Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

World Rally Championship

  12:00aktualizováno  15. srpna 7:04
Launch PSP je doprovázen doslova záplavou závodních titulů. Jedním z nich je i hra, která disponuje oficiálními licencemi seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích. Jak moc se povedla, se dozvíte právě dnes.

WRC Při ohlášení prvních her pro PSP se vedle rozjásaných hráčů občas ozval i nějaký ten skeptik, jenž upozorňoval na to, že na PSP budou hry sice vypadat prakticky jako na PS2, ovšem problém že je právě v tom, že to vlastně budou tytéž hry, co na PS2. Co se týče launchových titulů, dávají zatím těmto hlasům za pravdu. Konkrétně u nás jsme se zatím podívali na zoubek hrám NFSU Rivals a World Tour Soccer, což jsou v obou případech verze titulů, které již existují pro domácí konzole, a platí to samozřejmě i o dnes recenzovaném WRC, kteréžto hry máme na PS2 již čtyři díly a v přípravě je pátý.

Nazvat ovšem WRC pro PSP prostým klonem by ale bylo poněkud troufalé, protože tomu tak není. Důvodem ale paradoxně není to, že by přenosná verze obsahovala kdovíjaké množství novinek, ale právě naopak. Nepočítáme-li možnost Wi-Fi multiplayeru, dá se totiž říci, že ve zdejší hře nenajdeme oproti „velkým“ bráškům ani jednu novinku či vylepšení, ale naopak zde WRC docela dost věcí chybí. Jímá nás tedy velmi silné podezření, že Sony začalo u této série na PSP hnedle zkraje velmi silně kalkulovat a pravděpodobně počítá s pravidelnými ročními updaty a nechává si tak dost potenciálních vylepšení ukrytých pěkně v teple šuplíku.

Když se ve Švédsku ukáže sluníčko, připomíná hra spíše romantické zátiší nežli ukrutnou rallye bitvu.

To ovšem neznamená, že by se nutně muselo jednat o prachbídnou záležitost. Naopak. Co se týče hratelnosti, nalezneme zde sice jisté odchylky od ostatních launchových závodních PSP her, ale to je z valné míry dáno povahou samotného rallye sportu. WRC je tak v současné době patrně nejnáročnější závodní hrou pro PSP v našich končinách, což na jednu stranu poněkud eliminuje možnost hraní na cestách, ale o to intenzivnější zážitek vám zprostředkuje, pokud si k této hře najdete aspoň chvilku relativního klídku.

WRC Jak již název napovídá, využívá hra licence skutečného seriálu WRC, takže si zde můžete zajezdit se skutečnými vozy, za jejichž volanty budou sedět skuteční jezdci. Hra se ale bohužel omezuje pouze na tovární týmy, přičemž soupisky rozhodně nekorespondují se stavem v letošní sezóně, takže ve výsledku zde máme takový trochu zmatek. Pro našince to tedy znamená zejména jednu věc: nezajezdíte si s Romanem Krestou. Vloni jezdil v soukromém týmu, které tady nejsou a Ford ve hře jezdí v sestavě Markko Märtin – Francois Duval. Za náš tovární mančaft pak zápolí Armin Schwarz a Tonda Gardemaisterů.

A když už jsme u těch Škodovek. Autorům se sice zase až tak moc nepodařilo vystihnout rozložení sil v aktuální sezóně, takže Sebastien Loeb rozhodně není suverénem (holt Francouz ve hře od anglického týmu) a poněkud více je protlačován právě Märtin, nicméně co se týče našich ořů, jejich výkonnost je bohužel odhadnuta vcelku realisticky, což se projeví i při samotném WRC hraní. Tedy ne že by se s Fabií nedalo vyhrávat, ale třeba s takovou Imprezou WRC je to znatelně pohodlnější.

Co si zaslouží absolutorium, je grafická stránka této hry.

Jak již bylo řečeno, hra je poměrně náročná a pokud zrovna sedíte v autobuse, který se proplétá serpentinami, patrně žádný úžasný výsledek nezajedete, ale pokud se zrovna vezete třeba již po rovné dálnici, dá se zde závodit již poměrně slušně. Hra sice není přehnaně obtížná, ale vyžaduje trochu toho soustředění, jelikož rallye je jak známo disciplína velmi zrádná a jeden špatný nájezd do zatáčky může znamenat značnou ztrátu. Velmi příjemné je ovšem ovládání, díky němuž si styl zdejší jízdy zažijete poměrně dost rychle i v případě, že jste předtím celé dny trávili u arkádového Ridge Racera.

Česká vlajka na půl žerdi

ty tam jsou bohužel doby, kdy české škodovky vládly světovým rallye soutěžím. V dobách své největší slávy přivážely kit-cary Favoritu a Felicie jeden úspěch za druhým, ovšem ukázalo se, že elitní třída WRC je přeci jen něco velice jiného. Škoda sice vyrobila vcelku obstojný model Octavie WRC, ale na etablování se jako člena světové špičky to nestačilo. To mělo přijít s nástupem Fabie WRC, která … je jednoduše jeden velký průšvih. Otázkou ovšem zůstává, zdali je chyba vyloženě pouze v „železe“ nebo v jezdeckém složení. V týmu Škoda Motorsport se sice objevilo již nejedno slavné jméno, nicméně vždy se jednalo již víceméně jen o piloty ve výslužbě, což platilo zejména v případě Didiera Auriola a takový Armin Schwarz patří již rovněž k rallye veteránům. V seriálu mistrovství světa debutoval již v roce 1988 a málo platné, to nejlepší má již evidentně za sebou. Roman Kresta momentálně válčí v barvách Fordu, a tak jediným příslibem do budoucna zbývá mladá naděje Kopecký.

WRC Potřebám hry odpovídá i délka jednotlivých rychlostních zkoušek, které se většinou vejdou do tří minut, takže hra neklade přehnané nároky na čas. Co se týče samotných závodů, funguje zde velmi zajímavý a poměrně příjemný systém soupeřících ghost-carů, které jsou před vámi na trati rozmístěny a jejich „předjížděním“ tak dostáváte vcelku slušnou představu o tom, jak máte aktuální „erzetu“ rozjetou. Trochu jsme ale nepochopili, proč do každé zkoušky startujete někde z devátého místa, ať už třeba máte z předchozích zkoušek jakýkoliv náskok či ztrátu a lhostejno rovněž na vašem startovním čísle. Zajímavé. Stejně jako to, že aby vás hra pustila do další zkoušky, musíte splnit požadavek na umístění ve zkoušce, kterou právě jedete. Teoreticky tak nemůžete v šampionátu žádnou rallye dokončit na posledním místě a vždy tak budete bodovat. Vážnější výtkou již ovšem je skutečnost, že se nám v celé hře nepodařilo najít vstup do servisní zóny, protože místy má člověk přece jen pocit, že jeho auto na daném povrchu nesedí tak, jak by si představoval a láká to alespoň k pokusné výměně pneumatik.

WRC Co si naopak zaslouží absolutorium, je grafická stránka této hry. Na první pohled sice nijak zvlášť nezaujme, ale při delším hraní a prozkoumání všech šestnácti lokací, kde se zdejší rallye podniky odehrávají, je potřeba uznat, že je zde mnoho míst, která stojí za shlédnutí. Když se kupříkladu v takovém Švédsku ukáže sluníčko, připomíná hra spíše romantické zátiší nežli ukrutnou rallye bitvu. Podobné je to i mezi prosluněnými stromy na italských okreskách nebo při západu slunce na Kypru. Opravdu nádhera. Naproti tomu zvuky bychom si dokázali představit v lepší kvalitě. Místní rallye speciály totiž znějí tak trochu jako formule, a k burácivému ryku tak mají docela daleko. Menším zklamáním je i navigátor, jenž je v některých momentech klasicky poněkud zpožděný, což naštve třeba v případě, že po dlouhé rovince a skoku následuje prudká vlásenka, a rejstřík jeho hlášek je rovněž poměrně chudý. Většinu nestandardních věcí na trati odbude suchým konstatováním „caution“, modifikovaným pouze případným „inside/outside“. Hra se tak zcela zbytečně v některých momentech může jevit jako lehce

Klady a zápory

Plus Slušná grafika
Plus Licence seriálu WRC
Plus Škodovky na tom nejsou tak špatně jako ve skutečnosti

Mínus Nudný navigátor
Mínus Neaktuální složení týmů

monotónní, přičemž by stačilo zdejší mluvené slovo obohatit třeba klasickým „rocks“ nebo „don´t cut“.

Přesto přese všechno ale nakonec musíme uznat, že se v případě WRC na PSP jedná o zábavný a záživný titul, což platí především pro motoristické nadšence. Příznivci NFSU si tady asi moc nezařádí, ale pokud vám WRC říká i něco víc než jen modifikované citoslovce vrčení, nemusíte váhat ani minutu. Jistou vypočítavost a chudost zdejších možností pro poprvé ještě velkoryse přehlédneme.

World Rally Championship
Výrobce/Distributor Traveller's Tales / Sony
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Evidentně vykalkulovaná, ale velice dobře hratelná závodní hra.
Hodnocení: 75% (info)

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Další z rubriky

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

RECENZE: Přídavek k Life is Strange je až zbaběle nekonfliktní

Life is Strange: Before the Storm

Pokračování fantastického teenagerského seriálu sice není tak dobré jako originál, ale fanoušci by ho rozhodně minout...

Druhý přídavek k Wolfensteinovi dokazuje, že střílení nácků se neomrzí

Wolfenstein 2: The Diaries of Agent Silent Death

V novém DLC k Wolfensteinovi sice tentokrát hrajeme za tajnou agentku, náplň je však pořád stejná: mordovat nácky po...

Porsche 911 3,8 Carrera S...
Porsche 911 3,8 Carrera S...

r.v. 2013, naj. 42 200 km, benzín
2 250 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz