Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Worldshift : netradiční strategické válčení, ale s několika chybkami

  0:02aktualizováno  0:02
Lidé bojují s mutanty. A dojde i na mimozemšťany. Ale ne, není to tak špatné, jak zní příběh.
65

WorldShift

Platforma: PC
Výrobce: Black Sea

  • zajímavý princip hry
  • multiplayerové zaměření
  • designové nedodělky
  • nudná singleplayerová kampaň

Nadjně vypadající realtimová strategie, kterou si užijete především v multiplayeru, ale ani tak nebudete zcela spokojeni. Zajímavé principy a herní elementy kazí designové nedodělky a nedomyšlenosti.

Herní karta

Pokud bychom měli soudit na základě příběhu, příliš bodů by Worldshift nezískal. Protože na to, jak je zápletka a děj banální, jsou zpracovány až příliš komplikovaně, nepřehledně a nezajímavě. Nehledě na to, že pro plné pochopení, co se v tomhle světě vlastně stalo, byste museliWorldshift (PC) přelouskat mnoho stránek manuálu. Intro chybí stejně jako animace mezi misemi.

"Do bojů se navíc připletou ještě mimozemšťané, které přilákal mocný výbuch."

Takže jenom krátce: v budoucnosti do Země naboural pořádný meteorit, který zamořil celou planetu. Lidé a zářením vzniklí mutanti bojují o tiberiu podobnou látku Xenolit, která po srážce raší všude možně. Do bojů se navíc připletou ještě mimozemšťané, které přilákal mocný výbuch. Ale to není tak důležité, v praxi brzy zjistíte, že z původně zamýšleného mixu jasně převážila multiplayerová složka, která příběh zrovna nevyžaduje.

Co-op gameplay

Na výběr je osmero map pro týmový deathmatch a devítka úrovní pro kooperativní hru. Zatímco v deathmatchi se proti sobě postaví dva týmy utvořené z různého počtu hráčů (1v1, 2v2, 3v3), tak v kooperaci  tu dvojice či trojice hráčů - bok po boku - plní sérii úkolů, utkává se s bossy a honí se za pěknými artefakty.Worldshift (PC) Herní styl je velmi příjemně a akčně orientován, takže se na počátku nemusíte zdržovat s budováním základny a jednotek, ale ještě před nahráním samotné úrovně si sestavíte vlastní mini armádičku, která se pak objeví na mapě a je vám plně k dispozici.

Na výběr jsou čtyři hrdinové a čtyři třídy jednotek (bojovníci na blízko, na dálku, magicky nadaní či specializovaní). Všichni mají určité výhody i nedostatky a dále se rozdělují. Vzhledem k velmi striktnímu výživovému stropu se musíte rozhodnout, zda chcete do boje vyslat větší šiky horších jednotek, nebo dáte přednost menšímu počtu elitních bojovníků. Zcela bez výstavby se ale přeci jenom neobejdete. Na mapě se nachází xenolitové krystaly, na nichž je možné postavit jednu z mála budov. Ty se potom starají o proud kreditů a také otevírají nové možnosti pro cvičení dalších vojáků.

Worldshift (PC)Systém sám o sobě je nastaven dobře a připomíná neustále přelévání sil známé z Warhammer 40k: Dawn of War, ovšem zbytečně ztrácí body řadou designových chyb a nedořešeností. Pokud tak například vsadíte na velké počty jednotek, budete velice rozčarováni z jejich naprosté neovladatelnosti. V boji se okamžitě spojí v jednolitý chumel a je prakticky nemožné jim vtisknout vlastní taktiku. Může za to především mizivá poslušnost ve vlastních řadách a absence formací, která odsuzuje hráče k tomu, aby ovládal každou jednu jednotku samostatně. Kvůli tomu haprují jinak zajímavé snahy o ozvláštnění bojů.

Hra například propočítává vzdálenosti mezi jednotkami a rozděluje podle nich škody. Například střelci z dálky by měli skutečně stát ve větším odstupu, jelikož zblízka se jejich projektily mění v neúčinná párátka. To by bylo chutné taktické oživení, jen kdyby to v tomto případě neznamenalo strašlivý opruz v neustálém korigování vzdáleností takřka na každém svěřenci zvlášť. O další roztrpčení se starají bezvýznamné výškové rozdíly a skutečnost, že jednotky střílí skrz skály, domy i stromy.

Hrušky nebo švestky? Zmatky v žánru
Od Worldshiftu jsme si ve vysychajícím žánru realtime strategií slibovali mnohé. Původně mělo jít o bojově zaměřenou RTS, která se na první pohled příliš nelišila od prvotiny bulharského studia Black Sea Armies of Exigo. Za nevelkého mediálního humbuku se ale hra podívala takřka do škatulky MMORTS, odkud pro jistotu zase opatrně vycouvala, aby se ustálila na rovnocenném mixu singleplayerové a multiplayerové zábavy, přičemž přeci jen větší pozornost byla věnována právě síťovým kláním. Zkrátka a dobře slibný titul, jenž si mnohde přisvojil pozici černého koně. Právem? Tak přesně o tom budou následující řádky.

Worldshift (PC)Pochválit je třeba vyváženost trojice frakcí, které se sice neliší třeba jako ve Starcraftu 2, navíc jejich armády logicky nesestávají z tolika jednotek a velkou roli nehrají ani upgrady, ovšem i tak se podařilo všestranné lidi, agresivní mutanty a do obrany se hodící alieny dobře vybalancovat.

Hrdinové jsou velmi silní, na druhou stranu ale nikoliv nepřekonatelní a mapy jsou co do hratelnosti navrženy s velkým citem. Pokud jsme v úvodu mluvili o MMO prvcích, pak je třeba dodat, že některé z nich ve Worldshiftu zůstaly. Jedná se kupříkladu o sbírání artefaktů, jež hrdiny trvale vylepšují. Tím se pochopitelně prohlubují rozdíly mezi častými a příležitostnými hráči. Ještě že hra obsahuje mechanismy, díky kterým se k sobě dostanou borci zhruba stejných úrovní a schopností.

Worldshift (PC)Jak už bylo naznačeno, na singleplayer nezbyl nejspíše čas, a tak je kampaň čítající osmnáct misí zřejmě nejrozporuplnější částí hry. A je otázkou, zda se hodí pro začátečníky k tréninku, nebo profíky, kteří by si chtěli vyzkoušet něco originálních prvků. Bohužel se nám zdá, že není určena ani pro jednu skupinu.

Téměř všechny mise se omezují na prosté vyběhnutí s předem danou skupinkou z bodu A a doběhnutí do bodu B. Cestou je třeba vykosit nepřátelé, to však probíhá bez jakékoliv taktické hloubky. Prostě jen doběhnete na místo, chvíli necháte jednotky střílet a běžíte dále. Nelze ovšem libovolně ukládat, takže se vám občas přihodí malér a nutnost startovat od posledního, mnohdy nepříjemně vzdáleného záchytného bodu. Po pár desítkách minut začne takové počínání zoufale nudit.

 Stáhněte si wallpaper (1600x1200)
 Worldshift

Worldshift (PC)Grafická oblast se pánům a dámám z Black Sea podařila pořešit k všeobecné spokojenosti. Textury jsou sice občas rozpité, dohromady ale prostředí působí spojitě, atmosféricky a především džungle je provedena moc hezky.Také na jednotkách je poznat slušná piplačka a někteří bossové stojí opravdu za to. Ani zvuky a hudba nezklamou, tudíž po technické stránce tu máme jednoznačně dobře odvedenou práci.

Bohužel od samotné hry jsme toho čekali více. Čert vem nudnou singleplayerovou kampaň, od začátku jsme si říkali, že Worldshift bude zábava především v multiplayeru. To je do jisté míry pravda, jelikož základní principy jsou nastaveny skutečně dobře, ale jejich realizace trpí dětskými nemocemi. Několik hodin jsme se i jim navzdory dobře bavili, pak se ale objevily první náznaky stereotypu, které stále sílily. Chtělo by to hře dodat větší variabilitu, takhle jde stále jen o boj, který kvůli nejrůznějším problémům ztrácí na taktičnosti.

Zatímco ve světě hra už vyšla, na vydání české verze si ještě nějakou dobu počkáme. Distributor US Action ji plánuje až na 4. čtvrtletí tohoto roku, zato ale s příznivou cenovkou 299 Kč.

Updated: Martin Válek, PR TOP CD nás upozornil, že hra se bude prodávat za 599 Kč.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

69 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 98 čtenářů



Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.