Majitelé PlayStation 2, kteří jsou zároveň i fanoušky automobilových soutěží, si na zásobu kvalitních her rozhodně nemohou stěžovat, když už nic jiného, vychází každým rokem minimálně nový díl rallye série WRC, která se postupem času etablovala jako skutečně vynikající závodní řada. Letos se tvůrcům z Evolution Studios asi již zdálo poněkud hloupé, pouze opět zvýšit číslo na konci názvu, a tak by letošní hra mohla díky názvu působit dojmem, že nejde jen o „obyčejné“ pokračování, přestože tomu tak v podstatě je.
Lehce problematická je i práce navigátora.
Na druhou stranu, slovo „Evolved“ v názvu hry by mohlo naznačovat, že se nějakého toho posunu přeci jenom dočkáme. A v podstatě je tam oprávněně. Přestože osobně nepovažuji u videoher grafiku za primární oblast zájmu, je potřeba říci, že ač již WRC 4 vypadalo velmi dobře, Evolved je na tom ještě znatelně lépe. Grafika je sice mnohdy poněkud zrnitá, ale celkově se jedná o skutečně velice slušnou pastvu pro oči. V podstatě v každé rallye a dá se říci, že i v každé rychlostní zkoušce se najde úsek, který vám ztvárněním vyrazí dech. Série WRC si vždy zakládala na vysoké dohlednosti v okolí svých tratí a letos tomu samozřejmě není jinak. Vlastně je, letos totiž vidíte tak daleko, že místy autory začnete málem podezírat ze na pozadí sprostě připlácli statickou panoramatickou tapetu. Skvěle ale vypadá i bezprostřední okolí tratí jako stromy, keře, různé kameny, skály, domy či diváci. Pokud ale zpomalíte, zjistíte, že na to grafici s programátory šli dost od lesa a že mnoho objektů kolem trati jsou pouze nízkopolygonové modely, ale v kombinaci s velice slušnými texturami a „předpokládanou“ rychlostí máte při jízdě z grafiky vyloženě pozitivní dojem. To platí samozřejmě i o hezky ztvárněných vozech či případných dynamických změnách počasí v průběhu jízdy. Snad jen kaluže a některé další vizuální efekty mohly být zpracovány lépe.Co se týče hry jako takové, hlavní důraz je opět kladen na světový šampionát, v němž se proženete všemi letošními světovými rallye podniky v kůži a voze všech licencovaných jezdců továrních týmů. Takže třikrát hurá, Roman Kresta je zde v plné síle. Vedle královské třídy WRC se můžeme projet po loňsku opět i ve vozech kategorie Super 1600, kde se ovšem nedočkáme licencovaných jezdců, a nebyla by to už ani správná rallye hra, kdyby chyběla možnost svézt se i v nějakém tom historickém klasikovi. Potud tedy vše na svých místech a v nejlepším pořádku.
Za pozvednutí českého praporu a rozšíření bodového konta Romana Kresty by za to mohlo stát.
První zásadnější novinky se ale projeví až při samotném hraní. To se letos zdá poněkud obtížnější, ale rozhodně to není na škodu. Pokud by ale přeci jen někdo měl problémy, není nic jednoduššího než se pohrabat v položce Options a tam si nastavit hodnoty jízdních asistentů, podobně jako v poslední Formula One. Sem byste měli zavítat co nejdříve, a co nejdříve si odladit jejich hodnoty tak, aby se vám jezdilo co nejlépe. Zatímco u Formula One to byl ale vítaný element, použitelný v celém spektru hodnot, u WRC Rally Evolved tomu tak není a pokud si nastavíte všechny tři parametry do stavu maximální asistence, budou zejména již zkušenější hráči mít problémy s tím, aby se trefili do „nálady“ hry. Pokud by se vám v tuto chvíli zdálo, že jsme zapomněli napsat, co že všechno je zde možné regulovat, pak máte pravdu a napravíme to nyní: na počítači můžete nechat výpomoc ve třech jízdních složkách, kterými jsou klasicky kontrola trakce, brzdění a asistent, jež vám dokonce pomůže se zatáčením. A ten konkrétně nadělá zpočátku největší neplechu. Hra totiž začne zatáčet o poznání dříve nežli byste chtěli, přičemž vy se budete podvědomě snažit zatáčení vyrovnat, čímž se docela dobře můžete stát obětí takzvaného kyvadlového efektu (rozhoupání vozu tím, že nejprve lehce zatočíme na opačnou stranu, než kam vede zatáčka). To je sice super věc, ale v tomto případě tak zatočíte přesně na opačnou stranu než potřebujete. Rovněž je jasné, že při vysokých hodnotách brzdného asistenta hra jede vyloženě na jistotu, takže pokud chcete zajíždět slušné časy (myšleno traťové rekordy, vyhrávat erzety se dá v podstatě kdykoliv) a mít ze svých výkonů dobrý pocit, tak rozhodně tyto dva elementy snížit alespoň na polovinu. Srabsky přiznáváme, že kontrola prokluzu se ale docela hodí :-).Hru si tak můžete plně přizpůsobit vlastním potřebám, a obtížnost tak lze nastavit od směšně jednoduché až po velmi realistickou. Sice to není až takové maso jako v případě Richard Burns Rally, ale i tak představují vyšší obtížnosti již velmi slušnou výzvu. To ale mnohdy i při obtížnostech nižších, kdy se vlivem změn počasí musíte přizpůsobovat aktuálnímu stavu trati. Nejlépe je to vidět ve Švédsku, kde si v klídku jedete svoje tempo, ale jakmile začne sněžit, jako by silnici někdo namydlil. Jízdní projev vozů je tedy velice slušný a je narušován pouze skutečností, že při bouračkách dost často vyjde najevo, že kolizní model nebyl zrovna tím, co by tvůrci pilovali s maximální pečlivostí.
|
|
Celkově ale musíme WRC Rally Evolved hodnotit velmi kladně. Hra se hraje velice příjemně, každý si její obtížnost může přizpůsobit přesně té své „výkonnostní“ kategorii a v neposlední řadě hra velice dobře vypadá. Pokud tedy máte kladný vztah k tomuto odvětví motoristického sportu, koupí nového WRC rozhodně neprohloupíte. Již jenom za pozvednutí českého praporu v mistrovství světa a rozšíření bodového konta Romana Kresty by za to mohlo stát.
WRC: Rally Evolved | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|