Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wreckless: The Yakuza Missions

  12:00aktualizováno  10:30
Tyhle arkádové honičky autíček, zasazené do úžasně zpracovaných exteriérů Hong Kongu, vypadají na první pohled nesmírně zajímavě. A to tím spíše, když si k tomu ještě připočteme různorodé mise, velmi dobrou interakci s okolním prostředím a koneckonců i fakt, že se uvedený titul objeví brzy i na PS2!

Wreckless-The Yakuza Missions

Jak začít? Možná právě tím prvním pohledem, který vám zde doslova vyrazí dech. Wreckless se totiž odehrávají ve městě Hong Kong, jehož videoherní struktura budí neuvěřitelně realistický dojem, se vším tím autenticky zpracovaným dopravním provozem a společenským ruchem, o nějž se v tomto případku zase starají všudypřítomní lidičkové, uhýbající a uskakující před vaší nepředpisově jedoucí maličkostí. Herní engine je prostě skvělý, plynulý, plný všelijakých detailů a efektů, takže když dáte tohle všechno do kupy, dostanete jedinečný a opravdický pocit žijícího světa, navrch se slušnou mírou interakce. Pročež nejenom na vašem vozítku se vizuálně projevuje postupující poškození, ale též na oblasti, skrze kterou si to uháníte vpřed za svým cílem, což jenom podtrhuje um programátorů! Uvedené plus ještě významně vylepšuje volba Replay, která vám v efektních filmových střizích a barvách prezentuje právě dokončenou misi, jež je pak doslova famózním představením vzbuzujícím představu, že právě sledujete nějaký hodně akční film! Horší to sice už je s hudebním doprovodem, který např. v menu nepochopitelně napodobuje nepříjemně přeskakující gramofonovou desku, ale ostatně hudbu lze výrazně potlačit, takže proč si dělat vrásky…

Wreckless-The Yakuza Missions

Koncepce hry vás nutí “závodit“ proti času v předem určených městských scenériích, kde je zmíněná implementace interaktivity okolního prostředí vykreslená všelijakými výbuchy a častou destrukcí, což vypadá vskutku impozantně, a to i přes místy silnou účelovost. Při tom všem pak příležitostně musíte strávit fakt, že eventuelně poškozená auta vám posléze mizí doslova před očima – což je trochu zvláštní, nebo skutečnost, že řada věcí je tady spíše jen pro okrasu, takže př. skrze stromy a světla vesele projíždíte, jakoby se nechumelilo. Na druhou stranu je nutno říci, že všeho moc škodí a pakliže by úplně všechno mělo být tak, jako ve skutečnosti, místy byste se asi nehnuli. Takže tím tuhle causu uzavírám se slovy, že dle mého tvůrci nastavili celkovou míru zdejší interakce vcelku adekvátně, a že je to hratelnosti jenom ku prospěchu.

Takže grafická část Wreckless si rozhodně zaslouží velikánskou jedničku, nicméně co se týče hratelnosti, až na pár poměrně zajímavých misí jsem byl nemile překvapen. A s postupujícím herním časem stále více…
Začnu trochu zeširoka. Hra je rozdělena na dva příběhové scénáře, v nichž s různými postavami procházíte odlišným sledem událostí. Po výběru vámi preferovaného auta (jejichž výčet se postupně zlepšuje), v jehož kabině si celé story odbudete (aby nedošlo k mýlce, před každou misí máte při výběru volnou ruku), se můžete pustit do požadovaného úkolu - tyto se Wreckless-The Yakuza Missions sice snaží zaujmout určitou variabilitou, ale provedení je pohříchu leckdy přímo příšerné, v lepším případě nezáživné. Takové likvidování vybraných stánků v ulicích města nevzbuzuje kdovíjak velké sympatie k nápadu a třebaže se to tvůrci snaží vylepšit faktem, že úkol je třeba splnit rychleji než váš sok v akci, adrenalin v krvi vám to příliš nezvedne, nemluvě o náladě. Rozpačitost ještě dále umocňují některé prvky, jako když vám stánky zničehožnic mizí před očima.
K tomu si připočtěte podivné arkádové chování auta a konfiguraci ovladače, jíž nemůžete nijak ovlivnit. Báječná feature. Chování vozidla, zde také v závislosti na jeho výběru, také není právě ideální. Brzdy se mnohdy tváří tak, že by snad bylo lepší brzdit na pekaře! Pustíte-li nohu z plynu a auto vám naopak dokáže ještě zrychlit - tak tomu říkám opravdu nářez. Fyzikální model je hrozný, mnohdy si vůz po nárazu dělá co chce, výjimkou tak nejsou podivná salta a přemety, momenty, kdy zůstanete někde pochybně viset, byť by vás náhon na zadní či přední kola z problémů měl okamžitě dostat. Pouhé dva pohledy na vaši smrtonosně rychlou jízdu není mnoho a to zejména proto, že v některých situacích nemáte plné povědomí co se děje a jak si právě stojíte. Ach jo! Arkádový aspekt je tak silný, že taková čelní srážka s tramvají tuto odpálí do zapomnění; zkrátka dějí se tady věci, které na jedné straně vzbuzují Wreckless-The Yakuza Missions úsměv, jenž však brzy zhořkne a během absolvování některých misí pak můžete u svých rodinných příslušníků vyvolat vzpomínky na ďábelského Jokera z filmu Batman!

Občas až neuvěřitelně frustrující náplň úrovní povede k aplikování nelítostného systému pokus - omyl, který je tím zoufalejší, čím více se snažíte pochopit zvláštní pravidla hry a klíčový motiv dané úrovně. Nemluvě o mechanismech. Pakliže stíháte auto a musíte jej zlikvidovat ještě předtím, než dorazí na místo určení, zbývá vám pohříchu jediná a zprofanovaná možnost do něj bourat za jízdy tak často, až se váš protivník rozpadne na šroubky. Jsem ochoten akceptovat, že postupující poškození soupeře jej nijak neomezuje v rychlosti, ostatně váš vehikl navzdory tristnímu vzhledu po častých srážkách s okolím je na tom výkonnostně také stále stejně dobře a jelikož je de facto nezničitelný, jediným skutečným protivníkem tu je časový limit. Jenomže! Možnosti atakování vašeho cíle jsou žalostně omezené, což s ohledem na nextgen herní platformu nedokážu vstřebat jinak než negativně, neboť tady čekám široký výběr řešení, jak naložit s problémem! Není příliš bráno v potaz, když oponentovi (jehož sledujete) pomůžete do okolo jedoucího nákladního vozu, ani když se srazí s nějakým dalším účastníkem silničního provozu. Takže následuje nutnost jeho úmorného sestřelování po nájezdech Wreckless-The Yakuza Missions z boku nebo zezadu; výsledkem je poněkud pochybný repetetivní model, kdy po úspěšném ataku musíte zpomalit, poté akcelerovat a dohnat soupeře a znovu “buch“ do něj – tenhle nápad navíc prochází jako hlavní motto většinou misí, sice vždy zabalený do odlišných forem, ale to nic nemění na strmém poklesu takto zjednodušené zábavy.

Neřkuli o tom, že při zaměření zdejších misí máte málokdy příležitost obdivovat nádheru herního prostředí. Čas vás nemilosrdně tlačí a tak s očima mnohdy přilepenýma k rohu obrazovky s mapou čerpáte důležité info právě a jenom odtud a jedete víceméně poslepu.

Připomeňme si nyní náplň jednotlivých misí konkrétními příklady. V jedné jezdíte v uzavřené kruhové lokaci a snažíte se zlikvidovat deset nepřátelských aut. Určitým vylepšením destruktivních choutek je přítomnost nášlapných “bomb“, na něž lze vaše oponenty odrazit, přičemž po anihilaci každého stroje získáváte časový bonus. Není to špatné, leč u takového Destruction Derby jsem se bavil o poznání více, omlouvám se pánové. Jízda skrze předdefinovanou trať s pohybujícími se platformami, efektními výbuchy vůkol a labyrintem slepých uliček nakonec je úplně zbytečným momentem a to tím spíše, jak je chování vašeho vozu neakceptovatelné a časový limit neúprosný. Také trefování obrovského nákladního auta, Wreckless-The Yakuza Missions jezdícího kolem dokola po stavbě, do něhož narážíte dobře načasovaným najetím a odskokem z četných můstků a vyvýšenin možná vypadá napoprvé jako dobrý motiv, ale praxe hovoří jinak. Nutnost trefit olbřímího soka do jeho boku a to jedině čumákem vašeho vozu je zvláštní pravidlo; terénní nerovnosti lokace dělající si s vámi občas doslova psí kusy jsou zase tristní záležitostí; a následný výjezd na střechu mrakodrapu v doprovodu mafiánských žihadel, která jsou při přetlačování silnější vás, vzbuzuje pocit, že tu s vámi autoři hrají "Člověče nezlob se", ale jediná figurka přitom vypadávající z herní plochy je jenom ta vaše!

A to se nebavím o logice věci, kdy i takový Driver byl z tohoto pohledu vcelku akceptovatelný, kdežto zde máte celou dobu takové neodbytné nutkání, že náplň misí vymyslel kdosi hodně zhrzený za nelehkého pobytu v nejmenované léčebně. Zkrátka, třebaže Microsoft předvedl další hru, ukazující sílu a možný potenciál hardwaru jeho stroje, vyjma působivého grafického pozlátka není po stránce herní moc o co stát. Všechno to už tady bylo a v mnohem promyšlenější a ucelenější podobě. Připravovanou verzi pro konkurenční PS2 dle mého stěží zachrání avizovaná vylepšení, z nichž zdaleka nejzávažnější je přidání multiplayeru, kterýžto zde tedy chybí.

Takže sečteno a podtrženo. Jelikož tady nemáte žádnou alternativu ochutnání volnosti zdejšího světa a neustále jste frustrování nějakým musem a pochybnými zákonitostmi, říkám vám na rovinu – nedoporučuji. Pěkně se na to kouká, leč špatně se to hraje. Nápady mají punc stokrát omílaného šlágru, jehož si navíc interpreti tak úplně přesně nezapamatovali.

Wreckless-The Yakuza Missions
Výrobce/Vydavatel Bunkasha/Activision
Platforma Xbox
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano
Verdikt: Ani vynikající grafická stránka nemůže zachránit místy ubíjející a mizernou hratelnost. A omluvou nemůže být fakt, že se jedná o arkádu.
Hodnocení: 35%

Autor:


Témata: Mrakodrap, Tramvaj, Xbox


Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Další z rubriky

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Gabe Newell
Gabe Newell se díky Steamu zařadil mezi 100 nejbohatších Američanů

Slavný ředitel firmy Valve patří podle magazínu Forbes mezi stovku nejbohatších Američanů.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.