World Rally Championship – totální rallye

12:00aktualizováno  14. prosince 2:48
Příznivci královské třídy závodů rallye – WRC – se mohou radovat. Na jejich černomodré miláčky totiž přichází hra, která si dělá ambice na titul nejlepší počítačové rallye všech dob. Povedlo se autorům vytvořit skutečně takový skvost, nebo se pod dokonalou grafikou skrývá shnilé jádro prolezlé červy?

World Rally Championship

Existují dva vrcholy světového automobilového sportu – sterilně čistá Formule 1, kde se točí největší peníze a jednotlivé stáje se předhánějí v představování nových výkvětů techniky, a její přesný opak v podobě série WRC, kde v oblacích prachu, písku či zvířeného sněhu závodí na hrbolatých cestách technické skvosty s vizáží „klasických“ cesťáků. Není proto divu, že se i na PS2 časem musela objevit oficiální „WRC hra“. Nuže, nahoďme motory a vzhůru na trať první etapy.

Jak již sám název napovídá, pyšní se dílko vývojářů z Evolution Software oficiální licencí WRC, takže se v něm objeví všechny tovární týmy a jezdci. Zkušení hráči však možná již tuší, že předchozí větu musí následovat jedno velké ALE – ano, Colin McRae je z pochopitelných důvodů v kabině Fordu Focus WRC nahrazený „anonymním“ Skotem s podivným názvem Ford Driver. Když už jsme nakousli vozy, pojďme si udělat malou exkurzi po depu – vedle Fordu Focus bublá motor Subaru Impreza, o kus dál stojí nadupané Mitsubishi Lancer s asijským bratrancem Hyundai Accent, Armin World Rally Championship Schwarz opodál živě diskutuje s Bruno Thirym u Škody Octavia a francouzští mechanici Citroenu Xsara si s kolegy od Peugeotu 206 právě pochutnávají na žabích stehýnkách s vařenými šneky. Kompletní je i seznam závodů, kterých je celkem čtrnáct – vedle oblíbené Rallye Monte Carlo se závodníci podívají na prašné cesty argentinských hor, do pekelné výhně Safari Rallye, mezi ledová finská jezera i na úzké silničky lemující San Remo s fenomenálními popovými hvězdami hudebních festivalů (Miloši Skalko, kde jsi?). Jednotlivé tratě jsou samozřejmě velmi rozmanité a různorodé co se povrchu, podnebí, zatáček i výškového profilu týče – přesně jako v reálu.

Kromě samotné série WRC, která se skládá z plné sestavy čtrnácti závodů o pěti etapách (počasí samozřejmě odpovídá době konání té které rallye – Monte Carlo bude z větší části na sněhu), je možné projet si jednotlivé rallye (samozřejmě za předpokladu, že jsou z předchozí WRC série „odemčené“ – jinak se výběr omezí na první tři), popřípadě time trial v libovolné otevřené etapě. Společensky zaměření hráči mají kromě split-screen multiplayeru jedinečnou šanci předvést své řidičské World Rally Championship schopnosti v „masových“ závodech WRC Challenge. V podstatě jde o to složit zkoušky na virtuální závodní licenci (tzn. projet danou trať v ostrém časovém limitu), zaregistrovat se s obdrženým kódem na oficiálních stránkách WRC, a přihlásit se do jednoho ze závodních víkendů. Čas dosažený na vlastní konzoli se pak porovná s ostatními a vítěz si odnese hodnotnou cenu. Celkem příjemná vymoženost, která je ale hráčům bez přístupu k internetu na nic...

A jak že probíhá samotná jízda? Vše začíná nastavením parametrů vozu – řízení, brzdy, převodovka, pneumatiky a tlumiče se dají modifikovat ve třech stupních (což sice není moc, ale stačí to). Právě ty totiž ovlivňují, jak se auto bude chovat na trati – fyzikální model jízdy je celkem zdařilý a rozhodně není lehké projet zatáčku smykem hned napoprvé, či napadesáté (nějaké ta hodinka tréninku přijde vhod). Je třeba mít na paměti, že každý kontakt se svodidly, stromy, či balvany poškodí vůz, a tak není nikterak řídkým jevem, že již krátce po startu začnou blikat ikonky značící závadu chlazení, převodovky nebo třeba řízení. To je samozřejmě doprovázené náležitými zvukovými World Rally Championship efekty a změnou chování auta – takový uražený závěs kola učiní závodní speciál téměř neovladatelným. Zde je však nutné upozornit na jednu vadu – pokud vyjede auto mimo trať začne počítač měřit tři sekundy do automatického návratu na silnici. Bohužel ne vždy zjistí, že se již vůz na trať vrátil sám od sebe, a počítá čas dál – nucený skok o pár set metrů zpět spolu s opětovným rozjezdem znamená často ztrátu prvenství v závodě. Výsledný replay pak umožní shlédnout celou jízdu a pokochat se dokonalými či méně povedenými manévry. Velmi dobře je zpracovaná navigace – kromě hlasu spolujezdce jsou zatáčky indikované i různobarevnými ikonkami se šipkami a malou mapkou tratě v levém horním rohu. Tento druh her si přímo říká o použití volantu s hmatovou odezvou, takže jsme nelenili ani my a připojili k PS2 volant od Logitechu. Kromě naprosto dokonalé hmatové odezvy respektující jak nerovnosti na trati, tak obutí vozu, jsme cítili i hořkost z toho, že nešlo manuálně řadit – vývojáři upravili řazení pouze pro ovladač, a tak bylo nutné stále jezdit s automatickou převodovkou.

World Rally Championship

Stalo se již nepsaným pravidlem, že právě závodní hry patří na všech konzolích nové generace k „výkladní skříni“ grafických možností té které platformy. Ani WRC není v tomto směru výjimkou, i když mu k překonání „velikánů“ GT3 či Burnoutu ještě nějaký ten krůček chybí. Tím rozhodně nechci říct, že by hra nevypadala pěkně – ostatně pohled na animovanou posádku vozu s fotorealistickými obličeji, nablýskaný závodní speciál, který se postupně pokrývá prachem (na karosérii samozřejmě přibývají šrámy a deformace), popřípadě páru unikající z poškozeného chladiče je vskutku impozantní. Drobné nedostatky by se však našly zejména ve zpracování jednotlivých tratí – když k WRC usedne člověk namlsaný Burnoutem, musí si na hrubší nerovnosti, „špičaté“ zatáčky a dvojrozměrné diváky nějakou tu minutu zvykat. Onen nucený přechod však bohatě kompenzují zážitky z jízdy v noci s obrovskou světelnou rampou, nebo za špatného počasí, kdy se zatáčky vynořují z mlhy doslova na poslední chvíli. Mezi závody rallye nemá zatím WRC po grafické stránce konkurenci - nezbývá než si ještě nějaký ten týden počkat, zda pomyslný primát graficky nejhezčí rallye dokáže WRC přebrat chystaná Xboxí Ralli Sport Challenge (znovu nezbývá než politovat nezřízeného popíjení autorů RSC, kteří pak kvůli nesmírné kocovině odvolali prezentaci hratelné verze na X01).

World Rally Championship bezesporu potěší každého příznivce rychlých vozů z řad majitelů PS2, kterému v záplavě okruhových závodů chyběla také nějaká vizuálně atraktivní rallye. Díky oficiální licenci zaplesá i srdce českého patriota, protože se může s klidným svědomím posadit do kabiny Škody Octavia a ukázat cizákům, zač je toho mladoboleslavský loket. Bohužel i tato hra má své mouchy v podobě chaotického vracení na trať a nedomyšleného řazení na volantech - dojem ze skvělé grafiky a rozumného fyzikálního modelu tak není kvůli těmto nedostatkům stoprocentní, ale jen ... osmdesátisedmiprocentní.

World Rally Championship
Výrobce Evolution Software
Další ovladač: ano