rally, Time Trial a Two Player. Hlavním režimem je samozřejmě World Rally Championship, v němž se s vybraným vozem účastníte všech rallye podniků, jejichž podoba je pochopitelně odvozena od skutečnosti, a tak se nadějete lokací jako Monte Carlo, San Remo či v neposlední řadě exotický Nový Zéland. Ale fandové tohoto žánru už mají uvedené štace jistě dobře obšlápnuté!

Každý závod, sestávající se dále ještě z několika po sobě jdoucích etap, jedoucích se v rozličných fázích dne (tedy dojde i na noc), nabízí trochu odlišné podnební a terénní podmínky. Zatímco Švédsko se jede na sněhu, v takové Austrálii zase čeká štěrkopísek, čemuž musíte podřídit nejenom obutí vašeho vozu. Před každou etapou máte možnost seznámit se s jejím profilem a posléze nastavit pár „drobností“ na vašem plechovém miláčkovi, jako je např. zavěšení či převodový poměr. Nutno podotknout, že těchto atributů tu je toliko pět a každý nabízí tři možnosti svého upravení – takže v případě řízení můžete určit tři stupně citlivosti apod.

World Rally Championship

Jelikož má WRC každý závodní podnik rozdělený ještě dále na zmiňované etapy (stage) – což je konečně obvyklé - a časy těchto jízd se posléze sčítají, jedna zdařile absolvovaná trať vám úspěch na samém konci – kdy se rozdává bodové hodnocení – nezaručuje. Naopak jedna hrubě nevydařená jízda stačí na to, aby výrazně klesly vaše šance na bodový úspěch!
V tomto ohledu je tady však novinka, protože nyní můžete uložit váš postup ve hře po každé dokončené etapě - takže nevyvede-li se ta následující, stačí jenom restartovat a máte na to další pokus. Což tedy za mých mladých PSX časů opravdu nebývalo…

Ovládání je standardní, v závislosti na povrchu a typu zákruty používáte ruční brzdu či v předstihu pouštíte nohu z plynu, potíže na vymezené trati vám však mohou způsobit některé interaktivní prvky (kterých je jinak pomálu), jako je kupříkladu strom, o nějž se opravdu brutálně zastavíte. Vaše neumění na okruhu determinuje vizuální vzhled vozu, takže se posléze můžete dočkat vytřískaných bočních oken, promáčklé karosérie atp. Také prach vám viditelně znehodnocuje design vašeho auta, které je vymodelováno opravdu skvěle, na rozdíl od Gran Turisma 3 vidíte jezdce v kokpitu automobilu a pokud zvolíte World Rally Championship jako jeden z mnoha zdejších pohledů na závodění právě uvnitř auta, jistě oceníte i další maličkosti. Jinak grafická stránka hry je vcelku podařená, okolní scenérie, třebaže nejsou nějak mimořádně propracované, působí věrohodným dojmem, atmosféru tu dotváří tleskající příležitostní diváci, u kterých sice lze zmínit typickou 2D podobu, ale není to na první pohled tak zjevné, jako v GT3! Vyjma již zmiňovaného vizuálního dopadu vaší jízdy na vzhled auta tady dále máme charakteristické prášení za kočárem, rýhování povrchu (jehož si ponejvíce všimnete při opakovačce, tady za hudebního doprovodu třeba kapely Linkin Park) a velice podařený efekt slunečního kotouče, který vás může dokonale oslepit při výjezdu na horizont!

Pakliže jste byli pozorní, jedna důležitá věc vám v minulém odstavci nemohla uniknout. Jedná se o pojem vymezené tratě. Není to sice tak násilné, jak to bylo prezentováno například ve V-Rally 2 na PSX, ale přesto zapomeňte na jistou volnost, jakou poskytoval kupříkladu Colin McRae Rally 2! Na některých místech, kde nejsou mantinely či svodidla, sice lze opustit předdefinovanou cestu, ale ono v tento okamžik není příliš o co stát. Buď hrozí smrtonosné pády ze skal dolů (restart v místě pádu) či v lepším případě pohled na nezáživnou planinu vedle trati, kde nám tvůrci dávají časový limit 3 sekund pro navrácení se do závodu a než se zorientujete, posunou vás automaticky nazpět. Škoda.

World Rally Championship

Také fyzikální systém, kdy se čas od času nadějete kotrmelců a podobných vylomenin, dosud není nějak zvlášť realisticky implementovaný a pevně doufám, že v plné verzi se dočkáme opravdu hodnotného modelu, jehož citelná absence mne zde v mnoha případech uváděla v úžas. Stejně jako skutečnost, že hra sice zohledňuje poškození některých klíčových součástí vašeho vozu, což vám dá na vědomí skrze charakteristické zabarvení příslušných ikon ve spodní části obrazu (např. poloosa), ale k tomu asi tolik. Mohu jenom doufat, že tu tvůrci ve finále dokáží alespoň částečně zohlednit dopad tohoto faktu na celkovou ovladatelnost vozu. Co mi však přijde jako naprosto neakceptovatelné, je skutečnost, že po dojetí etapy jste při vstupu do té další stoprocentně v pořádku - chtělo by to nějaká logická omezení, například časová, protože pokud mám totálně rozbombardovaný vůz, nemohou jej technici přeci stihnout dát do kupy. Poslední výtka směrem k preview verzi této hry směřuje ke skutečnosti, že tu podle všeho bude absentovat volba specifického – ale vděčného závodu, jehož se zúčastníte ve vícero autech najednou, čili veškeré zdejší závodění se odehrává na tratích, na nichž jste pouze vy sami proti ubíhajícímu času.

Nicméně uvedené se může ještě znatelně vylepšit a pevně věřím, že k datu 28.11. tady budeme moci přivítat další rallye závody, které díky své vizuální podobě a herním mechanismům dají zapomenout na některé nepovedené projekty minulosti v tomto žánru, kam lze zařadit např. Tomi Mäkkinen Rally z PSX.